Šta je novo?

Zapaljeni/izgoreli autobusi GSP-a i privatnih prevoznika od početka 2008

becks89
Ne jedi se,
svi znamo da riba smrdi od glave
a red i disciplina se uvodi odozgo

Mi reagujemo samo na ono što vidimo, te na licu mesta jedini prisutni ,,krivac,, kome se zapalio autobus je vozač
a zapravo ne da je naj manje kriv, vec je i žrtva
jer mora i da gasi i guta dim.. .
a posle još i da se pravda zbog tudje svinjarije kao sto je ne održavanje koje je i dovelo do požara . . .
 
Beks,

Kao što ti pričaš tu drugu stranu medalje, moram te podsetiti na onu prvu koju si očigledno nenamerno zaboravio, a to su putnici. Njima je bitno da stignu na vreme na lokaciju na koju su se uputili. Naravno da starosedeoci (u ovom slučaju stupidan izraz ali poenta je tu) znaju po broju linije gde treba ići i sam smer im je nebitan, pogotovo što znaju za jadac.

Recimo, ima i određen broj psihopata poput mene koji po garažnom broju, modelu ili boji autobusa znaju gde on ide (tako sam često uletao u 302 kada na njemu to nije pisalo i seo pre svih jer sam znao da Konekto 179 ide na 302. )

Međutim, postoje delovi grada koje ne poznajem dobro, postoje vrlo konfuzne linije (npr. 45) gde mi je smer jako bitan i više puta sam opasno pogrešio. Znam brdo ljudi koji grad znaju neuporedivo manje od mene i oni su u još većem problemu. A ljudi iz provincije? Posetioci?

Displej nije banalna stvar, i da nije važan ne bi ni postojao. U potpunosti razumem da vozači rade pod velikim stresom jer voze neispravne buseve i rizikuju svoj i živote putnika i učesnika u saobraćaju. Međutim, moj negativan stav prema većini vozača je formiran usled proživljenog iskustva sa njima i iskustva u borbi protiv javašluka u GSP-u na svim nivoima.

Vozači su deo trulog GSP sistema i treba da se radi čistka istovremeno na svim nivoima.
 
Борчанац je napisao:

becks89 je napisao:pa eto svi vi pljujete taj GSP, svi znate da su mafijaši, svi znamo da su vozači mučenici pa vi opet radite u korist tih mafijaša, tog GSP-a... Koja je svrha prijavljivanja vozača firmi, ako ste već uoćili problem zašto lepo ne obavestite vozača? Zašto ga ne zamolite da promeni smer jer krši propise? Lakše je pljuvati iz senke, verujem da vam 90% ljudi neće zameriti već će vam se i zahvaliti...
A da destimulacija ne postoji od 50%, postoji 5,10,15,20% u zavisnosti od "težine" prekršaja, za veće prekršaje se diže disciplinski postupak, bar toliko ja znam ;)



Возачи мученици?
Ја не мислим тако, напротив, али нећу да генерализујем. Ја сам тебе похвалио више пута због гестова које си предузео, као што те кудим сада јер си колегијалан преко пристојности.
Мислим све више да треба одмах све приватизовати и дати приватнику одрешене руке да се реши јавашлука. Ово кажем јер сматрам да је мало ко од више хиљада радника уложио неки додатни напор, или да поштује свој посао. Они малобројни коректни сигурно би у том новом систему осетили бољитак и напредак, овако се временом стапају и оправдавају.

Svakako druže, ne možeš generalizovati, to što ti imaš tu nesreću da te voze "karaburci" koji su mnogim kolegama ne shvatljivi ne znači da treba generalizovati vozače, postoje i drugačiji ljudi :) Ne znam da li je potrebno da dodatno objašnjavam zašto privatizacija nije rešenje? Ali ajde, nije zgoreg pomenuti opet!
Privatizacijom bi dobili još veći javašluk, nema te firme koja bi htela da uđe u tu bitku sa ozbiljnim namerama, Veolia je svojevremeno htela da uzme Kosmaj, da se prebiju dugovi šta ti ja znam, a grad ih je ispalio i za prostor i za ponudu, na kraju su škartirani sa balkana kompletno, ne samo zbog toga, ali nije to sada važno... Svako ko bi ušao u to je neki budža, koji bi da propere svoj novac, da preproda itd... A privatnici, da se neko razuman pitao nikad nebi ni bili uvedeni. Izbio je bunt, u teškom vremenu to stoji, ali ono što nisu smeli da dopuste je uvođenje privatnika. Danas je 10x gore, pa ljudi ćute i rade, to je loše, jer se bes skuplja i eskaliraće onda kad bude najmanje očekivan i to će eskalirati vrlo nezgodno po glavonje u gradu, po one koji guraju GSP u propast! Ono što GSP može izvući iz propasti je da se skloni Đilas, da konačno dođe sloboda govora, da se ti ludi radnici izvedu napolje u pogon, da se kaže situacija je takva i takva, možemo se spasti tako i tako, ko hoće hoće, ko neće slobodan je. Sve dok budemo živeli u iluziji, sve je divno kupujemo 200 autobusa koje će moji čukun unuci otplaćivati, ako do tada bude Beograda i Srbije, nema nam poboljšanja, čak naprotiv tonuće GSP sve dublje i dublje (ako ima dalje od ovog?). Nebih voleo da se sve ovo desi, pa da shvatite da sam donekle bio upravu...

Све што си рекао, мене и наводи на исту мисао опет.
Ако тоне, нема даље... логично је да се да некоме да ради, брзо би то приватник средио, само се плашим да нема заинтересованих. Тако да је логичније да ће нам тај циркус извлачити снагу субвенцијама или чак потпуно се урушити. Од увођења приватника не видим ни један бољи потез, сем све њима препустити. Због оволиког јавашлука и сигурности у посао без обавеза, квалитетнији људи не могу да испливају.
Ко се у овом црнилу пита да ли постоји неки млади квалитетни лимар на Дорћолу, или саобраћајни инжињер са потенцијалом и знањем а потлачен, и на волонтерском раду или тромесечним уговорима годинама, а не може да дигне главу од политици блиских кадрова??? Нико, сем у ситуацији да буде газде! Тада ће бити потребан и кадар који зна или се труди, а не поправљиви ће отпадати. А до тада радиће кадрови као са ппз клипа, заштићени као бели медведи. У чијој каријери је најтежи дан, дан када се највише попило, или када није могло нешто да се поплаши или да се запали раније, прескочи обавеза. Нерад се укоренио а пљачка цвета, продужавање агоније неће бити решење, док неког плана ни нема на видику.
Слажем се једино, да изађе неко и каже - ситуација је таква и таква, када већ сами нисте схватили или вас се није тицало.
 
Mislim da bi busplus preko gps-a mogao da se podesi da sam menja terminuse.

Послато са GT-N7100 користећи Тапаток 2
 
Sve se moze kad se hoce. Al' GSP nece. Mada ako slucajno poveze, dodatno bi opteretio sistem i verovatno bi bilo jos vise pozara.
 
MilisaV":19vndlxf je napisao(la):
Mislim da bi busplus preko gps-a mogao da se podesi da sam menja terminuse.

Послато са GT-N7100 користећи Тапаток 2

Mislim da to i funckionise na terminalima tako, naravno da je normalno da su displeji u autobusu i sistem za pracenje povezni u jednu celinu, to je praksa svuda u svetu, jer ima svojih prednosti. Ne samo da bi ceoni displeji pokazivali informacijije o terminusu ka kome se krecu, vec bi i unutrasnji mogli da pokazuju naziv sledeceg stajalista, a sinrhonizacija datuma i vremena bi bila automatska za GPS-om, dakle, tacna.

Sistem takodje ima potencijala da pruza i informacije od znacaja putnicima distribuirane iz centra za upravljanje, kada su u pitanju zastoji ili slicno, sto se moze putnicima pruzati u vidu tekstualnih poruka na displejima, ali i zvucnim reprodukcijama, te se nadam da ce bar sistem za pracenje vozila biti povezan sa audio-video sistemom u novim autobusima, jer po slikama koje sam video imati vec rasporedjenje zvucnike u putnickom salonu.
 
Da sistem moze i da kuva kafu po zelji putnika. Pitam se dal je u vreme RABA, Automontaza i mecki to postojalo, a ljudi ziveli normalno, a prevoz funkcionisao mnogo bolje!
 
S takvim razmisljanjem bismo sada jos uvek ziveli u kamenom dobu.

Uslovi su se promenili, na ulicama nije bilo toliko automobila, kada vec pitas, da, postojao je sistem u "vreme RABA, Automontaza i mecki", zapravo ne u svim vozilima, ali je testiran na liniji 65 osamedesetih godina. Za upravljanje su se u Automontazama koristile radiostanice, kao i u tramvajima. Vozaci su operativni centar o zastojima obavestavali operativni centar pritiskom na odgovarujce tastere, dok takodje dobijali informacije kada trebaju da ubrzaju. Ideja je bila da se jedan radio kanal koristi za pruzanje servisnih informacija putnicima, sto jos od osamdesetih recimo se koristi u Becu, gde se preko radio veze i zvucnika u vozilima i na stajalistima putnici informisu o skracivanju, radovima i promenama na rezimu voznje.

Uzgred, sistem gradskog prevoza mozda je funkcionisao bolje, ali svakako ne dobro ni u to vreme! Ne kazem da trebamo da izmisljamo toplu vodu, vec mozemo primeniti funkcionalne sisteme koji postoje u drugim gradovima gde gradski prevoz funkcionise kako treba.

edit: da ne izmisljam, evo potrudio sam se da pronadjem clanak

Sistem je pokazivao vreme kada dolazi sledeći autobus u minutima. Projekat je razvijen na institutu Mihajlo Pupin pod nazivom Sistem Automatske Kontrole Saobraćaja - SAKS 1983. godina.

Abstract:
SAKS is a public transport automatic control system. The system solves problems of modern public transport, providing better service to the passengers, better use of the staff, increase in efficiency, decrease in fuel consumption. Following the general description of the system, details are given of the control centre, transport unit equipment, and main system characteristics. The equipment is based on microcomputer technology which offers high system reliability and can meet the requirements of various groups of customers. For the covering abstract of the conference see IRRD 273856.

Publication Date:1983-4-14

http://trid.trb.org/view.aspx?id=209256
 
U potpunosti se slažem sa tobom. Treba da se bavimo onim što je već izmišljeno... Ali prosto ne mogu da odćutim na razne komentare šta bi trebalo da se radi, da se uvede ovo ono, a garantujem da pola njih ne zna da u saobraćaju nema ni minimalnog broja vozila, a mi pričamo o povezivanju nekih sistema, nameštanju displeja i šta ti ja znam. Treba rešiti bitnije probleme od okretanja smera, uostalom živeli su ljudi i pre BUS PLUSa, živeće i posle, tako da ne vidim zašto bi smo nadograđivali sistem koji će za kojim mesec ako bog da, zajedno sa gradonačelnikom napustiti beograđane...
Aleksandre stvarno nisam bio upoznat sa ovim sistemom, hvala na informacijama...
 
Напротив, треба причати о могућностима надградње система, јер ће тако људи постати свеснији колику некорисну патку су нам увалили са Апексом.

Од могућности које електронски систем попут Бусплуса може и треба да пружи путницима, Београђанима је великодушно пружено 10% и још трпе вишегодишња набеђивања да су добили не знам ни ја шта ....
 
Ma kakvi sistemi crni da vrate konduktere naplata bi skocila za 80%, sa ovim brojem zaposlenih kontrolora nadmasen je broj zaposlenih iz vremena konduktera!
 
Nije samo BusPlus uticao na pad naplativosti karata, jednostavno na to jako utice i ovo o cemu diskutujemo u ovoj temi. Sve nam se cini da mozda kada budemo imali veci broj vozila, resice se svi problemi, ali je daleko od toga. Organizacija je tu jako bitna i sada bi se postigli bolji rezultati da postoji samo volja da se stvari organizuju bolje.

Nemarnost, u koju spada i neokretanje i obelezavanje vozila u skladu sa vazecim propisima, nehigijena i opsta neorganizovanost su samo neki kriterjumi zbog koje je naplata niska. Ovo je cak i laicima jasno, i oni su svesni da autobusi ne zadovoljavaju neke od uslova da budu u saobracaju, poput signalizacije. Kada preduzece na sebe bude preuzimalo deo odgovornosti i pruzilo neku vrstu osecaja brige i ispunjavanja svojih obaveza prema putnicima, povecace se i naplata. Represija u vidu povecanja kontrolora, pardon konduktera, bez vidnog poboljsanja kvaliteta prevoza je jos jedna stvar u lancu koja ce dovesti mozda do revolta, ali mi nazalost nismo tako slozni pa da se desi ono sto se dogadja u nekoj zemlji u Latinskoj Americi.

Zanimljiv tekst
Ali povlači sledeće pitanje: zašto se ljudi ponašaju suprotno principima koje i sami prihvataju? Građani mogu da namerno odbiju da sprovode "građansku kooperativnost". Čini mi se da poverenje nije statični fenomen, koji determinišu kultura, istorija, mentalitet. Zapravo, poverenje u gradski saobraćaj je odličan primer za stalno menjanje i prilagođavanje poverenja, shvaćenog kao kolektivno ponašanje koje je odgovor na iskustvo koje se stalno menja. Građani, u stvari, pregovaraju sa sistemom javnog prevoza i to čine svakodnevno. Rezultat tih pregovora je umanjeno ili uvećano poverenje. Stepen tog poverenja ne zavisi samo od tehničkih detalja, kao što je kvalitet usluge. Javni transport je državna ustanova koja je najbliža dohvatu ruke. Možda nekad plaća greške vlasti na višim, nedostupnijim nivoima. Osim toga, javni prevoz mora da zasluži i određeno osećanje pouzdanosti.
http://www.vreme.com/cms/view.php?id=512481
 
Sve to stoji, ali nije sam GSP ovo napravio, niti je GSP hteo da se ovo desi direktno, nerad koji je bio omogućen tokom svih onih gluposti 90tih, koje su bile režirane kao i samo uvođenje bus plusa je po nečijem nalogu sa strane, uvođenje privatnika itd. Tada je krenulo parčanje GSP-a, a onda veliko finale uvođenje BUS Plusa, koja bi normalna firma dala da sa njhovim vozilima neko drugi rukovodi, da imaju posrednike pri naplaćivanju onoga što su sami uradili svojim vozilima? Gde je tu pamet logika ili šta već, to dovoljno govori koliko GSP apsolutno nema veze sa ovim što se dešava. A razne mustre su postavljane na mesto direktora, od Tice inače partiskog kadra, kako bi se utabao put za kupovinu nove serije, do ovog sada za kojeg nemam reči, a ni ime mu nebi spominjao, jer to ne zaslužuje. Ali ajde sve to, to je viša sila ko GSP pita šta oni hoće, ali da građani podržavaju prodavanje sopstvenog prevoza privatniku e to meni u glavu ne ide, da prodaš svoje autobuse, nekom drugom, da bi on tvojim autobusima po njegovim uslovima naplaćivao taj isti prevoz? Recite vi šta hoćete, ali GSP na pritužbe bar nekako reaguje, nešto krpi, lepi, sređuje u skladu sa mogućnostima, a privatnik? Da li njega zanima što se vama ne dopada vozilo u kome se vozite, zabole ga, bitno da uzme pare i to je to. Navedite mi jednu uspešnu privatizaciju u Srbiji, prodati su velikani srpske indrustrije, pa eno ih u zaboravu, o transportu da ne pričam, firme tipa ATP "Vojvodina", Jugekspres, Raketa koji su nekada bili najveći prevoznici u Srbiji su privatizacijama pokradene, raspadnute, rasprodate i šta sad imamo? Imamo Lastu koja vozi u 70% delova Srbije kao jedini prevoz, jer je prethodno zarad građenja te iste Laste, državni vrh privatizovao razne velikane, pamte ljude ranije niko nije ni znao za tu istu Lastu, a evo ih sad, najveći na Balkanu! Da li su radom to postigli? Ne, isto tako nekome je u intresu da proda GSP, da bi napravio monopol u Beogradu, onda će karte biti 150 dinara, pa ćete se voziti i moliti boga da ima autobusa, a vi samo podržavajte bandite, đitlere i ostale lopuže, još uzmite i pomozite im! Samo pitam se kad prodate GSP, šta ćete onda? Biciklom na posao?
Koliko GSP ima udela u svemu ovome, toliko imamo i mi putnici, počevši od "kulture", preko odgovornosti plaćanja obaveza, poštovanja prevoza i sl. Samo teško je priznati samom sebi da i ti utičeš da neko propadne. Pitam se ko uništava te autobuse, vozači, mehaničari ili mi putnici? Ko lomi sedišta, vozači mehaničari ili ti putnici, ko ne plaća prevoz? Vozači, putnici ili mehaničari?
Opet kažem, većina vas ima gleda samo jednu stranu, evo baš sa kumom pričam (inače šef servisne službe u Karaburmi) kaže na mesečnom nivou dobili su pre neki dan 82 šrafa, pitam ja vas kako bi vi rasporedili 82 šrafa na 200 autobusa? O alatu da ne pričam, daleko od toga da branim Karaburmu, koja je jedan od najgorih pogona, ali zamislite kako je u SP "Zemun" koji uvek dobija najmanje novca, materijala, vozila i sl, ako u Karaburmi dobijaju ovako na šačicu, a Zemun ima najstarija vozila i jedan od najvećih procenata izlaznosti ako uzmemo prosečnu starost vozila! Dakle, da bi se radilo treba i volja, primera radi vozač sa Karaburme neće isključiti vozilo za garažu ako ima problema već će ga ostaviti na terminusu, jer u tom slučaju neće opet morati na liniju, dok Zemunci, rotiraju po 4,5 puta vozila dnevno, jedan krug, ali bar nešto urade na dan. Dakle, sve kreće od volje ljudi, ali ako vi putnici imate takav stav to treba prodati, onda nije problem samo u GSP-u!
 
Кажеш 82 шрафа. Ок, кажи колике су потребе? Колико је наручено? Колико је кроз године нестало, није уграђено?
Грађани ће да плаћају када неко уведе ред. Ако се приватизује то не значи и уништи. Докле ће свој јавашлук те хиљаде запослених крити причом о пропалим приватизацијама? Свима одговара да се блеји, краде и прима плата, запошљавају своји!
Нешто мора да се промени, сви виде само једну могућност да се макар ублажи ствар, а то је приватизација.
Ти имаш неки други предлог? Изволи, изнеси...

А колико сам ја упознат, аутобусе највише кваре и прљају механичари и други које си навео!!!
Ја нисам ништа ремонтовао тако да бус изгори, нити сам нешто подмазивао по седиштима, небу возила и прозорима!
Смећа од путника има, али то би био мањи проблем да ДРЖАВНА својина има обавезу да чисти, али нема газде па се може! Приватни аутобуси су куд и камо чистији!!!
 
Uh druže i više nego predlog, čak moglo bi se reći detaljan plan!

Ali pre "plana" da ti odgovorim za šrafove, to je bio najbanalniji primer, šta treba reći kad ti nemaš običnu sijalicu da zameniš u migavcu, poziciji ili nešto više, mene je bilo sramota kada sam čitao da se objavljivao tender za nabavku sijalice za to i to vozilo, za nabavku neonke za to i to vozilo i slični čak i banalniji primeri... Eto dokle smo mi došli, zato kolega i ja moramo da se snalazimo kako god znamo i umemo, jer nam je jasno stavljeno do znanja da oni nemaju sa čim da zamene, sem ako ne skinu sa drugog auta, a to ne znači ništa, onda će taj neki sutra skinuti sa našeg i tako u krug....

Prvo i najvažnije što mora da se desi je smena gradonačelnika Beograda, nakon toga raskid ugovora sa fantom firmom bus plus, vraćanje sistema naplate karata GSP-u, ukidanje direkcije za Javni Gradski prevoz, jer jedina njihova uloga je rasparčavanje GSP-a po nalogu nekog sa strane, kako bi se što lakše privatizovao, kako bi se privatizacija opravdala. Kao što je 2008. godine isečeno preko 60 "zdravih" vozila da bi se opravdala nabavka "N" serije, kao što je 90 tih namerno rušen GSP, namerno potplaćivani radnici, kako bi se uveli privatnici, kako su otpušteni radnici GSP-a da bi se opravdalo zapošljavanje ovih kanibalističkih kontrolora i sl....
Nakon toga uvesti kontrolore, jer je naplativost karata u tim uslovima preko 90%, što bi ubrzo vratilo ovaj protraćeni novac za krimi sistem! Nakon toga bih uradio popis vozila, uostalom sve se već to lepo zna koje i šta, iznajmio bih privatnicima (IZNAJMIO - NE PRODAO) polaske koje ne mogu da odradim, po hitnom postupku remontovao bih optimalni broj vozila za rad, uostalom broj krševa će se dolaskom Solarisa smanjiti, ali opet će ih biti previše, zbog toga je remont jedino pravo rešenje! Upravu sistemom treba da preuzme neko ko koristi taj prevoz, a ne ko posmatra linije, putnike i autobuse kao brojeve i statističke podatke!
 
Zar zaista mislis da bi remont dobrog dela raspadnutih autobusa bio resenje umesto nabavke novih uz deo modela koji si ti vec pomenuo.
 
Mislim da to nije neophodno, jer recimo nabavkom 200 autobusa, uglavnom će doći do razmene "novijih vozila" govorim o serijama 2003 i 2004 godište i mlađe... Na osnovu toga ta vozila su jako kvalitetne i njihovim remontom dobili bi vozila koja mogu još 10 godina da rade, jer su izuzetno kvalitetna, bez elektronike i čuda! Ali REMONT, generalni, a ne opereš i prefarbaš remont.
 
Бекс, то ми не делује као идеја већ као враћање на старо. И ја се слажем, нога у задњицу градоначелника и бус плуса, то ће се и десити али шта тада, контролора, ремонта и свега што си набројао било је и пре. Како ће то набавити шрафове и сијалице када је све то и довело до бус плуса, приватника итд.
Шрафови су банални, ок колико је онда сијалица нестало не уграђених? Верујем да би прегледањем набавки схватили да их је и једних и других било превише, само хиљаде људи без контроле и казни воли и да краде превише
Једина контрола је газда, неко ко ће зарађивати!

Ево мог предлога ( неозбиљног )
купиш бус, у њему се превезе 4000 ( писало је на некима нешто више ) путника дневно, то је годишње ( ако рачунамо да је 350 дана у години ) 1 400 000, ако свако плати 20 динара ( може мало и више, нисмо толике гоље :D ) то је 28 000 000 динара, по курсу од 114 то је245614 евра

Купиш бус и чим откаже ( ваљда неће до 3 године :D ) светло или испадне шраф, продати у секундарне сировине.
Колико је трајање гаранције? Знам да стижу солариси са резервним пакетом делова и да коштају 320 000е. Тако да прва година отпада на набавку, друга на гориво и запослене, трећа за развој и ако претекне у четврту годину, газди за летовање 8)

Сад шалу на страну, много се краде!!!
 
GSP je krenuo da se urušava davno pre nego što je nekome pao na pamet pojam "privatizacija"...
 
Upravo to, kakva privatizacija kada ne mogu ni da se srede dok im Grad i ostali pomazu sa milijardama. I ovako drugi kradu od i sa njima, a kada budu sami, tada ce jos vise da kradu.
 
Prvo i najvažnije što mora da se desi je smena gradonačelnika Beograda,
Ma da, odma Velju ili Mrku da dovedemo, mozda ce ceo Tasmajdan da premeste zbog neke ulice, a i Ada je na pogresnom mestu, da je priblizimo mi ka Cacku, a sve to uz zivu svirku Ane Bakute
Beck, da sad ne citiram sve zivo, kriza 90tih je nastala zbog krize cele zemlje i uzasnog kvaliteta novih autobusa koji su stizali iz ikarbusa, do uvodjenja privatnika je doslo jer jednostavno nisu imali da daju jedan autobus na svaku liniju, znaci da su vec bili upropasceni. Drugo privatnici danas kakvi god da su odradjuju veliki posao, a i pogodni su jer ih je mnogo lakse kontrolisati nego gsp. Da bi se ukinula direkcija moras da ukines privatnike, da bi ukinuo privatnike moras da otvoris jos jedan pogon GSP koji bi primio dovoljno vozila da pokriju sve polaske.
I jos nesto, od privatizacije gsp nema nista, to je prica za plasanje male dece.
 
Pa iskreno kad pogledas sta su svi ostali politicari na svojim funkcijama uradili za 5 godina pocinjem da se plasim da je nezamenjiv... I odmah da napomenem nisam u DS, bus plus bih ukinuo istog trena, ali isto tako imam dovljno pameti da ne uperujem prstom u jednog coveka za sve probleme ovog grada...
 
Da vas podsetim da je ista vlast na gradu vec 15 godina. Promenljivost vlasti mora postojati, od goreg ima gore, od boljeg ima bolje.
 
Vrh