Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Ako bude nestašice goriva ili se ono bude točilo na flaše kao 90tih koja je razlika?
Tako što toga neće biti. Samo ta ''mala'' razlika.
Ne može da bude jer je već rečeno da do toga neće doći, a sve i da nije rečeno... ne može država (čija je privreda u lancu snabdevanja evropskih kompanija) da stane iako imaš rešenje koje eto nećeš da primeniš (sve i kada bi nekoga bilo briga za domaće interese, sve i da nije rečeno da će se i to primeniti kao poslednja opcija).

Kako izaberete da negirate i ono što je već odavno rečeno (preuzimanje NIS-a kao poslednja opcija za rešenje problema), i zdravu logiku kada pišete takve postove o NIS-u (pominjete šverc, kantice, flaše pored puta i sl.)? Zar vas silna želja da AV ode zaslepi toliko da niste više u stanju da koristite logiku, pa tako u tom iščašenom shvatanju protumačite da njemu za vlast više odgovaraju sankcije NIS-u, nego da bude (po ko zna koji put) spasilac Srbije i cele njene privrede?
 
Poslednja izmena:
Evi ima neki ugovor. Pitanje je da li je taj potpisan: LINK
Šta tu piše npr. o obavezama kupca?
Evo, da ne gubimo vreme:
- obezbedi u skladu sa prihvaćenim godišnjim planom poslovnog razvoja i/ili prihvaćenim strateškim razvojnim planom (za period od 35 godina) i planom poslovanja, kontinuitet proizvodnje i ulaganje u istraživačke aktivnosti;
- obezbedi da NIS ne prekine sa radom u rafinerijama Kompanije;
- količina prerade sirove nafte u NIS-u može da zadovolji potražnju domaćeg srpskog tržišta za osnovnim naftnim proizvodima;
 
Iz ovog posta samo znam da ti logika nije jača strana.
To je sve što mogu da znam.

Imamo vlast koja u ozbiljnoj meri zavisi od toga kako glasaju penzioneri.
Penzije se isplaćuju od doprinosa koji plaćaju sadašnji zaposleni, plus (ako nešto malo zatreba) i iz budžeta.
Najveći uplatilac u taj budžet je NIS.

Da bi se očuvala takva vlast, po tebi je veoma logično (''sve što treba zaista da znamo'') da će oni ići na nekakvo ''trpljenje sankcija'' za jednu firmu, iako je ta firma:
- najveći uplatilac u budžet SRB,
- iako bez proizvodnje te firme ne može da ima uopšte proizvodnje u celoj državi.

Bravo.
Bravo za logiku.
Prosto nema nijedne mane, nijedne rupe... potpuno je logična teza koju si napisao i slavodobitno je cementirao sa ''sve što treba zaista da znate''.

Izvini druže nisam prepoznao da si intelektualac i šampion u logičkom rasuđivanju.

Iz svih izjava do sada je jasno rečeno da će Srbija ići na trpljenje sankcija ako zaista nastupe umesto da se uradi nešto da se trajno izbegnu.

Dakle, prioritet je da Rusi ne budu oštećeni a ne Srbija.
 
Bukvalno... opet mnogi uopšte ne prihvataju činjenicu da Srbija ne odlučuje autonomno i nezavisno od Moskve, a naročito ne u sektoru energetike.
Dakle odluka će biti ona koju Moskva donese, a ne Beograd.

Da je Srbija nezavisna od Moskve sada bi bila u EU i NATO, a svaka priča o ruskom nis-u i ruskom gasu bi bila davna prošlost.

Jedna Bugarska koja je uvek bila proruskija od Srbije je uspela da se izvuče iz otrovnog zagrljaja Moskve. A Srbija je toliko otrovana proruskom propagandom i okupirana da više i ne uspeva da razazna šta joj je interes.
 
Po svemu sudeći, sledeće godine nas očekuje drastična redukcija prerade nafte u rafineriji Pančevo, jer će NIS moći da prerađuje samo domaću naftu i smanjenje proizvodnje u Petrohemiji. Takođe, povećanje cene goriva koje će onda posledično da pogura i inflaciju.

Znači, usled sankcija za NIS i nerešavanja tog problema, imaćemo negativni pritisak na rast BDP-a i pozitivni pritisak na rast inflacije. I još je i moguće da ćemo u nekim periodima imati i nestašice goriva na pumpama jer u regionu ne postoje dodatni kapaciteti za preradu nafte za tržište Srbije. Sve u svemu, sledeće godine ćemo imati ozbiljan udarac na životni standard.
 
Po svemu sudeći, sledeće godine nas očekuje drastična redukcija prerade nafte u rafineriji Pančevo, jer će NIS moći da prerađuje samo domaću naftu i smanjenje proizvodnje u Petrohemiji. Takođe, povećanje cene goriva koje će onda posledično da pogura i inflaciju.

Znači, usled sankcija za NIS i nerešavanja tog problema, imaćemo negativni pritisak na rast BDP-a i pozitivni pritisak na rast inflacije. I još je i moguće da ćemo u nekim periodima imati i nestašice goriva na pumpama jer u regionu ne postoje dodatni kapaciteti za preradu nafte za tržište Srbije. Sve u svemu, sledeće godine ćemo imati ozbiljan udarac na životni standard.
Neverovatno je koliko veze nemaš o onome šta se dešava, ali uporno želiš da pričaš o temi o kojoj osnovnog znanja nemaš.

- RUS nafta ne ide JANAF-om još od početka Decembra 2022. godine. To je zabranjeno u okviru petog paketa sankcija EU prema RUS.
Ali, ovde nije stvar u tome čija nafta dolazi do PA, nego je problem vlasnička struktura NIS-a (većinsko RUS vlasništvo i/ili uopšte bilo koji procenat RUS vlasništva).

- Nema više domaće nafte u bilo kom značajnom procentu. I dok je bila faktor nije mogla da bude više od 30% potreba, a odavno više nije ni blizu toga.
Nalazišta su iscrpljena jer je NIS (nakon ulaganja u njega) mnogo više domaće nafte mogao da preradi, pa je brže iscrpljivao postojeća domaća nalazišta.
Ali, ovde opet nije stvar u tome, odnosno čak i da je 100% nafte u Pančevu made in Serbia, opet bi NIS bio na udaru USA mera zbog vlasničke strukture (većinsko RUS vlasništvo i/ili uopšte bilo koji procenat RUS vlasništva).
 
Poslednja izmena:
Da je Srbija nezavisna od Moskve sada bi bila u EU i NATO, a svaka priča o ruskom nis-u i ruskom gasu bi bila davna prošlost.
Kada država izrazi želju da postane član NATO, dobije jedan papir iz Brisela.
Tu se popunjava ime države, broj stanovnika, svašta nešto... pa i površina teritorije koju ta država obuhvata. Bukvalno kao neki obrazac koji popunjavaš kao pojedinac.
Logično je i zašto je to tako jer NATO ima obavezu da čuva teritoriju svih svojih članica, pa mora da zna koju to teritoriju obuhvata buduća članica, a koju je NATO dužan braniti (sve njegove članice kolektivno, čuveni član 5).

Šta bi ti popunio? Gde je južna granica Srbije?
Tu odmah malo ispod Pančićevog vrha na Kopaoniku, ili je na Šar planini i Prokletijama?
Plus, ako i neki izdajnik nekada popuni taj papir tako da kaže da je granica tu odmah kod Pančićevog vrha, šta ako Španija (ili neka druga postojeća članica NATO koja ne priznaje KiM zbog prvenstveno svojih interesa) u svom odgovoru kaže da ona smatra da je pitanje granica SRB sporno jer oni ne smatraju da je južna granica Srbije tu odmah nedaleko od najvišeg vrha Kopaonika?
Kako ćeš postati član kad nema konsenzusa svih postojećih članica NATO o tome gde su granice Srbije, a baš treba saglasnost svih postojećih članica da bi se neko nov primio u članstvo saveza čak i ako neko iz Beograda popuni da je granica na Kopaoniku?

Za EU ti je slična stvar.
Postoje države koje smatraju da nove države članice ne smeju da unose u EU nerešena teritorijalna pitanja/sporove, pa će uvek biti protiv toga da SRB postane član EU.

E, sad... pošto mi je neverovatno da ti sve ovo ne znaš, da li tvoj citirani post ustvari znači da bi ti priznao nezavisnost KiM?
Ne moraš da odgovoriš naravno, samo se pitam...
 
Postoje države koje smatraju da nove države članice ne smeju da unose u EU nerešena teritorijalna pitanja/sporove, pa će uvek biti protiv toga da SRB postane član EU.
Šta ćemo sa Grčkom koja je članica i EU i NATO a ima nerešno teritorijalno pitanje sa Turskom?

Turska u NATO a isto ima nerešeno teritorijalno pitanje sa Grčkom.
 
Neverovatno je koliko veze nemaš o onome šta se dešava, ali uporno želiš da pričaš o temi o kojoj osnovnog znanja nemaš.

- RUS nafta ne ide JANAF-om još od početka Decembra 2022. godine. To je zabranjeno u okviru petog paketa sankcija EU prema RUS.
Ali, ovde nije stvar u tome čija nafta dolazi do PA, nego je problem vlasnička struktura NIS-a (većinsko RUS vlasništvo i/ili uopšte bilo koji procenat RUS vlasništva).

- Nema više domaće nafte u bilo kom značajnom procentu. I dok je bila faktor nije mogla da bude više od 30% potreba, a odavno više nije ni blizu toga.
Nalazišta su iscrpljena jer je NIS (nakon ulaganja u njega) mnogo više domaće nafte mogao da preradi, pa je brže iscrpljivao postojeća domaća nalazišta.
Ali, ovde opet nije stvar u tome, odnosno čak i da je 100% nafte u Pančevu made in Serbia, opet bi NIS bio na udaru USA mera zbog vlasničke strukture (većinsko RUS vlasništvo i/ili uopšte bilo koji procenat RUS vlasništva).
Očigledno da ti nemaš veze o ovome što se dešava sa NIS-om jer bi onda znao da zbog US sankcija NIS neće moći da uvozi naftu. Jedino što će moći da prerađuje je domaća nafta.

Tako da sledeći put kad kreneš da lupaš gluposti, informiši se prvo i pročitaj dobro šta piše u postu na koji se repliciraš. Gde sam ja spomenuo rusku naftu uopšte u mom komentaru.
 
Očigledno da ti nemaš veze o ovome što se dešava sa NIS-om jer bi onda znao da zbog US sankcija NIS neće moći da uvozi naftu. Jedino što će moći da prerađuje je domaća nafta.

Tako da sledeći put kad kreneš da lupaš gluposti, informiši se prvo i pročitaj dobro šta piše u postu na koji se repliciraš. Gde sam ja spomenuo rusku naftu uopšte u mom komentaru.
Evo, da pokušam još jednom da ti pojasnim (i onima koji su ti lajkovali post):
- nije problem čija je nafta.
- nije problem da li je iz uvoza ili je domaća.

Nije situacija da NIS neće moći da uvozi naftu, ali će eto moći da prerađuje domaću (koje i nema više skoro uopšte) i tako posluje.
NIS neće moći uopšte da radi, neće moći da prodaje derivate, neće raditi platne kartice, neće mu biti aktivni računi u bankama, neće moći da plaća dobavljačima...
Neće moći da posluje svejedno da li je nafta domaća ili nije, jer nije u nafti stvar nego u vlasničkoj strukturi.
To je ono što sam ti gore napisao da čak i kad bi nafta u PA bila 100% made in Serbia, NIS opet ne bi mogao da posluje.

Je l to toliko teško razumeti??? Nije problem nafta, nego vlasnička struktura NIS-a.
Izdvojiću iz nama bitnih USA papira samo deo oko Gazprom Neft:

OFAC designated two of Russia’s most significant oil producers and exporters pursuant to E.O. 14024 for operating or having operated in the energy sector of the Russian Federation economy and pursuant to E.O. 13662 for operating in the energy sector of the Russian Federation economy.
Alongside Gazprom Neft and Surgutneftegas, OFAC is designating more than two dozen Gazprom Neft and Surgutneftegas subsidiaries. All entities owned 50 percent or more, directly or indirectly, by Gazprom Neft, Surgutneftegas, or their subsidiaries listed today, are also subject to blocking, even if not identified by OFAC.

The following Russia-based entities are being designated pursuant to E.O. 14024 for operating or having operated in the energy sector of the Russian Federation economy and pursuant to E.O. 13662 for operating in the energy sector of the Russian Federation economy:

  • Gapzromneft Moscow Refinery Joint Stock Company operates an oil refinery.
  • Gazprom Neft Shelf Limited Liability Company produces oil.
  • Gazpromneft Aero Joint Stock Company is a leading supplier of jet fuel.
  • Gazpromneft Bitumen Materials Limited Liability Company produces and sells petroleum products, particularly the petroleum-based hydrocarbon bitumen.
  • Gazpromneft Khantos Limited Liability Company produces oil.
  • Gazpromneft Lubricants Ltd produces and sells petroleum products such as oils, lubricants, and technical fluids.
  • Gazpromneft Noyabrsk Oil and Gas Joint Stock Company produces oil.
  • Gazpromneft Omsk Refinery Joint Stock Company operates an oil refinery.
  • Gazpromneft Orenburg Limited Liability Company produces oil.
  • Gazpromneft Technological Partnerships Limited Liability Company provides scientific and engineering services for customers engaged in the exploration and extraction of hard-to-recover reserves and projects related to chemical methods for enhancing oil recovery.
  • Gazpromneft Vostok LLC produces oil.
  • Gazpromneft Yamal Limited Liability Company refines oil.
  • Gazpromneft Zapolyarye Limited Liability Company extracts oil from the Chadyanda oil and gas condensate field, one of the largest in Eastern Russia.
  • Limited Liability Company Gazpromneft Regional Sales sells and stores oil and oil products.

The following entities are being designated pursuant to E.O. 14024 and E.O. 13662 for being owned or controlled by, or having acted or purported to act for or on behalf of, directly or indirectly, Gazprom Neft:
Chamaiyati Doroi Masauliyati Makhdudi Gazprom Neft Tadzhikistan is a Tajikistan-based Gazprom Neft subsidiary.
Gazprom Neft International SA is a Luxembourg-based Gazprom Neft subsidiary.
Gazprom Neft KazakhstanLLC is a Kazakhstan-based Gazprom Neft subsidiary.
NIS AD Novi Sad is a Serbia-based Gazprom Neft subsidiary.
OSOO Gazprom Neft Aziya is a Kyrgyz Republic-based Gazprom Neft subsidiary.
ZAO Munay Myrza is a Kyrgyz Republic-based Gazprom Neft subsidiary.

Eto sa početka godine press saopštenje o tome: U.S. Department of the Treasury.
Možeš da guglaš i konkretne odluke (imaš navedene brojeve) koje pominju u tom saopštenju...
 
Poslednja izmena:
Koje? Kipar je zasebna drzava
Što si im odmah rekao? :):)
Treba da pustiš malo da se zaglibe u svom neznanju i bahatosti... i onda posle pola dana-dan kad se dovoljno zaglibe (napišu još postova sa istim ''argumentom'') im to kažeš.
Tako bude efektnije. :cool:
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: N_L
Aegean dispute

Grčka i Turska imaju višedecenijski spor oko granica teritorijalnih voda u Egejskom moru te samim time i oko granica ekskluzivne ekonomske zone (EEZ) u Egejskom moru.
To nije nerešeno teritorijalno pitanje, jer je Grčka sa svojim granicama međunarodno priznata država. To sto Turska smatra da neka ostrva u Egeju pripadaju njoj, i da EEZ treba biti manji ne znaci da teritorijalno pitanje nije reseno. Teritorijalno pitanje nije rešeno recimo izmedju naše zemlje i Republike Hrvatske, gde se ne zna gde tačno prolazi državna granica.
Opet ne vidim povezanost Grčko-Turske državne granice sa NISom.
 
Kada država izrazi želju da postane član NATO, dobije jedan papir iz Brisela.
Tu se popunjava ime države, broj stanovnika, svašta nešto... pa i površina teritorije koju ta država obuhvata. Bukvalno kao neki obrazac koji popunjavaš kao pojedinac.
Logično je i zašto je to tako jer NATO ima obavezu da čuva teritoriju svih svojih članica, pa mora da zna koju to teritoriju obuhvata buduća članica, a koju je NATO dužan braniti (sve njegove članice kolektivno, čuveni član 5).

Šta bi ti popunio? Gde je južna granica Srbije?
Tu odmah malo ispod Pančićevog vrha na Kopaoniku, ili je na Šar planini i Prokletijama?
Plus, ako i neki izdajnik nekada popuni taj papir tako da kaže da je granica tu odmah kod Pančićevog vrha, šta ako Španija (ili neka druga postojeća članica NATO koja ne priznaje KiM zbog prvenstveno svojih interesa) u svom odgovoru kaže da ona smatra da je pitanje granica SRB sporno jer oni ne smatraju da je južna granica Srbije tu odmah nedaleko od najvišeg vrha Kopaonika?
Kako ćeš postati član kad nema konsenzusa svih postojećih članica NATO o tome gde su granice Srbije, a baš treba saglasnost svih postojećih članica da bi se neko nov primio u članstvo saveza čak i ako neko iz Beograda popuni da je granica na Kopaoniku?

Za EU ti je slična stvar.
Postoje države koje smatraju da nove države članice ne smeju da unose u EU nerešena teritorijalna pitanja/sporove, pa će uvek biti protiv toga da SRB postane član EU.

E, sad... pošto mi je neverovatno da ti sve ovo ne znaš, da li tvoj citirani post ustvari znači da bi ti priznao nezavisnost KiM?
Ne moraš da odgovoriš naravno, samo se pitam...

Ovo mozes da prodajes na nekom partijskom plenumu DSS-a.

Da je Srbija zelela da udje u EU i NATO usla bi. I sa neresenim granicama. Zapadu je interes broj 1 da Srbiju kao ruski bastion u sred Evrope odvoji od te Rusije. I da ovaj prostor i ekonomski i bezbednosno zatvori. A ne da joj se u sred evrope obucavaju ruski teroristi.
 
Au brt, ima tu jos dosta da se uci. Takvo rezonovanje stvari nije bas na nivou odraslog coveka. Narocito danas kad je jasnije sta se desava u odnosu na pre recimo 25 godina.
Mi smo geopoliticki skrajnuti i svedeni na nivo Albanije, a da je ikome u interesu da Srbija bude u eu bili bismo tamo pre 20 god.

Nikakve teritorije i granice i picke materne ne bi sprecile to. Ovako smo imali neke uslove koji su tu samo tako, za sargarepu. Ne mozes ici na zurku na koju nisi pozvan i niko te nece. Zabeu je nama receno sta treba- samk da se preda slobo, samo da se uhapsi radovan, sad je samo da se prizna kosovo, piske ce biti aamo jis besto drugo.

U svakom slucaju, ne pitamo se mi nista, mi idemo stihijski, a ovo sto je na vlasti nikaki ne pomaze ,ne za eu,nego zbog nas samih.
 
Mi smo geopoliticki skrajnuti i svedeni na nivo Albanije
Pa ne baš, Albanija je na pragu ulaska u EU, po prognozama do 2030te.
Pogledaj samo poslednjih godina koliko je visokih političkih samita održano u Albaniji i ko je sve istim priustvoa dok kod nas dolaze neki anonimusi iz Afrike i sl.

Otimaće se ovde za albanske pasoše isto kao i za hrvatske putovnice i to oni što se najvieš deru u kafanama "ko da mi otme iz moje duše Kosovo"
 
Ovo mozes da prodajes na nekom partijskom plenumu DSS-a.

Da je Srbija zelela da udje u EU i NATO usla bi. I sa neresenim granicama. Zapadu je interes broj 1 da Srbiju kao ruski bastion u sred Evrope odvoji od te Rusije. I da ovaj prostor i ekonomski i bezbednosno zatvori. A ne da joj se u sred evrope obucavaju ruski teroristi.
Da su Eu i Amerika zeleli da bezbednosno i ekonomski rese i zatvore ovaj prostor, uradili bi to sto puta do sada. Spremni su da trose stotine milijarde na rat protiv Rusije, ali nije se naslo 10-20 za Zapadni Balkan, to je smesno. Izgleda da su nas pre ostavili kao neki poligon za igru i razne geopoliticke eksperimente.
 
On-topic, i dalje ništa zvanično da li će NIS uopšte raditi za tri dana.

Nije poznato ni da li će OFAC raditi.
 
Aegean dispute

Grčka i Turska imaju višedecenijski spor oko granica teritorijalnih voda u Egejskom moru te samim time i oko granica ekskluzivne ekonomske zone (EEZ) u Egejskom moru.
Nemaju spor oko teritorijalnog mora.
Nemaju jer su se razgraničili i jedni druge priznali pre evo malo više od 100 godina. Guglaj o sporazumu posle njihovog rata koji je završen 1922. godine...
U Egejskom moru obe države koriste pravilo od 6 milja za teritorijalne vode. Nemaju spor. Obe koriste po 6 milja. To im je dogovor.

Pre 30 godina Parlament u Turskoj je (za svaki slučaj) doneo odluku da ako ikada Grčka odluči da proširi svoje teritorijalno more u Egeju sa 6 na svih 12 milja, to predstavlja opravdan razlog Turskoj da krene u rat sa Grčkom. Dakle, neće i oni onda proširiti svoje na 12 milja (iako bi imali pravo na to) jer će onda mali pojas ostati kao otvoreno more, a oni ne žele da se smanjuje količina otvorenog mora u Egejskom moru kojem Turska ima pristup.

Teritorijalno more je teritorija države, i ono može biti do 12 milja od obale. Ne 12, nego do 12. I danas postoje države koje koriste 6 ili manje od 6 milja.
Pravo je države da odluči (UNCLOS) koliki pojas teritorijalnog mora želi, a poslednjih decenija dosta država prelazi na svih 12 milja. U tom pojasu do 12 milja od obale ka otvorenom moru važi puni suverenitet obalne države, tj. svi njeni zakoni (krivični, građanski, poreski, sanitarni…) se primenjuju jer je to teritorija te države isto kao npr. i centar njenog glavnog grada.

EEZ zona nije teritorija države koja ga proglasi.
Pošto to nije teritorija države koja ga je proglasila, ona ni ne može biti u teritorijalnom sporu sa nekom drugom državom oko nečega što ionako nije i ne može biti njena teritorija.

Taj morski pojas koji može biti širine do 200 milja, je i dalje otvoreno more.
- Država koja proglasi pojas EEZ u njemu ne može npr. da zabrani prolazak stranih brodova jer to nije njeno more. To je otvoreno more i važi pravilo slobodne plovidbe.
- Država koja proglasi pojas EEZ ne može npr. da zabrani prelet stranih aviona (ili da im naplaćuje taksu za prelet) iznad tog pojasa jer nebo iznad EEZ nije nacionalni vazdušni prostor. Kao što ni to more u okviru pojasa EEZ nije njeno (teritorijalno).
- Država koja proglasi pojas EEZ ne može npr. da zabranjuje vojna dejstva drugih država u tom morskom pojasu. Strane mornarice mogu slobodno njime da plove (ne moraju da se najavljuju ili traže dozvolu od države koja je taj deo mora proglasila svojom EEZ), mogu i da izvode vojne vežbe u njemu ako žele, ili čak da vrše stalno vojno prisustvo u nečijem EEZ.

Ima još milion stvari koje obalna država ne može u tom pojasu, ali je i ovo dovoljno da bilo ko veoma lako razume da sporovi oko EEZ (koji su skoro pa trajna stvar između obalnih država) nisu i ne mogu biti istovremeno i teritorijalni sporovi između tih istih država jer nijedan pojas EEZ nije teritorija države koja ga je proglasila.
 
Poslednja izmena:
Zasebna država a podeljen na dva dela i severni deo koji se vodi pod okupacijom Turske.
Jel na tu nezavisnu državu misliš?

Pri tom samo je grčka strana Kipra priznata kao deo EU a ne ceo Kipar.

Tako da nazad u školu i ti i ovaj pametni @neshaoct
Sve što si napisao nije tačno. Sve.

Kipar je kao jedinstvena država primljen u EU. Nije samo grčki deo priznat kao deo EU, nego celo ostrvo.
Pravni poredak EU (acquis communautaire) se formalno primenjuje na celo ostrvo, ali se u praksi suspenduje na severu dok god traje trenutna situacija.
Npr. zato ljudi koji žive na severu Kipra (koji imaju kiparsko državljanstvo) imaju EU pasoš i sva prava građana EU.

Nijedna država EU ne priznaje tu posebnu republiku na severu Kipra.
Severni deo se ne vodi pod okupacijom Turske, nego je pre malo više od 40 godina na toj teritoriji proglašena Republika severni Kipar, koju (kao što rekoh) niko međunarodno-pravno ne priznaje osim Turske.

Turci sa Kipra su hteli da se Kipar ponovo ujedini. Referendumi su održani istovremeno u oba dela Kipra o stvaranju federacije u kojoj severni deo ima autonomiju. To je bio plan UN-a koji je zahtevao da ga oba naroda prihvate referendumom. Turci su prihvatili sa 2/3 većinom, a Grci odbili sa 3/4 glasova protiv.
Bez obzira na takav ishod referenduma, EU prima jedinstveni Kipar u članstvo ubrzo posle toga.

I baš zato, EU je definitivno odlučila da joj ne treba novi Kipar u članstvu.
Pri čemu, naša situacija je 100x gora od Kipra. Zamisli da je bio referendum na KiM u kojem Albanci hoće federaciju sa Srbijom, a mi odbijemo. I još zamisli da nijedna država EU ne priznaje nezavisnost KiM. E, to je situacija na Kipru, pa ti vidi koliko to veze nema sa našim teritorijalnim sporom...
 
Nemaju spor oko teritorijalnog mora.
Nemaju jer su se razgraničili i jedni druge priznali pre evo malo više od 100 godina. Guglaj o sporazumu posle njihovog rata koji je završen 1922. godine...
U Egejskom moru obe države koriste pravilo od 6 milja za teritorijalne vode. Nemaju spor. Obe koriste po 6 milja. To im je dogovor.

Pre 30 godina Parlament u Turskoj je (za svaki slučaj) doneo odluku da ako ikada Grčka odluči da proširi svoje teritorijalno more u Egeju sa 6 na svih 12 milja, to predstavlja opravdan razlog Turskoj da krene u rat sa Grčkom. Dakle, neće i oni onda proširiti svoje na 12 milja (iako bi imali pravo na to) jer će onda mali pojas ostati kao otvoreno more, a oni ne žele da se smanjuje količina otvorenog mora u Egejskom moru kojem Turska ima pristup.

Teritorijalno more je teritorija države, i ono može biti do 12 milja od obale. Ne 12, nego do 12. I danas postoje države koje koriste 6 ili manje od 6 milja.
Pravo je države da odluči (UNCLOS) koliki pojas teritorijalnog mora želi, a poslednjih decenija dosta država prelazi na svih 12 milja. U tom pojasu do 12 milja od obale ka otvorenom moru važi puni suverenitet obalne države, tj. svi njeni zakoni (krivični, građanski, poreski, sanitarni…) se primenjuju jer je to teritorija te države isto kao npr. i centar njenog glavnog grada.

EEZ zona nije teritorija države koja ga proglasi.
Pošto to nije teritorija države koja ga je proglasila, ona ni ne može biti u teritorijalnom sporu sa nekom drugom državom oko nečega što ionako nije i ne može biti njena teritorija.

Taj morski pojas koji može biti širine do 200 milja, je i dalje otvoreno more.
- Država koja proglasi pojas EEZ u njemu ne može npr. da zabrani prolazak stranih brodova jer to nije njeno more. To je otvoreno more i važi pravilo slobodne plovidbe.
- Država koja proglasi pojas EEZ ne može npr. da zabrani prelet stranih aviona (ili da im naplaćuje taksu za prelet) iznad tog pojasa jer nebo iznad EEZ nije nacionalni vazdušni prostor. Kao što ni to more u okviru pojasa EEZ nije njeno (teritorijalno).
- Država koja proglasi pojas EEZ ne može npr. da zabranjuje vojna dejstva drugih država u tom morskom pojasu. Strane mornarice mogu slobodno njime da plove (ne moraju da se najavljuju ili traže dozvolu od države koja je taj deo mora proglasila svojom EEZ), mogu i da izvode vojne vežbe u njemu ako žele, ili čak da vrše stalno vojno prisustvo u nečijem EEZ.

Ima još milion stvari koje obalna država ne može u tom pojasu, ali je i ovo dovoljno da bilo ko veoma lako razume da sporovi oko EEZ (koji su skoro pa trajna stvar između obalnih država) nisu i ne mogu biti istovremeno i teritorijalni sporovi između tih istih država jer nijedan pojas EEZ nije teritorija države koja ga je proglasila.
Bolje nije moglo biti objašnjeno. Svaka čast!
 
Vrh