Šta je novo?

Tramvaji

Zaista je fascinantna ta ideoloska mrznja spram sinskih vozial koju pojedinci prosipaju ovde.
Oni bi da voze svoje mocne dzipove i ne mogu da shvate da za to treba da idu u Nevadu i slicna mesta.
@Bender Rodriguez Je u većini slučajeva konstruktivan član duskusije, često ima odlična zapažanja i ideje. Njegov lični građanski stav je čak za smanjenje automobilskog transporta, i redovni je korisnik javnog prevoza. Međutim, upada u konflikte zbog stila komunikacije, pregrubog odnosa prema delu forumskih sagovornika. Usuđuje se da nam tvrdi "ne poznajete narod, forumski fanatici", a čak i ja koji sam od marta 2017 retko u Srbiji primećujem promene u "korist" tramvaja na Voždovcu. Do te mere da sa terminusa Banjica 2 kreću puni tramvaji, što za 32 godine mog života na Voždovcu nikada nije bilo. Ranije se tramvaj punio tek od Trošarine.

Ja sam sam 1990-tih uvek išao na 47/48, ali već negde krajem 2000-tih su 47 i 48 počeli jako da gube na pouzdanosti. @Bender Rodriguez se sigurno nije desilo da superpouzdanu 47 čeka na Miljakovcu 1 celih 45 minuta, da od Kanarevog brda ka FON van špica 20 minuta ne bude ni 47 ni 48, da superpouzdanu 33 u Kumodražu čeka po pola sata. Sada kada sam bio u Srbiji oktobar 2024. u špicu od FON do Vidikovca ceo sat, što nikada nije bilo. To je čisto primer "carmagedon", od koga je bolje kada imaš bar žutu traku, a još bolje kada u toj izdvojenoj traci imaš tramvaj nominalnog kapaciteta 392 putnika (dupla KaNtica), nego zglobni autobus kojem je granica oranja drumova 160 putnika.
 
20241118_090949.jpg

Jutarnja ljubav izmedju tramvaja i kombija zastoj sa brda 9:10
 
Usuđuje se da nam tvrdi "ne poznajete narod, forumski fanatici"
Zapravo, kad sam to kucao, uopšte mi ti nisi bio na pameti, tj. nisam mislio na tebe. A i bio sam baš iznenađen isprva pogrešno protumačenom Mihajlovom pisanju, za koji je posle objasnio da je bila greška u kucanju, odnosno izostavio je jednu reč pa je ceo post zvučao potpuno drukčije. Zato me je i bilo iznenadilo isprva, reko čemu sad ovo, pogotovu što maltene svi znaju da nemam auto.

Ali da, suštinski si u pravu, to za komunikaciju i imaću to u vidu ubuduće.

Što se ostalog tiče, ja sam ceo život po javnom prevozu a još kao malog su me vodali na razne krajeve grada. Što sam i voleo. Tako da sam prošao mnogim linijama, i u raznim dobima, pa i 90ih. A na faks sam i putovao baš krajem 2000ih, i to kroz centar i posle kroz celu Vojvode Stepe. I sećam se da sam uvek radije birao 33ku kad mogu, nego tramvaj. Baš zbog brzine.

Sad, to beše pre 15ak godina, a ja u međuvremenu nisam više redovan kroz VS. Tako da nju ni ne komentarišem ovde, bar ne u pogledu brzina tramvaja kroz nju. Ja sam lepo napomenuo šta komentarišem - brzine tramvaja tamo gde se redovno krećem i gde svakodnevno vidim stanje, i njihovo ometanje saobraćaja okolo.

Cela ova rasprava/diskusija traje i dalje samo zato što si dve strane ranije pitao da ti obrazložim detaljnije šta mislim i zašto. To sam i uradio, i ovo posle je samo nadovezivanje na to. Nisam ni očekivao da se bilo ko složi, znam od ranije kako ljudi na BB gledaju na tramvaje (i kaldrmu). I to je ok, njihovo pravo. Samo kažem da nisam hteo da ostanem dužan obrazloženje, pitao si me, odgovorio sam, izneo sam i svoje razloge zašto mislim to što mislim, ti si bar prihvatio to bez ismevanja i izvrtanja reči - cenim to, složili smo se da se ne slažemo (glede tih par deonica na desnoj obali Save) i to je to.

Bilo bi dobro kad bismo ovu nit teme mogli da privedemo kraju, jer pored toga što je više nego očigledno da sam jedini koji ima taj i taj stav (oko tih par deonica), kako je krenulo, uskoro će zbog mog otvorenog ne-voljenja tramvaja po gudurama i sokacima DOS da krenu da se puštaju buve kako me plaća naftni lobi, kako zidam ilegalnu nadogradnju na zgradi, radim za Šapića ili za Strelu i ko zna šta još. Video si ranije da su mi podmetnuli da hoću da ukinem sve tramvaje. A i pesmu su mi čak napravili. Zato bolje da privedemo kraju ovo jer ne vodi nikuda. A ja svakako neću - bar ne bez jakog razloga - da se neko vreme vraćam na temu deonica po centru i Slavija-Banjica. Utvrđeno je ovde, glasovima, eho-komorama i lajkovima većine, da su tramvaji u ok stanju, da su popularni među ljudima, da su brži i od autobusa, i da su za gužve oko njih krivi svi samo ne oni. I ništa, bože moj, neka tako i ostane.
 
Sada kada sam bio u Srbiji oktobar 2024. u špicu od FON do Vidikovca ceo sat, što nikada nije bilo...
Хоће ли на овој релацији метро да буде од помоћи по изградњи све три линије, или мора да се чека и планирано рачвање прве? :LOL:
 
Bilo bi zanimljivo izmeriti prosečnu brzinu kretanja ovog premetroa u Briselu i uporediti je sa brzinom "premetro" linije 13. A i ovo na slici ima svoju trasu po sredini ulice koliko vidim, ne gura se sa automobilima kao tramvaj u Požeškoj.
 
Па како, има гужве и даље, "саобраћај који потпуно умире" - а имају метро? Откуд то? Зар није метро света водица?

(Ако је за утеху, наш је планиран да буде 10 пута скупљи у изградњи, па ће потрајати док не изградимо 3 (4) линије ко Бугари.)
 
Па како, има гужве и даље, "саобраћај који потпуно умире" - а имају метро? Откуд то? Зар није метро света водица?

(Ако је за утеху, наш је планиран да буде 10 пута скупљи у изградњи, па ће потрајати док га не изградимо.)
Prebacih post u “metro” temu, ali da, ono je Bangladeš. U prevoz niko ni ne ulazi koliko je jeziv.
 
Upozorenje na sadržaj fotke
Pogledajte prilog 218960
Divag ln 11 gb 2613
Nije to samo jedan tramvaj, to je epitom odnosa napr(e)dnog Beograda prema javnom prevozu uopšte.

Što više toga po Božankama (tramvajskim i trolejbuskim) i BMC uoči predstojećeg Ekspa to bolji uvid međunarodne javnosti u razmeru septičke jame u koju je ovaj grad (zajedno sa zemljom) upao.

Ne mislim da ima poente da pišem jer sam još ranije skontao da su tramvaji (čak i ovi ovakvi) svete krave Beobuilda. Te da šta god se napiše o njima, ili predloži, ljudi će uvek sve svesti na zaključak da na desnoj obali Save ne treba ništa skraćivati i smanjivati, na levoj obali možda dodati samo još jednu liniju, a da su sama vozila sasvim ok, brza, topla i udobna.

Takođe sam uočio da se svaka kritika postojećeg stanja tramvaja izjednačava sa pozivima na njihovo ukidanje. Primer prvi, primer drugi.

Elem, na Dvojci vozi 2 do 3 vozila po smeru, što je presmešno. Zato nekad umeju da se čekaju i po 20 minuta. Dodatno glupo gomilanje i stajanje kod Pristaništa samo dodatno pogoršava celu situaciju i čini celu liniju nepredvidivom.

Zatim, stanje samih tramvaja je užasno i sramotno. Pored toga što uvek smrde na klošare, Katice koje se vuku na Dvojci su po pravilu uvek štrokave, ishabane, zarđale, umazane i izlepljene sa brdom gluposti, čak i po kabini.

Govorimo dakle o liniji koja služi da vozi po centru i da između ostalog prevozi i turiste do znamenitosti. A pogledajte samo na šta liči. Ali ni to ne bi bio toliki problem da makar tu svoju rutu vozila odrađuju odnosno voze kako treba. Ali cvrc.
Pogledajte prilog 219162
Pogledajte prilog 219164
Vozila se vuku, jedva idu, a i pored toga prave nenormalnu buku i vibracije gde god da prođu. Vuku se kad kreću iz mesta, pa često propuste da prođu neki semafor kad je ispred bio i drugi tramvaj. Vuku se kroz raskrsnice. Staju na svakoj skretnici jer vozač mora da izlazi sa velikom štrokavom štanglom i ručno preusmerava šine. Vuku se čak i na pravcima. Njihovi vozači prosto ne smeju da ih zalete brže od 20 km/h, čak ni na pravcu i ravnom.

Za neverne i bandoglave Tome, snimio sam Katicu kako se vuče 10-20 km/h na više mesta, na raskrsnici, na spoju šina i na pravcu. Imam problem da ih okačim, jer Beobuild ne dopušta ništa preko 10 MB. Pa ću da vidim da ih okačim na neki drugi način.

Dalje, da besmisao bude veći, a linija odbojnija, imamo i čuveno pomenuto stajanje kod Pristaništa. Gde linija koja je već prespora, postaje još gora, kada na putovanje koje je moglo da traje 10-15 minuta, a zapravo traje 20-25, se doda još 8-10 minuta stajanja. Al ajde što ometaju i prave boodalama putnike same Dvojke, nego što to rade i putnicima i vozačima 11ice.
Pogledajte prilog 219171
Pogledajte prilog 219168
Ne znam za vas, ali meni takvi tramvaji ne trebaju. I umoran sam od ćutanja i pretvaranja da sve to dobro radi i služi nečemu. I da nije jedna od najvećih sramota ovog grada.
Mislim da se ovde možda i previše generalizuje, kako po pitanju mana tako i prednosti (pri čemu nije reč samo o tramvaju).

Da su spori, nepouzdani, istrošeni, funkcionalno previše kruti za postojeće saobraćajno-urbanističke uslove na raspoloživoj infrastrukturi i kranje neoslonjivi (meni lično je ovo poslednje najupečatljivija mana koja ih stavlja iza svih površinskih vidova orevoza, čak i trolejbusa), ali da se ne mogu makar delimično reorganizovati, unaprediti, očuvati i proširiti to ni po pitanju drugih podsistema (počev od trolejbuskog) ne treba dovoditi u pitanje.

Tako da mislim da si samo malo bliže ivici tolerancije višedecenijskog iživljavanja, od koje verujem da nije daleko ni nemali broj ostalih forumaša, uključujući i mene.

I sam sam pomišljao kako tramvaj u Požeškoj gubi svaki smisao nakon otvaranja metroa, međutim sa vedrije strane činjenica je da bi osim skraćivanja i ukidanja izazvao "difuziju" autobusa na ostale ulice, uključujući i Lješku u smislu da linije 23, 52, 87, 87L i 88 (na tom delu trase ili u celosti) postaju suvišne, one poput 37 i 53 se skraćuju pre centra grada, a 49, 51, 55, 58 i 85 rekonfigurišu tako da pokriju Lješku ili Radničku, odnosno Čukaričku padinu dvosmerno Valjevskom (uz neizbežno prilagođavanje okolne mreže linija tipa 56 do BAS, 89 do Galenike tunelom ispod Ade, 512 umesto 511 i 58/88 od Sremčice, preko Novog Železnika, neke od metro stanica fo BAS tunelom ili mostom preko Ade). To bi oslobodilo prostora za tramvaj 8 preko Tošinog, odnosno omogućilo ukidanje 12 i cepanje 13 na 12 i 13 ka Banovom brdu (12 umesto 13) i Kneževcu (13).

To je samo jedan komplikovan primer optimizacije funkcije radijalnog kraka koji umnogome zavisi od stanja ostalih podsistema, iako je centralna mreža sama po sebi izrazito neefikasna (zagušena, nepouzdana i nefleksibilna). No i tu ima veoma dobrih predloga koji se mogu čuti od Karla (počev od rešenja Autokomande). Budući da bi drumsko pošćenje Beogradske izazvalo domino efekat isto je u kombinaciji sa premetroom Karađorđeva - Vuk primenjivo upravo na tesnoj Resavskoj (izbace se autobusi, dozvoli pristup stanarima i komunalnim službama celodnevno, dostavnim i ostalim vozilima noću).

Nije sve tako crno samo, samo što se umesto isključivog apokalipticizma treba usredsediti na podsticanje nadležnih (koji su prethodnih decenija uspevali samo da unazade sve živo) na rešavanje problema primenom adekvatnih metoda. Čitaju oni ovo, pa možda i usvoje neke ideje u korist svih nas.
 
Utvrđeno je ovde, glasovima, eho-komorama i lajkovima većine, da su tramvaji u ok stanju, da su popularni među ljudima, da su brži i od autobusa, i da su za gužve oko njih krivi svi samo ne oni. I ništa, bože moj, neka tako i ostane.

A nenene nećemo tako, niko ovde nije spomenuo da tramvajski saobraćaj funkcioniše odlično, i mnoge kritike su iznete i sa moje, ali i sa drugih strana u vezi tramvajskog saobraćaja.
To što iznosimo neke sodbrane ne znači da je sve kako treba, daleko od toga, ali ukidanje tramvaja Slavija - Banjica je jedan od većih bisera koji se mogao pročitati na ovom forumu.
 
Pre se od FON-a/FPN-a mnogo brže stizalo do Slavije tramvajima/33, nego 47 i 48. Ovi kad se zaglave u JNA, gužva pred komandu bude iznad stadiona. Tramvaj je zakazivao jedino kad bi se neko parkirao na šine. To je bilo pre rekonstrukcije Vojvode Stepe, pa ne mogu da pričam za trenutno stanje.
 
Sad je bezmalo dvaput brži tramvaj nego pre rekonstrukcije; od VTŠ do Autokomande se za manje-više isto vreme stigne tramvajem kao kolima (vozio se i tramvajem, i kolima pored tramvaja). Jednom sam išao tramvajem kad nisu radili semafori - vrh.

Ali sasvim je realna priča da će da udare na ovu prugu, bojim se. Mislim da priča o dvosmernim tramvajima i te kako ima veze sa mogućnošću okretanja pre kružnog toka. Otkako to pomenuh kednom ovde, Gangula je jednom prilikom mlatarao rukama iznad glave pri konstataciji 'na Autokomandi imate i one tramvaje'...
 
Poslednja izmena:
Neće Gangula biti gradonačelnik 100 godina, pa može da mlatara rukama do sutra. Iskreno, sumnjam da baš sam isključivo svojim idejama i voljom radi ovo što radi u Beogradu.
 
Pre neki dan sam se vozio tramvajem kroz Vojvode Stepe, od Autokomande do Saobraćajnog Fakulteta je jedan jedini put zastao na semaforu i upalilo mu se zeleno već posle desetak sekundi. Jedna od najboljih tramvajskih deonica u gradu, ali džaba kada se od Takovske do Autokomande vukao ko prebijen. A ovo kretensko rešenje kada posle Karađorđevog Parka desni tramvajski kolosek u pravcu Slavije preseca obe kolovozne trake da bi sa vijadukta prešao na drugu stranu ulice je posebna priča. Da li je moguće da 50 godina otkad postoji petlja ovde nisu mogli postaviti čak ni j****i semafor da reguliše prolaz kada tramvaj dolazi iz pravca Autokomande? Na ovom mestu svaka od 3 banjičke linije gubi ko zna koliko vremena dok se automobilska kolončina smiluje da je propusti.
 
U Beogradu već postoje nagazni semafori koji su programirani da automatski propuštaju tramvaje? Prvi put čujem za ovo. Ali ne menja činjenicu da je tramvaj spor kao usporen snimak, svuda sem na deonicama Milutina Milankovića-Blok 45, Autokomanda-Banjica, Savski Trg-Požeška i Most na Adi, Vukov Spomenik-Cvetkova Pijaca i Brankov Most-ZOO Vrt. Bio bi brz i na deonici Brankov Most-Slavija kada ga ne bi ubijale prometne raskrsnice, zašto tu nema pametnih semafora? Verovatno zato što bi onda dodatno usporili autobuse i automobile, razlog više zašto nam pored tramvaja treba i metro.
 
Da su spori, nepouzdani, istrošeni, funkcionalno previše kruti za postojeće saobraćajno-urbanističke uslove na raspoloživoj infrastrukturi i kranje neoslonjivi (meni lično je ovo poslednje najupečatljivija mana koja ih stavlja iza svih površinskih vidova orevoza, čak i trolejbusa)
Ima i toga svakako. Pisao sam o usranoj Dvojci, koja je em opslužena sa premalo vozila, em su bolno spora, em još bespotrebno stoje po 5-10 minuta kod Pristaništa kao da su odvozali trasu 25P ili 50, a ne 7-8 km oko centra, od toga polovinu polu praznu (EKOF-Prva gimnazija).

Kad se na to doda i fenomen da tramvajske linije u Beogradu više ne rade ili rade osakaćeno, nego što rade normalno i redovno, dođe se dotle da ljudi poput mene prestanu uopšte i da razmišljaju o njima kad god imaju alternativu. Jer niti želim da ih predugo čekam, niti želim da za to vreme gledam u pasulj da li 9 ide preko SSM ili Ade (govorim za prethodne mesece i godine, pre zatvaranja SSM), da li vozi samo do Slavije ili samo do Autokomande ili na NBG samo do depoa i šta ti ja znam. Prosto prejadni su postali, i odbijaju deo ljudi od sebe.
ali da se ne mogu makar delimično reorganizovati, unaprediti, očuvati i proširiti to ni po pitanju drugih podsistema (počev od trolejbuskog) ne treba dovoditi u pitanje.
Mogu, ali od toga nema ništa. I ja za to ne vidim krivca samo u gradskoj vlasti i to samo ovoj sadašnjoj. Vidim čitav niz, i to decenijama unazad.

Al ajde to, nego vidim i Grad, GSP i DJP koji hoarduju tramvaje, uglavnom viškove iz sveta i trpaju ih u depo na NBG, a tamo onda pola njih stoji neupotrebljeno. A ajde čik napiši ovde da bi mogli da se uposle da voze po više novih krakova na Novom Beogradu, tu bukvalno na pljuvometar oko depoa. Neeee, ne d'o bog. Pre će da se fantazira o njihovom teranju na Petlovo brdo, Jajince, Mirijevo... nego da se neko seti i složi da bi mogli da prođu još negde po Novom Beogradu, po Bežaniji i daleko bilo - do aerodroma. Ne, daj da ih guramo sve po planinama, sokacima i tesnacima. Pa dobro... pošto leva obala ne valja evo čekamo da ih proteraju do Petlovog brda (hoće, al malo sutra).
Tako da mislim da si samo malo bliže ivici tolerancije višedecenijskog iživljavanja, od koje verujem da nije daleko ni nemali broj ostalih forumaša, uključujući i mene.
Pa jesam, mislim grad je preopterećeniji i zapušteniji nego ikad. Ali pazi, meni ne smeta toliko oklocanost Katice poanosob. Ne smeta mi ni njena sporost ponaosob. Ni to što svakog dana menja trasu. Ni to što na svakoj skretnici staju, izlaze napolje i štanglom menjaju kolosek jer automatika ne radi. Ali kad se sve to, i još što šta poklopi, e onda naravno da mi se skupi sve. Al ajde što me ometaju kao putnika samog tramvaja, nego što me ometaju i kad sam u drugim vozilima JGP. E to je problem.

P.S.
Sad se nešto mislim... da sutra neko hipotetički pljune pare i kaže menjamo stare propale Katice na Dvojci novim udobnijim vozilima, tačno znam da bi se na forumu našlo par fanatika koji bi štrajkovali glađu zbog toga. Jer su oni zacementirali da Dvojku mora da vozi Katica, po mogućstvu belo-crveno-bela kao iz 80ih, pa makar raspadnuta i lišena rezervnih delova i servisa jer fabrike ni nema već četvrt veka. I tako držimo tu Dvojku i te Katice dok se može, dok se i poslednja ne raspadne. U međuvremenu se sramotimo pred svakime ko dođe u Beograd i obiđe centar, a sebe međusobno ubeđujemo da nam je tramvajski podsistem solidan i bogat pravcima, iako u praksi nikad ne radi sa više od 50% kapaciteta, a i to što radi, radi brzinom i efikasnošću magarca. Ali dobro, ljudi tako vole. Ipak je ovo vazda bila, ono što ja često kažem, nacija kolektivnog samozavaravanja.
 
Poslednja izmena:
U Beogradu već postoje nagazni semafori koji su programirani da automatski propuštaju tramvaje?
Ima jedan npr kod Veterinarskog fakulteta. Kad god dođe do donje ivice zgrade, odmah menja semafor i zatvara Bulevar Oslobođenja. Nekad čak i na opštu štetu, jer ako ga semafor propusti, a on krene na gore i naiđe na kolonu koja ne mrda ili slabo mrda, onda nekad ostane nasred ulice i preprečava oba smera ili bar samo onaj ka Hramu. To i kad se desi obično ne traje dugo, ali napravi domini efekat gde se onda sve poremeti i uspori. Posle se sličan domino efekat ponovi na putu uzbrdo jer tramvaji kasne sa svakom reakcijom u odnosu na druga vozila, i još se nastavi kod samog Hrama, gde obično zablokiraju raskrsnicu ili ostanu iza zaustavne jer ne mogu da stanu u stajalište ili ih blokiraju automobili koji skreću desno a ovi ne mogu da ih zaobiđu.

Inače ta tehnologija sa promenljivim semaforom i indukcionim trakama ispod asfalta za sad funkcioniše uspešnije nego starija, robusnija i jednostavnija tehnologija zvana automatska skretnica. Jer u Srbiji ništa nema logike, pa ni to.
 
P.S.
Sad se nešto mislim... da sutra neko hipotetički pljune pare i kaže menjamo stare propale Katice na Dvojci novim udobnijim vozilima, tačno znam da bi se na forumu našlo par fanatika koji bi štrajkovali glađu zbog toga. Jer su oni zacementirali da Dvojku mora da vozi Katica, po mogućstvu belo-crveno-bela kao iz 80ih, pa makar raspadnuta i lišena rezervnih delova i servisa jer fabrike ni nema već četvrt veka. I tako držimo tu Dvojku i te Katice dok se može, dok se i poslednja ne raspadne.
Sve Katice su manje-više zrele za zamenu, ni Divazi više nisu mladi, ali još uvek niko ne kaže da li će čak i ova Gangulina naručena Bozankaja biti u stanju da vozi strmom deonicom između Pristaništa i Pariske kada stigne? 25 Novih vozila je presmešna narudžbina za grad veličine Beograda, i ne treba očekivati da njih prvo puste na 11 i 2, ali valjda će nešto biti i sa onih najavljenih 100 komada zbog kojih je moron odbio donaciju 53 niskopodnih Šindlera. Ako je tek po dolasku ustanovljeno da beogradski CAF ne može da se penje uz Kalemegdan, ima li ikakve šanse da će Bozankaja moći? Ne bi se baš moglo reći da je to neki renomirani proizvođač kao što je CAF, PESA, Simens ili Štadler, a iskreno se nadam da turski tramvaji nisu kvalitetni kao turski autobusi.
 
Napisao sam "hipotetički". I govorio sam o nečemu drugom. Da se sutra hipotetički kupi 200 najboljih Simensa i deo pusti na Dvojku, opet bi bilo nostalgičara koji bi kukali da se ostave raspadnute štrokave Katice.

Inače nisam ni ja nimalo oduševljen Bozankajom. Mada sam iz godine u godinu apatičan i ravnodušan prema sve više stvari, jer je SNS ovaj grad pretvorio u takav brlog da ima toliko problema i nelogičnosti da ne znam ni od čega bi neki kmet poput mene mogao da krene, niti očekujem da će išta ikad sistemski i suštinski biti bolje. Kao što ne očekujem da se gužve u Beogradu ikada više reše, pa sve i da nam neko donira 10 milijardi dolara. Osim jednog dana kad populacija krene da mu opada, pa krene samo da se rešava. A za te zastoje i haos su, opet, krivi svi slepci koji su ga ukrivo razvijali zadnjih 100 godina. Da znam, prilično mračan stav. Ali to je istina. Beograd je jedan propali grad. Bio je slepilom osuđen na propast još pre 100 godina, samo je to sada kulminiralo sa nikad većom populacijom i najezdom u zadnje 2 godine i sa nikad glupljom a nikad kvarnijom vlašću.
 
Poslednja izmena:
Vrh