Šta je novo?

Vojska i Namenska industrija Srbije

Da li ste za povratak vojnog roka?

  • Da

    Glasovi: 111 30,3%
  • Ne

    Glasovi: 227 62,0%
  • Ne znam

    Glasovi: 28 7,7%

  • Ukupno glasača
    366
Dobro, da stavimo ruku na srce, zadnjih par godina jesu napravljeni drastični pomaci u našoj vojnoj industriji, tj. ozbiljnosti iste.

Setimo se kako su izgledali neki projekti pre 10-15 godina. Lazar 1, limeni čamac, Strela na TAMu...
ZDPR.jpg

A danas pak imamo dosta ozbiljnije i konkurentnije proizvode: Lazar 2 i 3, BOV M11, Miloš, Nora u svim varijantama...
SDPR danas.jpg


Naravno, i dalje stoji ono što sam rekao, da postoje granice do kojih mi možemo da idemo u toj industriji. Kada postoji takav limit i za mnogo uspešnije i jače zemlje, naravno da će postojati i za nas. Ali srpska vojna industrija jeste danas bolja nego pre 15 pa i 10 godina.

Inače, ni SFRJ nije bila skroz nezavisna. Licenca za M84 je dobijena od SSSRa, a topovi su takođe bili Sovjetski odnosno Ruski. Gazela je rađena po francuskoj licenci. Orao je rađen u saradnji sa Rumunima uz određene zapadnjačke delove i tehnologije. I tako dalje...
 
Разлика је само у томе што смо ми у СФРЈ са лиценцама добијали потпуну производњу - нпр. мотор за М-84 је радио ФАМОС, мотор за Орла је радио ваздухопловни завод Орао, мотор за Газелу је радио 21. мај из Раковице... а данас се више од пола компоненти за производе наменске индустрије увози.
 
Разлика је само у томе што смо ми у СФРЈ са лиценцама добијали потпуну производњу - нпр. мотор за М-84 је радио ФАМОС, мотор за Орла је радио ваздухопловни завод Орао, мотор за Газелу је радио 21. мај из Раковице... а данас се више од пола компоненти за производе наменске индустрије увози.
Što se tiče VZ Orao i izrade motora RR Viper:

18848_304612817_podela proizvodnje RR-RO-YU.jpg


18848_81230111_Orao-TPT-DMB-LPO-Teleoptik.jpg



slike preuzete sa mycity-military
 
Dobro, da stavimo ruku na srce, zadnjih par godina jesu napravljeni drastični pomaci u našoj vojnoj industriji, tj. ozbiljnosti iste.

Setimo se kako su izgledali neki projekti pre 10-15 godina. Lazar 1, limeni čamac, Strela na TAMu...
Pogledajte prilog 138243
A danas pak imamo dosta ozbiljnije i konkurentnije proizvode: Lazar 2 i 3, BOV M11, Miloš, Nora u svim varijantama...
Pogledajte prilog 138246

Naravno, i dalje stoji ono što sam rekao, da postoje granice do kojih mi možemo da idemo u toj industriji. Kada postoji takav limit i za mnogo uspešnije i jače zemlje, naravno da će postojati i za nas. Ali srpska vojna industrija jeste danas bolja nego pre 15 pa i 10 godina.

Inače, ni SFRJ nije bila skroz nezavisna. Licenca za M84 je dobijena od SSSRa, a topovi su takođe bili Sovjetski odnosno Ruski. Gazela je rađena po francuskoj licenci. Orao je rađen u saradnji sa Rumunima uz određene zapadnjačke delove i tehnologije. I tako dalje...
Sva ova vozila su sjajna, ali program obične modernizacije (ne proizvodnje od nule) tenkova M84 stoji u mestu već skoro celih 20 godina, ne znam ko to sabotira sve vreme. Nabudžili su jedan oklopnjak na standard M84AB1( M-2001) koji je najsličniji ruskom T90S koji spada u treću generaciju glavnih borbenih tenkova, prihvaćeno je da se svi tenkovi modernizuju na isti način, i od onda se o celom tom projektu ćuti, ne radi se ništa, a vojska i dalje koristi izvorne M84-ke stare skoro pola veka.

Svetske armije upravo prelaze na tenkove četvrte generacije, a mi i dalje koristimo davno prevaziđenu drugu generaciju. Oklopne jedinice su trenutno možda najzastareliji rod kopnene Vojske Srbije.
 
Što se tiče VZ Orao i izrade motora RR Viper:

Pogledajte prilog 138347

Pogledajte prilog 138348


slike preuzete sa mycity-military


RR Viper je možda najjednostavnijji TMM motor koji postoji.
Ljudi kod nas uglavnom ne znaju o nastanku i razvoju Vipera.

Viper je nastao skaliran (uvećan) RR Adder, koji je bio motor za leteće bespilitne mete Jindvik... tj. potrošni motor.
Viper je u stratu bio namenjen za - civilne džetove... a onda su ga prilagodili za vojnu upotrebu, za lake školske avione za obuku.

SFRJ je "osvojila", kako se se to govorilo, licencu (postepeno, nisam siguran da li do kraja) za kasnije verzije.
"Orao" je, naravno, trebao da ima jače motore (to se vidi i golim okom po presecima trupa u repnom delu) ali takođe - naravno, niko nije bio raposložen da nam proda nešto što valja....
Tako da, jeste SFRJ "pravila" i mlazne motore... ali po stranoj licenci i to one najjednostavnije i najslabije po potisku koji razvijaju.
 
Sva ova vozila su sjajna, ali program obične modernizacije (ne proizvodnje od nule) tenkova M84 stoji u mestu već skoro celih 20 godina, ne znam ko to sabotira sve vreme. Nabudžili su jedan oklopnjak na standard M84AB1( M-2001) koji je najsličniji ruskom T90S koji spada u treću generaciju glavnih borbenih tenkova, prihvaćeno je da se svi tenkovi modernizuju na isti način, i od onda se o celom tom projektu ćuti, ne radi se ništa, a vojska i dalje koristi izvorne M84-ke stare skoro pola veka.

Svetske armije upravo prelaze na tenkove četvrte generacije, a mi i dalje koristimo davno prevaziđenu drugu generaciju. Oklopne jedinice su trenutno možda najzastareliji rod kopnene Vojske Srbije.
Za početak, četvrtu generaciju tenkova su u službu uveli samo Koreja i Japan.
Drugo, Srbija ne treba da se poredi i ravna sa Japanom i Korejom. Niti Amerikom i Rusijom. Treba da se ravna prema zemljama u okruženju. A trenutno je vojno sposobna kao jedna polovina, a sposobnija od druge polovine.

Sa ostalim se u suštini slažem, svi bismo voleli da modernizacije starih i proizvodnje novih oruđa idu brže. I narod, i vlast, i struka, i privreda... Svi. Ali jbg. Ali čak i ovo sada kako je, bolje je nego što je bilo. I to uvek ističem, iako imam 10.000 drugih stvari za koje mogu da napenalim naprdnjake. Ali na ovom polju jesu napravili značajan pomak. Videćemo kako će se to na dalje odvijati.
 
Pratite forum Paluba, V. Ivanovića i temu o M-84 pa nećete sebi postavljati ovakva pitanja...
 
Ivanović je težak i tvrdoglav kao crna zemlja. I neopisivo zadrt u svojim stavovima. Deli neke karakteristike sa onim Momčilom Milinovićem. Šta on zacrta, to je tako. I ne postoji scenario u kome se to koriguje. Čak i kada mu se pokaže da greši. Samo što je Milinović ekstremni Rusofil, dok je Ivanović ekstremni Sinofil.

Ovo ne kažem zbog svojih iskustava, iako jesam u par navrata komunicirao s njim. Kažem na osnovu čitanja nekih njegovih tvrdnji koje je izlagao ranije na više foruma, pa su se posle ispostavile kao ne baš tačne, a insistirao je na njima kao da su Sveto pismo. Bukvalno tenkovska verzija Milinovića, samo uz sinofiluju umesto rusofilije. Svakako stručan i informisan (kao i Milinović), ali ne može da se zadrži na tome nego pređe u ''što je babi milo, to joj se i snilo''. I čuveno ''biće kako ja kažem ili neće biti nikako''.


I da, jedno 2/3 postova, bar na MCM mu se svode na ''pisao sam već o tome''. Pa super brate, i na Beobuildu su ljudi ne samo pisali iste stvari po 100 puta, nego i radili rendere, makete, predloge, studije, pa i aktivizme (na ulici, na terenu) po 100 puta. Vukša se angažovao na ulici 1000 puta, Zexland radio rendere 1000 puta, Igor izveštavao 1000 puta, ljudi pisali analize i radove 1000 puta... Pa kad ih neko pita za nešto ne odgovaraju sa ''pisao sam o tome, prelistajte 1000 strana teme''. I Stack Exchange je prepun pitanja i molbi za pomoć koji se ponavljaju svakog dana po nekoliko puta i već su ispisani i obrađeni milion puta. Pa ljudi tamo ne troše minute da pišu ''pisali smo već o tome''. Nego to vreme koje bi potrošili na pisanje tog odje*******nog odgovora upotrebe na traženje linka ili na kratki rezime onoga što je ranije napisano. Ali jbg, sujeta je čudo...
 
Poslednja izmena:
Ja njih dvojicu ne bih stavljao ni u istu rečenicu.... imam razloge, koji nemaju veze sa nastupima u javnosti ili na forumima :)
Ne bih dalje, stvarno ;)
 
Znam da ne bi dalje, ti ionako mene kuliraš i ignorišeš, maltene ni ne priznaješ moje postojanje na ovom forumu. Poručio si mi to više puta a da reč nisi napisao o tome, samo indirektno i perfidno. Gledam ja to svakog dana. Mislim morao bih da budem panj da ne primetim to. Ali u redu, to je tvoje pravo. I možemo da nastavimo tako dokle god.

Ja samo reagujem na ono što vidim napisano u postovima na koje naletim. I kažem ono što vidim i mislim. A u ovom slučaju, to je da iako Ivanović i Momčilović svakako imaju svoje razlike, imaju i neke zajedničke karakteristike. Obojica uživaju titule i priznanja zbog kojih im već pogolema sujeta i tvrdoglavost lete u svemirske razmere. Obojica dopuštaju da ih vode emocije i snovi, ma koliko se pravili da su utemeljeni i surovi realisti. I obojica su fanatično tvrdili neke stvari pa bi se posle ispostavilo da baš i nisu bili u pravu. I obojica se nikad neće izvinuti nikome koga su oštetili. Npr kao kad je Milinović, koji sve gleda kroz veličinu batine i raketLe (ko neko dete) omalovažavao nekog političkog komentatora u jednoj skorašnjoj emisiji iako ovaj ni u jednom momentu nije izrazio neprijateljstvo ili nepoštovanje, nego je davao analizu iz svog polja, ekonomije i politike. I obojica se nikad neće javno korigovati u stavovima i umreće ubeđeni da su od rođenja do smrti uvek bili u pravu i nepogrešivi u svemu što su radili i mislili.
 
Bendere, to što ja ne želim da nastavljam priču na nekakvom internet forumu o ta dva čoveka - nema ama ikakve veze sa tobom.
 
Što se tiče VZ Orao i izrade motora RR Viper:

Pogledajte prilog 138347

Да се надовежем на Рељин пост, и на конкретно ову слику.
1. Управљање мотором ни ми ни Румуни нисмо били у стању да направимо. Ролс Ројс задржао за себе
2. На слици се види да ми правимо "хладни" део турбине и то њену комору, као и сопло (надам се да се тако каже на српском)
3. Румуни праве по метеријалима и технологији далеко компликованије турбине хладног дела и и дела камере за сагоревање. Дакле ми ни то нисмо умели да направимо (знање и материјална база)

Без храбрих идеја, улагања у науку и специјалну (наменску) производњу, стратешки важних компоненти из домаће базе, политика ће нам још дуго бити метиљава и жвалава као и сада.
 
Sa ostalim se u suštini slažem, svi bismo voleli da modernizacije starih i proizvodnje novih oruđa idu brže. I narod, i vlast, i struka, i privreda... Svi. Ali jbg.
Od 2003/2004. (kada je M84AS prvi put predstavljen javnosti) do danas 2022. ne može da se izvrši modernizacija dvestotinak postojećih tenkova?!! Niko ne traži da Srbija samostalno razvija tenkove četvrte generacije ili svemirske brodove, ovo je banalna prepravka M84 iz druge u treću tehnološku generaciju, zar za taj posao treba 20 godina? Isto važi i za protivoklopni sistem M95 Bumbar, koji je već skoro 30 godina u fazi razvoja i testiranja.

Na Vikipediji stoji da je do sada samo oko 10 tenkova M84 modernizovano, a ne zna se da li su i oni uvedeni u aktivnu službu. Raspad sistema ili opšta izdaja, nema drugih reči koje mogu da opišu ovako jadno stanje u vojsci i oružanoj industriji.
 
Mislim da je problem u tome što bi stalno u svemu da porediš Srbiju sa vodećim svetskim silama. Ekonomskim i vojnim.

Modernizacija 200 tenkova je ogroman poduhvat na nekoliko nivoa.
Prvo, finansijski je poduhvat, jer treba izdvajati ogromna sredstva na dugi niz godina.
Drugo, tehnički je poduhvat, jer treba da bude kadrova i resursa da se to sprovede kroz godine. Ovde govorim samo o domaćem, strane još ne računam.
Treće, politički je poduhvat, jer modernizacija 200 tenkova je ogromno jačanje vojne moći, i takvi veliki potezi uvek sa sobom donose reakcije okoline, koja preduzima mere da u budućnosti ne zaostaje za zemljom A. Pa onda zemlja A opet preduzme nove mere da vrati prednost nad B. Pa B to prati. I tako u krug. Nebitno je u kakvim su odnosima dve zemlje. Postoji nešto što se zove doktrina i balans moći. I to znači, to obavezuje vojni vrh zemlje, da uvek u stopu prati svako menjanje balansa moći u svom okruženju. Bilo realne opasnosti ili ne. Takođe, za zemlju poput Srbije je to poseban politički poduhvat zbog okolnosti u kojima se nalazi i pod čijom je interesnom sferom.

I četvrto, poduhvat je sa aspekta međunarodne saradnje, jer osim ako država sama ne proizvodi sve, mora da se dogovori sa drugom da joj izveze tehnologije, izveze opremu, stručnjake, materijale... A sve to onda upliće i druge zemlje. No dobro, recimo da se druge zemlje ne mešaju - opet znači ne zavisi sve od jedne strane. Kao što u slučaju modernizacija sa M-84 ne bi zavisilo samo od nas, jer oklop, topovi, aktivna zaštita... nisu domaći nego dolaze iz Rusije.

Na kraju krajeva, poduhvat je i sa aspekta domaće politike, zato što kada neka skromna država odluči da nekoliko godina izdvaja velika sredstva za modernizaciju tenkova u inače mirnodopskim uslovima... pre ili kasnije moraće da nađe opravdani razlog da izađe sa njim pred svoj narod. Koji će nesumnjivo izlistati 1000 drugih i prečih stvari kojima su hitno potrebna ulaganja. Mislim može to neko da voli ili ne voli, ali tako je u svakoj državi. Ok, skoro svakoj, sem par totalitarističkih rupčaga.

Bendere, to što ja ne želim da nastavljam priču na nekakvom internet forumu o ta dva čoveka - nema ama ikakve veze sa tobom.
Ne moraš da se praviš, shvatio sam ja tvoju poruku još pre, na drugim temama u našim našim susretima. Poruka je bila - ne obraćaš mi se, ne obraćam ti se. Bar ne bez neke velike potrebe i bar ne direktno. U redu je. Samo sam hteo da proverim da li to i dalje važi i na čemu smo.
 
Bendere, stvarno.
Mislio sam to što sam i napisao.
Nema veze sa tobom, postoje teme o kojima se ne priča sa nepoznatim ljudima, i o kojima se ne piše po internetu.
OK?
 
ово је заправо добро решење, ако је стварно
Slažem se... kupola ima konačan broj projektila, bilo da su u dobošu ili negde sa strane... ne dolazi u obzir da su dole u kabini, jer je vozilo malo...
Puca se kratkim rafalima i dok ima municije... posle se vozilo povlači na dopunu... sipa gorivo, menja doboš, svejedno... ništa od toga ne može da radi u borbi...

Sad da je high tech...nije...
Ali je upotrebljivo, "good enough" rešenje... ruska dizajn logika...
Bolje imati 50 vozila sa 50 jeftinih kupola našeg dizajna i proizvodnje u solidnom kalibru za ovaj tip vozila nego 10 vozila sa skupim kupolama, koje nadopunjavaju municiju kako? pa lepo, odveze se vozilo u pozadinu pa neko nafiluje metkove na odgovarajuce mesto... ista priča kao i sa dobošima...

Tako da... meni je ovo solidno i upotrebljivo...

Moja zamerka ovakvom rešenju je nedostatak modernog nišanskog sistema.
Ne vidim ga, možda grešim...
Pretpostavljam da kupola nije žirostabilna što bi bio još jedan nedostatak, mada nekako mi to izgleda kao overkill..... ko bi uletao negde sa Milošem i šarao po protivniku ovim topovima u vožnji? Ne zvuči mi kao logičan način upotrebe vozila...
 
Poslednja izmena:
Rat u Ukrajini pokazao je da je artiljerija i dalje kraljica bojišta.
Pouka za nas - nastaviti štancati Nore, a ne bi bilo loše ni D30 prebaciti na FAPove u Sora ili Soko formatu.... kakvo god da je rešenje, mobilno je i mnogo bolje od vučne varijante...

en.wikipedia.org

SORA self-propelled howitzer - Wikipedia


en.wikipedia.org

SOKO SP RR 122mm truck-mounted howitzer | SDPR - Yugoimport


www.yugoimport.com
www.yugoimport.com


Nema veze što imamo Gvozdike, treba oboje...
Jedino mi ova FAPova šasija nikako ne uliva poverenje... imam utisak da bi se raspala posle 50tak opaljenja...

Ne znam šta raditi sa D20 i vučnim Norama 152mm... grehota...
To čudo na FAP ne ide...
A municije za njih imamo puna skladišta...
 
Сора је завршен и квалитетан пројекат. Шасија ФАПа 2026 је одавно проверена са Огњем тако да ту нема бојазни. Очигледно је запело у томе што су хаубуце Д-30 у резерви па нису приоритет.
 
Da li Vrabac dron ima mogućnost prenosa podataka u realnom vremenu, posebno u smislu prenosa slike?
 
Vrh