Šta je novo?

Srbija - zlatna strana medalje

Skupstina gradjanskih plenuma mogao bi da bude glavni organ vlasti u Srbiji.
Plenumi bi mogli da postoje u dve ravni:
1. Politicka ravan: opstinski -> gradski -> (pokrajinski) -> republicki plenum.
2. Strucna ravan: (hijearhija plenuma za saobracaj, za zdravstvo itd...)

to ne bi bila anarhija, postojali bi sudovi i policija, ali bi bi partije postojale samo na opstinskom nivou. POstojala bi mogucnost da po opstinama postojoi i nesto kao sabor gradjana, tj opsta skupstina - direktna demokratija.

Jer svako politicko udruzivanje u Srbiji je udruzivanje zbog kradje, a ovako bi se smanjile mogucnosti za istu.


Нулти ниво власти:

Скупштина станара, каква је сад са евентуално мало подржанијом способношћу да се спроводи воља заједнице (нпр. свако ко се усељава у зграду мора да се придружи колективном уговору да се поштовати правила и стога се може правно процесуирати ако одбија и понаша се антисоцијално). Екстремно ограничена моћ која се своди на суживот у згради и њене дељене површине, новац само долази од новца за одржавање и распоређује се у складу са Скупштином станара.

Најнижи ниво власти:

Месна заједница величине једног гласачког места. Људи се организују и директно гласају а "власт" на том нивоу је де факто пленум. Основна улога јесте да се спроводи локална воља у виду тога како ће комшилук да изгледа и функционише, са законски гарантованом снагом да се блокира или утиче на било који виши план измене комшилука (новоградња, бетонирање, озелењавање итд.). Могло би чак да се овом нивоу власти препусти порез на земљиште како би се направила интересантна равнотежа. Што више градње дозволе располагаће са више пара, па могу да бирају шта им је стварно битније и да се избегне криза која постоји у земљама где Нимбисти успевају да блокирају сваку новоградњу стамбених јединица упркос расту становништва, доводећи до стамбене кризе итд.

Средњи ниво власти:

Оно што сад обавља град или општина, задужен за оперативне послове и функционисање комуналних услуга на вишем нивоу. Функционише у великој мери као сада само кроз ревизију величине, оптимизацију радних места, укидање вишкова (поготово политичара и шупљих функција) и већу транспарентност. Градске општине у том виду не буду праве општине већ више фрагменти градске управе где би се функције међу њима распоредило како је најоптималније и представља најмањи трошак. Тежња да што мање пара скупља од пореза а што више од наплата за конкретне услуге које спроводи или таксе за нешто што негативно утиче на град (нпр. билборде, рекламе итд.)

Највиши ниво власти:

Републичка, финансира се од пореза као и сад (и то идеално претежно потрошачких). Састоји се од:

- Правосудне власти: Састоји се од Врховног суда и пратећег система али где се на референдуму бира нови судија када стари да отказ или премине.

- Извршне власти: Састоји се од премијера и унапред дефинисаног броја министарстава које не може да мења (без евентуално референдума). Свако од тих министарстава има свој број тачно дефинисаних служби преко којих ради а сви други видови синонима за то се или преименују ако су јединствени или угасе ако су дуплиране (Нпр. "биро за незапослене" постане Служба за запошљавање у оквиру Министарства за социјална питања или тако нешто). Тако се изврши јасна ревизија и постане очигледно ко је надлежан за шта, без преклапања и изговора.

Избори за Владу одвојени од парламентарних, мора увек да буде 2 године размака између истих (пенализовао бих ванредне изборе тиме да нпр. онај који их распише не може да се кандидује јер је довео земљу у ванредно стање). Можда чак и неки додатни механизам ограничавања самовоље премијера где попуњеност министарстава мора да одражава гласове на изборима.

Нпр. ако су људи гласали 50% за љубичасте, 30% за смеђе а 20% за наранџасте, премијер долази из љубичастих, има 50% министарстава а 30% морају да имају смеђи, 20% наранџасти. Он може да бира који ће припадати њима али смеђи и наранџасти сами бирају ко ће те водити. То би врв довело до тога да рецимо, зелени увек добијају Министарство за заштиту животне средине (иако не би морало).

Председник не постоји.

Законодавна власт:

Састоји се од два дома:

Доњи: У највећој мери као и сада само са ширим моћима контроле извршне власти и мањим бројем посланика
Горњи: Реформисана аутономна скупштина, тако да убраја и посланике из остатка земље а без Београда. Дакле као да се политички АП проширила на остатак земље ван Београдског региона и служи као контрола републичке власти кроз законодавну власт а има уставна овлашћења да спречи било какву штетну централизацију или рад против интереса остатка земље (нпр. да се блокира буџет ако довољно новца није издвојено за Војводину, Шумадију итд.). Остале глупости АП да се укину а људи ван Београда добију конкретну моћ да се изборе за своје интересе уместо армије бескорисних бирократа на које чак и не могу да утичу.

Горњи може и да остане у Новом Саду као додатна дистанца од доњег а и да се одржи релевантност Новог Сада.

Такође бих искористио више факултете тако што би се направила мрежа попут гитхаба на универзитетима само да професори могу да на тај начин раде на предлозима и изменама закона, уз коментаре и слично. Да је јавно доступно а само професори могу да праве измене на разним верзијама док студенти могу да коментаришу и учествују у дискусијама. Они гласају (што је већа стручна спрема више вреди глас) и на крају се финална верзија пошаље у Горњи дом парламента у Нови Сад да среди, уобличи и пошаље Доњем дому да гласа о томе. Горњи дом онда има моћ да захтева референдум ако се случајно доле одбије а сматра да није требало.

Тако се сваки закон континуално ревидира и сређује од стране стручњака који желе да утичу на то.
 
Нулти ниво власти:

Скупштина станара, каква је сад са евентуално мало подржанијом способношћу да се спроводи воља заједнице (нпр. свако ко се усељава у зграду мора да се придружи колективном уговору да се поштовати правила и стога се може правно процесуирати ако одбија и понаша се антисоцијално). Екстремно ограничена моћ која се своди на суживот у згради и њене дељене површине, новац само долази од новца за одржавање и распоређује се у складу са Скупштином станара.

Најнижи ниво власти:

Месна заједница величине једног гласачког места. Људи се организују и директно гласају а "власт" на том нивоу је де факто пленум. Основна улога јесте да се спроводи локална воља у виду тога како ће комшилук да изгледа и функционише, са законски гарантованом снагом да се блокира или утиче на било који виши план измене комшилука (новоградња, бетонирање, озелењавање итд.). Могло би чак да се овом нивоу власти препусти порез на земљиште како би се направила интересантна равнотежа. Што више градње дозволе располагаће са више пара, па могу да бирају шта им је стварно битније и да се избегне криза која постоји у земљама где Нимбисти успевају да блокирају сваку новоградњу стамбених јединица упркос расту становништва, доводећи до стамбене кризе итд.

Средњи ниво власти:

Оно што сад обавља град или општина, задужен за оперативне послове и функционисање комуналних услуга на вишем нивоу. Функционише у великој мери као сада само кроз ревизију величине, оптимизацију радних места, укидање вишкова (поготово политичара и шупљих функција) и већу транспарентност. Градске општине у том виду не буду праве општине већ више фрагменти градске управе где би се функције међу њима распоредило како је најоптималније и представља најмањи трошак. Тежња да што мање пара скупља од пореза а што више од наплата за конкретне услуге које спроводи или таксе за нешто што негативно утиче на град (нпр. билборде, рекламе итд.)

Највиши ниво власти:

Републичка, финансира се од пореза као и сад (и то идеално претежно потрошачких). Састоји се од:

- Правосудне власти: Састоји се од Врховног суда и пратећег система али где се на референдуму бира нови судија када стари да отказ или премине.

- Извршне власти: Састоји се од премијера и унапред дефинисаног броја министарстава које не може да мења (без евентуално референдума). Свако од тих министарстава има свој број тачно дефинисаних служби преко којих ради а сви други видови синонима за то се или преименују ако су јединствени или угасе ако су дуплиране (Нпр. "биро за незапослене" постане Служба за запошљавање у оквиру Министарства за социјална питања или тако нешто). Тако се изврши јасна ревизија и постане очигледно ко је надлежан за шта, без преклапања и изговора.

Избори за Владу одвојени од парламентарних, мора увек да буде 2 године размака између истих (пенализовао бих ванредне изборе тиме да нпр. онај који их распише не може да се кандидује јер је довео земљу у ванредно стање). Можда чак и неки додатни механизам ограничавања самовоље премијера где попуњеност министарстава мора да одражава гласове на изборима.

Нпр. ако су људи гласали 50% за љубичасте, 30% за смеђе а 20% за наранџасте, премијер долази из љубичастих, има 50% министарстава а 30% морају да имају смеђи, 20% наранџасти. Он може да бира који ће припадати њима али смеђи и наранџасти сами бирају ко ће те водити. То би врв довело до тога да рецимо, зелени увек добијају Министарство за заштиту животне средине (иако не би морало).

Председник не постоји.

Законодавна власт:

Састоји се од два дома:

Доњи: У највећој мери као и сада само са ширим моћима контроле извршне власти и мањим бројем посланика
Горњи: Реформисана аутономна скупштина, тако да убраја и посланике из остатка земље а без Београда. Дакле као да се политички АП проширила на остатак земље ван Београдског региона и служи као контрола републичке власти кроз законодавну власт а има уставна овлашћења да спречи било какву штетну централизацију или рад против интереса остатка земље (нпр. да се блокира буџет ако довољно новца није издвојено за Војводину, Шумадију итд.). Остале глупости АП да се укину а људи ван Београда добију конкретну моћ да се изборе за своје интересе уместо армије бескорисних бирократа на које чак и не могу да утичу.

Горњи може и да остане у Новом Саду као додатна дистанца од доњег а и да се одржи релевантност Новог Сада.

Такође бих искористио више факултете тако што би се направила мрежа попут гитхаба на универзитетима само да професори могу да на тај начин раде на предлозима и изменама закона, уз коментаре и слично. Да је јавно доступно а само професори могу да праве измене на разним верзијама док студенти могу да коментаришу и учествују у дискусијама. Они гласају (што је већа стручна спрема више вреди глас) и на крају се финална верзија пошаље у Горњи дом парламента у Нови Сад да среди, уобличи и пошаље Доњем дому да гласа о томе. Горњи дом онда има моћ да захтева референдум ако се случајно доле одбије а сматра да није требало.

Тако се сваки закон континуално ревидира и сређује од стране стручњака који желе да утичу на то.
Veoma dobro osmisljeno! Bravo!
Ja bih dodao i savetoavne plenume vezane za razlicite struke, npr saobracajni, medicinski itd
 
Poslednja izmena:
Нулти ниво власти:

Скупштина станара, каква је сад са евентуално мало подржанијом способношћу да се спроводи воља заједнице (нпр. свако ко се усељава у зграду мора да се придружи колективном уговору да се поштовати правила и стога се може правно процесуирати ако одбија и понаша се антисоцијално). Екстремно ограничена моћ која се своди на суживот у згради и њене дељене површине, новац само долази од новца за одржавање и распоређује се у складу са Скупштином станара.

Најнижи ниво власти:

Месна заједница величине једног гласачког места. Људи се организују и директно гласају а "власт" на том нивоу је де факто пленум. Основна улога јесте да се спроводи локална воља у виду тога како ће комшилук да изгледа и функционише, са законски гарантованом снагом да се блокира или утиче на било који виши план измене комшилука (новоградња, бетонирање, озелењавање итд.). Могло би чак да се овом нивоу власти препусти порез на земљиште како би се направила интересантна равнотежа. Што више градње дозволе располагаће са више пара, па могу да бирају шта им је стварно битније и да се избегне криза која постоји у земљама где Нимбисти успевају да блокирају сваку новоградњу стамбених јединица упркос расту становништва, доводећи до стамбене кризе итд.

Средњи ниво власти:

Оно што сад обавља град или општина, задужен за оперативне послове и функционисање комуналних услуга на вишем нивоу. Функционише у великој мери као сада само кроз ревизију величине, оптимизацију радних места, укидање вишкова (поготово политичара и шупљих функција) и већу транспарентност. Градске општине у том виду не буду праве општине већ више фрагменти градске управе где би се функције међу њима распоредило како је најоптималније и представља најмањи трошак. Тежња да што мање пара скупља од пореза а што више од наплата за конкретне услуге које спроводи или таксе за нешто што негативно утиче на град (нпр. билборде, рекламе итд.)

Највиши ниво власти:

Републичка, финансира се од пореза као и сад (и то идеално претежно потрошачких). Састоји се од:

- Правосудне власти: Састоји се од Врховног суда и пратећег система али где се на референдуму бира нови судија када стари да отказ или премине.

- Извршне власти: Састоји се од премијера и унапред дефинисаног броја министарстава које не може да мења (без евентуално референдума). Свако од тих министарстава има свој број тачно дефинисаних служби преко којих ради а сви други видови синонима за то се или преименују ако су јединствени или угасе ако су дуплиране (Нпр. "биро за незапослене" постане Служба за запошљавање у оквиру Министарства за социјална питања или тако нешто). Тако се изврши јасна ревизија и постане очигледно ко је надлежан за шта, без преклапања и изговора.

Избори за Владу одвојени од парламентарних, мора увек да буде 2 године размака између истих (пенализовао бих ванредне изборе тиме да нпр. онај који их распише не може да се кандидује јер је довео земљу у ванредно стање). Можда чак и неки додатни механизам ограничавања самовоље премијера где попуњеност министарстава мора да одражава гласове на изборима.

Нпр. ако су људи гласали 50% за љубичасте, 30% за смеђе а 20% за наранџасте, премијер долази из љубичастих, има 50% министарстава а 30% морају да имају смеђи, 20% наранџасти. Он може да бира који ће припадати њима али смеђи и наранџасти сами бирају ко ће те водити. То би врв довело до тога да рецимо, зелени увек добијају Министарство за заштиту животне средине (иако не би морало).

Председник не постоји.

Законодавна власт:

Састоји се од два дома:

Доњи: У највећој мери као и сада само са ширим моћима контроле извршне власти и мањим бројем посланика
Горњи: Реформисана аутономна скупштина, тако да убраја и посланике из остатка земље а без Београда. Дакле као да се политички АП проширила на остатак земље ван Београдског региона и служи као контрола републичке власти кроз законодавну власт а има уставна овлашћења да спречи било какву штетну централизацију или рад против интереса остатка земље (нпр. да се блокира буџет ако довољно новца није издвојено за Војводину, Шумадију итд.). Остале глупости АП да се укину а људи ван Београда добију конкретну моћ да се изборе за своје интересе уместо армије бескорисних бирократа на које чак и не могу да утичу.

Горњи може и да остане у Новом Саду као додатна дистанца од доњег а и да се одржи релевантност Новог Сада.

Такође бих искористио више факултете тако што би се направила мрежа попут гитхаба на универзитетима само да професори могу да на тај начин раде на предлозима и изменама закона, уз коментаре и слично. Да је јавно доступно а само професори могу да праве измене на разним верзијама док студенти могу да коментаришу и учествују у дискусијама. Они гласају (што је већа стручна спрема више вреди глас) и на крају се финална верзија пошаље у Горњи дом парламента у Нови Сад да среди, уобличи и пошаље Доњем дому да гласа о томе. Горњи дом онда има моћ да захтева референдум ако се случајно доле одбије а сматра да није требало.

Тако се сваки закон континуално ревидира и сређује од стране стручњака који желе да утичу на то.
Ja bih još dodao jedan nezavisni mehanizam koji bi bio nadležan za superviziju javnih procedura, politika i sistema internih kontrola. Decentralizovano, za svaki nivo vlasti.
 
Veoma dobro osmisljeno! Bravo!
Ja bih dodao i savetoavne plenume vezane za razlicite struke, npr saobracajni, medicinski itd

Хвала ти

То је идеја била да се ради преко "гитхаб" механизма где би стручњаци имали високу моћ да утичу на измене закона са детаљним елаборатима зашто, и гласају на крају о финалној и оптималној верзији. Мада, сад када си рекао мислим да би имало смисла да се некако формализују и пленуми који би могли да утичу на извршну власт а не само законодавну, као:

Ja bih još dodao jedan nezavisni mehanizam koji bi bio nadležan za superviziju javnih procedura, politika i sistema internih kontrola. Decentralizovano, za svaki nivo vlasti.
да можда постоје пленуми у функцији тренутног Фискалног савета, заштитника грађана и сл. као (релативно) независне институције које би надгледале и можда чак институционално имале моћ да коче Владу у штетним потезима?
 
Хвала ти

То је идеја била да се ради преко "гитхаб" механизма где би стручњаци имали високу моћ да утичу на измене закона са детаљним елаборатима зашто, и гласају на крају о финалној и оптималној верзији.
Merge ili rebase? :ROFLMAO:
 
да можда постоје пленуми у функцији тренутног Фискалног савета, заштитника грађана и сл. као (релативно) независне институције које би надгледале и можда чак институционално имале моћ да коче Владу у штетним потпотезима
Upravo to. Doduše, te institucije bi zaista i trebalo da budu potpuno nezavisne i čija bi funkcija bila kontrolna u kontekstu koji si naveo: imale bi moć da koče štetne odluke Vlade. Ne bi moglo da se donese bilo kakva loša odluka, javna politika bez njihovog odobrenja. Nešto poput supervizije banaka ili eksterne revizije. Drugim rečima, takve funkcije bi morale biti u potpunosti ekspertske.
 
Merge ili rebase? :ROFLMAO:

Хвала ти

То је идеја била да се ради преко "гитхаб" механизма где би стручњаци имали високу моћ да утичу на измене закона са детаљним елаборатима зашто, и гласају на крају о финалној и оптималној верзији. Мада, сад када си рекао мислим да би имало смисла да се некако формализују и пленуми који би могли да утичу на извршну власт а не само законодавну, као:


да можда постоје пленуми у функцији тренутног Фискалног савета, заштитника грађана и сл. као (релативно) независне институције које би надгледале и можда чак институционално имале моћ да коче Владу у штетним потезима?
Da, plenumi umesto NGO.
 
Upravo to. Doduše, te institucije bi zaista i trebalo da budu potpuno nezavisne i čija bi funkcija bila kontrolna u kontekstu koji si naveo: imale bi moć da koče štetne odluke Vlade. Ne bi moglo da se donese bilo kakva loša odluka, javna politika bez njihovog odobrenja. Nešto poput supervizije banaka ili eksterne revizije. Drugim rečima, takve funkcije bi morale biti u potpunosti ekspertske.
Bravo!
Normalno je da oni za koje vlast navodo radi tj narod kontrolisu vlast neprekidno, a ne samo da se cekaju izbori svake 4 godine.
 
Kako ce narod da "povlaci poteze" 15.03. kad narod nema nikakvu organizaciju koja bi definisala ciljeve i koordinisala akcije.
Videlii smo da su drzavni organi u kriminalu i apsolutno verni Hulji.

Niko ne zna sta tacno treba uraditi 15.03.
 
Pokret u Francuskoj radi uspostavljanja direktne demokratije https://solutiondemocratique.fr/
Mogli su da nas poštede ovog višemesečnog haosa u državi, samo da su odmah rekli šta žele i da predlože to na kulturan i civilizovan način. Nasiljem se ništa ne postiže, naprotiv izaziva se inat i potpuno odbijanje.
Drugarica koja živi u Švajcarskoj kaže da u poslednjih 10 godina direktna demorkatija doživljava veliku korupciju. Ko može neka proveri ovu info.

U načelu, protiv sam direktne demokratije.
 
Poslednja izmena:
Pokret u Francuskoj radi uspostavljanja direktne demokratije https://solutiondemocratique.fr/
Mogli su da nas poštede ovog višemesečnog haosa u državi, samo da su odmah rekli šta žele i da predlože to na kulturan i civilizovan način. Nasiljem se ništa ne postiže, naprotiv izaziva se inat i potpuno odbijanje.
Drugarica koja živi u Švajcarskoj kaže da u poslednjih 10 godina direktna demorkatija doživljava veliku korupciju. Ko može neka proveri ovu info.

U načelu, protiv sam direktne demokratije.

Problem je sto nemamo institucije.
Jasno je posle 4 meseca da ljudi koji tamo rade nece nikada postupiti po zakoni i da ce bespogovorno stititi kriminalce jer su i oni kriminalci.
Onda se direktna demokratija javlja kao alternativa.

Neformalna demokratija jeste opasna. Jer sta ako se na nekoj opstini pojave dva plenuma gradjana.
 
Problem je što smo neinformisani, što nemamo želju da čitamo i istražujemo, razmišljamo, da učimo na tuđim greškama i što reagujemo emotivno na prvu loptu. Delujemo kao ovce u masi. Pročitati ponovo knjigu o psihologiji mase. Ako nemamo dovoljno znanja, slušati stručnjake iz datih oblasti i u prvi mah, ako nema civilizovanih i kvalitetnih debata na medijima, osloniti se na svoju intuiciju. I izbegavati sve one koji nasiljem hoće da nam nametnu nešto jer to je uvek jako sumnjivo. Znači, prvo počistiti svoj mozak i osnažiti ga. Jako pomaže znanje stranih jezika jer u Srbiji nije dovoljno znati samo srpski i oslanjati se na naše medije.
 
Problem je što smo neinformisani, što nemamo želju da čitamo i istražujemo, razmišljamo, da učimo na tuđim greškama i što reagujemo emotivno na prvu loptu. Delujemo kao ovce u masi. Pročitati ponovo knjigu o psihologiji mase. Ako nemamo dovoljno znanja, slušati stručnjake iz datih oblasti i u prvi mah, ako nema civilizovanih i kvalitetnih debata na medijima, osloniti se na svoju intuiciju. I izbegavati sve one koji nasiljem hoće da nam nametnu nešto jer to je uvek jako sumnjivo. Znači, prvo počistiti svoj mozak i osnažiti ga. Jako pomaže znanje stranih jezika jer u Srbiji nije dovoljno znati samo srpski i oslanjati se na naše medije.
Mislim da je situaciju u Srbiji potpuno jasna i bez strucnjaka.
Imamo tiranina, lopova, lazova koji vlada i drzavni aparat popunjen kriminalcima koji ga slusaju.
 
Podrška studentskog Plenuma UCD-a studentima u Srbiji. Takođe, razgovaraće se i sa studentima Trinity college-a na ovu temu. Pumpamo jako:
Screenshot_20250310_133508_WhatsApp.jpg
 
Mislim da je situaciju u Srbiji potpuno jasna i bez strucnjaka.
Imamo tiranina, lopova, lazova koji vlada i drzavni aparat popunjen kriminalcima koji ga slusaju.
Ne pričam o situaciji u Srbiji nego o situaciji sa direktnom demokratijom u svetu, sa istorijatom itd...
 
Polako sa njima. Oprezno.

I Služba i Partija će imati svoje trojance spremne za nedelje pred nama.
 
Vrh