Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 111 29,8%
  • Ne

    Glasovi: 233 62,6%
  • Ne znam

    Glasovi: 28 7,5%

  • Ukupno glasača
    372
sve druge zemlje su odavno odustale od optickog kabla, amerika i izrael pre 10-20 godina.
Mislim da debelo grešiš.
Optički kabl se vraća na velika vrata, samo se malo raspitaj o novim ruskim FPV dronovima kojima je ugrađen kabl umesto radio veze.
Potpuno otporni na elektronsko ometanje. Čuda čine na frontu, ukrajinski gubici su kolosalni.

Svaki radio signalom vođen sistem može da se efikasno ometa.
To je Ahilova meta takvih sistema. Rat u Ukrajini je to pokazao, posebno Rusi, koji su napipali kako da ometaju GPS, pa Himars slični sistemi maše mete big time.
Sa dronovima je malo teže, ali ipak su elektronske kotramere značajan faktor u borbi protiv njih.

Rešenje je pronađeno (tipično za rusku praktičnost i nedostatak robovanja "modernim") stvarima u dobrom starom kablu kojem ne možeš bukvalno ništa.

Na kraju će problem dronova trajno rešiti samo mobilna artiljerija sa rasprskavajućim zrnima uz prateći sistem detekcije dronova u vazduhu, koja bi išla paralelno sa kolonama u napadu i čistila prostor ispred i okolo od ovih napasti. Ali daleko smo od ovoga izgleda. Ometanje navođenja je očigledan dead end, jer je kabl sreću pokvario, a kabl ne može da se ometa.
 
Ne razumem, šta si napisao?
Pregledao sam stranicu, ne razumem na šta misliš...
Napisao sam da je jedina sansa za ALAS da se prenameni u FPV dronove sa optickim kablom. Ali od raketnog sistema sa kablom su odustale sve zemlje.

 
KOT (komandno vozilo baterije Gvozdike) je dobilo tzv. anti-drone cage.

Cage.jpg
 
MT-LBu na slici je modernizovan. Broj ne znam. Nekad smo ih imali 32. Svi su korisceni kao komandna vozila.

Modernizovan:
800px-Komandno_oklopno_vozilo_MTLB_%60KOT%60.jpg


Ovako su izgledali pre modernizacije:
319681240_1285220382039509_4795768400902646013_n.jpg



Na Batajnici je bilo izlozeno 6 modernizovanih.

483053-59547104-IMG-20240920-141527573-HDR.jpg
 
Poslednja izmena:
KOT (komandno vozilo baterije Gvozdike) je dobilo tzv. anti-drone cage.
Gledajući snimke iz Ukrajine, pitam se čemu sve ovo...
Samo dodaju teret na vozilo.

Ako vozilo udari kamikaza dron odozgo, ove rešetke možda i aktiviraju bojevu glavu, ali pošto je kumulativna, mlaz nastavi napred i probije oklop.
Kod FPV dronova stvar je još beznadežnija jer operator spusti dron bliže zemlji i prišunja se vozilu i udari ga u oklop ispod rešetke.

Međutim, mora nešto da mi promiče, jer i Rusi i Ukrajinci uporno nastavljaju da stavljaju ove skalamerija na svoja vozila.
Pitam se šta je u pitanju.
 
Gledajući snimke iz Ukrajine, pitam se čemu sve ovo...
Samo dodaju teret na vozilo.

Ako vozilo udari kamikaza dron odozgo, ove rešetke možda i aktiviraju bojevu glavu, ali pošto je kumulativna, mlaz nastavi napred i probije oklop.
Kod FPV dronova stvar je još beznadežnija jer operator spusti dron bliže zemlji i prišunja se vozilu i udari ga u oklop ispod rešetke.

Međutim, mora nešto da mi promiče, jer i Rusi i Ukrajinci uporno nastavljaju da stavljaju ove skalamerija na svoja vozila.
Pitam se šta je u pitanju.
Па парчадно дејство бојеве главе није довољно да пробије оклоп, решетке су уништене али возило и даље функционише.
 
Nije parčadno dejstvo, nego kumulativni mlaz...
Njega rešetka aktivira, ali on prolazi dalje po pravcu i udara odmah u oklop....

Ne mora kumulativni projektil da fizički dodirne oklop da bi mlaz vrelog metala koji se time aktivira probio oklop.... projektil može da eksplodira i pola metra od oklopa.... mlaz će se aktivirati i nastaviti dalje dok ne dosegne oklop... i ništa nisi postigao...

Jedino da projektil uništiš malo dalje od samog vozila, to bi pomoglo.....

A ove rešetke tek nemaju nikakvog efekta protiv parčadnog dejstva....
 
Nije isto ako se aktivira kumulativni mlaz pola metra od vozila i ako udari u vozilo. Svakako će oštetiti ili uništiti vozilo ali je sigurno povećana verovatnoca preživljavanja posade. Ne bi ovakvu zaštitu toliko koristili u Ukrajini. Pogotovo što njihova vozila imaju i posebnu zaštitu koja još rasplinjuje kumulativni mlaz.
 
Međutim, mora nešto da mi promiče, jer i Rusi i Ukrajinci uporno nastavljaju da stavljaju ove skalamerija na svoja vozila.
Pitam se šta je u pitanju.

Promicu ti snimci koje ne postavljaju. Ako se uzme u obzir razlika izmedju mesecna proizvodnja dronova na obe strane i broj objavljenih snimaka, jasno je da nije svaki napad uspesan, i da anti-drone kavezi ipak u odredjenom procentu deluju.
 
Ne znam kako je sa dronovima, kod RPG-ova je ideja da okidač prođe kroz rešetku (bez aktivacije) koja onda deformiše projektil i poremeti geometriju i formirnje kumulativnog mlaza.
 
Da, ima smisla sve to što pišete...
Ipak, takođe je i činjenica da postoje stotine snimaka dronovima uništenih vozila, bez obzira na montiran kavez.

Sad mi pade na pamet - možda kavez ublaži udar i omogući posadi da se evakuiše - ionako većina snimaka se odnosi na imobilizovana i prazna vozila koja su napuštena od posada, pa ih novi dron samo dokrajči.

Bog će ga znati, daleko bilo od svih nas...
 
Свакако је позитивно што наши не седе скрштених руку него прате развој ситуације и реагују.
 
Видећемо да ли ће ова пракса заживети и за остали оклоп.
 
Razlog za postojanje sumnje u delotvornost kaveza (anti-drone cage) leži u nedovoljnom poznavanju mehanizma dejstva kumulativnog mlaza. I sam sam u vojsci bio pogrešno učen da je kumulativni mlaz usmerena eksplozija, kumulirana u mlaz istopljenog bakra i gasova, koji topljenjem pravi put kroz oklop, što je potpuna glupost.

Kavez ili mreža oko vozila pomaže tako što izaziva preranu detonaciju projektila, deformiše ili razbija njegovu oblogu, odbija projektil pod lošim uglom, nekada prekida inicijator eksplozije, raspršuje kumulativni mlaz pre nego što stigne do oklopa, smanjuje efikasnost tandem punjenja i povećava udaljenost između mesta detonacije i oklopa, a dodatno može apsorbovati odbiti fragmentaciju, smanjujući unutrašnju štetu vozila.

Jos jedan faktor koji doprinosi skepticizmu prema efikasnosti kaveza (anti-drone cage) jeste činjenica da većina snimaka iz Ukrajine prikazuje lako oklopljena vozila, poput pešadijskih transportera, koja su prvenstveno dizajnirana da pružaju zaštitu od pešadijskog naoružanja. Oklopi ove klase, koji obično odgovaraju STANAG 4569 nivou 1 ili 2, ne pružaju nikakvu zaštitu protiv kumulativnih projektila, jer kumulativni mlaz kroz takvu vrstu oklopa prolazi kao kroz sir.
 
МТЛБу са слика горе конкретно има можда и најслабији оклоп од свих оклопних возила у копненој војсци.
 
Jos jedan faktor koji doprinosi skepticizmu prema efikasnosti kaveza (anti-drone cage) jeste činjenica da većina snimaka iz Ukrajine prikazuje lako oklopljena vozila, poput pešadijskih transportera, koja su prvenstveno dizajnirana da pružaju zaštitu od pešadijskog naoružanja. Oklopi ove klase, koji obično odgovaraju STANAG 4569 nivou 1 ili 2, ne pružaju nikakvu zaštitu protiv kumulativnih projektila, jer kumulativni mlaz kroz takvu vrstu oklopa prolazi kao kroz sir.
Ima sasvim dovoljno snimaka gde FPV dronovi uništavaju tenkove... lakih oklopnih vozila inače ima više na frontu, pa posledično ima više i snimaka njihovog uništenja.

Koliko vidim, strategija uništenja težih vozila je obično da prvi dron imobiliše vozilo (udar u motorski kompartman ili u gusenice), a onda drugi dron dovršava uništenje praznog i napuštenog vozila, tako što se spusti ispod nivoa kaveza, podvuče do neke nebranjene tačne na oklopu i tu detonira. Dron manevriše po svim osama, nije to RPG pa da leti nekom putanjom, i ima mogućnost da operater šeta okolo dronom dok ne nađe pogodno mesto za udar i onda tu udari i izazove požar koji uništava vozilo do kraja.

Meni je takođe veoma zanimljivo da reaktivi oklop na tenkovima slabo šta postiže protiv dronova. I ruske T varijante, i ukrajinski abramsi, leopardi i T tenkovi, sve sa dodatim reaktivnim oklopom, i dalje bivaju uništeni. Da budemo fer, većina snimaka uništenja tenkova je upravo kako sam opisao gore - imobilizacija vozila prvim dronom, i dovršenje uništenja drugim dronom.
 
Vrh