Šta je novo?

Tramvaji

Trondheim, 1000 mm kolosek, tramvaj širine 2600 mm, Linke-Hofmann-Busch, TT Class 8.
IMG_1153-Trondheim-1024.jpg


Jedan drugi primer, a nije tramvaj, vozovi u Perthu su na koloseku 1067 mm, vozila irine 2900 mm
Sa prilagođenom infrastrukturom normalno da nije problem.​
 
Pa dobro.
Kolika je maksimalna ocekivana sirina tramvaja za kolosek od 1m?
Ako vec 10 cm "nije nista".
Dosta gradova sa kolosekom 1000mm je naručivala češki T3 tramvaj širine 2500mm (2,5m). U Jugoslaviji Osijek i Zagreb. Mi smo imali jedan iz donacije, koji smo vrteli na liniji 6 ranih 2000-tih.

Slazem se sa tobom @Bender Rodriguez,
Pored toga sto si naveo, dodao bi da je kraljevina gurala ciru sa kolosekom od 760mm kada je ceo normalan svet imao normalan kolosek.
Tragicna odluka koja je odnela milijarde a danas od tog cire nije nista ostalo sto je upotrebljivo.

Sve u svemu jako cesto smo isli na neka siromasna ili prevazidjena resenja i verujem da su te pogresne odluke u mnogome uticale da uvek budemo korak iza razvijenog sveta.
Stvar je u tome da je skoro cela Evropa ravničarska, dok je i sama Austrougarska u planinskim regijama imala mnogo pruga uskog koloseka. Švajvarska ima uski kolosek 1000mm do dan danas u najplaninskijem delu zemlje.

Korišćenje uskog koloseka je imalo dosta prednosti u brdsko-planinskim regijama, ne samo u 19.veku nego i sve do negde 1930-tih u Jugoslaviji.
1 - U uslovima skupog betona, a jeftine radne snage, mogućnost gradnje sa mnogo ruku, malo betona, i malo inženjera. Beton se mešao ručno, a šljunak i cement dovlačili volovskom zapregom. Umesto da napraviš vijadukt ili tunel, jednostavno zaobilaziš prepreke oštrijom krivinom.
2 - Odsustvo bilo kakve konkurencije kopnenog transporta. Zaprega od jedva par tona koja prelazi 30-40km dnevno + sneg, blato, hajduci...
3 - Mogućnost brže gradnje pruge skromijih performansi, i brzog formiranja veće mreže. U nacionalno nepismenoj Srbiji se prećutkuje zašto Kolubarska bitka? Zato što se Švabu navukao u zonu gde imaš svoju prugu makar i 760mm.
4 - Pruge građene za 760mm posle Prvog svetskog rata su uglavnom bila spajanja mreže. To su Beograd - Obrenovac i Užice - Višegrad. Od Zaječara do Dubrovnika se mogla prevezti roba Ćirom bez pretovara. I to su bile pruge boljih performansi. Kada se ukidala 1968. pruga Beograd - Obrenovac se mogla direktno konvertovati na normalan kolosek.
5 - Još tada je Kraljevina Jugoslavija imala ciljni standard za nove pruge 1435mm. Paraćin-Zaječar je bio 760mm, ali drugu glavnu prugu u Istočnoj Srbiji su krenuli Niš-Zaječar-Negotin-Prahovo odmah za 1435mm. Takođe Knin-Ogulin (veza sa Splitom), i maltene završene do 1941 Beograd - Vreoci (ka Baru) i Knin - Bihać - Sisak. Takođe Kragujevac - Kraljevo - Raška - Kosovo Polje - Skoplje i još neke. Pa dupli kolosek za Zagreb, Novi Sad - Titel - Orlovat... U stvari, Kraljevina je izgradila dosta više pruga za 1435mm nego za 760mm.

SFRJ je od Kraljevine Jugoslavije nasledila solidnu mrežu šinskog prevoza, kako gradskog tako i republičkog. Veliko je pitanje da li direktno optužiti Komuniste za kraćenje mreže sa obzirom na "svetsku drumsku revoluciju". Ali da za ukidanje pruga tamo gde nema ni jednog puta sa čvrstom podlogom.
 
Društvo, infrastruktura nije problem. Ona je takva kakva je, i mi (grad, GSP, država...) poručuju vozila koja treba da su prilagođena takvoj infrastrukturi.
Kao što katice i švajcarci nemaju problema, tako je isto trebalo poručiti i vozila koja nigde ne bi trebala da imju problema.
Metarski kolosek je po standardu. Kao što neko reče Švajcarska je primer. I oni da uzmu šire tramvaje pre provere bi imali probleme. Ako je stvarno to problem.
Naravno postoji i druga opcija. Planski se kupuje širi tramvaj, ali pre toga se detektuju problematične tačke i srede pre nego što tramvaji dođu.

Znači nije problem ni metarski kolosek, ni gradska infrastruktura, ni širi tramvaj. Sve to postoji u svetu i besprekorno funkcioniše.
Problem je što su ovi tramvaji politički kupljeni, i nikome nije palo na pamet (možda i jeste samo nisu dobili mogućnost) da provere da li ima nekih kritičnih tački i da se srede pre nego što tramvaji dođu.
 
U Jugoslaviji Osijek i Zagreb. Mi smo imali jedan iz donacije, koji smo vrteli na liniji 6 ranih 2000-tih.
Zar nisu Zagreb i Beograd imali T4, kao ovaj iz donacije iz Hallea ako se ne varam. Kad si pomenuo Osijek i najnoviji Končar je širine 2500 mm. Tu je i Bratislava sa metarskim kolosekom i tramvajem KT8D5, takođe 2500 mm.
Nije tramvaj, zadnji DMV Samoborske železnice, čuveni Samoborček, je bio širine 2500 mm na koloseku 760 mm.
strijele196301mk7-70.jpg
 
@Siniša Tako je,Beograd I Zagreb su imali T4 I njegova širina je 2,2 m a Osjek je jedan od retkih gradova koji je imao T3 na metarskom koloseku I njegova sirina je 2,5 m.
@Karlo del Ponte Taj iz donacije je T4D.
Zagreb ih ima i dan danas još dosta aktivnih, jednog sam slikao i kačio u ovoj temi i po tome koliko je debeo se vidi da je širine 2.5m
IMG_1041.jpeg
 
Živeo sam u Zagrebu, navozao se tramvajima, posebno sa T4. Na prvi pogled liče T3 i T4, ali je zagrebački unutra uzak.
T4 is a tram produced by ČKD Tatra. It is the narrower variant of the Tatra T3 model. A large number of cars was supplied to the GDR, the USSR, Romania and the former Yugoslavia using names T4D, T4SU, T4R and T4YU, respectively. The T4 was originally developed in 1968 and has been continuously modernized or copied since.
t4.PNG
 
Turski proizvođač tramvaja nam u PR saopštenju objašnjava kako će da odguši Beograd. Problem je što neće ubrzati prevoz jer ovaj tramvaj zbog svoje širine ne može da se kreće svim beogradskim šinama, pa čak ni da se mimoilazi.Još jedno pranje para gradske SNS, SPS i SRS vlasti!

I Beograd nije WC šolja da se odgušuje. Tekst je takav zbir PR floskula i otrcanih frazetina da ozbiljno sumnjam da ga je pisao ChatGPT.

 
Poslednja izmena:
Rađena je okretnica u bloku 45, pa delimično okretnica Ustanička, pa sretanje iz Bulevara u Resavsku, par stajališta je bilo produženo. Za Banovo brdo ne mogu da se setim da li je nešto na okretnici rađeno konkretno zbog njih, dok je ka Banjici krenuo tek nakon rekonstrukcije Vojvode Stepe i pravljenja nove okretnice na Banjici kod TC- a.​
I zbog slavije nije išao na banjicu po starom kruznom na Slaviji je mogao samo prazan bez putnika verovatno zbog krivljenja ko će ga znati...U njemu takođe piše da u nekim slucajevim može da okreće na kalemegdanu/beko/
 
Мене заиста занима зашто су укинуте 5,6 и 14 које не пролазе кроз Немањину?
 
A i neko reče da su neki radovi na tramvajskoj infrastrukturi u okviru depoa Dorćol.​
 
Nema nikakvih posebnih radova na Dorćolu. Jednostavno, to nije tramvajski depo. Sava na Novom Beogradu je jedini pravi depo, dok je Dorćol tu mahom za određene intervencije. Tek će da bude problem sa pogonom Centrala. Em što tramvaji stoje, em što ne znaju šta će sa vozačima, pošto nema nikakvih naznaka dokle će da traje blokada. Popuštali su ljude na godišnji odmor, koji naravno ne može večno da traje, a nije ga lako ni skratiti kako kome dune. Ne bi voleo da sam u koži direktora tog pogona.
 
Ne, za tramvaj je potrebna samo B kategorija, a obuku organizuje sam GSP. Takođe, dobiju i licencu za vozača tramvaja, al važi samo kod nas koliko znam. Nekada za tramvaj nije tražila ni B kategorija.
Čekaj znači mogli su da voze ljudi bez ikakvog poznavanja i iskustva u saobraćaju? I kad je to izmenjeno, od kad se traži B kategorija? Od 90ih?
 
Očekivano je da bar imaju poznavanje saobraćajnih propisa.

Kapiram da je bilo lakše ranije voziti po trostruko praznijim ulicama Beograda pa im za tramvaj nisu ništa tražili. Ali dobro je što sada traže barem B dozvolu. Uostalom, danas je mnogo više ljudi koji imaju barem B nego što je to bilo 90ih npr.
 
Vrh