Pošto se upravo sada čitava gomila tajkuna intenzivno bavi lobiranjem ko će od njih imati koristi od oslobođenog prostora posle izmeštanja zoološkog vrta, važno je odmah sada jasno reći i uporno inistirati na kriterijumima šta tu može, a šta ne sme da dođe. Kad se u krugovima gde se to odlučuje jednom donese odluka ko je partijskih prijatelja dovoljno zaslužan da pokupi kajmak sa "novooslobođenog" javnog zemljišta (oslobođenog od naroda i toga da NJIMA bude od koristi), obično je ili već kasno ili bar vrlo teško promeniti takvu odluku. Vlasti i njihovi pomagači egzistencijalno zavise jedni od drugih, a u krugovima te vrste dugovi se uvek plaćaju, na jedan ili drugi način.
Prva stvar koja je odmah jasna jeste neophodnost da se odmah sada rezerviše prostor za budući tunel ispod Kalemegdana. To mora da uđe u urbanističke planove. Tunel će pre ili kasnije MORATI da se uradi jer se tvrđava na drugi način
ne može kompletirati (bez ukidanja Vojvode Bojovića), tj ne može se dovesti do svog osnovnog oblika u kome je postojala najveći deo vremena. A bez toga nema ni ubacivanja na UNESKOvu listu svetske baštine. Međutim pošto je deo ka ulici Cara Dušana blizu davno urbanizovanog dela grada, iako i dalje zaštićen kao deo tvrđave, postoje velike šanse da će neko tražiti da baš na toj raskrsnici napravi nešto. Za početak makar i samo kiosk sa brzom hranom. A posle se pravi bašta, pa iznad nje tenda, itd, pa se onda kobajagi računa da je namena prostora ionako već promenjena, da tobože "postoji tradicija" komercijalnog korišćenja tog prostora, itd, itd. Sve smo to već videli kod K-Distrikta. Pri tome nije nimalo pomoglo da je to najstrožije zaštićeni deo grada. Bulevar Vojvode Bojovića je po svim ranijim urbanističkim planovima trebalo ukinuti, a sada je u novi urbanistički plan uneseno da je po novom to TRAJNA saobraćajna komunikacija, i to čak saobraćajnica prvog reda!
Magistrala!? Tačno kroz tvrđavu, i precizno na mestu koje je začetak Beograda. Ono što Beograd jeste je nastalo na TOM mestu (Despot Stefan, gradska luka, Donji grad...), a vlasti su lepo rešile da zbog tajkunskih prijatelja iz K-Distrikta trajno ostane asvaltiran baš TAJ prostor. Neverovatno.
Razmišljao sam da li se nešto od toga još uvek može popraviti. Moguće je delimično, i to ovako.
Ako se napravi saobraćajni tunel ispod Kalemegdana (sa dve cevi), može se ukinuti deo Bulevara Vojvode Bojovića oko tvrđave, od Pariske do K-Distrikta. Nova ulica uz sam K-Distrikt sada nažalost mora da ostane, ali je moguće da ona samo OBILAZI neposredno oko K-Distrikta. Dakle da
ne ide kroz bedem pa uzvodno ispod tvrđave. Onda bi se spoljni bedem na tom mestu mogao zatvoriti i rekonstruisati. Glasije ispred bedema su propale, kao i svi eventualni arheološki nalazi koji su tu bili, ali tu više nema pomoći. Međutim ostatak bedema uzvodno se i dalje MOŽE rekonstruisati ako saobraćaj više tuda ne mora da ide. Rešenje saobraćaja bi onda bilo ovakvo. Tramvajska okretnica se ionako izmešta pa tu može biti kružni tok. Verujem da je ovo sasvim dobar kompromis u ovakvim uslovima. Da ponovim da se trasa od izlaza iz tunela do raskrsnice kod Cara Dušana
odmah mora rezervisati (taj deo je ravan, nije u tunelu) inače ni ovo više neće biti moguće.
Uz vaš komentar, prosledite ovaj flajer na što više socijalnih mreža možete.