Izvor: Novosti/B92.net
Gotova studija o taksi prevozu u Beogradu; Takisisti nezadovoljni, moguć i protest
Taksi udruženja i privredna društva neće podržati studiju Saobraćajnog fakulteta "Planiranje i projektovanje sistema taksi prevoza putnika u Beogradu za period 2020-2024".
Beogradu je potrebno 7.006 taksi vozila, koja rade osam sati u toku dana po principu jedan automobil jedan vozač, a predviđeno je i osnivanje Odeljenja za monitoring i kontrolu rada taksi sistema.
Ovo je samo deo preporuka koju sadrži studija "Planiranje i projektovanje sistema taksi prevoza putnika u Beogradu za period 2020 - 2024" koju je za Grad Beograd, kao naručioca, uradio Saobraćajni fakultet, objavile su Novosti.
Kao ključni problemi identifikovani su: nedovoljno definisani regulatorni okviri, odsustvo kontrole na strateškom nivou upravljanja, nedovoljno vozila na radu i njihova neusaglašenost sa potrebama korisnika što prouzrokuje značajan broj nerealizovanih zahteva, visoka prosečna starost voznog parka (oko 13 godina), nizak stepen digitalizacije sistema, postojanje neregularnih taksi vozila i vozača i drugih oblika konkurencije.
Objavljeni podaci iznenadili su prestoničke taksiste
Iz Saveza auto-taksi udruženja Srbije (SATUS) kažu da će uputiti zahtev gradonačelniku da se ona ne "usvoji". Tvrde i da bi njeno prihvatanje "izazvalo revolt kod taksi prevoznika, koji će se preliti na ulice, gde bi svako u svom vozilu iskazao svoje nezadovoljstvo".
Aleksandar Bjelić iz SATUS-a navodi da je studija, koja predviđa da je Beogradu potrebno 7.006 taksi vozila, koja rade osam sati u toku dana po principu jedan automobil jedan vozač, prvo trebalo da bude dostavljena svima, kako bi se sa njom upoznali i onda argumentovano učestvovali u javnoj raspravi.
"Da bismo se bavili brojem vozila na stručan način, a ne po političkoj direktivi, trebalo je da od nas traže nove izveštaje, jer je tokom pandemije virusa korona posao pao za 65 odsto. Uvideli bi koliki je obim posla i koliki bi tada broj vozila bio potreban gradu. Trebalo je da konsultuju ekonomiste koji bi im dali realnu sliku pada prihoda, jer su nam potrebne dve-tri godine da se oporavimo i vratimo se na broj transportnih zahteva koji smo imali pre pandemije", navodi Bjelić.
U Planu koji je izradio Saobraćajni fakultet, utvrđeno je da je za minimum održivosti potrebno najmanje 11 prosečnih vožnji dnevno, koji trenutno realizuje oko 40 odsto vozača. Prevoznici bi bili u potpunosti održivi, i sa vozilima čija je nabavna vrednost do 20.000 evra, ukoliko bi ostvarili 14 ili više vožnji dnevno.
Drugim rečima, potrebno je povećati efikasnost taksi prevoznika, što bi, uz dogovorene subvencije države u pogledu obnove voznog parka, doprinelo da sistem bude kvalitetniji i konkurentniji.
Bjelić navodi da je na ulicama sada 6.300 vozila, što je za 706 manje od broja koji se pominje u studiji. Navodi da su zato stručnjaci sa Saobraćajnog fakulteta trebalo da daju predlog rešenja problema više od 500 taksi preduzetnika koje su stanju privremenog prekida, kao i da je ključ problema i rešenja tu.
"Studija je bazirana na broju vozila i osam časova rada, a taksi preduzetnici po postojećem Zakonu mogu da zaposle vozače na svojim vozilima. Ujedno, u studiji se ne pominje da se cena taksi usluge nije menjala sedam godina, i da su svi parametri za određivanje cena u tom periodu povećani za skoro 60 odsto", navodi Bjelić.
I Slobodan Danović iz "Bunta" kaže da mu nije jasno kako preduzetničku radnju mogu da ograniče na osmočasovno radno vreme.
"Studija kaže da bi trebalo da imam duplo više vožnji da bih bio održiv, ali i da prestonici treba duplo više vozila na ulicama, pošto postojeći zakon predviđa da Beograd treba da ima 4.149 taksi vozila. To potire jedno drugo. Kažu i da treba povećati efikasnost taksi prevoza kako bi sistem bio konkurentniji, ali kome konkurentniji? Nijedan zakon od 2007. ili studija, koji su se ticali taksista, nisu sprovedeni u potpunosti. Verujem da će isto biti i sa ovom studijom. Izvući će iz nje samo ono što u datom trenutku odgovara nekim interesnim grupama".
Studijom je projektovan i razvoj Odeljenja za monitoring i kontrolu rada taksi sistema, definisane su nadležnosti Sekretarijata za javni prevoz i taksi prevoznika po nivoima upravljanja. Jedna od glavnih predloženih izmena u budućem načinu regulisanja odnosi se na vezivanje dozvola za jedno vozilo i jednog vozača. Očekivanja su da će 90 odsto korisnika na prvi poziv realizovati svoju vožnju, uz predložen broj vozila od 7.006, koji rade osam sati tokom dana.
Projekat je trajao 15 meseci,a realizovao ga je tim sa Katedre za drumski i gradski transport Saobraćajnog fakulteta. Sprovedena su opsežna istraživanja i to sa 2.068 korisnika, 415 vozača, 15 eksperata, obuhvaćeno je više od 60 odsto aktivnih taksi vozila u sistemu i obrađena baza podataka taksi operatora sa više od 15 miliona zahteva za vožnju.
Iz tri ugla
Korisnici taksi biraju zbog prihvatljivog vremena putovanja, izbora trase i komfora. Na skali od jedan do pet daju ocenu 2,59. Malo više od polovine smatra da su cene visoke u odnosu na kvalitet usluge, ali gotovo isto toliko smatra da su odgovarajuće.
Eksperti su prepoznali da je potrebno unapređenje organizacije, upravljanja i kontrole rada, povećanje kvaliteta usluge.
Taksistima je osnovni problem u taksi prevozu veliki broj neregularnih taksista, loša organizacija na nivou sistema, loša organizacija unutar taksi udruženja, niska cena taksi usluge.