nombre":1rhzsh9c je napisao(la):
Totalno neprirodno
Zoo pod hitno treba izmestiti...bilo bi dobro kada bi beobuild uradio nesto povodom toga.
Evo jedan primer koji mozda moze bolje da prikaze, koliko je tesko u Srbiji uraditi nesto pozitivno, ili barem po zakonu.
Predsedniku Vlade Republike Srbije, dr. Mirku Cvetkoviću
datum: 01.03.2010.g
PREDMET: Zahtev za poništavanjem Pravilnika o proglašenju i zaštiti strogo zaštićenih i zaštićenih divljih vrsta biljaka, životinja i gljiva, "Službeni glasnik RS, br. 5/10", zbog nezakonite procedure donošenja i neprihvatljivog sadržaja obzirom da je već postao pravosnažan, zahtevamo ponavljanje cele procedure, od izrade do usvajanja uz poštovanje propisa Republike Srbije.
Poštovani,
Obraćamo Vam se kao nevladine, neprofitne organizacije koje se bave proučavanjem i zaštitom flore i faune Srbije jer smatramo da je neprihvatljiv sadržaj i način na koji je donet novi Pravilnik o proglašenju i zaštiti strogo zaštićenih i zaštićenih divljih vrsta biljaka, životinja i gljiva, ("Službeni glasnik RS, br. 5/10" od 05.02.2010.god), (u daljem tekstu Pravilnik), u čijem sastavu se nalaze dokumenta pod nazivom “PRILOG I” i “PRILOG II” gde su pobrojane po nazivu strogo zaštićene i zaštićene divlje vrste biljaka, životinja i gljiva, jer nisu poštovani propisi Republike Srbije prilikom izrade i donošenja Pravilnika i PRILOGA I i II, odnosno do objavljivanja u “Službenom Glasniku RS”, sa istekom roka od 8 dana i nastupanja pravosnažnosti, kada je praktično javnost saznala za njegovo postojanje i imala priliku da se upozna sa sadržajem (objavljeno na internet strani Ministarstva za zaštitu životne sredine i prostorno planiranje).
http://www.ekoplan.gov.rs/srl/1-2-Pravilnici-21-document.htm
Teško nam je da ostanemo ravnodušni pred grubim kršenjem zakona Republike Srbije od strane samih institucija te iste države, odnosno od strane odgovornih lica na javnim funkcijama iz Ministarstva životne sredine i prostornog planiranja, Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i Zavoda za zaštitu prirode Srbije koji su na osnovu Rešenja nadležnog ministra, gospodina Olivera Dulića, br.119-01-68/09-05 od 20.maja 2009.god. formirali Radnu grupu od 17 članova za izradu Pravilnika, što smo saznali na osnovu Zahteva za pristup informacijama od javnog značaja 16.februara 2010.godine.
Od maja 2009.god. do objavljivanja u “Službenom Glasniku RS” u februaru 2010.god. informacije o izradi i sadržaju Pravilnika “odabrani” članovi Radne grupe držali su u tajnosti, krijući ga od svih ostalih zainteresovanih NVO i javnosti iako je vladalo veliko interesovanje za taj važan akt. Pritom su u Radnu grupu uključeni kao ravnopravni Institucijama države predstavnici Udruženja gradjana “Lovački savez Srbije“ koji su opterećeni sukobom interesa i višedecenijskim monopolom u iskorišćavanju faune Srbije (u daljem tekstu LSS).
U Zakonu o zaštiti prirode u Članu 116 jasno piše: “U toku izrade propisa, odnosno akata o proglašavanju zaštićenih prirodnih dobara, planova upravljanja zaštićenim područjima i planova korišćenja prirodnih vrednosti obezbeđuje se učešće javnosti u skladu sa ovim zakonom”.
Član 4. stav 60. Zakona o zaštiti prirode definiše precizno i u njemu piše: “prirodne vrednosti su prirodni resursi kao obnovljive ili neobnovljive geološke, hidrološke i biološke vrednosti koji se, direktno ili indirektno, mogu koristiti ili upotrebiti, a imaju realnu ili potencijalnu ekonomsku vrednost i prirodna dobra kao delovi prirode koji zaslužuju posebnu zaštitu”.
U Članu 6 istog Zakona jasno su imenovani svi subjekti zaštite i očuvanja prirode, gde u stavu 7. piše da su to i “građani, grupe građana, njihova udruženja, profesionalne ili druge organizacije” koje imaju pravo da i po drugim propisima imaju uvid ili da im se omogući učešće u izradi važnih podzakonskih akata koji se tiču očuvanja biodiverziteta i zaštite životne sredine u opštem smislu. (Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja Čl.2 st.1)
Pravo na informisanost i učešće definisano u Zakonu o zaštiti prirode, zagarantovano je i Ustavom Republike Srbije (Čl.21) i drugim zakonima koji obezbedjuju harmoniju u toj oblasti. Nadležne, gore imenovane institucije, tj. odgovorni pojedinci koji vrše javne funkcije su nam grubo oduzeli to pravo uskrativši nam i informacije i učešće, što je potpuno neprirodno jer sve dole potpisane organizacije u svom naslovu nose “zaštita i proučavanje prirode“, čime se i bavimo. Za razliku od nas, pravo na učešće i odlučivanje u ovako važnim pitanjima pruženo je samo jednoj organizaciji, Lovačkom savezu Srbije koja je sukobu interesa i ima monopolistički položaj koji se protivzakonito održava i neguje u Republici Srbiji u odnosu na sva druga Udruženja građana.
Odgovorna lica, gore navedenih institucija Republike Srbije su ovim činom prekršila i Zakon o sprečavanju sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija ("Službeni glasnik RS", br. 43/2004) gde u Članu 6 piše:“Funkcioneru je zabranjeno da javnu funkciju koristi da bi uticanjem na odluku zakonodavne, izvršne ili sudske vlasti ostvario korist sebi ili drugom, stekao neko pravo ili pogodnost, zaključio pravni posao ili na bilo koji način interesno pogodovao sebi ili drugom“, preciznije sadržano u St.1, St.2, St.7, St.8, i St.9.
OBRAZLOŽENJE
Prilikom izrade i usaglašavanja teksta Pravilnika, kao i Priloga I i Priloga II, na sastancima koji su održavani u Ministarstvu za zaštitu životne sredine i prostorno planiranje ili drugim mestima, od maja 2009. do januara 2010. godine od nevladinih organizacija pozvani su i prisustovali su samo predstavnici LSS. Predstavnici svih drugih organizacija - udruženja građana nisu bili obavešteni a ni prisutni, pa se stiče utisak da državne institucije diskriminacijom krše ljudska prava ostalih udruženja ograničavajući ih u delovanju, što je takođe protivzakonito. Iz svega pomenutog zaključuje se da LSS, zahvaljujuci monopolu ima potpuno neopravdano veliki uticaj pri donošenju zakona i podzakonskih akata u Srbiji koji se tiču oblasti zaštite i očuvanja biodiverziteta kao i veća prava u iskorišćavanju prirodnih vrednosti.
Protivzakonito je i nije u pozitivnom duhu Zakona o zaštiti prirode da prilikom donošenja jednog ovako važnog podzakonskog akta ne budu prisutni predstavnici nijednog udruženja građana koji se bave proučavanjem i zaštitom prirode čiji je rad prepoznat i cenjen u evropskim i svetskim okvirima. Pritom, udruženja građana koja su potpisnici ovog dopisa godinama unazad ulažu ogromne napore na proučavanju i očuvanju biodiverziteta Srbije bez sticanja ikakve materijalne i nematerijalne koristi za sebe. Znanja i iskustva koja smo svojim radom stekli smatramo nagradom i želimo da ih iskoristimo samo u cilju opšteg dobra tj. očuvanja prirodne baštine i očuvanja biodiverziteta naše zemlje.
Tajanstvenost sastanaka na kojima je tekst “Pravilnika sa Prilogom I i Prilogom II“ utvrdjen uz prisustvo ljudi iz LSS veoma je indikativno s obzirom da je opšte poznato i mi tvrdimo da je LSS monopolistička organizacija koja okuplja ljude koji se u najvećoj meri bave samo iskorišćavanjem prirodnih vrednosti faune, tj. izlovom ptica i sisara, i od te delatnosti za sebe i svoja udruženja stiču materijalnu i nematerijalnu korist, a na štetu svih građana Srbije osiromašenjem faune, te su samim tim bili u sukobu interesa pri donošenju Pravilnika о proglašenju i zaštiti strogo zaštićenih i zaštićenih divljih vrsta biljaka, životinja i gljiva.
Što se tiče sadržaja samog “Pravilnika i Priloga I i II“ gde su pobrojane strogo zaštićene i zaštićene vrste sisara i ptica odmah se vidi da su uz kompomisna rešenja na štetu faune veliku ulogu u odlučivanju imali zvanični ili nezvanični predstavnici LSS.
Naime, kod mnogih vrsta ptica i sisara je u napomeni stavljeno slovo “L“ što znači da će o statusu ovih vrsta i načinu njihove zaštite odlučivati propisi iz oblasti lovstva a bez ikakvih saznanja na osnovu proučavanja stanja populacija, odnosno ne zna se da li su populacije sa oznakom “L“ u povoljnom ili nepovoljnom stanju.
- Karakterističan je kompromis na štetu struke u slučaju Šumske šljuke (Scolopax rusticola) koju Pravilnik (Prilog I) strogo zaštićuje iznad 500 m nadmorske visine , a lovačkoj zastiti prepusta sve jedinke koje se zateknu ispod te visine (Prilog II).
-Iako je za Gačca (Corvus frugilegus) jasno je utvrđeno naglo opadanje brojnosti u našoj zemlji i za to postoje najnoviji podaci iz 2009.godine, do kojih su proučavanjem došla stručna udruženja koja nisu bila pozvana da učestvuju u izradi i donošenju Pravilnika, Gačac je prepušten “regulisanju“ lovnim propisima.
-Jedina ptica grabljivica, suprotno svim evropskim normama, koja se Pravilnikom još uvek dozvoljava za lov je Jastreb. Predatorske vrste, budući da su na vrhu lanca ishrane kontrolišu brojnost i zdravlje vrsta kojima se hrane a njihova brojnost je uvek kontrolisana dostupnošću plena, odnosno hranidbenim resursima te je potpuno nepotrebno i štetno namerno ih ubijati. Uklanjanje predatora iz ekosistema narušava čitav lanac ishrane, dovodi do prenamnožavanja glodara koji uništavaju useve zbog čega poljoprivrednici posežu za prekomernom upotrebom otrova čime se zagadjuju zemljište i vode. Štete nastale na ovaj način su višestruke.
-Kao vrste o kojima će odlučivati propisi iz oblasti lovstva, ostale su i dalje vrste kojima u Srbiji brojnost opada u vrlo zabrinjavajućim razmerama.
Jarebica (Perdix perdix) je u periodu 1990-2002god. pretpela pad brojnosti od cak 25%!!!
U istom periodu, pad brojnosti Grlice (Streptopelia turtur) bio je 10-20% a Prepelice (Coturnix coturnix) čak 10-30% , upravo zbog masovnog izlova tokom jesenje migracije. Ovo su dve vrste ptica za koje je u Srbiji vezano niz sramnih afera u proteklih deset godina, niz zločina bez kazne do današnjih dana, a najveća od njih, “Afera Balkanske ptice“, takodje bez sudskog epiloga je najveći ekocid tog tipa u novijoj Evropskoj istoriji. Pritom obe vrste su odavno zaštićene u svim okolnim zemljama (Slovenija, Mađarska, Češka itd..) koje imaju slične trendove populacije i staništa koje ove dve vrste koriste. I pored niza afera, svake godine se nastavlja sa praksom nedozvoljenih načina lova na ove dve vrste. U lovu se koriste nedozvoljena sredstva (magnetofonske vabilice) kao i zabranjeno oružje koje se puni sa više od dva metka. Obe vrste su obuhvaćene i Bonskom konvencijom o migratornim vrstama koju je ratifikovala i naša zemlja i obe vrste su uključene u Aneks II evropske Direktive o zaštiti divljih ptica (Council Directive on the Conservation of the Wild Birds, 79/409/EEC), a nalaze se i na spisku zaštićenih vrsta (Aneks III) Konvencije o očuvanju divljih životinja i njihovih prirodnih staništa u Evropi (Bernska konvencija).
Godine 2003-će, neke od dole potpisanih NVO su već podnosile Zahtev za izuzimanje iz lovnih vrsta i zaštitu Prepelice i Grlice ali iz tadašnjeg ministarstva nikad nisu dobile nikakav odgovor na taj Zahtev u kome su objašnjeni razlozi nepovoljnog stanja populacija i neodrživosti daljeg lova.
-Pravilnikom se stvaraju uslovi za lov dosad stogo zasticene vrste Velikog Vranca (Phalacrocorax carbo). Pod pritiskom i na osnovu učestalih odštetnih zahteva od strane ribnjaka koji ne preduzimaju mere zaštite riblje mlađi od Velikih Vranaca, preti opasnost da se ova ptica ponovo nađe na listi lovnih vrsta. Sve krađe na ribnjacima, zastareo sistem gajenja ribe u Srbiji, upotrebe nedozvoljenih eksplozivnih, hemijskih i elektricnih sredstava za masovno ubijanje riba i svog vodenog sveta pripisuju se odmah velikim vrancima što rezultira javnim pozivima na rat protiv njih. Podsećamo da se u razvijenim zemljama riba gaji takozvanim kaveznim sistemom što ihtiofagne vrste ptica sprečava da na ribogoilištima prave štetu.
Naše dalje primedbe na sadržaj Pravilnika koji nije u saglasnosti sa Zakonom o zaštiti prirode odnose se na nepoštovanje Ciljeva Zakona o zaštiti pririode, sadržanih Članu 2, što se moralo uzeti u obzir prilikom izrade “Pravilnika , Priloga I i Priloga II“.
Član 2. Cilj Zakona (citat)
Ovim zakonom ostvaruju se sledeći ciljevi:
1) zaštita, očuvanje i unapređenje biološke (genetičke, specijske i ekosistemske), geološke i predeone raznovrsnosti;
2) usklađivanje ljudskih aktivnosti, ekonomskih i društvenih razvojnih planova, programa, osnova i projekata sa održivim korišćenjem obnovljivih i neobnovljivih prirodnih resursa i dugoročnim očuvanjem prirodnih ekosistema i prirodne ravnoteže;
3) održivo korišćenje i/ili upravljanje prirodnim resursima i dobrima, obezbeđivanje njihove funkcije uz očuvanje prirodnih vrednosti i ravnoteže prirodnih ekosistema;
4) blagovremeno sprečavanje ljudskih aktivnosti i delatnosti koje mogu dovesti do trajnog osiromašenja biološke, geološke i predeone raznovrsnosti, kao i poremećaja sa negativnim posledicama u prirodi;
5) utvrđivanje i praćenje stanja u prirodi;
6) unapređenje stanja narušenih delova prirode i predela.
Član 48. Zakona o zaštiti prirode koji definiše proceduru proglašenja Pravilnika kroz institucije RS, na početku jasno kaže da se “na osnovu procene ugroženosti pojedinih vrsta i obaveza iz potvrđenih međunarodnih ugovora, kao i na osnovu nacionalnih i međunarodnih crvenih lista i/ili crvenih knjiga i/ili druge stručne dokumentacije, ministar sporazumno sa ministrom nadležnim za poslove poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, a na predlog Zavoda, proglašava divlje vrste strogo zaštićenim divljim vrstama ili zaštićenim divljim vrstama.”
Smatramo da procena ugroženosti pojedinih vrsta nije validna a to je polazna osnova Čl.48 da bi se Pravilnik uopšte mogao doneti i to zato što procena ugroženosti – povoljnosti vrsta od strane, za to, nadležnih institucija nije ni bilo, jer da jeste, Prepelica, Grlica, Jastreb kokošar, Siva čaplja, Šumska šljuka, Guska glogovnjača, Zviždara, Grogotovac, Riđoglava patka, Gačac, Barska kokica, Vuk i druge se nikako ne bi našle na spisku lovne divljači odnosno na spisku vrsta o čijem statusu će odlučivati propisi iz oblasti lovstva a kasnije LSS.
U Stavu 4, Člana 2 Pravilnika nedvosmisleno kaže da će se zaštita , upravljanje, lov, korišćenje i unapređivanje populacija lovostajem zaštićenih vrsta divljači i riba, označenih u Prilogu II oznakom “L“ i “R“ uređivati propisima iz oblasti lovstva i ribarstva, što znači da je Pravilnik pravni akt kojim se određuje i korišćenje prirodnih vrednosti tj. buduće lovne i ribolovne osnove i u to je javnost morala biti uključena.
Takodje, u Članu 48 St.1 Zakona o zaštiti prirode na koji se pozivaju donosioci Pravilnika nigde ne stoji da u izradu Pravilnika treba uključiti samo jedno udruženje gradjana opterećeno sukobom interesa i monopolom (LSS), a isključiti potpuno javnost i sva druga udruženja koja se zaštitom i proučavanjem prirode bave.
U ovom obrazloženju moramo i imamo obavezu da pomenemo vrste ptica i sisara koje su već iščezle iz naše prirode, kao i one vrste koje su pred iščezavanjem (istrebljenjem) jer im je brojnost u prirodi ispod biološkog minimuma (strogo zaštićene vrste iz Priloga I) i vrste koje su potpuno istrebljene u nekim arealima gde su živele što nije ni razmatrano. Sve to desilo se kao direktna ili indirektna posledica lova i dugogodišnjeg nestručnog gazdovanja, upravljanja i korišćenja od strane LSS nad čijim je radom kontrolu vršilo Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede.
Nikakve mere i aktivnosti sadržane u Članu 7. Pravilnika, nisu preduzete u cilju zaštite i očuvanja strogo zaštićenih vrsta iz Priloga I, odnosno nikakve mere IN SITU zaštite iz Člana 4. stav 32. Zakona o zaštiti pririode.
Iz svega gore navedenog, zaključujemo da ovaj Pravilnik nije usaglašen sa Zakonom o zaštiti prirode i drugim zakonima RS, da je protivzakonito donesen i da se njime nisu štitile divlje vrste ptica i sisara i njihovo povoljno stanje što je trebalo da bude prioritetni cilj, već interesi lovačkog lobija koji je posle svih šteta koje je članstvo i Uprava LSS učinilo prirodi na osiromašenju biodiverziteta opet ima ulogu da učestvuje i odlučuje o istom.
Pravilnik nije usaglašen ni sa Načelima Zakona o zaštiti prirode sadržanim u Članu 5 st.1, st.2, st.6, st.7 koji su vrlo jasni i nalažu pored saradnje svih činilica i visok stepen zaštite prirode, održivo korišćenje, poštovanje međunarodnih ugovora itd..., što smo kao država prihvatili ratifikacijom Bernske i Bonske konvencije i drugih.
(Zakon o potvrđivanju konvencije o očuvanju evropske divlje flore i faune-Bernska konvencija, »Službeni glasnik RS« - Međunarodni ugovori br. 102/07)
(Zakon o potvrđivanju konvencije o očuvanju migratornih vrsta divljih životinja-Bonska konvencija, »Službeni glasnik RS« - Međunarodni ugovori br. 102/07)
Pod ovim okolnostima, donošenje ovog Pravilnika smatramo nelegalnim a Pravilnik ništavnim jer je proceduralno i sadržajno donet u suprotnosti sa zakonima Republike Srbije.
Zahtevamo poništavanje ovog Pravilnika, Priloga I i Priloga II i donošenje novog u skladu sa Zakonom o zaštiti pririode uz striktno postovanje Ciljeva i Načela zakona i medjunarodnih konvencija, uz obezbedjeno prisustvo NVO koje se bave zaštitom i proučavanjem prirode.
S poštovanjem
1. Liga za ornitološku akciju
Njegoševa 51, 11000 Beograd
2. Udruženje ljubitelja prirode„Riparia”
Matije Korvina 9, 24000 Subotica
3. Mladi istraživači Srbije
Bulevar umetnosti 27, 11000 Beograd
4. Naučno istraživačko društvo studenata biologije„Josif Pančić ”
Trg Dositeja Obradovića 2, 21000 Novi Sad
5. Ekološko istraživačko društvo „Mladen Karaman”
Radoja Domanovića 12, 34000 Kragujevac
6. Društvo za zaštitu i proučavanje prirode „Natura ”
Milana Rakića 20, 25000 Sombor
7. Ekološki pokret Stanišića
Oslobođenja 111, 25284 Stanišić
8. Prirodnjačko Društvo "Stari Dunav"
Filipa Višnjića 5, 25260 Apatin
9. Ekološko Društvo „ARKUS”
Školska 2, 24300 Bačka Topola
10. Udruženja građana "Škola za opstanak"
Cvijićeva 28, 11000 Beograd
11. Kruševački ekološki centar
D.Maksića 15/13, 37000 Kruševac
12. Inženjeri zaštite životne sredine udruženje građana
Balzakova 11, 21000 Novi Sad
13. Centar za razvoj građanskog društva PROTECTA
Obrenovićeva bb, TPC Kalča, lam.B/I, lok.43, 18000 Niš
14. Unija ekologa UNECO Regionalni centar
Franše de Perea 60, 35250 Paraćin
15. Ekološki pokret “Bela breza”
Kosovska 64, 37000 Kruševac
16. Pokret Gorana Sremska Mitrovica
Svetog Save 19, 22000 Sremska Mitrovica
17. Ekološki klub grada Sremska Mitrovica
Despota Stefana 19A, 22000 Sremska Mitrovica
Kontakt osoba:Branislava Bošković,
18. Gljivarsko udruženje Srem
19. Biološko društvo “Dr Sava Petrović”
Višegradska 33, 18000 Niš
20. Ekološko udruženje "Avalon"
Igmanska 23, 26300 Vršac
21. Ekološko društvo ENDEMIT
Oračka 42, Zemun-Beograd
22. CEKOR
Korzo 15/13, 24000 Subotica
23. Udruženje građana "Zeleni ključ"
25. maj 53, 18000 Niš
24. Udruženje građana GM Optimist
Velerečka 1/4, 32 300 Gornji Milanovac
25. Udruženje Protego
Matije Korvina 9, 24000 Subotica
26. Centar za zaštitu sova Srbije
Momčila Tapavice 12, 21000 Novi Sad
27. Prirodnjačko društvo "Gea"
Dvorska 28,26300 Vršac
28. EkoForum
Sarajevska 11,11000 Beograd
29. Pokret gorana Novog Sada
Pozorišni trg 2,21000 Novi Sad
30. IDA
Toplice Milana 2, 36000 Kraljevo
31. Eko centar
Rige od Fere 4, 11000 Beograd
32. "Lokana Agenda 21 za Kostolac - OPŠTINA"
Rudarska 11/1, 12208 Kostolac
33. Ekološki centar "Stanište"
Stevana Nemanje 33,26300 Vršac
34. Nepušački edukativni centar – RP
Igumana Pajsija 10, 34000 Kragujevac
35. Ekoloski pokret ''IBAR'' Kraljevo
IV Kraljevacki bataljon 2, 36000 Kraljevo
36. Zelena patrola
Gogoljeva 7, 24000 Subotica
Info - Liga za ornitološku akciju Srbije
http://www.facebook.com/topic.php?uid=337430923064&topic=12452
a sta tu ne valja receno sasvim svakodnevnim recnikom, procitajte ovde
http://blog.b92.net/text/16203/KUPI-ME-PRODAJ-ME/