Ajde malo da pustim mašti na volju, ovako ja zamišljam stanični red vožnje Beograd Centar neke 2034/35 godine, do kada će najverovatnije biti završena modernizacija/elektrifikacija pružnih pravaca Subotica-Novi Sad, Beograd-Niš, Niš-Dimitrovgrad, Niš-Preševo i Valjevo-Vrbnica, kao i nabavka većeg broja novih EM i DM garnitura. RV je razvrstan po osnovnim pružnim pravcima kao što je i predstavljen na tabli kod ulaza u stanicu, velika slova označavaju tarifni rang voza:
Lepo je maštati, ali ako već idemo ka tome, hajde malo zdravije logike, šta su to lokalni, a šta brzi vozovi.
1) Kragujevac treba da bude zaseban pravac sa Kraljevom. Lokalci po 150-250 kilometara su iznuđena rešenja kada su resursi oskudni. Ovde nam treba da bar pokušamo da ostvarimo brzinski efekat, ako ćemo imati bar do Lapova odličnu prugu, na kojoj ekspresi stižu za sat vremena do Lapova, 1,5 sat do Kragujevca sa 2-3 usputna stajanja.
2) To je recimo, svaka 3 sata recimo Novi Sad - NBG - Prokop - Velika Plana - Lapovo - Batočina - Kragujevac - Knić - Kraljevo, a između ubrzani Zemun - NBG - Rakovica - Mladenovac - Palanka - Velika Plana i posle na svim stanicama do Grošnice (Kragujevac).
3) Kruševac takođe zanemaren. Neki ekspres koji bi do Kruševca stajao iz Beograda na 3-4 mesta bi stigao za 2 sata. Kruševački voz bi pokrivao i Trstenik, Vrnjačku banju, Kraljevo, pa bar 3 puta dnevno.
4) Lokalac Beograd-Niš je ludilo sa 65 stajanja. Kako su intenzivni prigradski tokovi Beograd-Velika Plana i Niš-Stalać, ima smisla ubrzani sa ubrzanjem na tim deonicama, a Beograd-Velika Plana i Niš-Stalać kao posebni regionalni vozovi. I oni mogu dobro da pokriju sve Ćuprije, Ćićevce i Paraćine.
5) Za čije babe zdravlje pravimo modernu prugu sa dva koloseka, da bi na njoj bilo samo 5 pari brzih vozova, i to koji staju na više od 10 mesta do Niša? A u pitanju su tako mali gradovi Niš, Leskovac, Vranje, Pirot da nema opravdanja za brže? Ako je to neko superberićetno vreme i modernizacija, odlična pruga, mnogo vozova, tada je zdravo da ima recimo voza Beograd-Niš sa stajanjem samo u 1-2 mesta između, i to dnevni međunarodni. Za Niš bi očekivao opšti interval intersiti na svakih 2 sata, i to koji od Rakovice do Velike Plane nigde ne staje ni jedan.
6) Sa prugom koja omogućava 5 sati do Skoplja i 4,5 do Sofije imati samo po jedan međunarodni? Čak za vreme sankcija smo imali po 2-3 para vozova za ove gradove,
1) Kikinda i Vršac su dva odvojena pravca
2) Ako je pruga u pristojnom stanju, i za Vršac i za Zrenjanin imamo opravdanje za interval svaka dva sata, i minimum do 20:00 uveče.
3) Ima i opravdanje za ubrzanje bar nekih vozova Beograd-Kikinda, gde su naselja veća od Vršca.
4) Za prekograničnu saradnju na tako malom rastojanju kao što je Temišvar, bar jedan par ujutru i jedan uveče.
1) Istočna Srbija je ređe naseljena, Požarevac nije tako velik, ali imali bi za minimum ubrzani par za Zaječar ujutru ubrzani +/-7:00, ubrzani uveče +/-17:00. Ubrzanje između Rakovice i Požarevca.
2) Regionalci za Požarevac mogu igrati ulogu prigradskog za Beograd u uslovima nevelike gustine naseljenosti i konkurencije autoputa, ali i tu treba interval bar na svaka dva sata da bi bilo ozbiljno.
3) Za Smederevo treba trijangla kod Male Krsne, ali zbog dužeg puta, slabo bi bio konkurentan. U tom slučaju usmeriti polaske na đačke smene u Smederevu u 7, 13 i 19.
1) Stavio si 15 pari vozova, a možemo 20 pari na jednokolosečnoj pruzi.
2) Valjevo je granica prigradsko-regionalne zone posle koje pada gustina naseljenosti i transportna tražnja. Odnosno od 20 pari vozova, slobodno i smelo 8 na svakih 2 sata na svim usputnim stanicama, recimo neparnim satima od 5:00 do 19:00. Ostali vozovi ili brzi, ili ubrzani do Valjeva sa izuzetkom stajanje u svim stanicama u 16:00 i 21:00 iz Beograda, i 6:00 i 12:00 iz Valjeva.
3) Parnim satima kombinacija brzih i ubrzanih. Ali, ako imamo dobro tehničko stanje pruge, tada možemo vratiti stari red vožnje za Bar, 10:00, 14;00 i 22:00, i oko 18:00 brzi samo do Prijepolja.
4) Za Kraljevo preko Valjeva je bi bila veza čisto da Čačak ne ostane bez vozova za Beograd, ali čak i za to treba planirati sa razmakom tipa 7-8 ujutru i 16-17 uveče.
1) Vozovi koji nigde ne staju između NBG i NS pre svega treba da budu dugolinijski (za Sombor, Suboticu, Budimpeštu, NS-BG-KG), a ne na regionalnom rastojanju 80km.
2) Za Budimpeštu ne koristiš "Brzu prugu", da staje samo u NS i SU. Tu praviš 5 za Budimpeštu, a samo jedan za Beč, odakle je najveća tražnja. Prvi polazak za Budimpeštu prekasno.
3) Kako imaš 3 linije, Sombor (elektrifikacija preko Kule), Subotica i Budimpešta(Beč) logično je tipa Budimpešta samo NS i SU, 7, 10, 13, 16, 19, 22 Sombor ekspres do Vrbasa samo NS u 6, 9, 12, 15, 18, 21 i Subotica (sa više stajanja između NS i SU) 8, 11, 14, 17, 20.
4) BG-NS regionalci (neki spojeni za Požarevac, Pančevo, Veliku Planu, Valjevo)
1) Šabac - Zvornik treba da bude poseban pravac, i da se napravi trijangla kod Rume. Bar nešto treba da ide direktno u Šabac preko trijangle da bi bilo konkurentno, bez svraćanja u Rumu, i maltene bez usputih stanica.
2) Međunarodni pravac za Slavoniju i Sloveniju ima mnogo ozbiljniji potencijal. Od 4 para vozova 6:00, 11;00, 17:00 i noćni, u oba smera, taj Ciriški je bio ubedljivo najbeskorisniji.
3) Šid regio na svakih oko 2 sata, dobro si shvatio poentu. To je ni mnogo ni malo nego taman.
4) Potencijal veze sa Bosnom zaboravio, pa bar jednom dnevno.
5) Za ozbiljniju priču za Šabac i Loznicu treba bar 4 para polazaka. Rastojanje je malo, ni Vršac nije povukao putnike bez 4 polaska. Tipa 6:30, 10:30, 14:30 i 18:30, ubrzano Beograd-NBG-SP-Platičevo - ŠA pa posle na svim stanicama. Između Za lokalne potrebe lokalac ŠA-RU-SM.
Ne želim da ti ubijam volju i solim pamet, ni da kažem da je ovo idealno. Ali generalno si zanemario da putnicima danas treba brzina i učestalost polazaka (ako imamo dobru prugu i dovoljno voznih sredstava). I u Belorusiji i u Holandiji približno pola vozova su neka vrsta brzog ili ubrzanog voza. Ako su zbog sporih pruga za poslednje dve decenije izgubili smisao, sa modernizacijom ponovo dobijaju.