Простор у обухвату Урбанистичког пројекта, намењен је формирању новог
градског трга - Трга Станислава Винавера. Предметни простор се уређује у
смислу диференцијације: коловоза, бициклистичких трака, зелених површина
(било травнатих, цветних или дрвореда), пешачких коридора, површина
намењених паркирању, аутобуских стајалишта, као и постизања нових
просторних и архитектонско-урбанистичких квалитета.
За потребе формирања новог градског трга, планира се измена постојеће
саобраћајне матрице на начин да се обазбеди ефикасан и безбедан колски
саобраћај, а истовремено прошири пешачки простор како би било могуће
увести нове садржаје. Формиран је пешачки сквер испред некадашње кафане
„Шаран“, по којој је ово место и даље познато у колективној меморији Шапчана.
Формирањем сквера претходно недефинисана коловозна површина раскрснице
се јасно дефинише, колски саобраћај се усмерава и успорава, адекватно
кретању у централној градској зони.
Овом интервенцијом формиран сквер испред „Шарана“ треба да добије ново
име – Трг Станислава Винавера или Винаверов Трг, у част знаменитог
Шапчанина. Стога су управо његово писање и његове идеје биле инспирација
за архитектонско-урбанистичко решење Трга.
У свом делу „Громобран свемира“ из 1921. Станислав Винавер описује један
другачији свет:
Историја три слоја
По старим научним предањима постоји негде, на некој звезди овакав поредак
ствари:
Доле је обична, земаљска површина. На земљи тој расте цвеће, дрвеће и
простиру се зелена језера. Свуда, по тој земљи, расејане су електричне
централе. У тим станицама висе црне табле, са бројевима. Свака цифра на
табли осветљена је црвеном светлошћу, и означава неки променљиви однос
нечега што се дешава на два горња слоја:
Изнад земље два су горња слоја. Они, материално, можда и не постоје; али су
по њима предмети поређани тако, као да на нечему стоје.
На првој горњој површини клизе куће и људи. Неки пут, цео први слој окреће
се. По кад кад застане — а људи и куће ношени су вртоглавим матицама.
На другој горњој површини, која је изнад прве, блуде и клизе мириси
необуздани, музике тихе, оркестри полудели и светлости променљиве и
очајне. Кад људи, који су на првој горњој површини зажеле мира, цвећа и
одмора, они сиђу на земљу своју зелену, једним покретним степеницама. Но
демон тражења довео је људе у станице електричне.
Из ове историје три слоја Винавер гради устројство читаве Васељене, које
неадекватним руковањем електричним централама може довести до њеног
колапса. На крају писац позива: Објављује се свеопшта мобилизација умова да
би се пронашао начин, како да се спасе Простор од пропасти, која му прети
услед слома Времена.
Слика 5. Визуелизација идејног решења Винаверовог трга
Инспирисана овим описом поретка ствари, ауторка архитектонског решења трга
елементима урбаног мобилијара и поплочавања дочарава, у малом,
посетиоцима и корисницима овог простора, устројстове далеке звезде од којег
зависи судбина целе Васељене. Три слоја дефинисана су у решењу трга на
следећи начин:
Земаљску површину на којој расте цвеће и дрвеће и по којој су расуте
електричне централе симболично представља зелено средиште сквера,
упуштено у односу на коту поплочања 15 цм. Ово упуштање је кључно за
доживљај простора, јер оно назначава да се ради о „доњем слоју“,
односно о земљи и зеленилу које постоји испод наших изграђених и
поплочаних површина. Овај зелени простор неправилног облика у
основи, опремљен је клупама „расутим“ по њему. Клупе су тамне боје, са
црвенкастим бројевима, у складу са описима из текста „Громобран
Свемира“.
Поплочање околоног простора сквера планирано је од штампаног бетона
са фугама на растојању 120х120 цм и представља слој по коме „клизе
куће и људи“, односно коту тротоара и улаза у околне објекте и пословне
просторе. На овом слоју налазе се пешачки и бициклистички коридори,
док је средишњи простор замишљен као простор за окупљање, седење,
боравак у јавном простору.
УРБАНИСТИЧКИ ПРОЈЕКАТ
ВИНАВЕРОВ ТРГ У ШАПЦУ
16
Ефемерни слој, слој мириса, музике и светлости чине крошње дрвећа
које окружује трг, конструкција перголе и стубови за јавну расвету висине
8м. Структура перголе може се користити у различите сврхе: изложбе и
уметничке интервенције у јавном простору, озелењавање пузавицама,
као сценографија за позоришне представе или књижевне вечери на
отвореном, и слично.
Планира се и уређење простора испред постојећег стамбеног објекта „Зорка“, а
у функцији паркиралишта за станаре овог објекта. Пешачки токови усмеравају
се пре свега преко простора трга, док плато испред Зоркиног солитера добија
утилитарни карактер. Повећан је капацитет паркиралишта, које се од коловоза
раздваја зеленом површином са новим дрворедом.
Геометрија елемената поплочавања, зеленило и позиција свих елемената
урбаног мобилијара дефинисане су графичким прилозима.