Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 111 30,2%
  • Ne

    Glasovi: 228 62,1%
  • Ne znam

    Glasovi: 28 7,6%

  • Ukupno glasača
    367
@ BGG
Smatram da se teskas treba kupiti odmah, kako zbog potreba u ovom trenutku tako i zbog "praznog prostora" koji postoji u narednih nekoliko godina pre nego sto se moraju kupiti novi visenamenski avioni. U trenutnoj situaciji bih radije da se od zapada kupuju teretni avioni a narocito sto je to Spanija, nego visenamenski avioni tako da bih i ja kupio dva A400M i to iz spanskog slota gde bi se avioni mogli dobiti po nizoj ceni i sa kratkim rokom isporuke.
Naravno ovo se odnosi na kupovinu novog aviona, ako se gledaju polovni onda tu nema nekog izbora sem Il 76.

@ JohnnyLee
Nama je A330MRTT nepotreban jer zbog velicine teritorije nemamo potrebu za tankerom, takodje njegov putnicki kapacitet je trenutno nepotreban posto su nase mirovne misije brojcano manje a ostaje problem dimenzija kargo prostora koji se resava samo transportnim avionom sa rampom.

@ vrlenija
Ok, ali sta dobijas sa jos 2 C295, sta bi bio njihov posao? Ja bih odmah nabavio dva komada kada bi ih kupili sa SIGINT opremom i rekao bih svaka cast no to ne bi bili transportni avioni.
Cena ti ne bi bila mnogo manja nego sto si sada platio jer bi opet morao da saljes ljude na obuku ako mislis da ih koristis kako treba posto je sada poslat minimalni broj posada i tehnicara, mozda koji milion manje recimo 75 miliona umesto 81 milion. No ostaje pitanje za sta bi ih koristio?

Govorimo o semantici, stvar je samo birokratije da li su teski transportni avioni zvanican deo VS ili su kompanija u drzavnom vlasnistvu. Na kraju dana novac za njihovu kupovinu mora doci iz budzeta a manje je vazno iz koje aproprijacije.

Da se ne lazemo, tenk se u Srbiji nikada nece voziti avionom niti je to potrebno, za sve ostale stavke A400 je adekvatan a kod nekih stvari je i bolji od Il 76 jer nisu samo tezine ogranicenje vec su mnogo cesci problem gabariti.
Kao sto rekoh postoji vise modela u praksi i kao deo oruzanih snaga i kao drzavna kompanija pa cak kao i privatna kompanija, medjutim ono sto je sigurno je da su nama teski teretni avioni neophodni.
 
@ BGG
Smatram da se teskas treba kupiti odmah, kako zbog potreba u ovom trenutku tako i zbog "praznog prostora" koji postoji u narednih nekoliko godina pre nego sto se moraju kupiti novi visenamenski avioni. U trenutnoj situaciji bih radije da se od zapada kupuju teretni avioni a narocito sto je to Spanija, nego visenamenski avioni tako da bih i ja kupio dva A400M i to iz spanskog slota gde bi se avioni mogli dobiti po nizoj ceni i sa kratkim rokom isporuke.
Naravno ovo se odnosi na kupovinu novog aviona, ako se gledaju polovni onda tu nema nekog izbora sem Il 76.

@ JohnnyLee
Nama je A330MRTT nepotreban jer zbog velicine teritorije nemamo potrebu za tankerom, takodje njegov putnicki kapacitet je trenutno nepotreban posto su nase mirovne misije brojcano manje a ostaje problem dimenzija kargo prostora koji se resava samo transportnim avionom sa rampom.

@ vrlenija
Ok, ali sta dobijas sa jos 2 C295, sta bi bio njihov posao? Ja bih odmah nabavio dva komada kada bi ih kupili sa SIGINT opremom i rekao bih svaka cast no to ne bi bili transportni avioni.
Cena ti ne bi bila mnogo manja nego sto si sada platio jer bi opet morao da saljes ljude na obuku ako mislis da ih koristis kako treba posto je sada poslat minimalni broj posada i tehnicara, mozda koji milion manje recimo 75 miliona umesto 81 milion. No ostaje pitanje za sta bi ih koristio?

Govorimo o semantici, stvar je samo birokratije da li su teski transportni avioni zvanican deo VS ili su kompanija u drzavnom vlasnistvu. Na kraju dana novac za njihovu kupovinu mora doci iz budzeta a manje je vazno iz koje aproprijacije.

Da se ne lazemo, tenk se u Srbiji nikada nece voziti avionom niti je to potrebno, za sve ostale stavke A400 je adekvatan a kod nekih stvari je i bolji od Il 76 jer nisu samo tezine ogranicenje vec su mnogo cesci problem gabariti.
Kao sto rekoh postoji vise modela u praksi i kao deo oruzanih snaga i kao drzavna kompanija pa cak kao i privatna kompanija, medjutim ono sto je sigurno je da su nama teski teretni avioni neophodni.

Sad sam nešto gledao apropo A400M: i Kazahstan naručio 2 komada :) (ODKB "saveznik" lol)

Malezija i Indonezija naručili po 4. To je od vanevropskih zemalja za sada.

A Španija izgleda hoće da uvali nekome više komada iz svog naručenog slota, smatraju da im je višak, to nam je sjajna prilika plus prijateljska zemlja, nepriznavač itd.

Jel ima neko ideju koliko bi nas otprilike koštala 2 A400M plus obuka itd.?
 
Poslednja izmena:
Nama je A330MRTT nepotreban jer zbog velicine teritorije nemamo potrebu za tankerom, takodje njegov putnicki kapacitet je trenutno nepotreban posto su nase mirovne misije brojcano manje a ostaje problem dimenzija kargo prostora koji se resava samo transportnim avionom sa rampom.

ма зезам се бре, не треба то нама
 
@ vrlenija
Ok, ali sta dobijas sa jos 2 C295, sta bi bio njihov posao? .... No ostaje pitanje za sta bi ih koristio?

Govorimo o semantici, stvar je samo birokratije da li su teski transportni avioni zvanican deo VS ili su kompanija u drzavnom vlasnistvu. Na kraju dana novac za njihovu kupovinu mora doci iz budzeta a manje je vazno iz koje aproprijacije.

Ako je u floti 2 aviona, u svakom trenutku se može računati samo na jedan, jer je drugi vrlo često na nekoj vrsti održavanja. Ako je u jedan na održavanju, a drugi leti npr. za Liban za smenu pesadijske čete koja je tamo angažovana uz noćenje aviona u Libanu, u zemlji nema drugog operativnog aviona za iznenadno angažovanje.
Ako dođe do neke havarije aviona, pouzdanost dodatno opada. Biće dana kada je avion dostupan i kada nije.

Uvođenje dodatnog tipa manjeg transportnog aviona kao zamene za An-12, bi pravilo dodatne operativne troškove. C295 radi i posao za koji je bio angažovan An-12, a začuđujuće je da je cena operativnog korišćenja slična. C295 troši recimo skromnih oko 1 l/km, približno malom transporteru.
Jedan C295 bih držao u ,,putničkoj konfiguraciji" (ili poluputničkoj, sa ostavljanjem dela prostora za teret) kojim bi se učestalije vršile rotacije uz pouzdano snabdevanje jedinica vojske koje se nalaze u Libanu, Kipru, Golanskoj visoravni,....

Vlasništvo nije stvar semantike. Vojni avion ne može da leti iznad druge zemlje bez posebnih saglasnosti, avion u vlasništvu državne kompanije može.
Vojni avion ne može da prevozi robu od stranog prodavca A do stranog kupca B i isto naplaćuje. Vojska ne sme da bude uključena u potencijalno sumnjivi transport (što je potencijalno svaki prevoz municije i naoružanja), avion u vlasništvu kompanije može.
 
Za prevoz putnika ide konfiguracija ,,sa povisenim komforom" uz brzo postavljanje putnickih sedista.

C295
Pogledajte prilog 176380

Moja zelja:
1. Za VS jos 2 C295.
S obzirom da je avion vec ubmveden u VS sa obukom posada, tehnickom sluzbom, alatima i procedurama za za odrzavanje i servisiranje, nabavka ne bi bila veliki trosak.

2. Za drzavu ili neku drzavnu sluzbu ili jos bolje kompaniju u drzavnom vlasnistvu nabaviti
2 teska transportna aviona

Avone koji mogu da ukrcaju i prevezu na velike daljine teska ili gabaritna sredstva kao sto je helikopter, tenk, tesko oklopno vozilo, Nora,... A 400 to ne moze da ukrca.
Dakle mislim da je najbolje IL76 ili kineski Y20.
Treba imati na umu da nemamo izlaz na more, sto opravdava ulaganje u avione kao izlaz preko granice.
Veliki avioni ne u vlasnistvo VS, jer bi se koristili i za prevoz municije i naoruzanja za strane kupce domace namenske.
Ali treba imati na umu da bi im primarna uloga bila podrska drzavi za strateski uvoz robe sa udaljenog trzista u slucaju velikih kriza, poremecaja na trzistu i sl. Takodje, kada nisu potrebni drzavi, domacoj namenskoj i sl. Mogu se koristiti za komercijalni medjunarodni teretni transport. Ostvarivati profit, cime bi sami sebe otplacivali (zato je pogodno da budu u vlasnistvu neke kompanije, recimo Jugoimport)
Неки Air Yugoimport, па да вози џебану коју продајемо, довози оно што купујемо, a по потреби вози опрему нашим мировњацима, евакуише по свету шта треба и где треба, комерцијално лети и за друге муштерије. Таман ако је Иљушин, да се узму и модули за гашење пожара из ваздуха, да ојачамо ту компоненту.
 
Imam utisak da neki ljudi misle da čak i kad bi mi imali teški transporter da bi on sad mogao da leti za Rusiju/Kinu i odatle dovozi ovde naoružanje i ne znam šta...mogao bi da leti samo tamo i donese ovde samo ono što nam "nadležni" odozgo (Ameri/NATO) dozvole.
 
Sta ja sve ovde citam, neki ljudi misle da mi zivimo u normalnoj zemlji. Ko ce da se kladi da ovaj avion nikada nece prevoziti vojnike u Liban ili bilo koju drugu misiju? Pa ko ce da uzme masnu proviziju na angazman trecerazredne avio kompanije? Imali smo i do sada AN pa nikada nije prevozio vojnike u misije.
 
Napravio sam grešku gore. Napisao sam An-12, a mislio sam na An-2.

Ovo su valjda naši u Libanu.


Inače na istom kanalu ima dosta snimaka kako izgleda situacija u Gazi ovih dana.
 
Kad pomenuh juče A400M, evo ga danas nemački Bild:

1697308853994.png


Dobar je i za evakuacije, poslale Švabe 2 komada u Izrael. I baš lep debeljko :D
 
Ako je u floti 2 aviona, u svakom trenutku se može računati samo na jedan, jer je drugi vrlo često na nekoj vrsti održavanja. Ako je u jedan na održavanju, a drugi leti npr. za Liban za smenu pesadijske čete koja je tamo angažovana uz noćenje aviona u Libanu, u zemlji nema drugog operativnog aviona za iznenadno angažovanje.
Ako dođe do neke havarije aviona, pouzdanost dodatno opada. Biće dana kada je avion dostupan i kada nije.

Uvođenje dodatnog tipa manjeg transportnog aviona kao zamene za An-12, bi pravilo dodatne operativne troškove. C295 radi i posao za koji je bio angažovan An-12, a začuđujuće je da je cena operativnog korišćenja slična. C295 troši recimo skromnih oko 1 l/km, približno malom transporteru.
Jedan C295 bih držao u ,,putničkoj konfiguraciji" (ili poluputničkoj, sa ostavljanjem dela prostora za teret) kojim bi se učestalije vršile rotacije uz pouzdano snabdevanje jedinica vojske koje se nalaze u Libanu, Kipru, Golanskoj visoravni,....

Vlasništvo nije stvar semantike. Vojni avion ne može da leti iznad druge zemlje bez posebnih saglasnosti, avion u vlasništvu državne kompanije može.
Vojni avion ne može da prevozi robu od stranog prodavca A do stranog kupca B i isto naplaćuje. Vojska ne sme da bude uključena u potencijalno sumnjivi transport (što je potencijalno svaki prevoz municije i naoružanja), avion u vlasništvu kompanije može.
Da ako govorimo o nadzvucnim avionima onda bi apsolutno bio u pravu da racunas 50% prosecne dostupnosti aviona u svakom trenutku tojest 1 od 2. Medjutim govorimo o teretnoj avijaciji, dakle o avionima koji u redovnoj sluzbi ne prelaze 2.5G pa samim tim nije opravdano racunati 50% vec negde 80-90% prosecne dostupnosti oba aviona.
Narocito je to tacno kod C295 koji je pravljen po komercijalnim zahtevima (neko postavi pitanje ranije zasto ima toliko prozora) i dok to predstavlja ogranicenje za pojedine aspekte koriscenja to istovremeno znaci i duze rokove kod odrzavanja a to se onda prenosi i na dostupnost.
U praksi ako bi C295 koristio za transport vojske u mirovne misije vise od 48 vojnika ne mozes da prevezes i to pod uslovom da nose sa sobom minimum opreme (pre svega garderobu i sopstveno naouruzanje) a to znaci da ti C295 nije pogodan za takve misije sem u nuzdi kao sto je hitna evakuacija. Ako mislis na prevoz opreme tu se jos i moze iskoristiti (ako nisu vozila) ali je problematican za ljudstvo pa je to jedan od razloga zasto ti treba i teski transportni avion.

Jedna od prednosti C295 u odnosu na direktnog konkurenta C27J jeste manja cena upotrebe za poprilicno slicne mogucnosti i to je jedan od razloga zasto je izabran, inace slazem se da moze da menja An2 bez problema u njegovoj ulozi. To sto predlazes je "ekonomska klasa" ali imaj u vidu da imas efektivnog prostora za 4 palete 463L jer je peta na rampi pa bi mogao da je iskoristis samo za prtljag. U tom slucaju opet mozes da prevezes 48 putnika kao i u klasicnoj varijanti ali nesto komotnije uz manje prtljaga i sa manjim dometom a to ti opet nije dovoljno za misije kao sto su Kipar ili Liban mada bi moglo biti za recimo Mali (uz manje sedista).
Po slikama vidimo da smo isli na "VIP" konfiguraciju koja se sastoji od palete sa WC i cajnom kuhinjom i paletom sa 6 VIP sedista i stolovima izmedju. Bilo bi dobro da smo kupili jos 4 palete za ekonomsku klasu pa onda po potrebi kombinovati.

I ICAO pravila diktiraju kolicinu buke pa to opet ne vazi isto za vojne i za civilne letelice. Pravila nisu ista ali u ovom trenutku za nas na forumu eventualno pitanje vlasnistva je stvar semantike, naravno da ce drzava ako bude nabavljala avione gledati prednosti i mane u kontekstu vlasnistva no to je najmanji problem u celoj prici.
 
Poslednja izmena:
Nije mi jasno, da li bi okolne zemlje mogle/smele da zatvore vazdušni prostor za recimo Iljušin u vlasništvu Republike Srbije, koji leti ka svom matičnom aerodromu u Srbiji?
Ajd mogu da razumem da drugima zabrane, ali da nama zabrane pristup sopstvenoj zemlji sopstvenim avionima?
 
Упитно је и ово што се прича да нам као бране колико је истина и колико се уствари опструише са наше стране. Ето нпр. стигоше оба Камова из Русије без проблема.
 
Ti kamovi se formalno vode kao civilne letilice-leteći vatrogasni kamioni praktično.

Ne vidim ni jedan razlog zašto bi naša strana opstruirala dolazak preostale 3 FK3 baterije koje su već plaćene. Mada čudi me da su NATO/Ameri dozvolili da ovde dodju kineski dronovi a ne daju FK3, ne znam po kom to kriterijumu. Postavlja se pitanje za bilo kakve druge vojne nabavke iz Kine , verovatno bi za svaku trebala saglasnost Amera.

Sad posle Banjske, biće interesantno za one dronove kupljene od UAE, da li će to dozvoliti da ovde dodje i kada.
 
Па можда наши шкртаре на плаћању превоза а правдају се као притиском са запада? Заборавља се да је нпр. ремонт петог старог Мига 29 одложен због ПДВ-а, нису код нас ретке такве свињарије.
Сумњам да ће бранити долазак робе из УАЕ. Ако сме УЧК да набавља Бајрактар, што би смо ми били ограничени?
 
Kažem posle Banjske, ne znam, videćemo, kakve su im (Amerima) kalkulacije što se toga tiče (Da li su i koliko zadovoljni “kooperativnošću”).

Elem, KFOR dovlači “teže” naoružanje:
 
Па с обзиром на тренутни ниво сарадње директно између ВС и ОС САД, верујем да су веома задовољни. Ово сигурно Турци довлаче своје оклопњаке у Призрен.
 
Vrh