jovanovm":1du7jzm7 je napisao(la):
Da, i ja ne gledam na taksi kao deo javnog prevoza, niti vidim zasto bismo to trebali ciniti?
Gledam taksi kao deo javnog prevoza jer je on kao takav koncipiran u Beogradu a i u mnogim drugim gradovima u svetu. Taksi *moze* da bude deo javnog prevoza i da bude koristan pri smanjivanju guzvi a i takodje pri smanjivanju potrebnih parking mesta u centru grada. Uzmimo za primer segment populacije koja ne zeli da ide javnim prevozom, ima dovoljno para i zeli komfor. Ako se deo te populacije ohrabri i preusmeri ka taksijima onda je to X automobila manje u centru i Y automobila manje u centru koji traze parking mesto. Uostalom taksisti imaju odredjene povlastice kao sto su koriscenje posebnih traka (zutih autobuskih, smeju da voze i po tramvajskim sinama), obezbedjenih parking mesta od strane grada (taksi stanice), u mnogim gradovima taksiji mogu da udju u (polu)pesacke zone ili u congestion charge zone bez nadoknade, itd. Na kraju krajeva ova tema je na forumu koji se zove javni gradski prevoz pa shodno tome i razmisljam o taksijima kao o delu istog
Ukoliko ne smatramo taksi kao deo JGP i kao deo strategije za smanjenje guzve u saobracaju i poboljsanja saobracaja, onda treba da im se ukinu sve te povlastice (da budu tretirani kao bilo koji drugi automobil, za parking mesto nek se snalaze sami, itd.) i onda to na kraju nije nista drugacije od npr. mog dogovora sa Perom da me on vozi svojim automobilom za pare. Onda taksi nije nista drugaciji od toga da ja npr. pridjem tvom automobilu na semaforu kod Cvetka i pitam "care jel moze 500 kinti da me vozis do Trga"
Ovo za aukcije - kako je moguce da to moze da se desi? Auto se zaustavi, ti udjes i onda te pita gde ces. Ne moze da stane ispred tri putnika pa da pita gde ces, vec udjes pa onda pita. Ne moze on da menja cenu pre voznje ili u toku, vec mora da je odredjuje po propisanom razmaku (mesecno, polugodisnje, itd itd). Ako radi drugacije, gubi licencu (za svaki prekrsaj uveo bih suspenziju licence na 6 meseci, za drugi prekrsaj, trajni gubitak. Stoji kamerica (vlasnistvo Grada) u svakom taksiju i snima na hard disk. Blokiranje rada kamere - isto suspenzija. I to za gazdu taksi kompanije, ne za vozaca. Tako bi gazde zaposljavali fine i kulturne vozace i bili bi voljni to da urade jer je to u njihovom interesu.
Da li si ikad video taksi u Atini? :lol: Tokom Olimpijade su bili uljudni (pre svega zato sto su im dozvolili da ti uzmu dodatnih 3-4 evra ako te voze na "olimpijsko odrediste") ali u principu taksiji su tamo funkcionisali tako im ti mases, a oni se proderu s prozora "de ces?" i onda im ti viknes nazad, pa ako im se tvoje odrediste dopadne onda stanu. Ovo je inace vrlo zabavno kada imas 10 taksija u kruznom toku i svi se tako dovikuju dok se vozaju u krug :lol:
Interesantno je da mislis da je moj predlog o 3 propisane tarife i 3 kategorije taksija mnogo komplikovan, a sad predlazes ugradjivanje kamere i HDa u svaki taksi :/ da ne govorimo o enkripciji i metodima zastite potrebnim za taj HD pa onda cela velikobratovska infrastruktura i birokratija koja ce da gleda sav taj video materijal, pa obaveza taksista da taj HD donose u neku gradsku sluzbu redovno...to nije komplikovano? To ne kosta mnogo? Koliko ce takvi metodi nadgledanja kostati poreske obveznike?
A posto sad kazes da cena moze samo da menja mesecno ili u nekom drugom propisanom intervalu, onda ocigledno ni ti nisi za slobodno formiranje cena - jer ako se vec poredimo sa jogurtom, samoposluga moze da promeni cenu jogurta kad hoce, prodavac na pijaci moze da promeni cenu svojih proizvoda isto tako, na tren. Btw nadam se da si mislio samo na poskupljenja, jer bi inace cekali dugo da vidimo efekat konkurencije. U sadasnjem sistemu bar taksi udruzenje moze uvek da ti ponudi popust, ne treba im dozvola grada za to.
E sad, posto po tvojoj zamisli grad treba da pazi da taksista ne menja cene cesce od jednom mesecno ili 6 puta godisnje ili kakogod, to znaci da grad mora da PRATI sve cene taksija u gradu - bukvalno SVE - i da onda jos prati ko je kad promenio cenu i za koliko. I ako se to pravilo odnosi samo na poskupljenja, dolazimo u situaciju da sta ako ja zadam cenu 50 din/km 1. u mesecu, a onda 10. spustim na 25 din/km, da li smem da vratim na 50 pre sledeceg prvog ili samo ne smem da stavim cenu preko 50...
Zar nije jednostavnije odrediti fiksnu maksimalnu cenu taksija, pa makar i u 3 tarifne kategorije?
Na kraju krajeva ispada da se obojica slazemo da je za taksi potrebna jaka i teska regulacija, ali se ne slazemo kakva. Meni se cini da predlog da pustimo slobodno formiranje cene ali sa raznoraznim ogranicenjima i pravilima i dodatnim sistemom nadgledanja nije nista jeftiniji u skupu nego da maksimalnu cenu propisuje grad. Ako ce troskove tog nadgledanja platiti grad, onda ce se mozda jeftinije voziti oni u taksijima, ali ce razliku u troskovima placati svi gradjani. Ako opet grad naplati te troskove taksistima kroz naknadu za taksi dozvolu, ti troskovi ce samo uci u cenu pa taksi nece biti jeftiniji.
Uostalom konkurencija u Beogradu
vec postoji, grad propisuje samo
maksimalnu cenu. Na poziv se dobije 20%, 30%, cak 40% popusta. Kako ce ukidanje maksimalne cene da obori cene taksija?
Da je potraznja tolika za taksijima, ne bi se nudilo 20% popusta na poziv.
Zbog cega mislis da bi cene bile toliko razlicite u razlicitim taksijima? Evo npr. sad istu situaciju imas sa jogurom - jogurtu isto pise cena napolju pre nego sto ga popijes, a ko ne kupuje jogurt svaki dan mogu i da ga zeznu. Ali opet, Kravica i Dukat i Sombolend imaju slicne cene, koje se razlikuju mozda za 5-7 dinara... Nekad trgovci naviju marze, ali u ovom slucaju nema posrednika pa to ne moze da se desi. Objasni mi kom vlasniku taksi kompanije bi bilo u interesu da dopusti drugu firmu da peljesi neverne radnike ako on moze da ih peljesi za malo manje novca. E sad, ako su ljudi neracionalni pa im je svejedno da li ce pozvati ili zaustaviti Pera taksi koji kosta 50din/km a ne Mile taksi koji kosta 40din/km, onda ne vidim sta mi tu ima da ispravljamo krive Drine.
Samo sto kod nas ne postoje "taksi kompanije" nego udruzenja a svaki taksista je samostalni privrednik. Ne radi za platu. Udruzenju placa clanarinu za usluge call centra i radio stanice. Ima i mnogo nezavisnih taksista.