2.
241. Lovačko - bombarderska avijacijska eskadrila ,,Tigrovi", Lađevci
Treba obratiti pažnju na njeno ime! Sada je naoružana avionom Orao koji je u naoružanje ušao pre tačno 50 godina, a poslednji primerci su proizvedeni pre 32 godine. Avion sa jurišnim sposobnostima, bez radara i lovačkih sposobnosti.
Na prvi pogled paradoksalno ali ušlo se u modernizaciju ovih aviona i to evropskom - francuskom opremom i ta modernizacija i dalje traje iako se poslednji avion mora povući za verovatno manje od 10 godina iako se pokazalo da ovakav tip ima primenu u savremenim uslovima. Let na niskim visinama ispod radara, uz dejstvovanje i beg. U našim uslovima reljefa upotrebna vrednost je i dosta veća nego na recimo stepskom prostoru istočnog fronta.
Mora se planirati zamena Orlova novim avionima. Avionima koji imaju i jurišno - bombarderske sposobnosti. KOJIM I ČIJIM AVIONOM?
Odluku je potrebno doneti brzo kao i narudžbinu, najkasnije za 2 do 3 godine kako bi se eskadrila održala.
Bilo je najava kupovine dodatnih borbenih aviona mimo 12 Rafala. Pominjana je kupovina aviona iz treće zemlje, novi i polovni avioni.
Kupovina aviona poreklom iz ,,treće zemlje" bi bio skup potez, tehnološki i logistički problem ukoliko bi se opet nabavljala samo jedna eskadrila jedini tip aviona 12 do 16 borbenih aviona. Ponovo bi se morao platiti trošak nove logistike, obuke, simulatori, linije održavanja, novi tipovi naoružanja, transfer tehnologije,..... Trošak koji prevazilazi polovinu vrednosti samih aviona.
Nabavka takvog polovnog aviona bi bila još skuplji potez.
Tako dolazim do zaključka:
a. Minimalna je verovatnoća za nabavku aviona tipa Eurofajter, Ruske, Kineske, Pakistanske, Južnokorejske i slične avione. Takve opcije ne treba više razmatrati s obzirom na sadašnje činjenično stanje potpisanog ugovora za Rafale.
b. Kupovina dodatne eskadrile Rafala.
Rafal je avion koji ima lovačke i jurišno-bombarderske sposobnosti (pogledajte naziv eskadrile u Lađevcima).
S obzirom da Rafal već ulazi u naoružanje i da je već plaćen trošak paketa uvoiđenja, novi avioni bi bili jeftiniji od sada naručenih. Logistika, obuka i eksploatacija bi bili jeftiniji. Spuštali bi cenu i pojednostavili održavanje i logistiku već nabavljene eskadrile.
Mogla bi se nabaviti dodatna eskadrila od još samo 12 Rafala. Tako bi u zemlji bile dve eskadrile od po 12 lovačko-jurišno-bombarderskih aviona istog tipa, odnosno ukupno 24 Rafala.
Taj broj aviona bi zadovoljio potrebe Srbije. Avioni bi imalu punu upotrebnu vrednost. Tek u ovom broju bi osim mirnodopske vojnopolicijske upotrebe postali i ozbiljno sredstvo odvraćanja, sposobno da izvrši ofanzivne zadatke. Takođe uz PVO i solidna ratna lovačka zaštita (verovatno najveća od svih realnih kombinacija za dodatnu kupovinu aviona) od potencijalnog masovnog vazdušnog napada veće vojne sile, a potpuna zaštita od potencijalnog vazdušnog napada bilo koje pojedinačne susedne zemlje (čak i Rumunije kao najjače sile).
Svaki dodatni avion preko ukupnog broja od 24 aviona bi donosio mnogo veću vojnu snagu. Recimo kombinacija od 16 + 12 aviona u eskadrilama.
Pominjana je nabavka polovnih Rafala. Ne znam odakle, ko bi ih prodao ali bi takvi avioni trebalo da stignu najkasnije kada i novi sada naručeni. Možda bi Francuska prijemom novih Rafala bila spremna da proda jednu polovnu eskadrilu. Kako bi ofanzivni, a ne lovački zadaci bili prioritet ove eskadrile bili bi sasvim solidni i Rafali F3 standarda.
c. Miraži 2000-5 iz Grčke.
Poznato je da je Grčka ponudila na prodaju 24 aviona Miraž-2000. Prodaju ih sa rezervnim delovima, velikim brojem novih motora, naoružanjem. To je poslednja najsavremenija verzija Miraža, prozvodnje Dasoa. Opremljen je sličnom elektronskom opremom kao i Rafali. Koriste isto naoružanje kao i Rafali. Ovo je prelaz sa Miraža ka Rafalu.
Pored devet ranije proizvedenih aviona i naknadno podignutih na ovaj standard ima i 15 aviona koji su novoproizvedeni u najvišem standardu valjda u periodu između 2005. i 2007. godine. To su poslednji proizvedeni Miraži. Devet starijih ima još desetak godina upotrebe, 15 novoproizvedenih u najvišem standardu još blizu 20 godina. Indija je navodno potencijalno zainteresovana za njih kao dopunu svojih Miraža i kanibalizaciju kako bi održala još oko 10 godina svoje Miraže u upotrebi (dok ih ne zamene Rafali) ali im tu trebaju stariji avioni kojima ističe resurs za desetak godina kada i Indijskim i kada ih indija definitivno povlači iz upotrebe.
Ostaje dakle 15 aviona Miraž poslednje generacije, poslednjih proizvedenih primeraka 2005-2007 godine sa oko 20 godina preostalog resursa, sa rezervnim delovima, naoružanjem, moguće i smulatorom, logistikom koji se nude na prodaju. Slične elektronike, sistema veza i naoružanjem kao i za naše naručene Rafale (Bolje reći, Rafali mogu da nose naoružanje ovih Miraža). Nema drugih potencijalnih kupaca ovih aviona. Verovatno bi se ceo paket mogao dobiti za nešto više od 500 miliona, u svakom slučaju manje od milijarde. Avioni bi brzo mogli doći u zemlju, pre novonabavljenih Rafala.
Ovo deluje kao privlačno rešenje. Kasnije, za oko 15 godina bi se mogli ovi Miraži zameniti novom partijom Rafala. Finansijski bi ovakva kupovina bila održiva i povoljna.
d. Nabavka aviona za lovačko- bombardersku eskadrilu istog tipa aviona kao i za školsko-borbenu eskadrilu.
Ovim bi se dobili znatno jeftiniji avioni u nabavci, jeftiniji za upotrebu i održavanje. Mnogo jednostavnije održavanje. Smanjeni troškovi zbog unifikacije lovačko - bombarderske i školsko - borbene eskadrile. Međutim dobijaju se avioni mnogo slabijih borbenih mogućnosti. Lovačka sposobnost je svedena na vojnopoicijsku mirnodopsku, lov na dronove, helikoptere, projektile. Ofanzivne sposobnosti svedene na doktrinu Orla - bliski udar iz niskog leta i beg. Bez strateške ofanzivne sposobnosti, samim tim i bez krupne odvraćajuće uloge (objašnjeno ranije).
Koji su to potencijalni avioni u nastavku.
3.
242. Školsko - trenažna eskadrila ,,Kurjaci sa Ušća", Batajnica
Sada se poseduju avioni G-4 SuperGaleb. Najmlađi stari preko 32 godine. U narednim godinama neophodna zamena.
Srbija je odlučila da ima zaokružen ciklus školovanja pilota mlaznih aviona. To zahteva posedovanje mlaznog trenažnog aviona (ovo pravi veliku razliku u korišćenju srpskih i recimo hrvatskih Rafala). Ovakvi avioni osim obuke pružaju i mogućnosti za izvođenje lakših lovačkih i jurišno-bombarderskih zadataka. Mnogostruko su jeftiniji u nabavci, eksploataciji i održavanju od čistokrvnih borbenih aviona.
Na njima se vrši selekcija za pilote lovačke i jurišne avijacije. Ko ne zadovolji kriterijume npr stroge zdravstvene ostaje u ovoj eskadrili. Takođe pilot punokrvnog borbenog aviona kada ostari ili ako recimo doživi neko zdravstveno ograničenje može da nastavi kao borbeni pilot ili instruktor u ovakvoj eskadrili.
Ako bi se donela odluka da se isti tip aviona koristi i u školsko-borbenoj i lovako-jurišnoj eskadrili bilo bi potrebno povećati broj Rafala u lovačkoj eskadrili sa sadašnje naručenih 12. Time bi se dobile znatno slabije mogućnosti lovačko-jurišne eskadrile, bila bi jeftinija njena nabavka i održavanje ali znatno mmanje borbene sposobnosti. Sa druge strane tada bi se treblo povećati broj rafala u lovačkoj eskadrili što takođe dosta košta.
Nema mnogo opcija za razmatranje.
a. JAK-130 Ruska varijanta.
Mislim da otpada jer treba da bude trenažer za zapadne avone koji se nabavljaju. Takođe već sam izneo mišljenje
b. Alenia M-346, Italija
Zanimljiv avion. Pominjan kao opcija. Može se razmatrati za nabavku. Pogodan za prelazak na Rafal. Postoje mogućnosti i varijante sa lovačkom ulogom i jurišno-bombarderskom. U proizvodnji. U upotrebi u više zemalja.
c. Boeing - Saab T-7 Red Hawk.
Takođe zanimljiv avion. Takođe pominjan kao opcija i može se razmatrazti za nabavku. Slična priča kao prethodni. Verovatno borbeno potentniji. Uvodi se u američku vojsku u malom broju od 2021. Ograničene povratne informacije o realnoj upotrebi.