Milion dolara za širenje klimatskog skepticizma
Nakon što je u oktobru prošle godine podnela zahtev za bankrot, najveća privatna američka rudarska kompanija, Murray Energy, bila je primorana da javno objavi finansijsku dokumentaciju koja je otkrila skriveni uticaj ove kompanije na propagandu negiranja važnosti i posledica koje donose klimatske promene.
...
Sve je počelo sa američkom multinacionalnom naftnom i gasnom kompanijom Exxon Mobil, koja je najveća rafinerija u svetu i direktni naslednik Rokfelerove Standard Oil kompanije. U internom izveštaju kompanije koji je sproveo zaposleni istraživač Džejms Blek 1978, navodi se da udvostručavanje koncetracije atmosferskog ugljen-dioksida može da dovede do povećanja srednje globalne temperature za 1 do 3 °C.
Uvidevši da bi to moglo da ugrozi opstanak kompanije, Exxon Mobile je pokrenuo multimilionsku kampanju širenja dezinformacija kako bi izazvao sumnju u utvrđenje naučne činjenice. Cinično, kompanija je iskoristila klimatske modele koje je javno kritikovala, u planiranju budućih operacija na Arktiku, znajući da će usled povećanja temperatura i topljenja leda bušenje nafte biti jeftinije.
Tokom osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka, niz naftnih kompanija krenuo je istim stopama, suprostavljajući se nauci, iako su bile svesne da porast srednje globalne temperature može da dovede ozbiljnih ekonomskih posledica i katastrofalnih efekata na globalnom nivou. Ishod je duboko ukorenjeni klimatski skepticizam kod određenog broja ljudi sa kojim se srećemo i danas.
Mašinerija za širenje netačnih informacija
Osporavanje naučno dokazanih činjenica nije lak posao, obuhvata ozbiljnu organizaciju i ulaganje velikih suma novca.
Sudeći po izveštaju iz 2019. koji se nalazi na veb stranici Influence Map, pet najvećih naftnih i gasnih kompanija (Exxon Mobil, Royal Dutch Shell, Chevron, BP, Total), tokom tri godine nakon Pariskog dogovora, uložilo je preko milijardu dolara u cilju širenja sumnje u naučna upozorenja o klimatskim promenama i njihovim posledicama.
Kao što je to bio slučaj sa kompanijom Roberta Marija, ostvaruje se saradnja i finansiraju se organizacije i grupe koje će, kvazinaučnim istraživanjima i tvrdnjama koje nisu potkrepljene činjenicama, oblikovati mišljenje javnosti i stvarati jednu iskrivljeni sliku realnosti.
...
https://www.danas.rs/svet/milion-dolara ... epticizma/
https://www.klima101.rs/klimatski-skept ... on-dolara/
IZVORI
https://www.nytimes.com/2019/12/17/clim ... -coal.html
https://theintercept.com/2019/12/17/mur ... te-change/
https://www.climaterealityproject.org/b ... ate-action
https://influencemap.org/reports/Report ... ear=382457