Šta je novo?

Železnička stanica Novi Beograd

@Smederevac

Измишљаш топлу воду. Мењао би систем који се користи у великој већини земаља. Испадоше сви глупи, само ти паметан. Разглабано је ово на форуму већ небројено пута.

Дакле, обично један перон има излаз на два колосека, а не обрнуто, како си ти навео. Ти би очигледно да промениш значење речи перон. Не може један перон да постане два перона као што си ти илустровао.

Такође, коришћење термина перон и колосек паралелно има и своје користи. Код преседања рецимо воз којим стижеш стиже на колосек 2, перон 2, а воз на који преседаш полази са колосека 3, перон 2, знаш да не мораш да мењаш перон и идеш потходником/натходником, него само у пар корака пређеш у други воз са друге стране перона. Такође, у неким случајевима се прво објави перон доласка воза, без колосека, јер из саобраћајних разлога се још увек не зна на који ће од два колосека на једном перону воз доћи, те путници могу да знају на који перон да иду, а после кад објаве и колосек, свеједно им је да ли ће лево или десно.
 
@Smederevac

Измишљаш топлу воду. Мењао би систем који се користи у великој већини земаља. Испадоше сви глупи, само ти паметан. Разглабано је ово на форуму већ небројено пута.

Дакле, обично један перон има излаз на два колосека, а не обрнуто, како си ти навео. Ти би очигледно да промениш значење речи перон. Не може један перон да постане два перона као што си ти илустровао.

Такође, коришћење термина перон и колосек паралелно има и своје користи. Код преседања рецимо воз којим стижеш стиже на колосек 2, перон 2, а воз на који преседаш полази са колосека 3, перон 2, знаш да не мораш да мењаш перон и идеш потходником/натходником, него само у пар корака пређеш у други воз са друге стране перона. Такође, у неким случајевима се прво објави перон доласка воза, без колосека, јер из саобраћајних разлога се још увек не зна на који ће од два колосека на једном перону воз доћи, те путници могу да знају на који перон да иду, а после кад објаве и колосек, свеједно им је да ли ће лево или десно.

Ne razumeš me sve vreme, ne bih ja ništa da menjam, želim samo da pojednostavim način komunikacije informacija prema putnicima.

Ajmo ovako. Radi lakšeg razumevanja, parče betona na kom treba da sačekam voz ćemo nazvati BEOBUILD. Ono što ja hoću je da parčići betona na železničkoj stanici budu obeleženi samo terminom BEOBUILD 1/2/3/4 itd., bez uvođenja novih termina i komplikovanja.

Na ovaj način sam u mogućnosti da pogledam svoju voznu kartu, na kojoj piše "Beograd-Svilajnac, u 12.44 na Beobuildu 5", odem do parčeta betona na kom stoji velika tabla sa brojem 5 i rešen problem.

Ako presedam, treba da znam da voz iz koga izlazim stiže na npr. Beobuild 1, a onaj u koji treba da uđem kreće sa Beobuilda 5, pogledom potražim tablu sa brojem 5 i odem tamo.

Isto je i u slučaju iznenadne promene "iz saobraćajnih razloga", samo ti kaže teta sa razglasa "Dragi putnici za Svilajnac, voz umesto planiranog Beobuilda 9 kreće sa Beobuilda 7".

Ne može jednostavnije. Uostalom, lepo je Noki pokazao kako to funkcioniše u praksi:
Inače je za Ovču kolosek 4 a peron 5.. Obrnuto od napisanog, al nema veze...

Ako imaš sistem u kome je moguće da se permutuje gde staje voz (nebitno da li će permutovati zaposleni u železnicama ili putnici), taj sistem je zbunjujuć i LOŠ. I treba mu reforma i pojednostavljenje. Neka zaposleni u železnici nastave u internoj komunikaciji da koriste ovo, ne sporim da je možda u pitanju nešto što postoji 100 godina i pokazalo se kao dobro - komunikacija informacija prema putnicima mora biti najjednostavnija moguća. U putovanju vozom je sasvim realan scenario da imaš 30 sekundi ili minut da nađeš svoj voz i dotrčiš do njega, i zamisli samo da moraš da na licu mesta ukapiraš ovaj komplikovani sistem i raščivijaš gde su peroni a gde koloseci?

Edit: mislim, evo nema boljeg primera - ja očigledno do ovog trenutka nisam znao šta je tačno peron a šta kolosek. Što se kaže, I stand corrected. To je u praksi moglo da dovede do sledećeg scenarija: prvi put se vozim vozom sa NBG stanice (ili vozom uopšte, i tako nešto je moguće ako si rođen oko/posle raspada Jugoslavije). Želim da odem u Novi Sad na razgovor za posao, koji je recimo strašna prilika za napredak u mojoj karijeri. Voz sa koga presedam je malo kasnio, imao sam 30 sekundi da dešifrujem odakle kreće moj voz za Novi Sad, propustio sam ga i samim tim propustio i priliku. Možeš da zamisliš i bilo koji drugi scenario, kašnjenje na ispit, u školu, na radno mesto... Šta god.

Hoćemo li okriviti:

1. Mene koji nisam bio upoznat sa sistemom obeležavanja platformi za čekanje vozova, niti sam pre vožnje uopšte mogao da zamislim da je sistem ovako komplikovan;

ili

2. Železnice koje nisu obeležavanje napravile takvim da greška nije moguća?
 
Poslednja izmena:
Смедеревац, добар ти је предлог. Мени је потребно неколико секунди размишљања да раздвојим перон од колосека. Сва прича може да се реши са крупним бројевима перона и у најави да се прво говори који је перон у питању рецимо 5. А још боље перон назвати платформом. Перон ми у животу ништа не значи, а платформа ми је ближе. У моменту доласка воза поново број перона и "Воз пристаје уз платаорму на 4ом колосеку"
 
Смедеревац, добар ти је предлог. Мени је потребно неколико секунди размишљања да раздвојим перон од колосека. Сва прича може да се реши са крупним бројевима перона и у најави да се прво говори који је перон у питању рецимо 5. А још боље перон назвати платформом. Перон ми у животу ништа не значи, а платформа ми је ближе. У моменту доласка воза поново број перона и "Воз пристаје уз платаорму на 4ом колосеку"
Sama reč koja se koristi mi je stvarno nevažna, priznajem da možda nisam ni znao kako se šta zove. Samo vidim prostor za pojednostavljenje i eliminaciju bilo kakve zabune. Ako postoji mogućnost zabune, sistem je jednostavno loš
 
Meni koji sam dosta putovao vozom je jasno to npr. „peron II kolosek 4”, ali vidim da mnoge ljude to zbunjuje, čak i one koji su dosta putovali. Svakako, na razglasu, ekranima i štampanom redu vožnje na stanici obično piše samo broj koloseka, tako da ne vidim preveliki problem.

Čini mi se da po Evropi nigde nisam video takav sistem obeležavanja, čak ni u Hrvatskoj, mada nisam preterano obraćao pažnju.
 
Meni koji sam dosta putovao vozom je jasno to npr. „peron II kolosek 4”, ali vidim da mnoge ljude to zbunjuje, čak i one koji su dosta putovali. Svakako, na razglasu, ekranima i štampanom redu vožnje na stanici obično piše samo broj koloseka, tako da ne vidim preveliki problem.

Čini mi se da po Evropi nigde nisam video takav sistem obeležavanja, čak ni u Hrvatskoj, mada nisam preterano obraćao pažnju.
Poljska ima takav način obeležavanja
 
Nisam hteo da kažem da toga nema nigde, nego da dosta zemalja funkcioniše bez toga.
 
Nisam bio lenj, pogledao sam kako je u Poljskoj, pa da napravim jednu prostu pokaznu vežbu:

KAKO JE SADA:
1694699561045.png


KAKO TREBA DA BUDE (i kako bi bilo beskonačno lakše za putnike):
1694699609488.png


Reč "peron" i njegov broj je potpuno suvišna informacija koja samo unosi konfuziju.
 
Ne znam, to pitaj Poljake. Svakako, kome treba kolosek 11, osvrne se oko sebe, pogleda neku od ovih tamno-plavih info tabli, pročita nešto tipa "kolosek 11 ->" i ode tamo gde ga upućuje putokaz. Uvođenje još jedne reči u kombinatoriku (u ovom slučaju "peron") je meni potpuno suvišno i anahrono

edit: u pitanju je Warszawa Wschodnia, nešto su tu oni zakomplikovali, i na drugim peronima je slično:

1694700006016.png

1694700029679.png


Eto, ako ovo nije razlog da se sve pojednostavi i samo okače table 1 2 3 4 5 6... 10, ja ne znam šta je
 
U međuvremenu, Štutgart, Nemačka:

1694700255344.png


Prosto je. Treba ti broj 7, nađeš broj 7 i nema mesta filozofiranju, dešifrovanju i zbunjivanju. Zašto ovo ne može kod nas?
 
Ne znam, to pitaj Poljake. Svakako, kome treba kolosek 11, osvrne se oko sebe, pogleda neku od ovih tamno-plavih info tabli, pročita nešto tipa "kolosek 11 ->" i ode tamo gde ga upućuje putokaz. Uvođenje još jedne reči u kombinatoriku (u ovom slučaju "peron") je meni potpuno suvišno i anahrono

edit: u pitanju je Warszawa Wschodnia, nešto su tu oni zakomplikovali, i na drugim peronima je slično:

Pogledajte prilog 173171
Pogledajte prilog 173172

Eto, ako ovo nije razlog da se sve pojednostavi i samo okače table 1 2 3 4 5 6... 10, ja ne znam šta je

Hej, opet fale koloseci, ovog puta 3 i 7.
Ovo baš nije logično rešenje.
 
Не фале нигде никакви колосеци. Укључите мало мозак.
 
Hej, opet fale koloseci, ovog puta 3 i 7.
Ovo baš nije logično rešenje.
Nego šta nego da je nelogično.

Jbmumiša, gde god da sam bio po Evropi (a valjda ste i svi vi), svuda je mesto gde ideš da sačekaš voz obeleženo jednim jedinim brojem (ili slovom), nema potrebe za komplikovanjem. Lično mogu da posvedočim za Nemačku, Francusku, Italiju, Švajcarsku, Austriju, Švedsku, Dansku, a znam da je isto i u Holandiji i Belgiji.

Ovaj gore mi kaže da "izmišljam toplu vodu", navode se primeri Rusije i Poljske. Moš misliti. Radi se sasvim sigurno o najsvetlijim primerima, po pitanju bilo kakve organizacije i efikasnosti.

(/sarkazam)

Не фале нигде никакви колосеци. Укључите мало мозак.

Lafe, poenta je da ne moram da uključujem mozak nego da sa najmanje truda, maltene intuitivno, stignem gde treba. Mozak ću uključivati na radnom mestu ili u školi, tamo gde je zapravo važno da funkcionišem na 100% kapaciteta.

Ako Železnice drže do sebe, morale bi da se potrude da mi to obezbede. Tj. ako imaju nameru da koristim njihove usluge i da ih plaćam. U konačnici bi, kao državno preduzeće, morale da se pobrinu za to. Valjda je cilj svake normalne države da građanstvo maksimalno stimuliše da koristi javni prevoz, a ne da postavlja ove prepone i prepreke. Ako je železnica srаnjе, ja ću sesti u kola pa ću doprinositi zagađenju i gužvama, jednostavno je.

Znaš, WLABmz, vidim da si entuzijasta za pitanja železnice i da se sasvim sigurno razumeš u mnoge detalje. Pa, dozvoli mi da ti otvorim oči: 99.99% populacije nema perspektivu koju ti imaš. Građanstvo jednostavno nije dužno da se u vidu hobija bavi otkrivanjem tajni železnice i izučavanjem njenih komplikovanih sistema. Železnica je ta koja je pružalac usluga, i mora sebe da prilagođava putnicima, a ne putnici njoj. Sve mora da bude obeleženo tako da nijedan putnik nema apsolutno nikakve dileme, i to je činjenica. Ako makar po tom pitanju ne delimo isto mišljenje, moram da konstatujem da imaš problem sa logikom i pogrešno nabaždaren mentalitet.

A ti zauzimaš taj polusnobovski stav, kao "lol glupi ste, pa razmišljajte malo". Odlično, sutra ćeš otići npr. da registruješ auto, i na šalteru će reći da ti fali potvrda fotokopije ugovora o avansu za tehnički pregled, overena kod notara. Iako to nije pisalo u spisku dokumenata koji su potrebni. Tebi će instinktivna reakcija da bude "pa kako sam mogao da znam da mi to treba", a šalteruša će reći "pa uključi malo mozak".

Kapiraš na šta ciljam s ovim?
 
Poslednja izmena:
@Smederevac, мало претерујеш. Јесте лакше да постоји само један број - број колосека, али ја нисам видео да људи на Новом Београду имају велики проблем да пронађу где им стаје воз, а бар двапут недељно путујем одатле. Већи је проблем што нема никаквих ознака испред степеница. И нико не одустаје од коришћења железнице због означавања перона и колосека. Штавише, возови Нови Сад - Београд су пуни радним данима у шпицевима и викендом.

А појам перона и колосека нису никакве тајне железнице већ појмови као што су и тротоар, коловоз итд. И то би требало да се учи на техничком образовању у основној школи.
 
Dobro, jeste da malo teram mak na konac :D Ali stvarno ne mogu da razumem kako ljudi brane nešto što je komplikovano, nasuprot jednostavnom - a za jednu istu informaciju koja se mora preneti putniku.

Ono, ja na prvu nisam razaznao šta je peron a šta kolosek, i apsolutno sam siguran da nisam jedini, prosto imam neku drugačiju logiku. Između ostalog, navikao sam na autobuske perone, koji su svuda u Srbiji i obeleženi baš ovako kako predlažem i za železnicu. Jednostavno - prostor na kom treba da sačekaš vozilo, koji ima svoj broj, jedan jedini.

A pojedini sagovornici iz gornjih komentara smatraju da je svrsishodnije da me isprozivaju kako sam neznalica, umesto da malo otvorenog uma saslušaju moje argumente (uz koje sam priložio i brdo praktičnih primera).

To je ono, "ja sam nešto davno naučio i TO JE TO". Nema promene. Katanac. Jezivo mi ide na živce taj zadrti mentalitet.

Evo recimo ovo:
Код преседања рецимо воз којим стижеш стиже на колосек 2, перон 2, а воз на који преседаш полази са колосека 3, перон 2
Svako ko je imao više od trojke iz matematike u osnovnoj školi zna koliko je ovo bespotrebno komplikovano. Isti brojevi se potiru, zar ne?

Zar nije bolje KOLOSEK 2 PERON 2 - KOLOSEK 3 PERON 2?

И нико не одустаје од коришћења железнице због означавања перона и колосека.
Naravno da niko ne odustaje samo zbog toga, ali ne sumnjam da će Železnice da se potrude da ti naprave ceo niz problema koji će ti smučiti putovanje vozom, da sad ne nabrajam, mnoštvo već postoji. Sve to za rezultat ima da vozom ipak putuje skoro samo onaj ko baš mora, da li zato što mu je jeftinije, ili nema auto, ili šta god. U mnogim civilizovanim zemljama je putovanje vozom zadovoljstvo i čak neki vid mini-patriotizma (glede pominjanog zagađenja i gužvi).

Ako težimo tome da svaka usluga koju nam država pruža ispunjava samo minimum kriterijuma, nekad čak ni to, onda ćemo večito tavoriti tu negde na dnu. Zato nam je ovakva i železnica, i ulice, i reke, i opštine i sudovi.

Ako pokušavamo da gomilom malih koraka sve to unapredimo, onda se nečemu možemo i nadati. Moramo se naučiti da MORAMO da zahtevamo više i bolje, i to konstantno, bez prestanka. To je građanska obaveza.

Samo je valjda neophodno da sa druge strane ne bude neko zadrt ko te koči zato što "izmišljaš toplu vodu"
 
Железница има много веће проблеме од обележавања перона и колосека. Пре свега лоше стање пруга и недовољан број возних средстава, а онда и неодговарајуће редове вожњи. Поред тих проблема, сулудо је расправљати о обележавању перона и колосека. Кад ти се руше зидови на кући, нећеш на њих качити слике. Кад решиш те суштинске проблеме (као што је, на пример, реконструисана пруга између Београда и Новог Сада), онда се возом возе и они који имају кола, и они имућнији, а не само онај ко мора.
 
Железница има много веће проблеме од обележавања перона и колосека. Пре свега лоше стање пруга и недовољан број возних средстава, а онда и неодговарајуће редове вожњи. Поред тих проблема, сулудо је расправљати о обележавању перона и колосека. Кад ти се руше зидови на кући, нећеш на њих качити слике. Кад решиш те суштинске проблеме (као што је, на пример, реконструисана пруга између Београда и Новог Сада), онда се возом возе и они који имају кола, и они имућнији, а не само онај ко мора.
Tu se slažemo, ali zašto ne rešavati te probleme istovremeno? Nije baš da se radi o nečemu za šta je potrebna neverovatna količina truda da se sredi. Ovo me podseća na onu našu staru "imamo i veće probleme pa ih nismo rešili" :D Brale moj... dok sačekaš da se reše svi problemi, prođe život. Ja sam stava da mora da se zahteva rešenje svega i da se vrši konstantan pritisak, inače će nadležne da i dalje boli ona stvar i nastaviće da brzinom puža rešavaju "kuću koja se ruši", a mi ćemo da strpljivo čekamo. Pa ne može baš
 
Ipak mislim da većina ljudi može da razlikuje šta je peron, a šta kolosek. Nisu to baš neki stručni pojmovi, a i iz korena reči kolosek se da naslutiti. Da je jednostavnije i logičnije da bude kao što je u većem delu Evrope – jeste, ali nije ni neki smak sveta. Nije toliko teško naučiti. Aerodromi su npr. deset puta komplikovaniji pa se ljudi opet snalaze i putuju.
 
Ono, ja na prvu nisam razaznao šta je peron a šta kolosek
То је стварно само твој проблем. У тој истој Немачкој одакле качиш слике, свака баба зна шта је доњи строј.

Да и овде 30% баба зна шта је пантограф, уместо што се очекује да знају само да завију сарму и испеку ајвар, вероватно воз до Ниша не би путовао као воловска запрега.
 
Ipak mislim da većina ljudi može da razlikuje šta je peron, a šta kolosek. Nisu to baš neki stručni pojmovi, a i iz korena reči kolosek se da naslutiti.

Pa baš u tome i leži suština moje današnje rasprave na ovoj temi. Sama reč kaže - KOLOsek, po njemu se kreću nekakva kola, kao što se kreću i po KOLOvozu. Šta ću ja na koloseku?! Zgaziće me voz.

Ja treba na PERONU da sačekam svoja kola. Al' eto ti ga sad - na mom PERONU staju dvoja kola. Budi sad pametan pa izaberi u koja ćeš ući.

Zamisli da si na autobuskoj stanici i kažu ti - na peronu 14 ti staju dva autobusa u 12.05, jedan ide za Kragujevac a drugi za Suboticu. Ne bi baš bilo logično u praksi zar ne? Zato što je u autobuskom saobraćaju sve to već rešeno, jedan peron=jedno vozilo. Baš zbog činjenice da je u autobuskom saobraćaju sve to lepo jednostavno rešeno, a sam sam rođen 1992. pa se nisam baš navozao našim propalim železnicama, već dominantno autobusom, nervira me što otkrivam da je na železnici sve mnogo komplikovanije, bez apsolutno bilo kakve potrebe.

Je l' zaista svi mislite da nije lakše da ta betonska ploča, ta platforma obgrljena šinama uglavnom sa obe strane, bude zamišljenom linijom podeljena na dve uzdužne polovine koje bi se onda zvale peroni, i leva polovina je peron 5 a desna je peron 6? I lepo voz za Kragujevac staje na peronu 5, a za Suboticu na peronu 6. Nula šanse za zbun.

Svi upreše kao volovi da se zadrži ovaj sistem kao kod braće Poljaka - peron 2 a na njemu kolosek 6 i kolosek 8?! Da ludilo kod njih bude veće, brojevi perona rastu na jednu stranu a koloseka na drugu, pa peron 1 ima koloseke 10 i 12, a peron 3 koloseke 2 i 4. Fantazija.

I nije vam dovoljno što vam je Noki čovek u praksi pokazao da je sistem faličan, dovoljno je da Dragica sa šaltera permutuje četvorku i peticu dok ispisuje putokaze markerom na papiru, i eto ti belaja.

Pa jbo lud zbunjenog, niste čitavi, živ mi sve.
 
Poslednja izmena:
У њЕемачкој свака баба зна да вози авиЈон, а у Србији бабе једу банане.
Nema potrebe za omalovažavanjem nemačkih baba. Znaju više jednostavno zato što se železnica neuporedivo mnogo više koristi, znala bi i svaka baba u Srbiji šta je donji stroj da ima bgvoz iz Barajeva do grada na svakih 10 minuta i to decenijama.
 
Pa baš u tome i leži suština moje današnje rasprave na ovoj temi. Sama reč kaže - KOLOsek, po njemu se kreću nekakva kola, kao što se kreću i po KOLOvozu. Šta ću ja na koloseku?! Zgaziće me voz.
Posto navodis primere iz Nemacke i Svajcarske, pogledaj poreklo reci gleis (geleis = kolska utabana staza).

Ovaj gore mi kaže da "izmišljam toplu vodu", navode se primeri Rusije i Poljske. Moš misliti. Radi se sasvim sigurno o najsvetlijim primerima, po pitanju bilo kakve organizacije i efikasnosti.
Iako mnogo toga ne funkcionise u Rusiji, smejati se efikasnosti njihove zeleznice stvarno nema smisla.

Why are Russian trains ALWAYS on time?
 
Vrh