Da li su tržištu Beograda potrebni novi šoping molovi?
Osim ritejl parka "One Belgrade", najavljena je izgradnja tržnog centra "Delta planet", "Višnjička Plaza", tržnog centra "Carrefour" u Novom Beogradu i dr. Međutim, ekonomska kriza i niska kupovna moć građana uticala je da neki investitori odlože izgradnju.
Kako nam je rekao jedan konsultant za nekretnine, koji je želeo da ostane neimenovan, najveći problem je pad kupovne moći pa zakupci dobro analiziraju tržište pre nego što odluče da uđu u novi šoping centar.
- Svaka nova radnja "jede" prethodnu, tako da ako već imaju nekoliko radnji u postojećim šoping centrima neće da uđu u novi. Investitori ne mogu da započnu izgradnju ako nisu sigurni da mogu privući zakupce, što je dovelo do zastoja na tržištu.
Sa druge strane, u kompaniji "CBS International" smatraju da tržište maloprodajnih prostora u Srbiji beleži sve veće interesovanje stranih i domaćih investitora.
- Imajući u vidu nerazvijenost upravo ovog dela tržišta u poređenju sa regionom, kao i promenjene ekonomske prilike, investitori se sve više opredeljuju za koncept ritejl parkova s obzirom na niže troškove ulaganja i kraći vremenski period izgradnje. Shodno tome, investitori su u mogućnosti da tržištu ponude niže rente, pa i time privuku brojne brendove koji ranijih godina nisu bili prisutni u Srbiji. Kada je reč o tržnim centrima, Beograd sa samo tri moderna tržna centra koja mogu da se uporede sa zapadnim primerima – kaže za "eKapiju" Goran Živković, zamenik direktora "CBS International", deo CBRE grupacije.
Naš sagovornik kao primer brenda koji je zainteresovan za širenje na našem tržištu navodi H&M.
- Jednog od najpoznatijih modnih lanaca, dugoočekivani švedski brend, otvorio je svoje prve radnje u Beogradu u tržnim centrima "Delta City" i "Stadion", dok se naredne godine očekuje i ulazak H&M u ritejl parkove "BIG CEE" u Novom Sadu i "Aviv Park" u Pančevu.
Živković ocenjuje da lokacijski posmatrano centru grada nedostaje savremenih tržnih centara u poređenju sa Novim Beogradom gde se nalazi oko 60% ukupnih maloprodajnih kapaciteta različitih formata.
- Sa otvaranjem "Stadion" šoping centra, ukupna ponuda maloprodajnog prostora u Beogradu je dosegla nivo od 230.000 kvadrata u 2013. godini, što čini 140 m2 maloprodajnog prostora na 1.000 stanovnika. Uprkos znatnom povećanju, ponuda je daleko ispod regionalnog proseka koji iznosi 475 kvadrata na 1.000 stanovnika – objašnjava Živković.
On kao primer, navodi Zagreb koji, sa populacijom od skoro 800.000, duplo manji od Beograda, ostvaruje prosek od skoro 600 kvadrata maloprodajnog prostora na 1.000 stanovnika, odnosno četvorostruko više od Beograda.