Šta je novo?

Tramvaji

Па чекај како је могуће да је у СССРу готово по свим Републикама, па и у чланицама Варшавског уговора изграђен метро систем - Москва, Кијев, Минск, Баку, Јереван, Тбилиси Ташкент, Букурешт,...а СФРЈ није успела да изгради барем у престоници један такав систем а били смо далеко развијенији и имали стручне кадрове па и добре односе са свима?! Дакле када већ говоримо о развоју у послератном периоду зашто Букурешт има метро а ми не? Исто се односи на трамваје- неспособност упарено са политичком вољом!
Zbog fenomena koji ovde traje već minimum 100 godina, a ne od 1945.

Zato što je ovde sve uvek podređeno politici i nastojanju političmara da rade samo ono što može da se završi u njihovom mandatu i što je odmah vidljivo i opipljivo glasačima ili bar javnosti.

Drugo, zbog večitog taborenja i inaćenja Srba, i nesposobnosti da se slože oko bilo čega, pa i oko toga kuda graditi metro, koji i kakav.

Treće, zbog toga što kada bi se i pokrenule priče o velikim projektima i modernizaciji gradova, uvek bi se našla lepeza izgovora. Te neće Beograd nikad prerasti 600.000 ljudi, te neće se saobraćaj mnogo uvećati, te ne treba nama metro, te rešiće to autoput, te ima vremena, te sad je nešto preče, te ovo te ono...

Četvrto, ovde je uvek bila neka slepačka škola misli i politika da ako se ne obezbedi svih 100.00% sredstava i poslednji dinar za poslednji pisoar na poslednjoj stanici, da je bolje ni ne započinjati projekte nego ih raditi u fazama.

Peto, za metro kažu neki da je bilo ustručavanja i zato što su se bojali šta će reći i kako će reagovati Hrvatska i Slovenija ako se iz saveznog budžeta dotira izgradnja metroa.

Šesto, ima i toga da je konfiguracija Beograda jako loša i izazovna, i sa svakom novom decenijom gradnje i doseljavanja, bilo je sve teže graditi neke trase metroa. Ovo nije nepremostiva prepreka, ali jeste uticala donekle na otezanja i komplikacije.

I naravno svi ti problemi su prisutni u Srbiji još od pre 1945. A i ne vidim kakve veze ima neizgradnja metroa sa ukidanjem tramvaja 50ih i 60ih što je bila globalna praksa i trend.
 
Vlastima tokom SFRJ perioda se može zamerati što su izabrali ovu varijantu BG čvora, sa Prokopom koji će doveka biti proždiruća crna rupa (ne samo finansijski nego i urbanistički i organizaciono), sa račvanjem ispod stadiona Partizana i sa trasama tunela i nadvožnjaka ispod Belog dvora i Maršalata, a kroz grad koji ograničavaju i remete neke druge ideje i planove. Recimo Prokop ti uslovljava da buduće metro linije kroz njega idu pod uglom od 90 stepeni, u greben Kliničkog centra. I može se zamerati saveznim vlastima što su bacali pare na projekte koje nikad nisu ni upotrebili (Konjic, Slatina, Željava i slično)

Ali isto tako s druge strane, te vlasti su napravile i ostavile nešto infrastrukture iza sebe, a uz to su podigli i izgradili mnoge fabrike i uslovno rečeno - nekadašnje brendove.

Moj generalni stav je da su sve vlasti na ovim prostorima bile slepačke i ogavne. Teško je kvantifikovati sve ponaosob, ali svakako ne mislim da su ovi od 1945 do 1990 bili najgori, niti da su po pitanju metroa, tramvaja i razvoja grada bili najgori ili imali neke skrivene namere i zavere na visokom nivou. Jesu i oni us..li Beograd na nekoliko načina i na nekoliko polja, ali to je više bilo do korupcije i gluposti nego do neke velike komunističke zavere jednih Srba protiv drugih.
 
Zbog fenomena koji ovde traje već minimum 100 godina, a ne od 1945.

Zato što je ovde sve uvek podređeno politici i nastojanju političmara da rade samo ono što može da se završi u njihovom mandatu i što je odmah vidljivo i opipljivo glasačima ili bar javnosti.

Drugo, zbog večitog taborenja i inaćenja Srba, i nesposobnosti da se slože oko bilo čega, pa i oko toga kuda graditi metro, koji i kakav.

Treće, zbog toga što kada bi se i pokrenule priče o velikim projektima i modernizaciji gradova, uvek bi se našla lepeza izgovora. Te neće Beograd nikad prerasti 600.000 ljudi, te neće se saobraćaj mnogo uvećati, te ne treba nama metro, te rešiće to autoput, te ima vremena, te sad je nešto preče, te ovo te ono...

Četvrto, ovde je uvek bila neka slepačka škola misli i politika da ako se ne obezbedi svih 100.00% sredstava i poslednji dinar za poslednji pisoar na poslednjoj stanici, da je bolje ni ne započinjati projekte nego ih raditi u fazama.

Peto, za metro kažu neki da je bilo ustručavanja i zato što su se bojali šta će reći i kako će reagovati Hrvatska i Slovenija ako se iz saveznog budžeta dotira izgradnja metroa.

Šesto, ima i toga da je konfiguracija Beograda jako loša i izazovna, i sa svakom novom decenijom gradnje i doseljavanja, bilo je sve teže graditi neke trase metroa. Ovo nije nepremostiva prepreka, ali jeste uticala donekle na otezanja i komplikacije.

I naravno svi ti problemi su prisutni u Srbiji još od pre 1945. A i ne vidim kakve veze ima neizgradnja metroa sa ukidanjem tramvaja 50ih i 60ih što je bila globalna praksa i trend.
Глобална пракса и тренд је било укидање трамваја уз почетал изградње метро система - зато сам потенцирао ову тему око метроа.
 
Глобална пракса и тренд је било укидање трамваја уз почетал изградње метро система - зато сам потенцирао ову тему око метроа.
Evo napisao sam gore taksativno šta je sve uticalo.

Zavere i velikog malicoznog plana i agende glede razvijanja Beograda nije bilo. Ali jeste bilo mnogo gluposti, korupcije, balkanskih taborenja, inaćenja, slepila... pa i prethodno nerešenih a nagomilanih problema koji su samo rasli i sve više remetili temeljnu transformaciju i modernizaciju.
 
1000008843.jpg
 
Metro baš nije imao nikakve veze sa ukidanjem tramvaja 50-tih i 60-tih godina, već rečeno. Beograd, takođe, nije bio baš tako veliki grad tih godina, dok prvi milion stanovnika postiže 79 godine, otkad i kreću planovi izgradnje metroa. Znači bio je u planu, al nije se imalo očigledno ni novca, a verovatno je ponestajalo i vremena za realizaciju, jer su 80-tih nekoliko kriza pogađale SFRJ. Takođe, Jugoslavija baš nikakve veze nije imala sa SSSR-om. Dva potpuno različita sistema. Tim pre što je SSSR mnogo šta radio u svojevrsnoj izolaciji, a pritom raspolagao sa ozbiljnim sredstvima sopstvenim, plus ogromnom prilično povoljnom radnom snagom, koja nije imala gde da beži. O razmerama posedovanje nepresušnog ljudstva, dovoljno govori katastrofa černobiljske elektrane. Tako nešto dekadentni Zapad bi mnogo teže sanirao i koliko toliko ublažio katastrofu. Doduše, tamo se to verovatno i ne bi desilo, barem ne u tolikom katastrofalnom obimu. SSSR je po mnogo čemu bio vrlo specifičan, tako da stvarno nema poređenja tu sa bivšom Jugoslavijom.
 
Nismo imali para, eto.

Koliko nismo imali govori da ni tramvajski sistem nije proširen do kraja.
Rumunija i Bugarska su u to vreme imale para i za jedno i za drugo. Nisu čupale tramvaje već su ih širile, a metro su izgradile. Rumunija još sedamdesetih, Bugarska osamdesetih i devedesetih.
Beograd, takođe, nije bio baš tako veliki grad tih godina, dok prvi milion stanovnika postiže 79 godine, otkad i kreću planovi izgradnje metroa. Znači bio je u planu, al nije se imalo očigledno ni novca, a verovatno je ponestajalo i vremena za realizaciju, jer su 80-tih nekoliko kriza pogađale SFRJ.
Nije ni Sofija bila nešto baš velika u to vreme, pa je pod komunizmom bar započela izgradnju metroa i prvu fazu prve linije je završila i otvorila pre početka 21. veka. Najuže naselje Beograd je prvi milion prešlo krajem sedamdesetih kada i Sofija, ali je beogradska urbana zona već bila milionska mnogo pre toga. A postojala je i Jovinova metro-studija iz 1976. i Janjićeva studija iz 1968. i GUP iz 1950. i plan o železničkom tunelu Savski Trg-Knežev Spomenik iz 1883. od onda su nacrtani i napisani kilometri projektne dokumentacije, a iskopano 0 milimetara tunela. A tramvaj je više počupan pedesetih nego što je na kašičicu proširen osamdesetih.

Nismo mi devedesete proćerdali u ratovima, nego su nam ratovi bili nametnuti, upravo od strane Broza koji nas je svojim granicama i uređenjem prokleo za narednih stotinu generacija. Možda je on bio državnik za svoj narod, ali za nas je bio državnik koliko i ovaj nepomenik danas kome je očigledno uzor. Jasno je da je pedesetih i šezdesetih na zapadu opšti trend bio da se tramvaji menjaju autobusima, SFRJ se u saobraćajnoj politici više ugledala na zapad nego na druge komunističke zemlje, ali kako to da u Zagrebu nije sakaćena postojeća tramvajska mreža dok u Beogradu jeste? Manji gradovi su u većini republika tada potpuno ukinuli tramvaje, iako su u Osijeku opstali do danas. Ne vidim zašto nisu mogli opstati u Novom Sadu i Nišu koji su prostorno za tramvaj skoro idealni, a od Osijeka su mnogo veći?
 
Mnogo te voza nacionalizam.

Srbija i Srbi bezgrešni i savršeni, a za sve loše što nam se dogodilo, ili što smo mi sami sebi uradili - krivi zaverenik Tito i ljubomorni zapad...

A još pre 100 godina Nušić i Rajs pisali kakvi Srbi umeju da budu i šta su sve u stanju da urade i sebi i drugima.
 
@Užice
Sofija i Bukurešt su bili pod protektoratom SSSR-a, opet nema poređenja sa nama. O delu Josipa Broza Tita može naširoko da se raspravlja, a izvini verujem da si ipak klinac koji nije to vreme ni zakačio, niti se ozbiljnije bavio i informisao o ondašnjoj državi, pa s toga daješ sebi malo previše za pravo da pljuneš na to vrlo površno u svega par rečenica. Nije ti prvi put. Kad si se dohvatio granica, Jugoslavija nije bila ideja niti delo Tita, nego raznih učenih Srba još iz vremena vladavine Miloša Obrenovića. Broz je nastavio ono što je stvoreno 01.12.1918. godine, a priznato od pojedinih evropskih država mnogo godina kasnije. Tek o tome može naširoko da se raspravlja. Od unitarističke države Karađorđevića, pa do federacije gde svaka članica ima pravo na samoopredeljenje mogu tomovi i tomovi knjiga da se pišu. Vrlo ozbiljna tema za diskusiju kojoj ovde nije mesto. Šta god da je bilo, imali smo vremena da radimo drugačije i bolje, ako je baš sve u onoj Jugoslaviji bilo toliko loše, pa evo nismo. To nešto govori, barem meni.
 
Rumunija i Bugarska su u to vreme imale para i za jedno i za drugo. Nisu čupale tramvaje već su ih širile, a metro su izgradile. Rumunija još sedamdesetih, Bugarska osamdesetih i devedesetih.

Nije ni Sofija bila nešto baš velika u to vreme, pa je pod komunizmom bar započela izgradnju metroa i prvu fazu prve linije je završila i otvorila pre početka 21. veka. Najuže naselje Beograd je prvi milion prešlo krajem sedamdesetih kada i Sofija, ali je beogradska urbana zona već bila milionska mnogo pre toga. A postojala je i Jovinova metro-studija iz 1976. i Janjićeva studija iz 1968. i GUP iz 1950. i plan o železničkom tunelu Savski Trg-Knežev Spomenik iz 1883. od onda su nacrtani i napisani kilometri projektne dokumentacije, a iskopano 0 milimetara tunela. A tramvaj je više počupan pedesetih nego što je na kašičicu proširen osamdesetih.

Nismo mi devedesete proćerdali u ratovima, nego su nam ratovi bili nametnuti, upravo od strane Broza koji nas je svojim granicama i uređenjem prokleo za narednih stotinu generacija. Možda je on bio državnik za svoj narod, ali za nas je bio državnik koliko i ovaj nepomenik danas kome je očigledno uzor. Jasno je da je pedesetih i šezdesetih na zapadu opšti trend bio da se tramvaji menjaju autobusima, SFRJ se u saobraćajnoj politici više ugledala na zapad nego na druge komunističke zemlje, ali kako to da u Zagrebu nije sakaćena postojeća tramvajska mreža dok u Beogradu jeste? Manji gradovi su u većini republika tada potpuno ukinuli tramvaje, iako su u Osijeku opstali do danas. Ne vidim zašto nisu mogli opstati u Novom Sadu i Nišu koji su prostorno za tramvaj skoro idealni, a od Osijeka su mnogo veći?
Браво за коментар! Потписујем сваку реч!
 
Nije bilo sve loše. Najbitnije što je bilo loše jeste temelj države. Temelj su platile desetine hiljada ljudi. Često bez suđenja, a ako je i bilo suđenja bilo je često nepravično.
Neki su se pokajali šta su napravili i za to platili visoku cenu: Nova klasa
 
@Užice
Sofija i Bukurešt su bili pod protektoratom SSSR-a, opet nema poređenja sa nama. O delu Josipa Broza Tita može naširoko da se raspravlja, a izvini verujem da si ipak klinac koji nije to vreme ni zakačio, niti se ozbiljnije bavio i informisao o ondašnjoj državi, pa s toga daješ sebi malo previše za pravo da pljuneš na to vrlo površno u svega par rečenica. Nije ti prvi put. Kad si se dohvatio granica, Jugoslavija nije bila ideja niti delo Tita, nego raznih učenih Srba još iz vremena vladavine Miloša Obrenovića. Broz je nastavio ono što je stvoreno 01.12.1918. godine, a priznato od pojedinih evropskih država mnogo godina kasnije. Tek o tome može naširoko da se raspravlja. Od unitarističke države Karađorđevića, pa do federacije gde svaka članica ima pravo na samoopredeljenje mogu tomovi i tomovi knjiga da se pišu. Vrlo ozbiljna tema za diskusiju kojoj ovde nije mesto. Šta god da je bilo, imali smo vremena da radimo drugačije i bolje, ako je baš sve u onoj Jugoslaviji bilo toliko loše, pa evo nismo. To nešto govori, barem meni.
Човек уопште није поменуо ни Броза нити критиковао тадашњи систем у контексту политике социјализма, али је чињеница да наш социјализам који свакако био бољи и либералнији од оног у СССРу није изнедрио инфраструктуру као неке државе СССРа. И у то време су укинути поменути трамваји а не у време СРЈ,СЦГ или РС...
 
Mnogo te voza nacionalizam.

Srbija i Srbi bezgrešni i savršeni, a za sve loše što nam se dogodilo, ili što smo mi sami sebi uradili - krivi zaverenik Tito i ljubomorni zapad...

A još pre 100 godina Nušić i Rajs pisali kakvi Srbi umeju da budu i šta su sve u stanju da urade i sebi i drugima.
И то је неспорно.
 
Човек уопште није поменуо ни Броза нити критиковао тадашњи систем у контексту политике социјализма, али је чињеница да наш социјализам који свакако био бољи и либералнији од оног у СССРу није изнедрио инфраструктуру као неке државе СССРа. И у то време су укинути поменути трамваји а не у време СРЈ,СЦГ или РС...
On Broza inače pominje često, a i te kako se i sad dokačio tog sistema, što možda ti nisi primetio. Opet, nisu radili ništa što i mnogi drugi u to vreme, i iz opravdanih i iz neopravdanih razloga. Naš sistem, nazovimo ga socijalizmom, nema apsolutno nikakve veze sa onim u Sovjetskom savezu. Moram opet ponoviti da je SSSR funkcionisao mnogo drugačije, bila je to moćna država, iako ne preterano otvorenog tipa, al sa bukvalno svim mogućim resursima, pa su stoga i pravili često nepotrebne i predimenzionisane stvari, uz upitnu svrhu i realnu isplativost. Moglo im se. Nemali broj metro sistema im je u neku ruku promašaj, urbanizam jednog Bukurešta, na primer, katastrofalan itd. Radili su kako su radili i prema pravilima Hladnog rata, večito takmičarski nastrojeni, razumljivo, i opet se tu mi nađemo u poređenju. Ne treba ti povlačiti nikakve paralele jednostavno.
 
Mnogo te voza nacionalizam.

Srbija i Srbi bezgrešni i savršeni, a za sve loše što nam se dogodilo, ili što smo mi sami sebi uradili - krivi zaverenik Tito i ljubomorni zapad...

A još pre 100 godina Nušić i Rajs pisali kakvi Srbi umeju da budu i šta su sve u stanju da urade i sebi i drugima.
Naša je krivica to što je od 2000. do danas izgrađeno samo par stotina metara nove tramvajske pruge i što metro nije ni taknut. Mislim na režime koji su za to vreme vladali i na one koji su ih birali.

To što od 1945. do 2000. nije izgrađen metro i što su ukinuti kilometri i kilometri tramvaja je krivica Broza, njegovih gradskih i republičkih kadrova, kao i neodržive zemlje koju nam je ostavio u nasleđe.

Da je Džordž Vašington ustrojio SAD kao trulu konfederaciju u kojoj svaka savezna država i teritorija ima pravo veta na bilo koju saveznu odluku, pravo na samoopredeljenje do otcepljenja i po jednog člana predsedništva iz svake države i teritorije umesto inokosnog predsednika, ta zemlja bi se raspala u krvi u roku od par godina nakon njegove smrti, bez obzira što u njoj većinom žive narodi istog jezika pa čak i vere, a pogotovo su živeli pre 200 i kusur godina. Nikada ne bi postala ni regionalna ni svetska sila, niti bi izgradila hiljade kilometara tramvaja u 19. veku i metroa i autoputeva u 20, veku. Politička karta Severne Amerike bi do danas ostala rascepkana kao Balkan ili Latinska Amerika, postojale bi i indijanske i anglosaksonske nezavisne republičice ako ih Britanija ne bi ponovo osvojila. I čisto sumnjam da bi takav Vašington danas imao svoj mauzolej, glavni grad, spomenike, ulice i fanove na tom prostoru, kao što su u Srbiji neki i dalje zaljubljeni u Broza koji nas je ojadio za narednih 1000 godina i svima koji su izginuli u ratovima od 1804. do 1918. pljunuo na grob i rekao "džabe ste krečili" ili "džabe ste krvarili". A oni su mu bili i lični protivnici u ratu, pošto se kao austrougarski podnarednik borio na drinskom frontu 1914. godine, a možda i učestvovao u vešanju 4000 civila u Mačvi pre Bitke na Ceru.
 
Човек уопште није поменуо ни Броза нити критиковао тадашњи систем у контексту политике социјализма, али је чињеница да наш социјализам који свакако био бољи и либералнији од оног у СССРу није изнедрио инфраструктуру као неке државе СССРа. И у то време су укинути поменути трамваји а не у време СРЈ,СЦГ или РС...
SSSR i države Varšavskog pakta su imali više da tako kažem - megalomanije i te neke jurnjave za reprezentativnošću u očima sveta. Njima je bilo takoreći ispod časti da Bukurešt, Sofija i drugi gradovi nemaju metro.

Drugo, oni su te metroe i druge neke projekte izneli, ali su zato bili dekintirani i skromni u drugim aspektima života i društva. Bukurešt je dobio metro tad, al su zato svi Rumuni jedva spajali kraj s krajem.

I kod nas je malo falilo da bude tako kada je, ako se dobro sećam, Kardelj hteo da Jugoslavija ima nuklearnu bombu pa su objavili ono čuveno "moramo da imamo atomsku bombu, pa makar jeli rižu godinama". Pa su im verovatno drugi rekli ej bre smanjite malo doživljaj, neće ljudi zarad toga da žive ko psi.
 
On Broza inače pominje često, a i te kako se i sad dokačio tog sistema, što možda ti nisi primetio. Opet, nisu radili ništa što i mnogi drugi u to vreme, i iz opravdanih i iz neopravdanih razloga. Naš sistem, nazovimo ga socijalizmom, nema apsolutno nikakve veze sa onim u Sovjetskom savezu. Moram opet ponoviti da je SSSR funkcionisao mnogo drugačije, bila je to moćna država, iako ne preterano otvorenog tipa, al sa bukvalno svim mogućim resursima, pa su stoga i pravili često nepotrebne i predimenzionisane stvari, uz upitnu svrhu i realnu isplativost. Moglo im se. Nemali broj metro sistema im je u neku ruku promašaj, urbanizam jednog Bukurešta, na primer, katastrofalan itd. Radili su kako su radili i prema pravilima Hladnog rata, večito takmičarski nastrojeni, razumljivo, i opet se tu mi nađemo u poređenju. Ne treba ti povlačiti nikakve paralele jednostavno.
Ево других примера - за време владавине Пиночеа грађен чилеански метро у Сантијагу и отворен 1975, Прашки метро је отворен 1974, у Хелсинкију 1982 а у сиромашној социјалистичкој Венецуели је 1983. године отворена прва линија метроа у Каракасу. Дао сам намерно примере мањих и средњих држава од тога две социјалистичке, једна фашистичка и једна либерална држава у то доба. Опет је СФРЈ могла да изгради један или два метро система од 1960тих до средине 1980тих година.
 
To što od 1945. do 2000. nije izgrađen metro i što su ukinuti kilometri i kilometri tramvaja je krivica Broza, njegovih gradskih i republičkih kadrova, kao i neodržive zemlje koju nam je ostavio u nasleđe
A šta, to je sve što su oni ostavili u nasleđe?

Problem kod turbonacionalizma, kod onog zadrtog i militantnog nacionalizma, je što takav način razmišljanja pa i delanja ne ostavlja prostora za samokritiku i za poboljšanje, za evoluciju i učenje na greškama. Sutra ako bi ljosnuo Prokop, bili bi krivi prokleti Tito i njegovi što su tu odobrili stanicu i bio bi kriv zli zapad što je minirao i sabotirao. Ne bi bio kriv Srbin Vučić i njegovi koji su na tu ploču stavili 30 puta više opterećenja nego što je bilo planirano. Tako je bilo i sa nadstrešnicom, na kraju se kod nekih ljudi došlo dotle da nije ni pala nego su Britanci stavili mikroeksplozive koji su diskretno i podmuklo detonirali nosače i srušili je. Slušao sam nekoliko ljudi (van foruma) kako mi prenose te budalaštine koje su čuli.

Usput, ovim ne impliciram da iko ovde podržava Vučića. Samo kažem da bi se pre razvile teorije i krivice oko "hrvata Tita" i zapadnjačkih sabotaža, nego gorko priznanje da su neki Srbi, ovde u Srbiji, uspeli da skenjaju taj Prokop svojom alavošću i korupcijom.

Što se ostalog tiče - pa i nisu Broz i njegovi stvorili Jugoslaviju, zar ne? Oni su je preuzeli (može i oteli, kako ko želi) ali nisu oni idejni tvorci Jugoslavije. Imaju i one svoje brljotine i nepravde prema Srbiji (npr Ustav iz 1974.) ali nisu oni očevi malo suludog i preamcioznog projekta zvanog Jugoslavija odnosno združena zemlja svih južnih slovena.
 
Опет је СФРЈ могла да изгради један или два метро система од 1960тих до средине 1980тих година
S ovim se slažem.

S tim što moj stav i izjava ne bi bili:
"Imali su metro 70ih čak i ti, ti i ti... a SFRJ nije"
nego
"Bezveze je i vredno zameranja SFRJ vlastima što su imali za skupe vojne projekte i objekte koji nikad nisu ništa postigli, a nisu imali da naprave makar jednu ili dve linije metroa".

Ja tako reznoujem i formulišem. Ne bode mi oči toliko šta je ko imao 70ih koliko mi bode što su ovde gradili bunkere koji nikad nisu apsolutno nikakvu korist i praktičnu upotrebu doživeli.

Batajnica okej, Straževica okej, VTI okej, Nikinci okej, Pančevo (UTVA i kasarne) okej... sve je to na mestu i imalo je vrednost i upotrebu. Ali ovih par bunkera po bestragijama koji nikad nisu ništa korisno uradili, e za to im npr zameram.

Nije da ih ne razumem otkud im te ideje - bio je hladni rat, a Jugoslavija se ponosila da je vođa Nesvrstanih i u klještima između Varšavskog pakta i NATOa. I opštenarodna odbrana je bio fokus nad fokusima. Ali mislim da im je cela doktrina i strategija bila nerealna i preambiciozna. Ali to je već druga tema. Samo kažem, ne tražim im krivicu u svemu što vidim, samo mislim da je tih 15ak milijardi za 3-4 podzemna objekta (Konjic, Slatina, Željava...) moglo da ode na nešto bolje i pametnije po republikama. Makar u Srbiji da je deo te sume, tipa 1 ili 2 milijarde, otišao na pola prve linije metroa i na sprovođenje vodovoda i kanalizacije po celom Beogradu... A preostale milijarde nek su dali i drugim republikama, svima bi nam bilo bolje.
 
Poslednja izmena:
Покушавам да нађем бар један пост, информацију о успешности или не тестова Божанкаја. Да ли су лоцирали 3 бандере које треба да помере?
Izgleda da su ga sa Banjice vratili na labudici. 🤷
 
Rumunija i Bugarska su u to vreme imale para i za jedno i za drugo. Nisu čupale tramvaje već su ih širile, a metro su izgradile. Rumunija još sedamdesetih, Bugarska osamdesetih i devedesetih.

I Bugarska i Rumunija su bile dosta siromašnije, imale su one te grand projekte koje su te države još više bacale u kolektivno siromaštvo.
Bugari i Rumuni su bili čista beda 80tih npr u Negotinu na buvljaku su dolazili da peodaju stvari, sve im je bilo wow iako je tada SFRJ već bila sa puno problema, a i Poljaci isto, verujem da bi ta 3 naroda menjali metro za standrad života građana SFRJ.
Kesha je dobro primetio, SSSR je preko "meke moći" malo gurao te projekte kako bi se ovima sa druge strane bare prikazivao kako je komunizam uspeo, u principu propaganda koje je te države skupo koštalo.

Radio sam na radu odnosa EEZ-a i SFRJ skoro na faksu, pa sam imao preko stručne literature malo više kontakta sa ekonomijom tadašnje države, realnost je da metro (onaj teški sa 3 linije) već početkom 70tih više nije bio moguć za SFRJ, neki kreditni aranžman teško da se mogao dobiti u tolikom obimu i finansije su bile nemoguće, pitanje da li bi se izvukao i novac za samo jednu liniju.

Opet, to ne znači da je Jugoslavija bila ekonomski očajna država (sada postoji takav neki narativ), država je dostigla samo svoj limit, treba se podsetiti da je nakon WW2 država bila razorena, da je u jednom trenutku bila protiv celog sveta dok nije prihvatila Zapadnu pomoć i ono najbitnije ipak bila jako progresivna iako socijalistička.
Metro je verovatno mogao da se izgradi 50tih i 60tih, ali tada je bio prioritet da se cela država koliko toliko podigne na nivo dostojnog 21. Veka, 70tih i 80tih kada je došlo vreme za Metro, novca više nije bilo, a na kredite se nije moglo računati i tako je Beograd ostao bez metroa.

O Brozu i ratovima, ne bih.
 
Moglo je i tada da nisu bacali pare na (beskorisne) vojne megalomanije ili da su se zadužili još. Nego je fora u svetu što neki mogu da se zadužuju do mile volje i da ne vraćaju ništa (kahm Ameri kahm) a oni koji su manji i slabiji, njima se prebrojava i pamti svaki dinar duga.

Mislim pola planete počiva na dugovima i kreditima i virtuelnim novcima i dobrima. Naravno, nije ni to dobro jer zato svetska ekonomija prsne svakih 10 godina. Ali hoću da kažem da tada, u to vreme, jedno Jugoslovensko zaduženje za jednu metro liniju ne bi ništa mnogo promenilo na globalnom nivou, a nama bi značilo, čak i ako bismo ga i danas otplaćivali. Bar bi nešto korisno bilo napravljeno.

Inače mislim na bar jednu liniju, ne na sve 3. Na njihovom mestu ne bih ja ni jurio odmah sve 3. Samo da se izgradi jedna i da se krene od nečega, da se ima nešto za početak. A ovako stojimo u mestu već 70 godina bez ijednog metra koloseka.

Al bar imamo Prokop veličine jednog aerodroma. Podzemnog...
 
Poslednja izmena:
Како
Па чекај како је могуће да је у СССРу готово по свим Републикама, па и у чланицама Варшавског уговора изграђен метро систем - Москва, Кијев, Минск, Баку, Јереван, Тбилиси Ташкент, Букурешт,...а СФРЈ није успела да изгради барем у престоници један такав систем а били смо далеко развијенији и имали стручне кадрове па и добре односе са свима?!

Зато што смо били кока-кола социјализам, и нисамо били добри ни са западом који нас је презирао ни са истоком који смо презирали. Са насрвстаима смо мало мешали бетон, и то је то. Југославија је била некад што је данс Пољска. Пумпана преграда ка Русији.
 
Vrh