"Šapić je podsetio da je preostalo da se reši nabavka trolejbusa ili elektrobusa.
– Mislim da ćemo izabrati elektrobuse imajući u vidu da nam je stigao predlog za javno-privatno partnerstvo u kojem su istaknuti argumenti koji govore u prilog elektrobusa. Kada je u pitanju preuzimanje linija javnog prevoza od privatnika, jasno je da GSP u ovom trenutku nema ni dovoljno vozača, ni dovoljno vozila da „pokrije” sve linije.
To je osnovni razlog zbog čega su privatnicima ponuđene te linije. Kada bi Grad u ovom trenutku sve preuzeo na sebe, 40 odsto linija ne bi radilo. Privatnicima smo drastično pooštrili uslove za učestvovanje u poslu i na taj način došli do optimalnog broja vozača i autobusa u GSP-u. Kada su elektrobusi u pitanju, nije tačno da bi trolejbuski depo na Dorćolu prestao da bude u vlasništvu Grada ili da bi bilo koji radnik izgubio posao. Nijedan radnik nije izgubio posao u GSP-u otkada sam na mestu gradonačelnika. "
Sad sam i ja poslusao i deluje da se odustalo od privatizacije, ali da ce opet ici na elektrobuse sto su nam javni nastupi sindikata mogli i nagovestiti. Sindikati su uporno pricali kako imaju kapacitete za linije, ali da se oni nece mesati u to da li ce grad kupiti elektrobuse ili trolejbuse. Svakako je i ovo pomak i meni je kao buducem vozacu Pogona Dorcol drago sto ce nam te linje i Pogon ostati, a dobicemo nova vozila. Iz ugla vozaca mi realno i nije tako bitno da li ce biti elektrobus ili trolejbus, ma da iskreno preferiram elektrobus ako budu bili sa pantografima jer cemo onda imati zagarantovanu pauzu tokom punjenja vozila.Gradonačelnik Šapić je danas govorio o izboru između kupovine trolejbusa i elektrobuseva za GSP. Izgleda da su protesti radnika GSP uticali da odustane od privatizacije trolejbusa, ali ne i njihove zamene elektobusevima.
Moraćemo da mu pomognemo da se odluči za nove trolejbuse! Rok radnika i dalje teče do iduće srede kada ističe 14 dana. Javljam čim budem imao nove informacije.
Apsolutno, ja kad sam ih zvao odmah mi je rečeno da ima mesta na Dorćolu i da ću tamo ići, znači da ipak žele da zadrže pogon. Zašto bi primali nove vozače ako žele da se reše pogona?Nisam gledao izlaganje našeg vrhovnog plivača. Nemam baš toliko vremena, al po ovome što čitam zapeo za električne autobuse kao pijanac za banderu, pa kao ako imamo kapacitet radićemo mi, al kuka što mora da uloži u infrastrukturu. Pa čekaj, što ulažeš u infrastrukturu kad je već imaš. Ne moraju da se daju tolike pare, al kad se neko bukvalno pravi lud i blesav, onda mora jbg. Nisu džaba naši u firmi još pre par nedelja preusmerili prijem vozača isključivo na Dorćol, plus će biti i prebacivanja, tako da moguće da nisu ni ovi reprezentativni sindikati sedeli baš skreštenih ruku. Neka ostane bar nama ako ništa drugo, ako se ludacima bacaju pare za nešto što već imamo.
Za dobar deo se slažem, al kad su u pitanju električni autobusi, apsolutno ne može ići priča kao da postoji jedna jedina varijanta, s obzirom da mogu nositi nekoliko potpuno različitih tipova baterija, mogu imati više raznih ugrađenih punjača itd. Baterije kako se danas izrađuju, zasigurno mogu da traju mnogo duže od osam godina, a već izvesno vreme postoji mogućnost zamene samo i jednog jedinog modula, tako da nema govora o bacanju cele baterije. Osovinsko opterećenje nije baš toliki problem, a nama je najvažniji kapacitet u broju putnika, i da sa te strane ne zaostaju za trolama. Električni autobusi već uveliko uzimaju primat u odnosu na klasične dizelaše. Nećemo čekati ni blizu 20 godina. Uopšte ne treba da crpimo neku snagu u poređenju e-bus trolejbus. To će se birati politički, a ne isključivo strukom, jer mi smo takvo podneblje prosto. Glavni razlog zašto trolejbusi treba da ostanu jeste infrastruktura. Sve ostalo je borba sa vetrenjačama, i ne treba u takvu delatnost puštati privatnike, barem ne tako masovno. Samo GSP ima kakvu takvu infrastrukturu. I da, naravno da je bacanje para zamena trola e-busevima, al ako se makar izbore da ostane to u domenu samog Grada, ipak neće onda isterati svoje do kraja. No, nikako ovo ne znači da je trolama definitivno odzvonilo.Ne treba uopšte nastaviti razmišljanje na pogrešno postavljenim tokovima misli - zamena trola sa e busom-totalno pogrešno. Do ovoga se došlo jel je jasno odavno da treba nabaviti nove trole, eto prilike za jpp, na brzinu spremi samoinicijativni predlog o Jpp, usvoji isti na sednici 25.12.2024.. Ovo može biti samo dobar materijal za tužilaštvo jel se radi o poslu na 20 god. od 1,1 milijarde evra, a ne i za one koji razmišljaju o kvalitetu javnog prevoza. Ljudi greše, greške se ispravljaju, idemo dalje. Kvalitetan javni prevoz-kvalitetniji život svih građana. Beograd postaje centar ka kome će da "gravitira" gotovo 25 miliona ljudi te stoga mora biti odlično uređen po svim parametrima.
1. Jedan elektro podsistem uopšte ne treba zameniti sa drugim-ekološki su i jedan i drugi, zdraviji i čistiji grad.
2. Imamo izgrađenu trolejbusku mrežu, dosta prostora da se ista širi i razvija.
3. Iskustvo do preko 80 godina u razvoju trolejbuskog saobraćaja.
4. E-busevi nisu toliko pouzdani u letnjim i zimskim mesecima, povećana potrošnja energije zbog hlađenja i grejanja, kapacitet baterije može biti nedovoljan za pun radni dan na liniji. U ovom slučaju se radi pojedinačni proračun za svaku turažu, za svaku liniju, po tipu E-busa. Jel u suprotnom vozač saopštava putnicima, vozilo u kvaru-ispraznila se baterija, što svakako ne bi smelo da se dozvoli. Mada može i isključivanje grejanja kao sad-pogledaj primer na liniji 79.
5. Garancija na bateriju na e-busu je osam godina, cena iste je oko 30% vrednosti vozila. Ovo je prilika i da se razmotri i odluka o starosnoj granici za rad vozila (totalno neosnovano u stručnoj praksi) jel može delovati neozbiljno kada se budu nabavljali e busevi.
6. Težina vozila-osovinska opterećenja, oštećenja kolovoznog zastora e-bus je mnogo teži.
7. Infrastuktura za punjenje e autobusa nije uopšte razvijena, nabavljali bi se e busevi sa baterijama, ovi postojeći su sa kondezatorom nisu doživeli širu primenu u svetu. To zahteva parking mesto sa punjačem snage oko 150 kw, za svaki autobus. To podrazumeva za 100 autobusa instalisanu snagu 15MW u vršnom opterećenju, treba to izvesti i napraviti.
8. Ekonomski aspekt-troškovi nabavke i amortizacije u predviđenom periodu eksploatacije.
U svemu ovome podrazumevam da bi se nabavljali savremeni trolejbusu sa autonomijom rada.
Ako se već nabavljaju E busevi, neka zamene vozila na dizel koja saobraćaju za početak kroz centralnu gradsku zonu. Samo uz ozbiljnu pripremu po svakoj liniji, turaži, tipu vozila, kapacitetu baterije, brzini punjenja...Da se ne bi brukali i isključivali klimu leti a grejanje zimi. Industrija e buseva se razvija neverovatnom brzinom (hvala narodu PRC) biće ti busevi sve bolji i bolji vremenom.
Da se razumemo, budućnost javnog prevoza je u E-busu, eto prilike da se za jedno 20 godina kad svi busevi budu električni tek onda dođe na red poređenje t-busa i e-busa.
A ko će da radi privatni prevoznik ili Gsp, pa neka odluče oni sami zavisno od toga ko kvalitetnije obavlja posao. Postave se parametri kvaliteta:
1. Bezbednost,
2.Pouzdanost,
3. Tačnost,
4. Konfor.
Svi izveštaji elektronski kroz sistem koji mora da bude pouzdan, pa neka boji pobedi.
Nisam gledao izlaganje našeg vrhovnog plivača. Nemam baš toliko vremena, al po ovome što čitam zapeo za električne autobuse kao pijanac za banderu, pa kao ako imamo kapacitet radićemo mi, al kuka što mora da uloži u infrastrukturu. Pa čekaj, što ulažeš u infrastrukturu kad je već imaš. Ne moraju da se daju tolike pare, al kad se neko bukvalno pravi lud i blesav, onda mora jbg. Nisu džaba naši u firmi još pre par nedelja preusmerili prijem vozača isključivo na Dorćol, plus će biti i prebacivanja, tako da moguće da nisu ni ovi reprezentativni sindikati sedeli baš skreštenih ruku. Neka ostane bar nama ako ništa drugo, ako se ludacima bacaju pare za nešto što već imamo.