Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 106 31,8%
  • Ne

    Glasovi: 200 60,1%
  • Ne znam

    Glasovi: 27 8,1%

  • Ukupno glasača
    333
Opet Vučević jutros:

1695022556985.png


O tome je trebalo da misle kad su kupovali…elem, za onaj iranski Il-76 od pre neki dan kažu da je došao zbog njihovog učešća na vojnom sajmu PARTNER 2023. Zvuči logično, to je verovatno jedino obrazloženje sa kojim je mogao da dobije dozvolu za prelet do Srbije.
 

Čovek je u pravu.

Prokomentarisaću nabavku Mi-35.
Naravno da je bolji novi helikopter nego polovni. Ali nigde nema dublje analize sve je ovo površno.

Kada vidim Radićevo ime nije mi dobro!

Analize Aleksandra Radića jednostavno ne mogu da čitam i slušam. Čovek je potpuno bez autoriteta, znanja su mu na nivou nešto bolje informisanog zaljublenika. Doslednosti u izjavama nema. Postoje ozbiljne indicije da je pripadnik interesne grupe koji služi da plasira naručene informacije. Sećam ga se kada se pojavio pre više od 15 godina, pričao je potpuno drugu priču, na ekavici prirodno, čisto i neusiljeno, predstavljao se kao prosrpski ortijentisana žrtva raspada Jugoslavije. Onda se situacija menja, narativ se menja, prirodno prelazi na ijekavicu koja mu se prirodno vraća, što tumačim sve dužim boravkom i saradnjom koju ostvaruje u Hrvatskoj, Crnoj Gori, BiH.

Pokušao sam da dođem do njegove biografije, formalnog obrazovanja, na šta me je povela informacija da je čovek po zanimanju frizer, ali do podataka o njegovom formalnom obrazovanju nisam uspeo da dođem. Kada se navodi njegova biografija na recimo nekom skupu, kao jednog od učesnika daju se samo podaci bez navođenja formalnog obrazovanja. Recimo Britanska ambasada daje njegovu biografiju kao učesnika skupa u Crnoj Gori koju Englezi organizuju preko neke ,,NVO", naravno bez formalnog obrazovanja. Drugim učesnicima, se naravno navode i podaci o školovanju (npr. Oliveri Injac, učesnici istog skupa, sadašnjoj gradonačelnici Podgorice, doskorašnjoj ministarki odbrane Crne Gore, a skup je bio pre dobijanja državnih funkcija, učesnik je bila kao kao analitičar i pisac knjiga kao što su ,,Vazdušna moć Amerike" i ,,Vazdušna moć Rusije" su ove analitičarske sposobnosti i angažovanje na NVO skupovima u društvu Radića i sličnih likova iz FBiH i Hrvatske, kvalifikovale da postane Ministar odbrane NATO zemlje - Crne Gore).

Za Radića piše: ,,Rođen 2. decembra 1971. u Bihaću, BiH. Između 1980. i 1991. godine živio u Zadru, Hrvatska. Poslije 1991. u Beogradu, Srbija. Vojnom publicistikom bavi se 1991. godine."
Iz ovoga zaključujem (nagađam) da je reč o detetu vojnog lica, pripadnika RV i PVO koji je službovao u Bihaću (Željava), zatim prekomandovan u Zadar (Zemunik) i nakon raspada SFRJ u Beograd. Prema tome stručna klasifikacija mu je što je slušao priče oca i njegovih kolega, a koristeći ta poznanstva imao pristup i na aerodrome što ga kvalifikuje za analitičara i poznavaoca vazduhoplovstva. Njegovo ,,prešaltavanje" počinje pre nekoliko godina, a kulminira hapšenjem na aerodromu Batajnica pre 5 - 6 godina zbog ,,neovlašćenog ulaska u vojni objekat" i optužbi za ,,špijunažu i neovlašćeno fotografisanje"....

Da ne bude zabune, ne kritikujem ničiji nivo ličnog obrazovanja, ali pri javnim nastupima formalno obrazovanje predstavlja veliki ulog koji dovodi do težine da se stručni autoritet i godine i trud uložene u njegovo sticanje trebaju odbraniti i da se u javnim nastupima ne ,,lupeta i bezvezno laprda". Bez ovog uloga može se i po potrebi ,,lupati ko Maksim po diviiziji" jer se nema ni šta prokockati. Naravno ne sporim svakome pravo na ideološku ili političku obojenost, ali to ne mora da naruši prethodno stečeni stručni autoritet.

Do sada smo čuli brojne argumente protiv nabavke ovih helikoptera, odnosno probleme koji ih prate, ali nisam video predloge za rešenje problema.
Da počnemo od odgovora na pitanje da li nam uopšte trebaju jurišni helikopteri? (bezbednosne pretnje, očekivani tip pretnje, upotrebljivost, doktrina primene,...)
Koje su alternative za Mi-35? Lepe želje i realnost nabavke (mogućnost kupovine, cena, održavanje,...).

Da dodatno pojasnim - to je primer kao i ,,Purger", vazduhoplovni analitičar iz Zagreba. Čoveku je dosadilo da radi prethodni posao - rezerviše hotele i kupuje avionske karte za fudbalsku ekipu i onda je odlučio da pokrene svoj ,,biznis", setio se - formiraće klub mažoretkinja i biće njihov vođa i tako formira ,,Zagrebačke mažoretkinje" - ZAMA. Ambicije su išle dalje pa je pomislio - pa ja sam kupovao avionske karte za sportski tim, što ne bih od sutra bio ,,vazduhoplovni analitičar", to je bolje od kolovođe mažoretkinja i napravi svoj portal - ,,ZAMA aero" (zagrebačke mažoretkinje) i baci se na novi biznis analitičara. I može da lupa koliko god hoće jer nema ni šta da prokocka, ulog mu je nula. Tako ja vidim i Radića...
 
Dakle možemo li krenuti redom? Da vidimo šta nam je pametno činiti.
Lično vidim sledeća pitanja na koja treba dati odgovor:


1. Da li su Srbiji potrtebni jurišni helikopteri?

U prilogu ću kopirati tekst sa drugog fopruma koji je pisao ,,Kubovac", aktivni učesnik borbenih aktivnosti (PVO raketaš) 90-tih godina. Reč je o sukobu VJ i NATO sa apsolutnom prevlasti NATO u vazduhu.

Obratiti pažnju na broj ostvarenih sati leta avijacije/helikoptera i gubitke.
Početni raspored snaga lovačke avijacije na dan 24/03/1999. godine (nažalost nedostaje za helikoptere):


Dakle, kao što vidite raspored lovaca MiG-29B i UB je bio sledeći:
- aerodrom Batajnica: 9 x MiG-29B + 2 x MiG-29UB
- aerodrom Niš: 2 x MiG-29B
- aerodrom Ponikve: 2 x MiG-29B
- aerodrom Golubovci: 1 x MiG-29B

A evo i rasporeda lovaca MiG-21bis:
- aerodrom Batajnica: 16 x MiG-21bis
- aerodrom Niš: 2 x MiG-21bis
- aerodrom Ponikve: 4 x MiG-21bis
- aerodrom Slatina: 20 x MiG-21bis
- aerodrom Golubovci: 2 x MiG-21bis

.......

Tokom rata, izvršena su 3 klasična navođenja 4 lovačka aviona MiG-29B:
- 24.03.1999. izvršeno je klasično navođenje aviona MiG-29 sa aerodroma Niš na grupu aviona iznad reona Kuršumlije. Pilot nije uočio cilj, avion je oštećen sleteo u Niš;
- 26.03.1999. izvršeno je klasično navođenje 2 lovca MiG-29B sa aerodroma Batajnica na grupu aviona u reonu Bajina Bašta. Oba aviona MiG-29 su oborena.
- 04.05.1999. izvršeno je klasično navođenje lovca MiG-29 sa aerodroma Batajnica na grupu aviona u reonu Kosjerića. Lovac je javio zahvat, ali je potom oboren.

.........

Takođe, pored 6 lovaca MiG-29 uništenih u vazduhu i 1 teško oštećen, još 2 MiG-29 su uništena na zemlji, 1 MiG-29 uništen greškom pilota na sletanju pri preletu sa Golubovaca na Ponikve 26/03/99 i još 1 dvosedi MiG-29 UB je takoše uništen na zemlji.
Lovačka avijacija je pored ovih letova, imala još nekoliko borbenih letova sa MiG-29 i to:
- 06/04/99 u 03:47 sa a. Batajnica, let je trajao 17 minuta, nakon nemogućnosti ostvarivanja stabilnog zahvata, sleteo na a. Batajnicu
- 06/04/99 u 23:11 časova sa a. Ponikve, let je trajao 40 minuta, nakon ostvarivanja zahvata na 3 cilja na 32 km, rakete nisu htele da polete. Sleteo na a. Lađevci.
Ukupno je lovačka avijacija sa MiG-29 izvršila 11 letova sa 05:10 časova naleta.
Što se tiče lovaca MiG-21 bis, nisu upotrebljavani u borbenim aktivnostima.
Na zemlji je uništeno 25 lovaca MiG-21 bis.

...........

LBA:
- J-22 i NJ-22 Orao - 98. lbap - Lađevci i Ponikve - 18 borbenih letova
- G-4 - 229. lbae - Niš - 6 borbenih letova
Ukupno jurišna avijacija borbenih letova: 24 borbena leta ukupnog trajanja 15 h 25 min.
Pored toga, izvršeno je i 6 letova radi manevra ukupnog trajanja 03 h.
Ukupan utrošak ubojnih sredstava: 56 komda britanskih kasetnih bombi BL-755; 32 klasične FAB-250 bombe i 70 kom topovskih zrna 23 mm.
Prilikom dejstava, jedan pilot (komandant eskadrile) je poginuo, avion je oboren dejstvom sa zemlje.
......

Helikopterske jedinice Mi-8 i/ili Gazela:
- 712. pohe/119 puk - 127 letova sa 39,10 časova
- 714. pohe/119 puk - 107 letova sa 31,20 časova
- 787. trhe/119 puk - 153 leta sa 64,45 časova
- 890. he - 135 letova sa 44 časa

Od ovih letova: 6 letova u spasavanju oborenih pilota; 5 u traganju za neprijateljskim pilotima; ostalo su bili zadaci manevra delova jedinica radi obezbeđenja povoljnijih uslova za izvođenje borbenih dejstava, sanitetska prevoženja ranjenika i povređenih, prevoz tereta, prelet helikoptera radi zauzimanja boljeg, rastresitog rasporeda i letovi posle uklanjanja neispravnosti.....


.......

Stanje neposredno nakon agresije NATO u jedinicama LA

Stanje u Lovačkoj avijaciji je takođe bilo veoma teško.
Što se tiče MiG-29: Uništeno ili teško oštećeno i otpisano ukupno 11 aviona od toga: Uništeno je u vazduhu 6 lovaca, 1 je teško oštećen i otpisan, 1 oštećen pri sletanju i otpisan i 2 uništena na zemlji. Takođe i 1 MiG-29UB je uništen na zemlji.

.........

Što se tiče MiG-21: Uništena ili teško oštećena i otpisana 34 aviona na zemlji od toga: MiG-21bis - 25 kom, MiG-21M - 3 kom i MiG-21UM - 6 kom

204. Lovački avijacijski puk je na dan završetka rata 24/06/99 imao na raspolaganju:
- MiG-29B - 4 kom
- MiG-29UB - 1 kom
- MiG-21bis - 10 kom
- MiG-21UM - 3 kom

83. lovački avijacijski puk je na dan završetka rata 24/06/99 godine imao na raspolaganju:
- MiG-21bis - 13 kom
- MiG-21UM - 3 kom

Možda da naglasimo da je od lovaca-izviđača iz sastava 353. iae preostalo na dan 24/06/99:
- MiG-21R - 2 kom
- MiG-21M - 1 kom
- MiG-21UM - 2 kom

Treba naglasiti da nisu svi avioni bili u ispravnom stanju.....Ipak do kraja 99-te godine i tokom 2000. godine, najveći deo aviona je doveden u funkcionalnu ispravnost.



Dakle. obratite pažnju na broj sati leta i gubitke letelica.
Nije bilo gubitaka helikoptera u izvođenju letačkih zadataka.
 
Sledeće pitanje:
2. Ako su potrebni jurišni helikopteri koja je to alternativa koja se nudi?
Šta je bolje nabaviti od Mi-35 u ovom trenutku?

3. Da li nam je poznata kompletna ekonomska analiza nabavke?

Niko nije ušao u ekonomsku analizu celokupne ponude - međudržavnog ugovora. Odnosno koliko se cena smanjuje plasiranjem naše robe (firme u državnom vlasništvu) na stranom tržištu - marža od prodaje, dugoročno održavanje, snabdevanje municijom i rezervnim delovima....

Ne znamo koliko naoružanja, alata za održavanje, dokumentacije i rezervnih delova dolazi sa helikopterima. Pošto ih Kiprani potpuno povlače kao tip, za očekivati je da se njima dolazi celokupna infrastruktura za opslugu i održavanje helikoptera. Održavanje se vajda u vojsci vrši na tri nivoa. Poslednji nivo je (ovlašćeni) remontni zavod - fabrika. Prethodna dva nivoa u samoj vojsci i verovatno su Kiprani opremljeni što se tiče alata, dokumentacije, sertifikata, rezerrvnih delova. Za očekivati je da se alati, sertifikati i delovi za prva dva nivoa održavanja prenesu na Srbiju.


4. Koji su naši kapaciteti za remont ovih helikoptera?
Koji su kapaciteti ,,Mome Stanojlovića"?
Koji su kapaciteti vazduhoplovnog zavoda ,,ORAO" - Bijeljina koji je valjda od skoro u vlasništvu ,,Namenske industrije Srbije". Orao remontuje avionske i helikopterske motore (uključujući i Mi-8). Reč je o tokom rata dislociranom vazduhoplovnom remontnom zavodu Rajlovac (kod Sarajeva) koji je dislociran u Bijeljinu, u vlasništvu je bio Republike Srpske, a od nedavno je prešao u ,,Namensku indiustriju Srbije". Za VS remontuje motore vojne avijacije i poseduje sertifikate uključujući i za helikopterske motore.

5. Šta podrazumeva remont helikoptera?

Da vidimo šta je to remont pa da znamo da li baš mora da ide u Rusiju zbog remonta.
Ja to vidim kao rasklapanje helikoptera na sastavne delove, provera ispravnosti pojedinih delova, čišćenje, zamena delova koji su propisani da se zamene u remontnom periodu. Delovi koje se pretpostavljam menjaju su gumeni delovi, creva, hidraulika, pumpe, tečnosti, šrafovi na pojedinim mestima. U najgoriem slučaju lopatice rotora (najglomaznije).
Ono što je najbitnije na kraju je PEČAT (sertifikat) da je sve urađeno kako treba što garantuje proizvođač. Sertifikat je bitan u mirnodopsko vreme, u smutno vreme nikoga ne interesuje pečat!


Da pojednostavimo. Za remont je potrebno:
- prostor za remont (da li je dovoljan Moma?)
- stručni kadar (zar nemamo većinu, uključujući i radnike zavoda Orao + možda par Rusa koji bi putničkim avionom došli na par dana do Beograda)
- specifični alati (verujem da većinu posedujemo, deo će doći sa Kipra, pa majku mu valjda nešto može i da se po potrebi spakuje u kofer putnika na redovnoj liniji Moskva - Beograd)
- Rezervni delovi (pa tih par gumenih delova i creva ako nema ovde takođe može da stane u kofer. Ne zaboravimo da u normalnim mirnodopskim uslovima ako je propisano da gume na točkovima helikoptetra budu sa cik-cak šarom koju diluje samo proizuvođač helikoptera, takva mora i da bude ugrađena da bi remont dobio pečat, u vanrednim uslovima se valjda progleda kroz prste da se postavi guma sa uzdužnim šarama kada je već nedostupna ona cik-cak šarom).
- Pečat. Pa valjda će Rusi progledati kroz prste i lupiti pečat na papire koji će poštom stići u Kazanj sa plaćenom poštarinom za ,,vratiti pošiljaocu" nije da sada nemaju posla pa da im još treba da se zamajavaju sa ovim helikopterima kod nas da im menjaju gume na odgovarajuću šaru.

Ovde treba imati na umu još jednu vojnu tehničku specifičnost.
Postoje dva pojma ,,Tehnička ispravnost" i ,,Funkcionalna ispravnost"
Da bi bilo jasnije: automobil koji vam ide u susret na putu sa preregorelom sijalicom fara je ,,tehnički neispravan", da ga policajac pošalje na tehnički pregled bio bi proglašen za neispravan, ali on je ,,funkcionalno ispravan" ,,ide ko metak, samo je kada padne mrak malo ćorav" . Helikopter koji npr. ima 1000 sati leta od poslednjeg remonta, a remont je definisan na 1000 sati leta je tehnički neispravan, ali je funkcionalno podjednako ispravan kao i juče kada nije napunio 1000 sati i kada je bio i tehnički ispravan. To treba imati u vidu kada se u vojsci govori o starim sredstvimakoja su neispravna. Čuvaju se i dalje jer mogu da izvrše zadatak ako zatreba, bez obzira što su zvanično neispravni. Da odemo i dalje, zašto mislite da vojna vozila imaju voje tablice, a ne civilne? Mislite li da bi vojni kamioni u upotrebi prošli ovaj novi tehnički pregled?


5. Pošto se poziva na iskustva sa istočog fronta, da li se može protumačiti razlika doktrine primene helikoptera u sukobu u Ukrajini i na teritoriji Srbije?
Obratiti pažnju na razliku u reljefu!

Od Karpata na zapadu do Urala na istoku i od Crnog i Kaspijskog mora i Kavkaza na jugu do Skandinavije i Barencovog mora je Istočnoevropska nizija. Na proistoru prečnika oko 3 000 km vazdušne linije (duplo rastojanje od Beograda do Pariza) najviša nadmorska tačka se nalazi na oko 350 m.n.v (da bude jasnije nešto kao Banovo Brdo u Beogradu), a po pravilu je u intervalu između 0 i 200 m.n.v.

Da bi bilo jasnije o čemu je reč. Snimak srpskog vojnog helikoptera iznad Ibra i jezera Gazivode na teritoriji Srbije. Helikopter dolazi blizu linije razgraničenja sa Kosovom. Koje je to efikasno PVO sredstvo koje može da deluje sa druge strane brda ako helikopter iznenada izleti? Radar ga ne registruje, ne očekuje se, nema 10+ km već par stotina metara.


6. Da li se uzima u obzir da Srbija nema definisane granice? Da, znam da će ovo dovesti do podsmeha i sprdnje (mnogo je truda i sredstava uloženo da se taj cilj postigne), ali hajde da pretpostavimo da nije reč o Srbiji nego o zemlji ,,X".

Dobro hajmo ponovo na Srbiju. Da vidimo treba li vojska, kada imamo stanje sa granicama:
Kosovo - zvanično odmetnuti deo zemlje, granice čekaju da se definišu.
Hrvatska - nije definisana granična linija, granični spor je otvoren.
Crna Gora - granična linija nije definisana i potpisana koliko mi je poznato (nije ni moguće zbog linije Kosovo - CG)
BiH/Republika Srpska - nije definisana granična linija. Obe zemlje imaju enklave u drugoj zemlji. Sa velikom sigurnosti se može tvrditi da će u naredniom periodu (godine ili decenije) doći do razdruživanja.
Makedonija problem sa graničnom linijom, potpisano je valjda razgraničenje na pritisak spolja samo na deo granične linije koji ne obuhvata Kosovo. Država za koju se takođe sa velikom sigurnosti može reći da očekuje potrese i redefinisanje svog stratusa, verovatno za početak redefinisanje u neki oblik federacije.
 
i pored tvojih dugih postova ja smatram da je Radić OK. Dosta često piše protiv uobičajenih stavova koje iznosi naša vojska, a ja volim kada nema tabua i kada se sve što ne valja kritikuje, naravno dobronamerno. Da li je član nekih interesnih grupa, lobija, stranih obaveštajnih služi itd - možda i jeste, verovatno svi koji su u javnosti pripadaju nekome i negde. To je posledica što nismo stvarno samostalni i nezavisni i što su sve sfere život aizbušene stranim uticajima

Gde se ja najviše slažem sa njim? Najviše u činjenici da nam je komandni kadar veoma slab do loš. Posebno generali koji su stekli činove laktanjem, denuciranjem što bi rekao Basara rektalnom speleologijom. Većina čeka bogate penzije, ne edukuju se, nemaju pojma o savremenom ratovanju i stvarnim našim potrebama.

Što se tiče nabavke oružja svi znamo da se ono kupuje bez strategije (tu aboliram vojsku od odgovornosti, pošto ima političkog uticaja očigledno) opoortunistički, gde nadjemo helikopter da se prodaje kupujemo ga! Za MIG -ove hajde, verujem da nije postojala povoljna ponuda u tom momentu, mada ne znam koliko je i ova povoljna, Radić kaže da nije, sklon sam da mu poverujem. Velika je greška kupovina kineskih PV sistema, neproroverenih, i ko zna kakvog kvaliteta. Kinezi, barem za sada, nemaju kvalitetne složene sisteme tipa ratnih brodova, raketnih sistema, podmornica, Njihov PVO mi ne uliva poverenje

Naravno da postoje ljudi u vojsci koji znaju svoj posao, posebno u vazduhoplovstvu, ali nisam siguran da li će da isplivaju na površini.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: BGG
i pored tvojih dugih postova ja smatram da je Radić OK. ......

Da, svestan sam da često preteram i preopširno pišem van uobičajenih forumskih normi. Valjda sam tako i naučen da kada dam neki stav da ga bar delimično obrazložim, a ne samo navijački da zauzimam strane.

Izvinite, zanesem se!
I to po običaju uvek na svoju štetu, kada ne znam gde mi je glava od posla koji me čeka.
 
Vidim na netu se šuška da su ovih dana stigli francuski Thales radari…verovatno je to ono “veoma značajno” što je ovaj u Nišu pominjao pre neki dan.
 
А нож за ову торту у облику ракете система Нева :D
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: BGG
U međuvremenu se i žvalavi sastao sa svojim prijateljem Erdoganom i najavio njegovu skoru posetu Srbiji. Verovatno da mu se zahvalimo sto narouzava teroriste u našoj južnoj pokrajini...
 
A пазите како су намргођени наши плавци на снимку :D
 
Zašto su rusi pustili jermeniju niz vodu? Radi se o kazni ili su nemoćni? Odgovor na pitanje je veoma važan i za nas za naše strateške odluke i opredeljenja, između ostalog i od koga da nabavljamo oružje
 
Zašto su rusi pustili jermeniju niz vodu? Radi se o kazni ili su nemoćni? Odgovor na pitanje je veoma važan i za nas za naše strateške odluke i opredeljenja, između ostalog i od koga da nabavljamo oružje
Kako beše ono-teško onom koga Rus brani a Grk hrani…

Oružje možemo da nabavimo samo od onih od kojih možemo i da ga dopremimo ovde što znači da nam treba dozvola susednih zemalja/NATO/Amera. Nema tu nikakvog mudrovanja.
 
Zašto su rusi pustili jermeniju niz vodu? Radi se o kazni ili su nemoćni? Odgovor na pitanje je veoma važan i za nas za naše strateške odluke i opredeljenja, između ostalog i od koga da nabavljamo oružje

Да ли пратиш ситуацију, Пашињан је амерички човек и прелетео је на њихову страну.
 
Vrh