Šta je novo?

Tramvaji

Gospoda taksisti ne rade sa korisnicima usluga gradskog prevoza. ;)

P.S.
Čuh na vestima da se uskoro očekuje talas od 20 dana sa spoljnom temperaturom >35°C, a da će ovo leto biti jedno od najtoplijih u prethodnih 20 - ak godina.
 
Plata vozača autobusa podignuta na nešto preko 120 000 (osnovna) apsolutno bi rešila problem vozača, posebno uz akciju gsp da obezbeđuje obuku i polaganje kategorije. Problem solo vozila je deo pogrešne politikantske i populističke gradske politike koja im se sada obija o glavu.
Ali mnogo veći problem je stanje i tih i takvih, koliki god da su, koji rade, koliko ih izlazi, koliko bude isključeno u toku dana. Evo, upravo je jedan izgoreo u Brankovoj.
Sistemski problem koji se nikako ne može rešiti samo preko GSP-a. Ako bi Grad i bio voljan da da tolike pare za plate vozača, jer opet pominješ kao osnovnu zaradu 120000+ dinara, a to kad se uveća raznim dodacima znači može da ode i blizu 200000, kako bi se to odrazilo na sve ostale prevoznike u Srbiji? Prvi bi bili privatnici na tapetu u Beogradu. Znači još para iz kase. Takođe, prosto je nemoguće podići plate toliko vozačima, a održavanju ne, plus ne može direktor pogona onda, na primer, imati tih nekih 1000 evra koliko sad ima. Mislim, da ne budem shvaćen pogrešno, al za vozača autobusa, za razliku od vozača tramvaja, dovoljna je samo osnovna škola da bude primljen u radni odnos. Jeste posao jako težak, zahtevan i odgovoran, ali imamo i toliko drugih struka koje bi se digle i to s punim pravom, pošto su kod nas bedno plaćeni i neurohirurzi, a vozač D kategorije ipak nije pilot, da opet ne budem shvaćen pogrešno. Jednostavno, takav sistemski problem nije rešila ni jedna razvijena zemlja prostim dizanjem plata u nebo, jer ni u Nemačkoj vozač autobusa nema tipa 6000 evra neto. RICO agencija i sad vrši prekvalifikaciju sa C na D besplatno o trošku GSP-a, s tim što imaju ugovornu obavezu da ostanu u firmi dve godine, ako ne misle da tu obuku plate sami na kraju.

Mora se raditi na rasterećenju (od autobusa) javnog prevoza u Beogradu, pa i drugim većim gradovima u Srbiji. Koliko je samo gradova koji i te kako imaju i potrebu, i uslove za lagano uvođenje tramvaja. Sad već postoje tramvaji koji se mogu samostalno kretati i bez vozača, a svakako ćemo i u budućnosti mnogo lakše nalaziti kadrove za tu vrstu javnog prevoza. I javni prevoz mnogih evropskih gradova bio odavno kolabirao da se oslanja 90% na autobuse, a novac za toliko dizanje plate raznim strukturama u državi neće doći tek tako. A čak i kad bi se sve to sprovelo, govorim o drastičnom povećanju plata vozača, mada sumnjam da će i to rešiti problem na duže staze, koliko bi trebalo onda naplaćivati uslugu prevoza? Koliko je samo povlašćenih kategorija u Beogradu. Sve to mora da se pokrije iz neke kase.
 
Sve se slažem, ali i tu će počeri da deluje tržišni zakon ponude i potražnje.
Tržište zanatskog rada je odreagovalo logično. Nema zanatlija i njihov rad je poprilično poskupeo. Vozač je deficitaran, i to se oseća, a tek će. Ne vidim nikakav problem u tome da vozač koji odradi svoju smenu sa 20-30 noćnih sati ima platu kao i šef saobraćaja. Tada će firma moći i da pravi selekciju vozača, a ne kao sad da prima svakoga ko dođe voljan da radi. Ovakve situacije dešavale su se već u prošlosti. 1996-1997.nastao je vwčiki problem i rešen je zapošljavanjem izbeglica nakon Oluje. A tada je vozačka plata bila u visini dva proseka ili 2 plate srednjoškolskog profesora. Ne možwš da porediš sa nemačkim platama, jer tamošnja osnovna vozačka plata obezbeđuje mnogo normalniji život nego ovdašnja.
Ako Grad želi prevoz, moraće i da ga plati, građani takođe. A u unutrašnjim reorganizacijama i ekonomisanju krije se mnogo novca. Posebno mislim na održavanje. Trenutno u GSP radi niz tipova vozila i firma nije u stanju da se bori sa svim što nova vozila donose, pa se pribegava eksternom održavanju koje mnogo više košta, parcijačizuje se nabavka delova, vozila više stoje... Destumuliše se na razne načine isključivanje vozila, čak i onda kad bi se isključivanjem i blagovremenom intervencijom sprečio dugoročno veći i skuplji problem. Koliko vozila izađe na brojno stanjw da bi ih posle kamioni sakupljali po gradu...? Sve to košta. Košta i kupovina neproverenih i nepouzdanih vozila, jer će im u startu biti kraći vek i skuplje održavamje, a koštala su kao normalna.
Dalje, izgubilo se stimulisanje domaćinskog odnosa zaposlenih, i održavanja i vozača, prema vozilima i radu. 1995.direktor Dorćola javno je posvalio tehnički deo pogona kad se dogodilo da je za ceo jedan dan bilo samo 9 izgubljenih minuta. Podeljena je tada neka mala stimulacija. To je sitno, i nije trošak već investicija u budući bolji odnos zaposlenih prema firmi, opremi, prevozu i građanima.
Nije dovoljno samo dići plate. Povećane bi pomogle da se dođe do vozača, ali sam prevoz može da se ppboljša tek temeljnim promenama. Politika kupuje i bira vozila, troši pare na besmialena farbanja, recimo, a saobraćaj i održavanje se ne pitaju.
Zlatno vreme funkcionisanja GSP i prevoza u gradu bilo je 1989 - 1991. Vozni park je obnovljen, sistem naplate prilično f-nisao, unapređivan je saobraćaj i upravljanje njime, podešavane linije prema korisnicima. Nakon sloma sredinom devedesetih ništa se više nije vratilo u normalu. Svi pogoni usvojili su politiku štapa i kanapa i krpež preuzet iz Dorćola. Svako svoj posao u lancu samo otaljava, prebacujući odgovornost na drugoga. Na kraju, kao izloženiji, vozač biva i jedini odgovoran, na njemu se u konačnici lome kola.
E, zato mora da bude i plaćen!
 
Ja kad sam napisao da vozač D kategorije ipak nije pilot, nisam mislio da time omalovažim ničiji rad, a kamoli vozača autobusa sa kojima radim na ovaj ili onaj način 12 godina. Naveo sam to kao primer, jer ipak su to neuporediva zanimanja. Pilot mora završiti neke mnogo ozbiljnije škole, i proći daleko ozbiljnije obuke, ima daleko više procedura koje mora ispratiti u svom radu, ima sigurno i daleko veću odgovornost iako se i jedni i drugi bave prevozom putnika. Prosto, pilot odgovora za daleko skuplju opremu, prevozi daleko veći broj putnika, može napraviti daleko veću štetu, pa i uništiti omanji kvart u slučaju nezgode i pobiti isto tako i preko 800 ljudi u samo jednoj nesreći u zavisnosti od letelice. Nije šala biti ni pilot kargo aviona, a kamoli putničkog, pa s tim u vezi mora imati i daleko veća primanja od vozača autobusa u gradskom saobraćaju. Na to sam mislio.

Odgovornost vozača u odnosu na direktora se svakako čini veća, jer prosto prevozi putnike. Svašta mu se može desiti u toku radnog vremena, al opet dobar deo tog vremena prođe u rutinskoj radnji, na svu sreću. Nesreće sa smrtnih ishodima su jako retke, opet na sreću. Direktor nikako nema rutinski posao, jer koordinisanje radom celog pogona nije nimalo naivan posao, ma koliko se to tako činilo posmatračima sa strane. Fakultet naravno obavezan, i to samo Saobraćajni ili Mašinski, a nisu mačiji kašalj ni jedan ni drugi. Radno vreme im često prelazi osam sati, podrazumeva i dolazak u sred noći, ako za to postoji potreba i tresu se vala za sve i svašta. Jedan primer, desio se slučaj pre par meseci da je CAF zablokiran ostao na okretnici Banovo brdo. Nema popravke na licu mesta, jer mu nema prilaska dole bez da ga dizalica podigne. E tu direktor mora da se postara da se vozilo dovuče nekako do depoa sa sve blokiranim točkovima. Vreme kratko. Možda malo pre jedan ujutru do tri i nešto isto tako ujutru. Morala su ga hladiti čak dva vatrogasna vozila duž cele trase, što je bio košmar za činiti preko Mosta na Adi. Imaju direktori i te kako stresa u raznim situacijama.

Za mnogo toga se ja slažem sa tobom Branik, al mislim da posao zanatlija opet predstavlja nešto drugačiju pojavu na svakom tržištu. Oni svoj rad naplaćuju od trećih lica, i tu je mnogo širok opseg naplate usluga u odnosu na situaciju na tržištu. Na kraju krajeva, mnogo je tu različitih poslova, i onih jako komplikovanih i složenih, i onih krajnje jednostavih. GSP ima velike muke da zadrži dobre majstore sa ovakvim primanjima. Vozač teško da će u Srbiji naći nešto puno bolje plate i uslove rada u odnosu na GSP, sem ako ne ode preko, a dobar majstor može gde god hoće imati znatno veća primanja nego u GSP-u, i to ovde kod nas, pogotovu oni koji rade automatske menjače na primer. Grad ne treba samo da pumpa pare svih nas u radnu snagu, jer teško da Srbija po tom zanimanju može da parira bogatijim zemljama koje se otimaju za vozače svih kategorija, već treba da traži i sprovodi rešenja koja će nas učiniti manje zavisnim u budućnosti od vozača D kategorije. Rekoh već da sa njima kubure i mnogo bogatije zemlje. A i sad vozači, ne baš tako retko, preskaču šefa saobraćaja po plati, a oni što voze noćne linije odavno i direktore pogona i to sa popriličnom razlikom. Prodaja karata čini tu razliku uglavnom. Prosto, ne može se samo vozačima dizati plata. Ima tu još struktura, održavanje na prvom mestu, a mora se odraziti i na mnoga druga zanimanja van GSP, kao i na realno sve druge prevoznike u zemlji. Složen sistemski problem nema samo jedno rešenje, odnosno ne rešava se samo jednom merom. A javni prevoz se mora dobro platiti tu se apsolutno slažem, ali ne samo kroz plate, nego i debelim investicijama. S druge strane moraju se onda isto tako ti troškovi nadoknaditi nekom kvalitetnijom naplatom usluge. Neće to nikada biti profitabilna grana, i ne treba, al ne treba se vala ni pumpati subvencijama preko 50%.
 
Fakultet naravno obavezan, i to samo Saobraćajni ili Mašinski, a nisu mačiji kašalj ni jedan ni drugi.
Bogme, teško da će na Saobraćajnom, bar ovom ovakom sadašnjem, naučiti dovoljno praktičnih stvari za vođenje preduzeća ili njegovog pogona. Tamo se uči od svega ponešto a u stvari ništa konkretno. Plus, u slučaju Drumskog smera, ekipa koja ga drži kandžama (Tica i njegova klika) se uvek postaraju da studenti dobiju tek delić potrebnih znanja, veština i alata. Da im ne bi bili konkurencija. Da sutra kada treba da se reorganizuje javni prevoz u nekom gradu ili naselju, da student ima samo deliće znanja, da ne bi mogao da bude sam sebi dovoljan i funkcionalan. Pa da se zato zovu Tica i Svita, da oni to obave, za mnogo masnije pare.

Ali da, suština stoji, da direktori treba da budu obrazovani ljudi. Makar obrazovani i vešti na papiru. Da ne bismo sutradan imali neko novo krme Grčića u GSPu pa da ''optimizuje'' pogon Dorćol kao što je ''optimizovao energetski sistem''.
 
Sa kakvim god znanjem da izađe taj student, kvalifikovaniji je od Tice, al' džaba ti kada njega neće da angažuju, nego Ticu da zajedno za jedno popodne sklepaju reorganizaciju, koju posle uvale nekom kvalifikovanom studentu da im napiše studiju izvodljivosti i opravdanosti, a za to vreme oni dele % uz kaficu, zavaljeni u nekom kafiću.
 
Није квалификованији од Тице, али је свакако мањи гмаз од предметног... прелетача.
 
Po tome ispada da su svi ministri u vladi, gradonačelnik i zamenik zamenika, kao i novobeogradski kandidat za gradonačelnika, kvalifikovani za funkcije koje obavljaju, a ujedno i kvalifikovaniji od bilo koga drugog. ;)
 
Па не испада, Тици је струка баш то, градски саобраћај. И налази се на врху хијерархије струке у Србији. Е сад, што мења мишљење како кажу ови које помињеш док се мењају у фотељама, то је проблем... Осим што је уз то и бахат и надмен.
 
Doći će trenutak kad će tržište rada definisati platu, kaovšto se to dogodilo u zanatakom sekroru već, ili će nam doći neki sa istoka da nas voze, jer nas ovi vozaju
 
Ја бих предложио увођење три нове трамвајске линије:
Линија 4 ( Бежанијска коса - Ташмајдан ):

Линија 8 ( Ташмајдан - Земун(Кеј ослобођења) ):

Линија 15 ( Нови Београд (Блок 45) - Земун(Кеј ослобођења) ):

Црвеном бојом означени су трамвајски подвожњаци које би било неопходно изградити.
 
Jedino sto bih promenio u prvoj je da ide pravo samo umesto u Bulevar Mihajla Pupina, inace super ideja.
 
Ne bih trasirao tu liniju kroz Bulevar Zorana Đinđića jer je velikom dužinom te ulice na razdelnom ostrvu parking,a i smatram da je bolje da povezuje mesta poput Palate "Srbija",zgrade Energoprojekta i opštine NBG.
 
Prve dve linije su veoma slične trasi metroa dok je treća super ali bi je pre terao duž omladinskih brigada kako bi se odmenili oni nesretni autobusi.

Inače evo situacije od danas na NBG-u

Možeš li da napišeš u temi za autobuse šta bi u tom slučaju radio s autobuskim linijama u Omladinskih brigada i kako bi javnim prevozom povezao Bulevar Crvene armije i Bulevar umetnosti?
 
Ne bih trasirao tu liniju kroz Bulevar Zorana Đinđića jer je velikom dužinom te ulice na razdelnom ostrvu parking,a i smatram da je bolje da povezuje mesta poput Palate "Srbija",zgrade Energoprojekta i opštine NBG.
Pa bas zato sto je tu parking treba da prodje tramvaj jer je ostrvo za tramvaj i ostavljeno a parking je tu da bi parking servis uzeo pare, a dosta ljudi koji sada dolaze kolima bi verovatno preslo na tramvaj. Sva mesta koja si naveo vec povezuje N linija, a najvise bi se poklapala sa 75.
 
Sirenje linija i biciklistickih staza treba raditi istovremeno sa destimulisanjem kola (ukidanje i poskupljenje parkinga). Poenta je da vozi onaj ko bas zeli ili bas mora. Ako imam tramvaj koji me vozi od kuce do posla za priblizno isto vreme, i ima klimu, isao bih tramvajem. Ako moram da presedam vise od jednom i cekam neki 68 koji mozda ide na pola sata a mozda i ne i da ga cekam na suncu, verovatno cu kolima. Tako razmislja vecina ljudi. Zato se masovno kupuju trotineti, jer je jednostavnije, a verovatno i brze nego kolima.
 
Ако се икада изгради Нови савски мост,могла би да се уведе и линија 4А која би као и линија 4 коју сам предложио ишла од Бежанијске косе до Ташмајдана,с тим да би од Норвешке улице до Новог савског моста ишла преко Николе Добровића,Тошиног бунара,Булевара Милутина Миланковића и Владимира Поповића.
 
Kakve gluposti 9L koja je bespotrebna do slavije ima 4-5 cafova kao i 7 redovno dobro na 7 su potrebni ali nikako nece da na 12 salju kafove redovno vozi 1 i to je to.A sad se za 9L uzima sa 7 i 13..kako je 2018/19 12ica imala 7-8 cafova sad jedva 1.a i onako ih je 11 van saobraćaja.
 
Vrh