Lukić (Zajedno): Ne rušiti Stari most, već pored njega izgraditi dva nova mosta
n1info.rs
Moram da kažem nešto što znam da neće biti naročito popularno. Ja nisam za čuvanje ovog mosta. Ova dilema je ustvari prilično jednostavna. Šta se dobija, a šta se gubi?
Argumenti za čuvanje mosta:
- Zarićev podvig u čuvanju mosta.
- Lep i interesantan izgled.
- Primer starog dizajna metalnih mostova i dodatak istorijskoj raznovrsnosti Beogradskih mostova.
- Naučili smo na njega.
Argumenti protiv čuvanje mosta:
- Izgradili su ga Nemci za svoje ratne potrebe pa nema nikakve bitne veze sa nama i kontinuitetom razvoja Beograda pre toga.
- Nema posebnu inžinjersko-konstrukcionu, veću istorijsku ili upotrebnu vrednost (u odnosu na eventualni novi most na njegovom mestu)
- Nema dovolji kapacitet
- Bučan je
- Ima ogromne vibracije, pa čitava konstrukcija ima problem i traži skupo stalno održavanje ako treba da i dalje nosi saobraćaj
- Ne omogućuje prolaz metroa ili većih šinskih sistema
- Piloni su od trulog
drveta i nesigurni, pa je čitav oslonac rizičan i problematičan. Za budućnost važan Beogradski most ne sme zavisiti od takvog oslonca.
- Kritična tačka, tj usko grlo, čitavog Beogradskog saobraćaja je prelazak Save i Dunava. Zbog toga je svaka potencijalna pozicija za most DRAGOCENA i ne sme se traćiti na mostove koji nemaju veći značaj po nekom od važnih kriterijuma.
Od svega ovoga zadnja tačka je ključna. I donekle pretposlednja.
MI MORAMO da rešimo automobilski saobraćaj u Beogradu tako da bude bitno bolji od trenutnog. Usko grlo prelaska Save
mora da se reši. Setite se samo koliko se raznih gradnji planira u svakom od tri dela Beograda podeljenog rekama. Metro se podrazumeva, ali automobilski saobraćaj mora da se sredi bez obzira na metro, i pretpostavljajući buduće aktivne napore da automobilski saobraćaj ima sve manji značaj. Razlog za to je što je trenutno stanje toliko tragično da prvo mora da se dovede do nekog minimalno prihvatljivog nivoa za ovoliki grad, čak i uz prepostavljenu buduću redukciju obima automobilskog sabraćaja. Drugim rečima, širenje i razvoj grada će u znatnoj meri neutralisati rezultate takvih napora.
Za to su nam apsolutno neophodna još DVA moderna mosta velikog kapaciteta. A JEDINE lokacije za njih su ovde i u nastavku bulevara Zorana Đinđića (jer mostavi moraju da budu u nastavcima saobraćajnica velikog kapaciteta).
Zato ovaj most mora da se ukloni i napravi novi, a zatim još jedan kod kule Beograda na vodi. U jednom budućem, ogromnom Beogradu, drugi izbor prosto ne postoji, pa je bolje da odmah uradimo ono što će ionako biti urađeno pre ili kasnije, ali tada po DRASTIČNO većoj ceni.