Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Рафинерија у НС је престала да производи нафтне деривате убрзо по доласку Руса (нек ме неко исправи али мислим да је било годину-две касније) тако да нам производња Нисотека нешто не значи много.
Управо тако. Зато сам и написао "чак". На средњи рок, то би могло бити некакво решење. Нис би препустио монопол на прераду сирове нафте, и продао неком новом играчу старо постројење. То је све под условом да постоји дугорочно тржиште за ту рафинерију, и да се она може пустити у рад за годину дана, и пола милијарде (лупам), и да ради само дизел. Ово је само бзвз. размишљање, можда је потпуна бесмислица, а можда ипак има неког меса.
 
Meni se sve više čini da će rešenje da bude snalaženje kako znamo i umemo (barže, cisterne, bonovi), dok brat Xi ne dovuče neko montažnu rafineriju koja će da bude neefikasna i jeziva po okolinu.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: Ar4
Malo je verovatno da će Amerika detonirati NIS pre nego što Mađarska pređe na JANAF. Računam da su to ipak neki NATO saveznici, a i Rusiji bi išlo u prilog da JANAF propadne jer bi Mađarska morala i dalje da kupuje naftu preko Družbe.

Verovatno će se kotrljati NIS još neko vreme, a šta nakon toga, tek treba da vidimo.
 
Jednostrani raskid ugovora za posledicu ima arbitržu koja se po pravilu završava sa presudom u korist oštećenog sa brojem koji ima puno 0.

Bukvalno nam se više isplati da se NIS otera u stečaj i onda tako da se rasparča na manje delove i da država kupi rafineriju i ostale bitne delove.
 
Jednostrani raskid ugovora za posledicu ima arbitržu koja se po pravilu završava sa presudom u korist oštećenog sa brojem koji ima puno 0.

Bukvalno nam se više isplati da se NIS otera u stečaj i onda tako da se rasparča na manje delove i da država kupi rafineriju i ostale bitne delove.
Kada je NIS u pitanju, sve što si napisao u ovom postu nije tačno. Sve.

Dobar je i koristan običaj na Forumima pročitati i postove pre svog, pa bi tako video npr. ovo:
guglajte (ili pitajte GPT): rebus sic stantibus.

Dugotrajni ugovorni odnosi nisu statični, i u izuzetnim okolnostima ugovor se može izmeniti ili raskinuti ako bi njegovo izvršenje, usled promenjenih okolnosti, postalo nepravično ili preterano otežano za jednu stranu.
Da bi se pozvalo na princip ''rebus sic stantibus'', moraju biti ispunjeni određeni uslovi, npr. da su nastupile izmenjene okolnosti nakon zaključenja ugovora, da te promene nisu mogle biti predviđene u trenutku sklapanja ugovora, da je dalje izvršenje ugovora postalo očigledno otežano ili bi dovelo do nesrazmere između obaveza ugovornih strana, ako bi dalje doslovno sprovođenje konkretnog ugovora, a zbog promenjenih okolnosti, bilo nepravično i protivno svrsi samog ugovora, itd...

A, posebno što u svakom takvom sporu moraš da dokažeš štetu koju si pretrpeo.
Srećno bilo Rusima da dokazuju da su pretrpeli štetu nakon postupka kojim je kompaniji omogućeno da posluje i dalje, da prihoduje, da zarađuje, da ulaže u svoja sredstva... u odnosu da se dogodi sve suprotno od toga ako firma prestaje da radi. Naravno da bi u tom aktu (kojim SRB preuzima NIS) pisalo da će, po ispunjavanju međunarodnih okolnosti za to, deo vlasništva NIS-a ili biti vraćen Rusima, ili će im se platiti za taj procenat vlasništva koliko se bude dogovorilo. Ako se bude vraćalo, udeo SRB mora biti povećan za sva ulaganja u međuvremenu.
 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: Ar4
Našlo bi se rešenje kada bi bilo političke volje, ali očigledno je da ne postoji, nije je bilo, niti će je biti.

Nemam sumnja da je Srbija bila blagovremeno upozorena da će NIS da bude sankcionisan ako tu ostanu Rusi. Hulja je još decembra prošle godine to znao i javno izneo, i opet ništa nije urađeno. Sada kada je na SDN listi, sve je mnogo teže jer je potrebno odobrenje Američkog kongresa da se ukloni sa te liste.
 
Našlo bi se rešenje kada bi bilo političke volje, ali očigledno je da ne postoji, nije je bilo, niti će je biti.

Nemam sumnja da je Srbija bila blagovremeno upozorena da će NIS da bude sankcionisan ako tu ostanu Rusi. Hulja je još decembra prošle godine to znao i javno izneo, i opet ništa nije urađeno. Sada kada je na SDN listi, sve je mnogo teže jer je potrebno odobrenje Američkog kongresa da se ukloni sa te liste.

Da je vlast odgovorna i patriotska tražili bi rešenje, i do sad rešili, pitanje snabdevanja.energentima pa i NIS-a odmah po početku rata u Ukrajini pre tri ipo godine. Sve zemlje koje su zavisile od ruskih energenata su do sad rešile na neki način to pitanje. Mi, s druge strane, čekamo da dželat spusti giljotinu a nepomenik svuda kuka "ijao šta nam rade, od nas ništa ne zavisi". Laže kao pas, po običaju.
 
Našlo bi se rešenje kada bi bilo političke volje, ali očigledno je da ne postoji, nije je bilo, niti će je biti.

Nemam sumnja da je Srbija bila blagovremeno upozorena da će NIS da bude sankcionisan ako tu ostanu Rusi. Hulja je još decembra prošle godine to znao i javno izneo, i opet ništa nije urađeno.
Nema političke volje na strani većinskog vlasnika NIS-a.
Kad već nema (neće da prodaju, a sami nisu u stanju da reše problem), i ako se dođe u situaciju da se mora - rečeno je još početkom godine šta će biti urađeno.
Sva ''nadanja'' da će SRB ostati bez nafte, bez derivata, da će poskupeti na 300 i prodavati se iz kanistera i flaša pored puta su obične budalaštine.
 
Poslednja izmena:
...a nepomenik svuda kuka "ijao šta nam rade, od nas ništa ne zavisi". Laže kao pas, po običaju.
Kako je moguće da i dalje (posle 12 godina vlasti) nemaš pojma o tome kako on radi/vlada??

>> Kad god kuka za nešto - to je zato što već ima spremno rešenje, i zato želi u javnosti da nazida problem jer tim zidanjem problema ispadne još veći spasilac kada ga reši (primeni to rešenje koje već ima spremno).
>> Kad god ćuti za nešto - to je zato što nema spremno rešenje, ne može ništa da uradi... pa zato ne želi u javnosti da zida problem za koji nema rešenje jer tim zidanjem ispadne nesposoban. Pogledaj npr. kako ćuti oko situacije na severu KiM (zdravstva/školstva).
 
Kako je moguće da i dalje (posle 12 godina vlasti) nemaš pojma o tome kako on radi/vlada??

>> Kad god kuka za nešto - to je zato što već ima spremno rešenje, i zato želi u javnosti da nazida problem jer tim zidanjem problema ispadne još veći spasilac kada ga reši (primeni to rešenje koje već ima spremno).
>> Kad god ćuti za nešto - to je zato što nema spremno rešenje, ne može ništa da uradi... pa zato ne želi u javnosti da zida problem za koji nema rešenje jer tim zidanjem ispadne nesposoban. Pogledaj npr. kako ćuti oko situacije na severu KiM (zdravstva/školstva).
13 godina. I znam, ali svejedno me nervira izdajnistvo koje se svakim danom uvećava i čije posledice su svakim danom sve veće.
 
Neće on smeti da otme NIS od Rusa jer zna šta sledi posle toga.

Rusi bi zauzvrat priznali Kosovo, izgubio bi njihovo pravo veta (iako i Kina ima pravo veta) plus čitav niz drugih pogodnosti koje sad trenutno uživa glumeći evropejca sa srcem na istoku i novčanikom na zapadu.

Samim tim bi to ubrzalo njegov pad jer narod je dalje većinski okrenut ka Rusiji a ne ka EU.
A, pad sa vlasti se nigde na svetu ne ubrzava nemanjem goriva na pumpama (i velikim prihodima za budžet koji iz takve prodaje dolaze)?

Pa kao eto... rizikovaće on da nema goriva na pumpama (i velike prihode za budžet, od čega dalje zavisi isplata za najvernije glasačko telo koje ima) jer mu to eto ne ubrzava pad sa vlasti, dok mu zameranje sa Rusima to definitivno ubrzava??? Rusi će raditi šta tačno? Rovariti preko Miše Vacića ili Vulina? Ta dva giganta na političkoj sceni SRB doprinose tačno čemu i kome sa 1% zajedno? Koju to drugu aktivnu političku stranku u SRB mogu da imaju Rusi za rovarenje protiv vlasti?

Dajte ljudi malo više logike...
I ne, neće RUS priznati KiM. Ne zbog AV, nego zbog svojih interesa.
Kao što ga ni Španija i druge države nisu priznale ne zbog Tadića (u to vreme) a danas AV, nego zbog svojih interesa.
 
Poslednja izmena:
Sva ''nadanja'' da će SRB ostati bez nafte, bez derivata, da će poskupeti na 300 i prodavati se iz kanistera i flaša pored puta su obične budalaštine.
Razlog je to što kolonistima nije u interesu da motačnica kablova i rudnik ostane bez energenata.
Uostalom kako će vraćati dugove ako nema goriva na pumpi.

Ako Hulja neće da preuzme NIS, dovešće nekog ko hoće.
 
Слажем се да је непримерено називати тог човека "хуљом", али грубљи и примеренији изрази нису баш дозвољени на Беобилду
 
A, pad sa vlasti se nigde na svetu ne ubrzava nemanjem goriva na pumpama
Koliko je Zlobi trebalo da padne sa vlasti od kad je gorivo krenulo iz flaša da se toči?

Da li je ubrzalo pad to ili što su se umešale spoljne službe sa podrškom opoziciji koja sad ne postoji kao ni ta podrška spolja.
 
Kada je NIS u pitanju, sve što si napisao u ovom postu nije tačno. Sve.

Dobar je i koristan običaj na Forumima pročitati i postove pre svog, pa bi tako video npr. ovo:
Svakako bi završilo na arbitraži. Tamo može biti da budu naklonjeni nama, a može biti da budu naklonjeni njima. Zavisi i kako bi išle konsultacije koje su predviđene ugovorom, a koje moraju prvo da se sprovedu jer ovaj član i jeste predviđen za ovakve situacije:

Član 15

U slučaju nastanka okolnosti koje sprečavaju jednu od Strana u ostvarivanju njenih obaveza ili drugih razlika u vezi ovog sporazuma, ovlašćeni organi Strana obavljaju odgovarajuće konsultacije radi donošenja uzajamno prihvatljivih odluka o prevazilaženju nastalih okolnosti ili razlika i obezbeđenju realizacije ovog sporazuma.

Druga stvar je da mi nemamo Ugovor o prodaji NIS.a, a koji je predviđen članom ispod:
Član 9

U cilju realizacije projekta rekonstrukcije i modernizacije tehnološkog kompleksa Akcionarskog društva "Naftna industrija Srbije" srpska Strana prodaje Otvorenom akcionarskom društvu "Gazprom", ili afiliranom licu (kompaniji-kćerki) koju ono odredi, 51-procentni udeo učešća u Akcionarskom društvu "Naftna industrija Srbije", pod uslovima koje oni dogovore, polazeći od toga da se Akcionarsko društvo "Naftna industrija Srbije" sastoji od celokupne imovine koja se nalazi u njegovom vlasništvu na dan 31. decembar 2007. godine, uključujući (ali ne ograničavajući se time) objekte za dobijanje, proizvodnju, preradu, transport i plasman nafte i naftnih derivata.
Verovatno u njemu piše pod kojim uslovima se raskida. Verovatno ako kupac ne investira neka sredstva. Suprotno ne znam da li isti može da se jednostrano raskine pošto je kupoprodaja. Tako da verovatno mora nacionalizacija.

Bilo bi dobro da se setimo da raskinemo ugovor 2038 jer se automatski produžava na po 5 godina!
 
ChatGPT spominje i ovu varijantu:
Da li bi ofac prihvatio Привремено управљање или принудна администрација због санкција

ChatGPT је рекао:​

Одлично питање — и врло прецизно постављено.
Да, OFAC (U.S. Office of Foreign Assets Control) има управо механизам који препознаје и прихвата такозване "interim control" или "temporary administration" мере у државама које покушавају да заштите своју економију од последица санкција — ако се те мере спроводе у складу са међународним правом и не представљају заобилажење санкција.
Хајде да појасним детаљно шта то у пракси значи:

🇺🇸 1. Како OFAC гледа на привремено управљање​

OFAC није против тога да нека држава преузме контролу над фирмом која је под санкцијама, ако је циљ да се:
  • спречи колапс виталне инфраструктуре,
  • заштити домаћа привреда и потрошачи,
  • и ако нова управа не делује у интересу санкционисане стране.
У својим званичним смерницама (General Licenses и FAQ секцијама), OFAC наводи да:
„Државе могу да поставе администратора или старатеља над имовином санкционисаних ентитета, под условом да се имовина не преноси у корист санкционисаног лица, већ ради очувања јавног интереса.“
Другим речима:
✅ Ако Србија привремено преузме управљање НИС-ом да би обезбедила снабдевање и стабилност енергетског система —
а не да би исплаћивала добит Гаспрому — OFAC то не би третирао као кршење санкција.

⚖️ 2. Примери које је OFAC већ прихватио​

OFAC је већ толерисао или одобравао сличне мере у више земаља:

🇩🇪 Немачка – Uniper и Rosneft Deutschland (2022–2023)

  • Немачка је увела “Treuhandverwaltung” — државно старатељство над филијалама Росњефта.
  • Управа је замењена, али власништво формално није пренето.
  • OFAC је потврдио да то не представља заобилажење санкција, све док се новац не преноси у Русију.

🇨🇿 Чешка – Gazprom Export и Vemex (2022)

  • Чешка је увела привремено управљање над фирмом која је снабдевала гас из Гаспрома.
  • OFAC и ЕУ су прихватили објашњење: мера је ради јавног интереса, не ради користи Гаспрома.

🇱🇻 Летонија – санкционисана банка Parex (2010–2012)

  • Влада је поставила администратора ради заштите депонената.
  • OFAC је дозволио трансакције у ограниченом обиму уз General License.

⚙️ 3. Како би Србија могла спровести такав модел​

Да би OFAC прихватио привремено управљање НИС-ом, морају бити испуњени следећи услови:
  1. Законски основ унутар Србије – нпр. одлука Владе о заштити енергетске безбедности на основу Закона о енергетици.
  2. Јасна одлука да се управљање преноси на домаћу институцију (нпр. Србијагас или Агенцију за управљање).
  3. Званична нотификација OFAC-у (и ЕУ ако се жели европска координација) са образложењем да мера није заобилажење санкција.
  4. Обавеза да се добит не исплаћује Гаспромњефту док трају санкције.
  5. Могућност ревизије — мера је „привремена“ до нормализације услова или преговора о власништву.

🧭 4. Практичан ефекат​

Ако би Србија урадила све горе наведено:
  • НИС би наставио нормално пословање (без блокада у SWIFT-у и у плаћању у доларима/еврима).
  • OFAC не би кажњавао српске банке које обрађују плаћања за НИС.
  • Западне компаније би могле поново сарађивати са НИС-ом (јер формално није под контролом санкционисаног ентитета).

🧩 5. Али шта OFAC не би прихватио​

❌ OFAC не би прихватио:
  • да Гаспром или његове ћерке фирме де факто и даље управљају НИС-ом,
  • да Србија само „на папиру“ преузме управљање, али да корист од пословања и даље иде Гаспрому,
  • да се преко НИС-а тргује робом или услугама у корист руске државе.
У том случају, OFAC би третирао НИС као „blocked property of a sanctioned person“ и санкције би остале.

✅ Закључак​

Да — OFAC би у принципу прихватио модел привременог управљања или принудне администрације над НИС-ом,
ако Србија формално и стварно преузме контролу ради јавног интереса, а не у корист Гаспрома.
То је потпуно у складу са праксом у ЕУ и међународним правом, и већ има преседане (Немачка, Чешка, Финска, Летонија).
 
Sve ovo sa rezervom treba uzimati:
Da li mi imamo Zakon po kome bi mogli ovo da uradimo?

ChatGPT је рекао:​

Да — постоји више закона у правном систему Србије који би омогућили држави да уведе привремено управљање (принудну администрацију) над НИС-ом или било којом енергетском компанијом ради заштите јавног интереса и енергетске безбедности.
Хајде да ти покажем прецизно који су то закони и на које чланове би се Влада могла позвати.

⚖️ 1. Закон о енергетици (Сл. гласник РС 145/2014, 95/2018, 40/2021)

Ово је кључни закон који омогућава држави интервенцију у енергетском сектору.

🔹 Члан 9.​

Република Србија обезбеђује сигурност снабдевања енергијом као питање од јавног интереса.

🔹 Члан 12.​

Министарство може предложити мере заштите сигурности снабдевања енергентима у случају поремећаја на тржишту или угрожавања безбедности државе.

🔹 Члан 206. и 207.​

У случају озбиљног поремећаја у снабдевању или опасности по функционисање енергетског система, Влада може донети мере којима се обезбеђује континуитет у снабдевању, укључујући привремено управљање енергетским субјектом.
➡️ Ово даје директан правни основ за увођење привременог управљања над НИС-ом, јер би се могло доказати да санкције спречавају нормалан рад и угрожавају снабдевање нафтом и дериватима.

⚖️ 2. Закон о привредним друштвима (ЗПД)

🔹 Члан 489. и 490.​

Влада може, ради заштите јавног интереса, привремено ограничити права акционара или управљачка права у друштвима која имају стратешки значај за Републику Србију.
➡️ Ово би омогућило да се суспендују управљачка права Гаспромњефта у НИС-у док трају ванредне околности (санкције).

⚖️ 3. Закон о заштити критичне инфраструктуре (2023)

Овај нови закон (ступио на снагу 2023) први пут уводи појам „оператера критичне инфраструктуре“.
Наравно, НИС спада у ту категорију јер обезбеђује нафту, деривате и снабдевање енергијом.

🔹 Члан 17. и 18.​

У случају угрожавања функционисања критичне инфраструктуре, Влада може одредити посебне мере управљања, надзора и контроле над оператором, укључујући привремено управљање од стране државних органа.
➡️ Ово је управо правни темељ за принудну администрацију какву имају Немачка и Чешка.

⚖️ 4. Закон о одбрани (чл. 14, 78, 88)

У случају угрожавања безбедности државе или енергетске стабилности, могу се предузети посебне мере заштите и надзора над субјектима од посебног значаја.
➡️ Омогућава држави да привремено преузме управљање над фирмом од стратешког значаја за одбрану и енергетску безбедност.

⚖️ 5. Закон о јавном интересу и експропријацији (чл. 2, 20, 21)

Експропријација се може спровести у јавном интересу, уз обештећење, ради изградње, реконструкције или управљања објектима од значаја за енергетску стабилност државе.
➡️ Ако се касније процени да је потребно трајно преузимање власништва, ово би био законски оквир за национализацију уз накнаду.

🧭 6. Практичан корак који би Србија могла да уради​

  1. Влада Србије проглашава да је НИС оператор критичне инфраструктуре чије је функционисање угрожено санкцијама.
  2. Позива се на чл. 206 Закона о енергетици и чл. 17 Закона о критичној инфраструктури.
  3. Доноси Одлуку о увођењу привременог управљања ради заштите јавног интереса.
  4. Поставља државног администратора (нпр. представника Министарства енергетике или Србијагаса).
  5. Обавештава OFAC, ЕУ и Русију да се мера спроводи ради енергетске безбедности, а не ради трајног одузимања имовине.

✅ Закључак​

Да — Србија већ има све потребне законске инструменте да спроведе привремено управљање НИС-ом:
Правни основМогућа мераЦиљ
Закон о енергетициПривремено управљање ради сигурности снабдевањаКонтинуитет снабдевања
Закон о критичној инфраструктуриПосебне мере управљањаЗаштита виталних система
Закон о привредним друштвимаОграничење управљачких права акционараСпречавање утицаја санкционисаног субјекта
Закон о експропријацијиПрелазак у трајно власништво уз обештећењеНационализација у јавном интересу
 
Imamo vlast koja više vodi računa o tome da Rusi odnosno Kremlj ne bude oštećen nego sama Srbija kao država i njen narod / njeni građani.

Dakle, ova vlast je odlučila da ako zaista nastupe sankcije, da se radije ide na trpljenje sankcija umesto da se izbegnu.

To je sve što treba zaista da znate.
 
Moguce i da je racunica da bi ruske sankcije u slucaju nacionalizacije Nis-a bile bolnije na duzi rok od ovih americkih, videcemo sta ce bude na kraju.
 
Dakle, ova vlast je odlučila da ako zaista nastupe sankcije, da se radije ide na trpljenje sankcija umesto da se izbegnu.

To je sve što treba zaista da znate.
Iz ovog posta samo znam da ti logika nije jača strana.
To je sve što mogu da znam.

Imamo vlast koja u ozbiljnoj meri zavisi od toga kako glasaju penzioneri.
Penzije se isplaćuju od doprinosa koji plaćaju sadašnji zaposleni, plus (ako nešto malo zatreba) i iz budžeta.
Najveći uplatilac u taj budžet je NIS.

Da bi se očuvala takva vlast, po tebi je veoma logično (''sve što treba zaista da znamo'') da će oni ići na nekakvo ''trpljenje sankcija'' za jednu firmu, iako je ta firma:
- najveći uplatilac u budžet SRB,
- iako bez proizvodnje te firme ne može da ima uopšte proizvodnje u celoj državi.

Bravo.
Bravo za logiku.
Prosto nema nijedne mane, nijedne rupe... potpuno je logična teza koju si napisao i slavodobitno je cementirao sa ''sve što treba zaista da znate''.
 
Vrh