RIZIČNO!
Dotrajala trolejbuska mreža u centru grada uzrok sve češćeg iskakanja trolne glave, od koje stradaju i slučajni prolaznici. Korisnici trolejbuskog prevoza svedoci su brojnih nedaća koje se dešavaju u poslednje vreme, najčešće na relaciji Studentski trg - Slavija, pa nije retkost da se u ovom delu grada trolne glave obrušavaju i na slučajne prolaznike!
Jedan od trolnih tehničara, koji održava trolejbuse duže od 35 godina, tvrdi da je električna mreža u očajnom stanju, a posebno na Trgu Slavija, jer masivnu konstrukciju drže stari podupirači, koji su, uzgred, najveći krivci za iskakanje trola.
- Glavni deo mreže nose šprajcevi postavljeni pre skoro pola veka i, ako oni potpuno popuste, postoji opasnost da kompletna konstrukcija padne na asfalt. Ukoliko bi se tada, ne daj bože, neko od građana našao na Slaviji, poklopila bi ga mreža teška čitavih dvesta tona. To bi bila nezapamćena katastrofa, jer od ukupnog broja prevezenih građana u centar trolejbusima svakodnevno stiže bar 30 odsto - ističe naš sagovornik.
Osim loše napajane mreže, na kojoj stalno dolazi do pada napona, ionako nesiguran saobraćaj trolejbusa remeti loš asfalt i poklopci šahtova postavljeni na sredini ulica.
- Treći problem zbog čega najčešće dolazi do incidenata i zastoja u saobraćaju je u nedovoljnom broju "štangl lovaca", odnosno mehanizama koji regulišu ugao kretanja trole. Između ostalog, motke koje nose trolnu glavu su zastarele, pa kad nalete na stare šprajceve, obavezno izleću iz ležišta - objasnio je tehničar.
Dragoljub Stošić, predsednik Unije sindikata vozača, takođe, kaže da su svakodnevna iskakanja trole iz ležišta dokaz da je mreža odavno dotrajala, ali da su trolejbusi u još gorem stanju.
- Prošle godine sa linije je skinut stari trolejbus, koji se tokom vožnje preterano ljuljao levo-desno. Kada je stigao u garažu, radnici su konstatovali da je karoserija potpuno odvojena od šasije i da je mogao da se prevrne u svakoj krivini. Takva tragedija po putnike bila bi nedopustiva, a nadležni bi, po običaju, optužili vozača - kaže Stošić.
Slaven Tica, direktor Gradskog saobraćajnog preduzeća "Beograd", međutim, kaže da "mreža između Slavije i Studentskog trga jeste stara, ali da su u poslednje tri godine zamenjeni svi njeni vitalni elementi".
- Glavni problem u ulici Srpskih vladara jeste u intenzivnom saobraćaju, koji remeti trolejbuse. U svetu je postala normalna pojava da se saobraćaj privatnih vozila izmešta iz centra metropole, osim kod nas - precizirao je Tica.
Biće bolje?
Za 2007. godinu, kako najavljuje Tica, biće nabavljeno 40 novih niskopodnih trolejbusa, opremljenih klima-uređajima, a već na proleće započeće radovi na zameni oko 20 kilometara električne mreže od "Londona" do Banjice II.
- Trolejbuski saobraćaj u svetu, pa i kod nas, intezivno je razvijan do pre tridesetak godina, ali onda je naglo stao. Planiramo da izmestimo okretnicu Studentski trg, jer suviše je mala za polazak 65 vozila na sat, a nova lokacija biće kod starog "Beka" ili u Dunavskoj ulici. Mreža će na taj način biti proširena, a kretanje trolejbusa olakšano - rekao je Tica.
"Slučaj Luke"
Zbog udara trolne glave posred lica, o čemu je Kurir nedavno pisao, dvadesetosmogodišnja Francuskinja Marjanik Luke zadobila je teške telesne povrede. Nesrećna Luke, koja je u Beograd došla da bi sa dečkom proslavila praznike, šetala je 3. januara gradom, kada je na uglu ulica Srpskih vladara i Kneza Miloša sa trolejbusa spala trolna glava i obrušila se na nju. Konstatovana su joj tri teška preloma kostiju lica, a zatim je usledila hirurška intervencija i nekoliko plastičnih operacija.
Da je nekim slučajem Luke šetala Konjarnikom, ovo se nikada ne bi dogodilo, jer je tamo ugrađena savremena mreža, takozvana viseća, koja se visinski kreće za trolnom glavom, istovremeno je sprečavajući da ispadne, i koja omogućava da se trolejbusi na tom potezu kreću neverovatnom brzinom i do 100 kilometara na sat.
Kurir 25. januar 2007.