Grafove trole jesu bile odlične, al i jako matore momenta kad su bile donirane. Po ko zna koji put, GSP nije kupio trole nego Grad. GSP sigurno ne bi uzeo nešto sa čim ni pre nije bio zadovoljan. Električni busevi nisu u tako lošem stanju, mislim na mlađe Higere. Stariji su blizu desetoj godini rada, pa se nisu raspali još, iako ne spadaju u baš u rang kvalitetnijih električnih autobusa. Svako malo pišem koliko BKM ne valja, nije valjao nikada. Kad dođe trola u rangu Japanca ili Solarisa u pogon Dorćol, tada će i trolejbusi biti u sličnom stanju posle deset godina rada, kao i svaki drugi kvalitetan bus u GSP-u. BKM nije ni u rangu mnogih serija iz propalog Ikarbusa, a kamoli Solarisa, Conecta, Japanca.
Hiljadu puta sam čuo da GSP ne bi uzeo nešto što im ne valja, ali izgleda ili njima valja štošta, ili se uopšte ne pitaju. I svakako to ne opravdava tragično održavanje u dorćolskom depou. BKM se vozi i u Minsku, pa im ne crkavaju kao kod nas.
Znam da su Grafovi bili matori, ali su bili iskustvo sa nečim što je ozbiljno sastavljeno i održavano. Izrabljeno, da, ali nikad tretirano kao komad đubreta. I to iskustvo je nešto što svi normalni koriste za budućnost, ali izgleda GSP (održavanje), i kako ti kažeš Grad (kupovina), ne. A baš to vidi putnik kad sedne da se vozi. I baš zato meni nije ubedljivo da čitam kako su negde drugde trole super, kad ovde sve rade naopako od toga, pa nikada i neće moći da budu super. Da su napravili iskorak ka boljem pa ajde, ali nisu, i ne znam od kad nisu. Ja ne bih imao obraza da tražim nekome da se vozi u ovakvoj troli.
Има аргумената:
- пуњачи ће оптеретити мрежу више,
-електробуси на пуњачима имај више губитка времена,
-електробуси су скупљи у експллатацији због неминовне замене батерије након одређеног периода,
-брдовит терен, веће гужве због кружних токова, губитак првенства у кружним токовима довешће до бржег пражњења електробуса.
Ако ти је спорно одржавање тролејбуса, зашто ти није спорно одржавање електробуса? Мислиш да ће Стрелини мајстори са штапа и канапа бити бољи од ГСПових?
- Nove trole sa većom snagom, više putnika, možda baterijom za autonomiju i zapravo funkcionalnom klimom će da troše više nego trenutne. Sad šta je zaista veća potrošnja - nove trole ili el busevi - zahteva ozbiljan proračun.
- Autobusi na baterije (ne na superkondenzatore) mogu da isteraju baš dosta, kao što su ljudi već pisali, a bogami i vozač nekad mora da predahne, da ode u toalet...
- Zamena baterija košta, znam. Ali ona će na red doći mnogo kasnije nego na modelima od pre samo par godina. Naravno, infrastruktura KM mora da se redovno održava, a to je zasebna cena. I to je na ulici, ne samo na okretnici ili u garaži. I onda dodani trošak za rad na visini... Ranijih godina pri jačim zimama su vozili prazne trole u gluvo doba noći da zagreju mrežu da ne smrzne - to je neka neefikasnost tog pogona. I onda padovi napona... Zapravo su dosta bliži nego što se čini. Ali to je ako sve radi kako treba, a očigledno naša trola ne radi. Koliko košta trola koja stoji pokvarena na putu? I 4 iza nje?
- Teren da, ali samo sa strane GSPa. A to nije toliko uticajno sa strane putnika, jer se putnici voze, i to ne nekim idealnim trolama nego beogradskim trolama, i ne sve sami inženjeri i drugi stručnjaci. Znam i ja da baterija daje manje snage nego mreža i teži više nego motke i dodatna oprema.
- Domet ok razumem da je briga, i ni ja ne bih baš na prvu verovao dr mr ing Šapiću da ih izabere. Mada sad se i ja pitam kako nikad nisu kupili autobuse sa premalim rezervoarima... Nije fazon da bude nepodesna stvar, nego preplaćena. Takve su u glavnom i druge stvari koje je nabavio i on, i prethodnik mu. Mada čak i da otkrijemo da nije dovoljan, postoji dorada. Košta, znam, ali nije nemoguće.
- Video sam održavanje električnih na 79 i EKO1/2 i znam šta mi se više dopada. Video sam kako su istrulile trole. Prodjem pored trole i ne znam ko je ćelaviji - vozač ili guma. Ovo nije do proizvodnje, nego da li GSP radnici hoće ili neće da pregledaju i menjaju gume. Ovo i putnici vide, i unosi nemir.
Da se razumemo, meni je u teoriji ok da bude trola, baterija ili kombinacija, državna, privatna ili neke kombinacije ranije pomenute. Ali kad jednom u par meseci idem postojećom trolom, osećam se kao kažnjen od onog lupanja, udaranja, klepetanja, vreline... Sad zamisli to svaki dan i kad dodje šansa za promenu neko kaže ne.
Ja redovno putujem iz Batajnice, i ozbiljno se oseća koliko je bolja Strela nego GSP Zemun (mrtva trka ko je gori - Zemun ili Dorćol). Svaki autobus ide. Svaki ima klimu leti i grejanje zimi. I ne propada na najmanjim rupama. Ne smrdi na dizel i ulje. A to putnik oseća najviše od svega. Na nekim linijama narod se ozbiljno uzbunio kad su mu stigli autobusi koji su do juče mene vozili pa su im brže bolje poslali par buseva sa nbgd. Kada bi danas par eKentova bilo poslato na neku trolejbusku liniju, da li misliš da bi neko namenski čekao BKM? Da li misliš da bi primetili kako se Otokar pogoni, ili kako je udobniji i klimatizovan?
Sent from my Pixel 7a using Tapatalk