Express
Advanced
- Učlanjen(a)
- 05.11.2011.
- Poruke
- 2.398
- Pohvaljen
- 3.140
Kad smo već kod ekspresa upravo naleteh u telefonu na belešku "45204 na 91" ukucanu dana 21.10.19.
Znači u Ponedeljak sam vraćajući se od Ekonomskog za 10min stigao od Savskog trga do Čukarice (4,2km), i još toliko od stajališta Čukarica do zgrade udaljene 1100m.
Kod Ekonomskog su prazni tramvaji na linijama 7 i 9 prolazili samo u smeru ka Bloku 45, posle nekih 10-15min naišao je MAZ 203 na 78 u koji sam jedva ušao. Iza njega išao je Conecto na 83 koji se ljuljao kao kao brodić s migrantima. Dakle solo autobusi krcati, tramvaji potpuno prazni. Trebalo mu je nekih 15-ak min do Savskog Trga (jedna stanica!) jer više je stajao nego što se kretao. U međuvremenu naišla je prazna 11-ica iz pravca Beka ka Mostu preko Ade/Bloku 45. 12ice nije bilo, niti 51 pa mi sinula ideja da sačekam 91/92/511/551/553.
Ubrzo se pojavio 91 koji se nije prepunio tako da sam još i seo. U pitanju je bio MAZ 203 45204 sa LED displejima u boji.
Stao je samo kod Palate Pravde i kod Sajma, pritom preskočivši Rusku i Petlju "Radnička" zbog čega je srednja brzina na ovoj deonici bila neverovatnih 25km/h sa sve mestimičnim čepovima i dužim čekannjima na semaforima. Obilazio je sve zglobne autobuse za B.Brdo koji su ranije polazili od Mostara. Oni ne samo što se prosto vuku kao puževi zbog čega ih češće hvataju i semafori (ne prolaze kroz zeleno pa kupe usput baš svaki, neretko čim krenu sa stajališta) već se jako dugo zadržavaju na stajalištima upravo zbog koeficijenta iskorišćenja kapaciteta izvan normalnih vrednosti od 0,7 za špic. 70% u Solarisu kapaciteta 159 znači da je idealno da bude najviše 111 putnika, drugim rečima na solo linijama sa KIK=1+ treba da ide zglob, a na zglobnim ako ne dvozglob onda tramvaj, da se linije razbiju na više varijanti uključujući i ekpres ili prosto da se spusti interval ako je to izvodljivo recimo u slučaju 52.
Srednja brzina pešačenja uzbrdo sa sve semaforima i pešačkim prelazima bila je 6,6km/h tako da sam stigao za 20 minuta do stana, brže nego od Ekonomskog Fakulteta do Savskog Trga sa čekanjem - razdaljinu koju bi brže prešao normalnim pešačenjem da sam znao kakav je krkljanac bio ispred.
Linije koje su sada solo treba da budu zglobne, a zglobne sa ređim taktom pojačane. Samo najopterećenije mogu biti rešene na drugi način kao što rekoh tramvaj, dvozglob ili fragmentacija/cepanje i to ne na više solo nego na više alternativnih zglobnih linija.
Računao sam da nam treba 480+ zglobnih vozila na ulici u špicu (izlaznost, ne inventar), znači inventar 576+, zaokružen na 600. Trenutna izlaznost Solarisa nije ni 75%, znači ni 150 vozila. A gde su one silne kršine. Ukupan zglobni PVR je tu negde oko 330 vozila (sa sve 53, 75, 83 solo!, ostalo gde treba zglob i da ne pominjem) koji sudeći po upadanju solo vozila na najopterećenije linije očito nije moguće postići (uzrok je svima poznat).
Da 511 staje ispod nadvožnjaka na petlji kod Čukaričke Padine u smeru ka gradu bi se stizalo pre nego sa 56L, pri čemu bi bilo i znatno više polazaka. Jadno stajalište ne bi znatno usporilo liniju s obzirom na ogromno međustanično rastojanje od Puta za Železnik do Čukarice.
Na ovom primeru se može zaključiti da na pojedinim delovima mreže ekspres režim može značajno povećati srednju brzinu na posmatranoj deonici čak i u špicu.
Znači u Ponedeljak sam vraćajući se od Ekonomskog za 10min stigao od Savskog trga do Čukarice (4,2km), i još toliko od stajališta Čukarica do zgrade udaljene 1100m.
Kod Ekonomskog su prazni tramvaji na linijama 7 i 9 prolazili samo u smeru ka Bloku 45, posle nekih 10-15min naišao je MAZ 203 na 78 u koji sam jedva ušao. Iza njega išao je Conecto na 83 koji se ljuljao kao kao brodić s migrantima. Dakle solo autobusi krcati, tramvaji potpuno prazni. Trebalo mu je nekih 15-ak min do Savskog Trga (jedna stanica!) jer više je stajao nego što se kretao. U međuvremenu naišla je prazna 11-ica iz pravca Beka ka Mostu preko Ade/Bloku 45. 12ice nije bilo, niti 51 pa mi sinula ideja da sačekam 91/92/511/551/553.
Ubrzo se pojavio 91 koji se nije prepunio tako da sam još i seo. U pitanju je bio MAZ 203 45204 sa LED displejima u boji.
Stao je samo kod Palate Pravde i kod Sajma, pritom preskočivši Rusku i Petlju "Radnička" zbog čega je srednja brzina na ovoj deonici bila neverovatnih 25km/h sa sve mestimičnim čepovima i dužim čekannjima na semaforima. Obilazio je sve zglobne autobuse za B.Brdo koji su ranije polazili od Mostara. Oni ne samo što se prosto vuku kao puževi zbog čega ih češće hvataju i semafori (ne prolaze kroz zeleno pa kupe usput baš svaki, neretko čim krenu sa stajališta) već se jako dugo zadržavaju na stajalištima upravo zbog koeficijenta iskorišćenja kapaciteta izvan normalnih vrednosti od 0,7 za špic. 70% u Solarisu kapaciteta 159 znači da je idealno da bude najviše 111 putnika, drugim rečima na solo linijama sa KIK=1+ treba da ide zglob, a na zglobnim ako ne dvozglob onda tramvaj, da se linije razbiju na više varijanti uključujući i ekpres ili prosto da se spusti interval ako je to izvodljivo recimo u slučaju 52.
Srednja brzina pešačenja uzbrdo sa sve semaforima i pešačkim prelazima bila je 6,6km/h tako da sam stigao za 20 minuta do stana, brže nego od Ekonomskog Fakulteta do Savskog Trga sa čekanjem - razdaljinu koju bi brže prešao normalnim pešačenjem da sam znao kakav je krkljanac bio ispred.
Linije koje su sada solo treba da budu zglobne, a zglobne sa ređim taktom pojačane. Samo najopterećenije mogu biti rešene na drugi način kao što rekoh tramvaj, dvozglob ili fragmentacija/cepanje i to ne na više solo nego na više alternativnih zglobnih linija.
Računao sam da nam treba 480+ zglobnih vozila na ulici u špicu (izlaznost, ne inventar), znači inventar 576+, zaokružen na 600. Trenutna izlaznost Solarisa nije ni 75%, znači ni 150 vozila. A gde su one silne kršine. Ukupan zglobni PVR je tu negde oko 330 vozila (sa sve 53, 75, 83 solo!, ostalo gde treba zglob i da ne pominjem) koji sudeći po upadanju solo vozila na najopterećenije linije očito nije moguće postići (uzrok je svima poznat).
Da 511 staje ispod nadvožnjaka na petlji kod Čukaričke Padine u smeru ka gradu bi se stizalo pre nego sa 56L, pri čemu bi bilo i znatno više polazaka. Jadno stajalište ne bi znatno usporilo liniju s obzirom na ogromno međustanično rastojanje od Puta za Železnik do Čukarice.
Na ovom primeru se može zaključiti da na pojedinim delovima mreže ekspres režim može značajno povećati srednju brzinu na posmatranoj deonici čak i u špicu.