Ретарди хоће да укину линију која дефинише центар града у просторном и у смислу духа места
Ретарди већ 15 година у континуитету десеткују трамвајски систем
Ретарди 40 година нису проширилу мрежу а онај километар који јесу урађен је толико квалитетно да се може сматрати актом тероризма
Ретарди канибализовали 15% савремене флоте трамваја а 50% им није оперативно
Ретарди бахато одбили договорену донацију квалитетних трамваја из Базела а да законски чист тендер за нове трамваје не могу и не желе да спроведу
Ovo je u redu, opravdana kritika.
Ретарди на намештеном тендеру набавили турске кршеве по највећој цени у Европи а који не одговарају мрежи Београда
Tender jeste namešten. Da li su krševi, prerano je da ocenimo. Kao i Končar, po projektovanim parametrima su prilagođeniji Beogradu od KAF. Pomeriti nekoliko bandera i ivičnjaka, ako je to zboh šireg tramvaja, davno je trebalo da se uradi. Sporno je: 1) nekonkurencija na tenderu, 2) cena 30% veća nego za isti proizvod za drugi grad od istog proizvođača 3) potreba za tramvajima od 40 metara, što je standardna dužina perona u Beogradu (osim par stajališta) za milionski grad bez metroa. 4) nije napravljen korak ka unifikaciji parka (tender za 25 tramvaja, zato što sada tolko imamo para, sa mogućnošću proširenja tendera za još 25 za narednih 5 godina, sa korekcijom cene samo na osnovu berzanske cene sirovina).
Ретарди практично 80 година не могу да унапреде техничке карактеристике мреже а по питању геометрије кривина прилично сам сигуран да су исте рађене квалитетније пре једног века јер тада нису ни могли да имплементирају ону умоболну и небезбедну "технологију" извођења кривина из модула.
Баш уживамо у томе
Tamo gde je moglo, krivine su poluprečnika 50 metara ili više. Ali u zoni Kruga dvojke ima dosta mesta gde jeste smisleno imati krivine malog poluprečnika. Kod Mosta na Adi, gde je spucano pola milijarde evra, stvarno jeste retardirano što su ostale oštre krivine i tramvaja i železnice iz 19.veka, pa i na novoj preskupoj rampi za spuštanje sa mosta je preoštra krivina. Moj izvor informacija pominje da je trenje u krivini za spuštanje sa mosta za jedva 5-6 godina kolosek već "izjeden" za jedan santimetar.
Da se vratimo na neširenje mreže. Da se širilo po jedan kilometar prosečno u svaku nekriznu godinu od 2002. kada je GSP doveden u red, bilo bi 23 kilometra do sada. To je na primer:
1) Hajat - Zemunski park 5km
2) Delta Siti - Enjub 2,5km
3) Bulevar umetnosti - Hipodrom 3km (u okviru gradnje bilo koje varijante mosta između Novog Beograda i Čukarice.
4) Banovo brdo - Vidikovac 4,5km
5) Palilulska pijaca - Svetogorska - Makedonska - Vasina - Kalemegdan ( Varijanta povratka tramvaja u centar, sa kojom tramvaj ostaje neprekidno funkcionalan u toku radova na metrou Vuk - Trg Nikole Pašiča - Trg republike/Terazije varijante - Hajat.) 2km
6) Mostar - Prokop - Autokomanda 1,7km (skupa, ali strateška deonica).
7) Omladinski stadion - Rospi Ćuprija (novi depo). 2,4km
8) Blok 45 - Bežanija Grand kafa (presecanje T6 Spoljne magistralne tangente, Grčke i Surčinske 2km
Toliko para smo imali uvek od 2002, samo nismo imali pameti, ideja, kompetencija na pozicijama odlučivanja. Osim tramvaja za Prokop, sve ostalo se može raditi u okviru nekih drugih važnih infrastrukturnih projekata. Neke od tramvaja koje sam sugerisao nisam upisao, poput tramvaja do ulaska u Kaluđericu, Kumodraža 2, Mirijevski krug sa tunelom ka Mirijevu od Radio industrije, preko Dunava za Dunavski venac, Bežaniju preko Studentskog grda, ali da imamo ovoliko razvijenu mrežu, sa nekim unapređenjima na postojećoj, imali bi mnogo funkcionalniji grad.
I pri tome bi ostajalo para za mostove, krčenje udžerica za glavne ulične pravce, kanalizaciju, socijalnu infrastrukturu. Moguće da bi i za metro bilo, ili bar premetro/Tramvajski terazijski tunel.