„Блинкери” – обест или потреба
Иако немају право на то, аутомобиле са црвено-плавим светлима возе министри, председници општина, посланици, директори, естрада, заштићени сведоци...
У Србији је непознаница колико је аутомобила окићено црвено-плавим светлима познатијим као „блинкери”. Домаћи возачи толико су огуглали на та светла која гледају сваки дан да се превише и не узбуђују када наиђу на аутомобил са „блинкерима”.
Законом је прописано да таква светла могу да користе само војска, полиција, ВБА, Хитна помоћ, ватрогасци и највиши државни функционери, попут председника и премијера (не и министри). Али по свему судећи у овој области у нашој земљи тај пропис се не поштује. Ту повластицу користе многи којима она не припада.
На седници Главног одбора владајућег СНС-а у јуну ове године, председник Србије Александар Вучић је рекао да је на скупу видео ни сам не зна колико кола функционера те странке са „блинкерима”.
Док је делио пацке страначким функционерима који грађанима боду очи луксузним начином живота и скупим летовањима, председник је истакао и да право на такве аутомобиле има само он и још два човека у земљи, а не њих 30.
– Сваки човек опсује мајку када то види. Трубе сирене, један, трећи, пети, преко пуне линије... Ја нисам имао „блинкер” јер бринем да народ не каже што су ови напредњаци бахати – рекао је Вучић.
А како су „блинкери” постали симбол бахатости? И зашто би министри користили службена возила с таквим светлима, ако уколико журе и морају да стигну брзо на одредиште, лако могу да добију пратњу полиције?
„Блинкери” су црвено-плава светла уграђена у предњу маску возила која се наизменично пале и гасе. Користе их аутомобили под пратњом кад морају да прекрше саобраћајне прописе, то јест искористе првенство пролаза у односу на друге учеснике у саобраћају. Према важећем закону, црвено-плава ротациона светла као „блинкере” могу да имају само војска и полиција, а у изузетним случајевима МУП може да их додели особама на значајним државним функцијама којима је угрожена безбедност или им је са разлогом потребан брз пролазак. Међутим, изгледа да су „блинкери” дељени „шаком и капом” па имамо ситуацију да аутомобиле са овом опремом возе многе контроверзне личности, бизнисмени, естрада. Ову опрему набавили су и посланици, председници општина, директори. Недавно су медији објавили и да се Љубиша Буха Чуме, први сведок сарадник у историји Србије, вози у аутомобилу са „блинкерима”.
Док је био начелник Војнобезбедносне агенције (ВБА), генерал Момир Стојановић је по закону имао право и на „блинкере”. Али, како истиче за „Политику”, ту погодност никада није користио. Ниједан државник који држи до себе не вози се под „блинкерима”, истиче генерал.
„То данас користе не зато што им се жури или им треба првенство пролаза, већ да се зна њихова моћ и величина.
Да је среће, под ’блинкерима’ не би требало нико да се вози осим председника републике и премијера”, каже Стојановић.
Он потврђује да је ова област, као и многе друге, у нашој земљи неуређена.
„Дозволу ко ће да се вози под ’блинкерима’ према прописима даје МУП. Проблем је што се они одобравају и по пријатељској вези, по партијској припадности, другарству...”, истиче некадашњи начелник ВБА.
Стојановић сматра да ће се ова област уредити само ако се поштују прописи.
„’Блинкери’ ништа не значе у саобраћају осим у неким посетама и ванредним ситуацијама када се и могу употребити.
У реалном животу не требају ни председнику ни премијеру. Обичном човеку не требају та светла, а ако их већ има, то значи да има и неки проблем са својом савешћу или са оним што ради”, закључује Момир Стојановић.
У Закону о безбедности саобраћаја не постоји термин „блинкери”, али они спадају у посебне светлосне знаке – црвено и плаво трепћуће светло.
Као и све остало, могуће их је набавити преко интернета. Кинески коштају већ од петнаестак долара. Ипак, постоји и казна за овај прекршај, а многи сматрају да је она само стимулативна. Јер ко их неовлашћено постави, ризикује да плати 20.000 динара.
http://www.politika.rs/scc/clanak/43809 ... li-potreba