Šta je novo?

Trolejbusi

Ja sam protiv takvih rešenja za naše uslove. Prvo, treba kasapiti tolika vozila da bi se instalirale te sklopke i poluge za povezivanje. Drugo, odvratno izgleda. Al ajde staviću to na stranu jer je funkcionalnost bitnija od estetike, Mada ne toliko bitnija, jer ipak nije svejedno na šta liči prevoz u glavnom gradu, i to je ujedno i jedan od razloga što su ovakva rešenja i u ostatku sveta relativno retka ili ograničena na male gradove. Treće, nije bezbedno jer znajući naše ljude, a i generalno uslove na ulicama, stajalištima i okretnicama, samo je pitanje vremena kad bi se prvi nesrećnik našao između dva vozila i zapao u nevolju. Četvrto, ovo bi bio još jedan korak dalje od famozne standardizacije i uniformizacije voznog parka, a to je poslednje što GSPu treba.

Rešenje za manjak vozača je više nego očigledno - bolje plate i uslovi rada. Nažalost, GSP i Grad (i privatnici) to neće pa neće da promene. I sledeći put kad budu uzimali nove trolejbuse, umesto da se opet busaju sa kvantitetom umesto kvalitetom (kao što je bilo sa BMC i Higerima) nek upotrebe mozak pa neka uzmu nešto manji broj vozila za iste pare ali da bude malo više zglobnih (nego što su planirali). Fale nam zglobni trolejbusi itekako. A isplate se, jer broj vozača potrebnih da ih vozi ostaje isti a opet se dobija 40-50% veći kapacitet po vozilu.
 
Зашто бисмо користили решења која су коришћена у СССР пре него што су били способни да направе квалитетан зглобни тролејбус?
Ово је решење проблема:
https://www.youtube.com/watch?v=5_4AzHDONzw
 
A ja se samo malo našalih, a vi se primiste.
Ali, nema veze, tema živi.
 
Prelepo izgleda. Govorim za sve varijante, i 12m i 18m i za ovu.

Nekad davno sam prozivao Poljake (imao sam drugačije stavove) ali vremenom sam shvatio koliki su oni put zapravo prešli od 1990 do 2010 odnosno do 2020. Istina, nisu imali sankcije i bombardovanje ko mi a imali su pomoć od zapada. Ali su zato prethodno bili teška beda i tuga, do te mere da je SFRJ za njih bila ''zapad''. I onda kad su dobili svoju zemlju natrag zaleteše se i za 20 godina se preporodili.

Solaris je možda najbolji primer toga. Fabrika koja je počela od nule a danas isporučuje vozila rame uz rame sa prestižnim svetskim kompanijama koje postoje više od jednog veka. I to na njihovoj sopstvenoj ''teritoriji'' (Berlin, Minhen...)
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=705442#p705442:fn2mljc7 je napisao(la):
branik » Sre Feb 05, 2020 5:48 pm[/url]":fn2mljc7]A ja se samo malo našalih, a vi se primiste.
Pa da, ali gledaj to ovako - to znači da tvoj predlog i nije apsolutno besmislen. :) Jer da jeste, onda bismo se odmah zezali na njegov račun. :) Nije da nema tih varijanti s prikolicama u svetu, zato sam ja i pomislio da si ozbiljan. Nego sam posle izneo zašto nisam za to.
 
Pogledaj bolje. To nije prikokica. To je udvojeni trolejbus gde oba imaju pogon. Da je prikolica, trole bi bile na prednjem.
O prikilicama je nedavno pisano na temi Autobusi.
 
Znam, ima varijanta gde su dva trolejbusa spojena pa jedan služi kao prikolica (Rusija) a ima i varijante gde je trolejbus sam za sebe a po potrebi kači namenski pravljenu prikolicu, kao npr u Lozani. Samo kažem da ima svakakvih varijanti, ali da nisu baš rasprostranjena pojava i da nisam za te kerefeke sa prikolicama kod nas. Bilo na trolejbusima bilo na autobusima.
 
Prikolice se retko koriste u redovnom saobračaju, već samo tamo gde se povremeno, kratkotrajno javlja veliko vršno opterećenje: nakon utakmica, kod večih pomeranja stanovništva poput praznika, itd, gde bi stalno angažovanje zglobnog vozila bilo necelishodno i neisplativo, ili eventualno kratkitrajno u špicu.
Znači, tamo gde se javljaju velike oscilacije u broju putnika. Ako se stalno vuče takva kombinacija, onda je besmisleno i zglob je bolje rešenje.
 
Eno ko od vas ima Instagram, neka u pretrazi ukuca
#trolleybus. Videćete da u gradovima ima svih vrsta trolejbusa. Od Solarisa, Hesse-a, preko BKM-ova (i onih poput naših), Trolzi onih starijih (duple kao naše, a ima i singl verzija istog izgleda), a PONAJVIŠE ima slika sa Zijačama, dominiraju. I to sve nove slike, od jeseni 2019. pa ovamo. Ljudi proširuju vozne parkove, a ne trude se da bacaju. Sem, naravno, ako moraju, ali već tada imaju dovoljno vozila koja pokrivaju nedostatak.
 
Za ZIU ništa čudno imajući u vidu da su godinama dominirale istočnim blokom, gde su i inače troljbusi bili prisutni u daleko većem broju u odnosu na zapadnu Evropu. Ne znam da su još negde stare ZIU9 aktivne, sem po Rusiji, Belorusiji i Ukrajini naravno. Ima ih još uvek sačuvanih u pristojnom broju kod skoro svih zemalja iz bivšeg Varšavskog pakta. No, sumnjam da izlaze redovno na linije u većem broju. Kod zemalja poput Mađarske, Poljske, Češke itd, odavno postoji kultura očuvanja vozila javnog prevoza koja su obeležila određenu epohu. Toga kod nas nažalost nema. Pre će se poneki naš stari Ikarus naći u jednoj Poljskoj, kao i SANOS-ov trolejbus TR200 u Češkoj, nego što će se išta kod nas restaurirati i sačuvati. Elem, trolejbuse treba redovno menjati kao i autobuse između ostalog, dok tramvaji mogu raditi i preko 50 godina uz poneki detaljan remont. Za BKM iskreno i ne znam dal se još negde može naći, a da nisu u pitanju zemlje bivšeg SSSR-a.
 
БКМ - само бивши СССР и Србија
ЗиУ - музејски у Пољској и Мађарској, раде у Русији у скоро свим градовима где постоје тролејбуски системи, у Украјини у неколико мањих и средњих градова, у Молдавији и у Бугарској у пар градова мањих. Нисам сигуран за Белорусију, има ли их још увек тамо.
ЗиУ се никада нису толико користили у многим земљама чак и бившег СССР, типа у Кијеву никад нису радили у већем броју, у Риги, Талину и Вилњусу их је било веома мало и много давно - тамо су шкоде доминириле увек.

Што се тиче Русије, или укидају линије и бацају старе ЗиУ, или покушавају да се извуку и поправе ситуацију куповином нових тролејбуса са батеријама - то је урађено у неколико градова.
 
То се само зове ЗиУ. И никако не треба да буде нешто на штс треба да се угледамо. Док смо ми куповали те Тролзе са новим маскама, градови попут Риге, Талина... куповали су Тролине.
 
Pa kada su u EU naravno da ce kupovati EU proizvode, jer fondovi pokriju dobar deo troškova. Trollino nije loš, ali u poređenju sa ruskim napravljeno ih je smešno malo.
 
У поређењу са тржиштем који покрива (тј број тролејбуских система у Европској унији) и бројем година у којима се производе Тролино и ЗиУ 9, Тролина заправо има поприлично много.
 
Prema vikipediji napravljeno je 1200 Trolina, a BKM je napravio 2359 komada AKSM321 (ostale modele i da ne računamo). To je otprilike duplo za slično vreme koje se proizvode.
Kamo sreće da smo u EU, Solaris bi nas koštao možda i manje od BKM, ali pošto nemamo pristup tim fondovima košta 2-3 puta više. Da li je stvarno vredan te razlike?
 
Па кажем да што се тиче тржишта, производи се више и доминантан је у Европи. Свуда га има, од Естоније до Сардиније.

И реално и искрено, мислим да је вредан разлике.
 
Ne znam koliko je tačno koštao BKM iz poslednje serije, pretpostavljam nešto preko 200.000 evra, dok Trolino bez baterija beše oko 270 ili 280.000? I da je celih 50% skuplji mislim da je vredan te razlike. Ne bi bio možda toliko vredan kad bi se uporedio sa OTOKAR-ovim modelom Cent C, na primer, od koga je takođe kvalitetniji, ali duplo bolji nije sigurno. To je ona večita dilema uloženo dobijeno. Po meni ni između Ikarbusa i Solarisa razlika nije tolika kao između BKM-a i Solarisa. Po nekom mom mišljenju, trolejbus bi trebao biti i pouzdaniji i bar donekle dugotrajniji od klasičnog autobusa. Ako bi trolejbus Solarisa, Hess-a i sličnih proizvođača mogao voziti i do 15 godina bez nekog ozbiljnijeg remonta, dok BKM ima svojih manjkavosti od prvih dana, a znake ozbiljnog propadanja pokazuje već posle sedam osam godina, verujem da sa jednim Trolinom svakako ne bismo pogrešili, iako bi u staru morali odvojiti više novca. Opet, da se vratim i na priču od ranije. Ako postoji bilo kakva šansa da se u nabavci trolejbusa uposli i Ikarbus, ali da se prethodno izradi jedan prototip koji bi se testirao nekih šest meseci bar, uvek bih to podržao. Prilika da se i nešto uštedi, a možda i razvije nešto što bi se u nekom momentu moglo plasirati i van naših granica. Problem je opet hroničan nedostatak vremena. Čak i kad bi nešto uštedeli kupovinom BKM-a u odnosu na Solaris na duže staze, mislim da se tu ne bi radilo o nekoj značajnijoj sumi, a Solarisom dobijamo i na komforu, a i na atraktivnosti javnog prevoza, i vrlo moguće da bi kvalitetnija vozila doprinela značajnijem širenju mreže. Veće zadovoljstvo i putnika i onih koji te trolejbuse voze i održavaju.
 
Fića":3r2en5a5 je napisao(la):
Па кажем да што се тиче тржишта, производи се више и доминантан је у Европи. Свуда га има, од Естоније до Сардиније.

И реално и искрено, мислим да је вредан разлике.

Ja mislim da je bolje imati 3 trolejbusa nego 1. To što je dominantan Evropi je verovatno zbog odnosa 1 na 1 ili čak povoljnije.
Npr Sofija je nabavila 50 zglobnih Škoda Solaris 27TR, a EU je finasirala skoro 70% iz ovog projekta https://ec.europa.eu/regional_policy/en ... ort-system
 
Управо се о квалитету раде, Тролино из 2004 и БКМ из 2004 у Београду не могу да се упореде. И није само до одржавања ГСП. Тролино има иоле нормалне амортизере и не прокишњава, има нормалан клима уређај, а о дизајну да не говорим
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=705754#p705754:3aiz0gce je napisao(la):
Dart » Чет Феб 06, 2020 3:49 pm[/url]":3aiz0gce]
Fića":3aiz0gce je napisao(la):
Па кажем да што се тиче тржишта, производи се више и доминантан је у Европи. Свуда га има, од Естоније до Сардиније.

И реално и искрено, мислим да је вредан разлике.

Ja mislim da je bolje imati 3 trolejbusa nego 1. To što je dominantan Evropi je verovatno zbog odnosa 1 na 1 ili čak povoljnije.
Npr Sofija je nabavila 50 zglobnih Škoda Solaris 27TR, a EU je finasirala skoro 70% iz ovog projekta https://ec.europa.eu/regional_policy/en ... ort-system


Апсолутно подржавам логику. Софија купује оно што јој је јефтиније. Да сами издвајају средства, кад би купили Соларис.
 
Misliš da nema ništa ni od autobusa? Pa šta će onda? Ukinuti trole jer bi svaka nabavka Belkommunmaša predstavljala kolateralnu štetu. Zapadni solo modeli koštaju kao dva-tri zglobna Conecta na gas.
 
Исто као што је и било до сада. Иначе, не знам да ли сте приметили, али осим на то што је у 29 гужва, нико се никада није жалио на троле. Без обзира што је то БКМ.
 
Pola vas sanja o nekvom Ikarbusu koji ne zna valjano ni autobus napraviti, a kamoli trolejbus. Onda dođete ovde da hejtujete BKM, koji je bolji od bilo kog Ikarbusa...
 
Vrh