Каква су она америчка возила Бредли које су Укри добили? Видим да су Руси полупали брдо тих Бредлија.
Не знам, нисам војни стручњак, зато сам и питао Врленија који је опширније писао о набавци возила за војску.
Zbog postova koji su sledili sada imam obavezu da odgovorim.
Pokusavao sam sinoc nesto da napisem, ali sam shvatio da ne mogu kratko, ne mogu da dam kratak odgovor koji bi zadovoljio uobicajenu formu foruma. Sinoc sam odustao od pisanja, ali sam se danas predomislio.
Da prvo bude jasno,
nisam ja nikakav strucnjak za vojna vozila, ali me jesu interesovala i o njima sam se raspitivao, kao izmedju ostalog i za druge vojne teme.
Moja interesovanja su posledica toga da sam odsluzio redovni vojni rok nakon zavrsenog fakulteta, igrom slucaja u pesadiji, kao obican parasinar, strelac, dok je jos bio ,,obavezan vojni rok", paralelno sa mogucnosti civilnog sluzenja.
Dosao sam u vojsku potpuno neinformisan (prakticno svi prijatelji i kolege su sluzili civilno) i nemilitarizovan. U pesadiji smo imali brojna gadjanja iz puske i pistolja, ali smo i bacali bombu, gadjali iz Zolje u tenk na poligonu, vezbali postavljanje protivpesadijskih i protivtenkovskih mina.
Kako je vojni rok odmicao, moje stanje svesti se drasticno menjalo (kao i drugim vojnicima), a licne intelektualne potrebe su me pokrenule da proucavam vojnu problematiku. Kad vec treba da gadjam u nesto da ga onesposobim, da bar vidim sta je to.
Tesko cu dati konkretan odgovor na postavljeno pitanje.
Svako borbeno oklopno vozilo predstavlja KOMPROMIS pojedinih elemenata vozila tj. Borbenog orudja sto svako oklopno vozilo jeste. Potrebno je
pronaci pravu meru kompromisa pri projektovanju za
predvidjene uloge doticnog orudja, geografske i klimatske uslove kao i
predvideti uslove mirnodopske i ratne eksploatacije.
Neko borbeno oklopno vozilo je dobro onoliko koliko su ti tehnicko-tehnoloski kompromisi optimalizovani za uslove upotrebe.
Uzmimo tenk.
Tenk definisu sledece klasicne karskteristike kojima ucestvuje na bojistu:
- Manevar
- Oklopna zastita
- Vatrena moc
+ ,,dodaci" o cemu cu na kraju
Da bi se povecao jedan element, on pri trenutnom tehnoloskom nivou obavezno vuce pad drugog elementa.
Primer: ukoliko se zeli veca oklopna zastita, zbog vece mase vozila pada pokretljivost vozila i sposobnost manevra.
Moze se pokusti sa vecim i jacim motorom, ali to opet zahteva veci motorni prostor, veci prostor za hladjenje motora i veci tenk, vecu potrosnju goriva i veci prostor za rezervno gorivo sto na kraju opet dovodi do veceg i tezeg tenka i manje pokretljivosti i sposobnosti manevra.
Zacarani krug! Treba naci pravu meru za konkretne uslove i to definise dobro oklopno vozilo.
Dakle, konstruktivni uslovi sa jedne strane, a doktrina primene, geografski i klimatski uslovi, broj sredstava, logisticka podrska sa druge strane.
Tek kada se sve izvaze u konkretnoj situaciji mozemo govoriti koje je vozilo bolje u konkretnoj situaciji.
Kod BVP-a u racunicu za tenk treba dodati i prevoz desantnog odeljenja.
Sve navedene klasicne zahteve, sasvim sigurno, mogu ispuniti sve velike vojno-industrijske zemlje. Postavlja se pitanje sta se postavljaju kao projektni zadatak, sta je doktrina primene i sta se predvidja za uslove eksploatacije. Sta je prioritet, a sta je u drugom planu.
Sposobnosti manevra, pokretljivosti i vatrene moci svi veliki vojnoindustrijski igraci mogu postici tako da budu pojedinacno ,,najbolji", ali to ne znaci da time prave najbolje orudje.
Poslednjih decenija je tehnoloski nivo za izgradnju oklopnih vozila dosao priblizno do nekog svog ,,platoa" sto se tice osnovnih konstruktivnih elemenata oklopnih vozila (manevar, oklop, vatrena moc).
OKLOP
Nova protivoklopna sredstva buse svaki tenk, ma koliko se njemu ojacala osnovna, pasivna oklopna zastita.
BVP/OT, manje vise kakva god da je oklopna zastita, busi ih i Zolja.
MANEVAR
Klasicni motori su pruzili vec neki svoj maksimum.
,,Novotarije" motora mogu biti sporne i pogubne u realnoj ratnoj upotrebi i pored gromoglasnih najava.
Ruskoj Armati motor nove, borbeno nedokazane konstrukcije predstavlja problem.
Rezultat je da je projekat Armate u zapecku zbog motora koji predstavlja novotariju (dobro da budemo potpuno iskreni koreni te novotarije su u nacistickoj Nemackoj).
Tenkovi od T-34 do T-90 imaju isti koncept motora, od pre WWII, koji se vremenom usavrsavao i dokazao u realnoj, surovoj ratnoj upotrebi. Dokazivanje se odnosi na jednostavnost konstrukcije, pouzdanost, ekstremne uslove eksploatacije, sposobnost da godinama tolerise redukovano ratno odrzavanje, tolerancija goriva slabog kvaliteta, otpornost na zub vremena i tolerisanje konzervacije....
Savremene zapadne tenkove i motore, posebno Americki Abrams sa ,,mlaznim" motorom jos niko nije video u pravom visegodisnjem kopnenom sukobu, u situaciji kada jedan tenk ne prati logisticki bataljon. Tako da je ocenu jako tesko dati.
Hodni deo oklopnih vozila je manje vise pokazao sve svoje alternative, slabosti i prednosti pojedinih resenja. Mislim da je izbor pravog hodnog resenja od kljucne vaznosti za procenu da li je oklopno vozilo dobro za konkretne uslove eksploatacije.
VATRENA MOC
Ovde se misli na vatrenu moc osnovnog naoruzanja koje je integrisani i organski deo vozila.
Do sada su se videla manje vise sva tehnoloska resenja.
Kao i za hodni deo, mislim da je kljuc uspeha dobrog oklopnog vozila odabir odgovarajuceg resenja za konkretne uslove upotrebe.
Prethodno navedeno je vazilo za klasicne elemente borbenog vozila. Elemente koji cine platformu za dalju nadogradnju.
NADOGRADNJA PLATFORME
Sada dolazimo na teren koji dodatno drasticno menja upotrebnu vrednost oklopnih vozila kao platforme.
Razvoj nadogradnji je dinamican i jos uvek nije ni blizu ,,platoa" kao sto je rec sa elementima koji cine vozilo - platformu.
Nadogradnje su sledece:
- aktivna protivoklopna zastita
- ,,senzori" koji omogucavaju da prvi, odnosno sto ranije vidis neprijatelja i nadolazecu pretnju (npr. Projektil)
- podrska raznih senzora koji se nalaze izvan vozila (sateliti, dronovi, izvidjaci, spijuni,....) i sistemi veze koji omogucavaju prenos navedenih informacija
- dalekometna vodjena raketna sredstva ,,nakacena" na oklopno vozilo kao osnovnu platformu.
Dakle, da bi se dala ocena bilo kog borbenog oklopnog vozila mora se analiza rasclaniti na sastavne delove.
- Osnovni elementi platforme (motor, hodni deo, konstruktivne osobine koje uticu na prohodnost i pokretljivost, osnovna oklopna zastita, osnovno integrisano naoruzanje)
- klimatsko - geografske osobine teritorije za koju se vozilo namenjuje: reljef (ravnica-brdovitost), podloga (zemlja-blato, pesak, kamen), padavine, hidrografska mreza (postojanje vodene prepreke), temperaturni ekstremi, posumljenost-golet,...
- intenzitet i trajanje sukoba
- mogucnosti ,,logisticke podrske" tokom sukoba.
- da li se racuna na sukob na svojoj organskoj teritoriji - zemlja u ratu ili na neke prekomorske ekskurzije.
- na sve treba zatim dodati dostupnost i raspolozivost ,,nadogradnji" o kojima sam pisao.
Sto se Bredlija tice mozemo raspravljati o njemu kao platformi samoj za sebe.
Ukratko bi zakljucak bio kao i za sva slicna vozila BVP gusenicare, poslednjih decenija - isto s....nje, drugo pakovanje.
Da bi smo ga dalje cenili moramo znati sta ima nakalemljeno od savremenih novotarija. To cini razliku.
Sledece za procenu, treba uzeti u analizu uslove eksploatacije.
Ja to stvarno ovde nisam u stanju da uradim. Niti raspolazem sa svim cinjenicama, niti bi forum tolerisao moje analize.
Ono sto je sukob u Ukrajini pokazao, jeste da se vracamo na neke osnovne postavke koje su poslednjih decenija zanemarivane i omalovazavsne.
Broj je vazan!
Ako bi mi neko dao da biram izmedju jednog najnovijeg Abramsa i tri T72 ja bih izabrao drugu opciju.
Tenk / BVP nisu prevazidjeni i bez njih se ne moze.
Velicina siluete je bitna, a tu je recimo T72 neprevazidjen, novija vozila su prema njemu glomazna i visoka, kao nacrtana za metu.
U vojskama je tenkova sve manje, a sve vise raznih BVP/OT. Prakticno svaki BVP/OT na 300 m busi Zolja. Retke savremene tenkove uspesno buse samo nova protivoklopna sredstva, ma koliko jako bila oklopljena.
I jos jedan moj zakljucak kao prasinara, pesadinca. Koncept koji je kod nas postojao, a valjda jos uvek postoji da svaki pesadinac, bez izuzetka pored puske i rucne bombe nosi i Zolju je neprevazidjen! Lagana Zolja od oko 3 kg preko ramena i teraj. Ceta od 150 vojnika u rovu = 150 Zolja na ramenu. Penicilin za sve BVP, OT i razne oklopne skalamerije. Zeska protivoklopna sredstva su da se muvaju u pozadini i daju podrsku, ali masu laganih protivoklopnih sredstava ne moze nista da zameni.
Mislim da nam kao prioritet opremanja vojske treba naslednik zolje. Pocetno znanje imamo, proizvodne pogone imamo, raketna punjenja i kumulativne glave imamo. Dakle, delajmo da konstruisemo i stancujemo novo lagano protivoklopno sredstvo za daljine do 500 m, koje probija skoro sve BVP i OT.
Kako tece razvoj oklopnog vozila na primeru Bredlija. Jeste karikiranje, ali verovatno ima nesto istine.
Eto rekoh i ovo. Odoh sada da cedim pubertetlijske akne....