Šta je novo?

Trolejbusi

Ne pita se ništa GSP, sve je na sekretarijatu za javni prevoz grada Beograda koji je 40% kilometraže linija koje je GSP obavljao grad Beograd dao privatnicima putem javno-privatnog prevoza. Zadnja informacija je da nema para za trolejbuse i da će GSP-u ostati oko 150 gasnih autobusa preko i da će biti poslati na trolejbuske linije od septembra.
Organizujte proteste ispred sekretarijata i pokrenite peticiju da se pod hitno kupe novi trolejbusi. Ako se budu pravili ludi, preselite proteste na Gazelu kao pre par godina. Celokupna opozicija u gradu, Kreni Promeni, ZLF, CLS, NADA, svi se slažu da se mora očuvati i modernizovati trolejbuski podsistem. Svi pozovite na protest dok ne bude prekasno. Ako se cela stvar ne radikalizuje, naprdnjačka banda će do iduće godine u ovo vreme polovinu trolejbuskih linija ukinuti, a na drugu polovinu staviti autobuske solo krševe.

Ne može Sarajevo da ima para za nova vozila, a Beograd navodno da nema. Ne može jedan malecni Brašov(227.000) u Rumuniji i Ruse(123.000) u Bugarskoj da održavaju svoje trolejbuske podsisteme, a da ih za to vreme dvomilionska prestonica susednog ekonomskog tigra ukida samo zbog bahate i kriminalne vlasti kojoj se grade stanovi na mestu depoa Dorćol. Imaju sasvim dovoljno drugih lokacija gde mogu da peru pare, trole neka ostave na miru.
 
Poslednja izmena:
@branik ili bilo ko ko zna:

Zbog čega su Rusi voleli da trpaju ove skalamerije na Zijače pravljene krajem 90ih i početkom 2000ih za njihove gradove? Čemu to služi i zašto ga druge Zijače nisu imale? Jel to nešto za rekuperativno kočenje?

1883434.jpg

313246.jpg
 
@branik ili bilo ko ko zna:

Zbog čega su Rusi voleli da trpaju ove skalamerije na Zijače pravljene krajem 90ih i početkom 2000ih za njihove gradove? Čemu to služi i zašto ga druge Zijače nisu imale? Jel to nešto za rekuperativno kočenje?
Na prvoj slici je ЗиУ-683 КВР БТРМ. Reč je o modernizovanom trolejbusu tipa ЗиУ-683В01. Oznaka КВР označava da je reč o modernizovanom trolejbusu, dok oznaka БТРМ označava fabriku u kojoj je izvršena modernizacija (u ovom slučaju to je Барнаульский троллейбусный завод). Odrađena su dva trolejbusa, ovaj na slici 2004. godine i još jedan 2006. godine.
Na drugoj slici ЗиУ-682 КВР. Nemam detaljnije podatke o njemu, ali je priča slična kao sa zglobnom verzijom, odnosno radi se o modernizovanom trolejbusu tipa ЗиУ-682 (ЗиУ-9).
Zbog modernizacije je na krovu ugrađena drugačija oprema. Veliki broj fabrika je nakom raspada SSSR-a radio КВР (modernizaciju) na trolejbusima ovih tipova. Među njima je recimo bio i kod nas dosta poznati BKM. Neke fabrike su od ЗиУ kupovale samo školjke u koje su kasnije ugrađivali ostale komponente, pa se i ti trolejbusi vode kao КВР.
 
Da, oko desetak fabrika i radionica je proizvodilo Zijače pored Trolze. Ali i na originalima i na kopijama sam viđao ove budževine na krovu. I to samo na vozilima na prostoru ZNDa.

Moguće je da je možda čoper, što kaže Keša. Isprva sam pomislio da je neka rogobatna ruska verzija klima uređaja iz 90ih ali to nema smisla pošto sam ovo viđao i na slikama vozila koja služe u Sibiru i Polarnom krugu.
 
Nađoh. Budža na krovu postoji zato što je prilikom modernizacije izvršena ugradnja ТИСУ sistema (tristorsko-pulsni sistem upravljanja vučnim motorom), za razliku od klasičnih Ziača koje su imale РКСУ sistem (upravljanje vučnim motorom sa reostat-kontaktorom).
 
Poslednja izmena:
Ne radi se ni o kakvoj modernizaciji, ni tiristorskom upravljanju. Prosta optimizacija RKSU (reostatno-kontaktorskog sistema upravljanja). Kako bi se olakšalo servisiranje voznih i kočnih otpornika, isti su izmešteni iz poda na krov. Pospešeno im je hlađenje, eliminisani su ventilatori prinudne cirkulacije vazduha. Tako su produženi intervali opsluge i smanjeni požarni incidenti. To je radila sama Trolza, na zahtev Mosgortransa, koje je u svom remontnom zavodu na Sokoljnikima isti sistem razradio pri remontima početkom 90ih, kada su imali direktivu drastično smanjiti troškove održavanja.
 
Vidi se da je ostavljeno dosta otvora za strujanje vazduha na krovu. Srednjepodna trola, pa opet sve na krov😁 Šalim se naravno. Kako god izgledalo, ako je tako bezbednije, efikasnije, pa i dugotrajnije, odnosno pouzdanije, ništa ne smeta. Koliko god ih i ne pamtio baš po dobrom, opet, kad bi video neki tako izvoran lepo očuvan primerak, svakako bi mi bilo drago, mislim da ponekad protegne točkove i po beogradskim ulicama ponovo. Tu se setim koliko mi je ipak žao što ni jedna nije sačuvana. Mislim pre svega na solo, zglobne manje više, jer ipak se zna šta je ovde godinama dominiralo.
 
Ali ružno izgledaju sa tim budževinama gore. Pogotovu tako napred, i asimetrično i sve špicasto i kockasto. Mada niti ne Rusima to bitno, niti će sve te trole još dugo da voze. Još par godina i to je to. Posle će još gradova da ih obustavi, kao Moskva, ili će da ih zameni Admiralima i onim drugim novijim.


Hvala @racibor na objašnjenju i hvala @Student na dopuni. 👍

P.S.
@Kesha - pa sačuvan je "Kec". Ili ti misliš šteta što nije sačuvan neki funkcionalan primerak koji bi vozio kao atrakcija i muzejski primerak?
 
Da jeste ružnjikavo jeste, al i ZIU9 nije oličenje neke lepote😁 No, pisao je i @branik više puta da jeste postojao problem pregrevanja otpornika, a kad sve to postavi na krov, em je dostupnije, em je mnogo lakše da se te komponente ohlade.
Kec i ne znam dal je uopšte igde živ. Dugo nemamo informacije o tom trolejbusu, i da, mislio sam da se sačuvao neki primerak ovako da izađe ponekad na ulicu, što postoji kao praksa u mnogim evropskim gradovima. Postoji barem jedan ZIU9 i tu i susednom Segedinu. Ne radi redovno naravno. Bilo bi lepo da ima ponešto od autobusa, trolejbusa i tramvaja, da eto izađe na neki paradni polazak vikendom, na primer.
 
ZiY od Zavodi imena Yrickoga kasnije preimenovano u Trolza i onda bankrot
BkM je bio serviser radionica koja je izrasla u fabriku beloruske komunalne mašine
 
Moguće, sama slika je iz nekog diplomskog rada u Poljskoj. Ali je verovatno slikano u Češkoj.


Evo ga:

Škoda 14Tr trolleybus with a diesel power generator on the trailer, servicing line no. 1 in Hradec Králové, Czech Republic, from 1994 to 2001 (photo taken by M. Janů).

 
Prvi električni autobusi s kraja 70-tih još, mislim na prve koji su bili korišćeni u redovnom saobraćaju na bazi MAN SL serije, na primer, svoje baterije su upravo vukli u nemalim prikolicama. Ovde imamo dizel generator, što je naravno druga priča, al eto podseti me i na tu epizodu iz autobuske industrije.
 
Могли су да га продуже, да буде дупли, а ово испод приколице. Не би био дужи од СВАРЗа из педесетих..

Pogledajte prilog 205118
Nešto najlepše što je izašlo iz SSSR što se tiče većih komunalnih vozila, zajedno sa ZIS-om(koji je doduše licenca Dženeral Motorsa).
 
Evo modernog Pionira:
Овај модел мислим да није до сада био био наручен, иако га имају у понуди.
Идеја је била да ће куповати градови који имају лошу инфраструктуру за пуњење, па ће приколици пунити на једном месту, па или развовозити по депоима или да ће елктробуси долазити и мењати приколице за шта је потребно минимално време. Тј електробус је стално на линији. Па ипак, градска саобраћајна предузећа нису се осмелила за такво решење.
 
Vrh