Ova lokacija biće praktično saobraćajni "pupak Srbije", imajući u vidu da se u Surčinu nalazi i Aerodrom "Nikola Tesla", za koji je francuski koncesionar najavio nove investicije, a do koga bi trebalo da vodi i jedna od linija budućeg metroa.
Da li će ovaj kraj biti nova meta investitora – kako kompanija koje bi ovde otvorile svoje pogone i razgranatom mrežom puteva stizale do svih krajeva zemlje, tako i pojedinaca koji se odluče za kupovinu zemljišta i nekretnina?
Ekonomista Miladin Kovačević za "Blic Biznis" tvrdi da je sasvim izvesno da će Surčin, koji je i inače investiciona destinasija "par ekselans", postati još atraktivnija investiciona zona.
Investitori, kako kaže, gledaju dva ključna faktora i to - da li su na mestu gde infratstruktura omogućava odvoz i dovoz robe i repromaterijala, a s druge strane da li su u blizini većih gradova gde je dostupna kvalifikovana radna snaga.
"Surčin sve to jeste, jer se tu ukrštaju i auto-putevi, i železnica je u blizini, aerodrom, a takođe se nalazi u blizini većih centara - Beograda i Novog Sada, gde je i ponuda radne snage veća", ističe Kovačević i dodaje da povećanu zainteresovanost investitora pokazuje i poslednja najava otvaranja japanske fabrike "Tojo Tajers".
Ekonomista Ljubomir Madžar kaže da je veoma dobro da postoje "čvorišta" u državi koja povezuju različite vidove transporta i gde se povezuju različiti pravci što ih čini efikasnijim i atraktivnijim.
"Unapređenje infrastrukture uvek stvara povoljne uslove za privredne delatnosti, uključujući i strane ulagače za koje će to biti atraktivnije, što je svakako dobra vest. Ono što je loše je da, što se tiče razvoja infrastrukture veoma malo je ulagalo godinama, i da to što sada pristiže kao rezultat trebalo je da bude već godinama unazad dovršeno i da bude u eksploataciji", ocenjuje Madžar.
Kako dodaje, sigurno je da će samo ukršatnje ovih puteva učiniti tu lokaciju atraktivnijom nego što je do sada bila, a to će se verovatno odraziti i na cene recimo zemljišta u tom području. "Jedino što se može reći sa sigurnošću je da će tu biti povoljnih tendencija u kretanju cena placeva i da će postati atraktivniji što je rezultat infrastrukturnog unapređenja", ističe Madžar.
ekretnine
Sve to već ima efekat i na tržište nekretnina. U Surčinu je u odnosu na prošlu godinu evidentan rast cena nekretnina i to u proseku oko 10 odsto, a posebno je izrazit rast cena u poslednje dve godine. Predviđanja su da će cene nekretnina u Surčinu nastaviti da rastu u narednom periodu, što zbog povećanja broja stanovnika što zbog razvijanja industrije.
Kako objašnjava Miloš Mitić iz agencije za nekretnine "Siti Ekspert", rast cena se odnosi i na izdavanje i na kupovinu, i to zbog veće potražnje usled otvaranja velikog broja firmi u tom delu grada.
"Mnogo stranaca traži stanove blizu firmi ali i aerodroma, koji se sve više razvija. Imali smo i neke potražnje za Surčin iz francuske aviokompanije koja bi želela tu da ima smeštaj za pilote", kaže Mitić.
Što se tiče odnosa novogradnje i starogranje, veća je potražnja za novogradnjom, te smatra da će stoga i biti povećana izgradnja stambenih objekata kako bi se ispunili zahtevi za kupovinom novih stanova.
U Surčinu je planirana i gradnja Nacionalnog fudbalskog stadiona, a ministar finansija Siniša Mali najavio je da će ovaj projekat koštati između 50 i 70 miliona evra i da se završetak očekuje za dve i po do tri godine. Ceo koncept zvaće se Stadion siti, a plan je da se tu napravi čitav jedan grad.
"Biće tu izložbeni sajmovi, prostor za kulturu i koncerte, akvaparkovi, ali i tehnološki park koji uključuje dolazak velikih svetskih trgovačkih lanaca. Takođe i mnogo poslovnog prostora, kao i kompletan stambeni blok", najavio je ministar u intervjuu za "Blic".
Nacionalni fudbalski stadion prostiraće se na 35 hektara, a sa pratećim objektima i sadržajima na ukupno 430 hektara. Već su u toku pregovori sa kompanijama Ikea i Kaufman, koje su, kako ističe ministar, vrlo zainteresovane da se nađu u okviru celog kompleksa.
Planirana je i izgradnja nove primarne saobraćajne mreže, kao i izgradnja nove petlje koja će omogućiti uključenje na autoput Beograd-Šid sa obilaznicom.
Firme i zarada
Opština Surčin je do početka 2018. godine gotovo redovno bila na vrhu po visini prosečne zarade u Beogradu, ali i celoj Srbiji, a poslednji podaci pre prelaska na novu metodologiju obračuna govorili su da je razlika od beogradske opštine sa najmanjom prosečnom platom, Sopota, iznosila skoro 69.272 dinara. Naime, Surčinci su u proseku zarađivali skoro 117.000 dinara.
Nakon promene načina računanja koji primenjuje Republički zavod za statistiku, Surčin je izgubio tu laskavu titulu. Zarade se sada, na osnovu podataka iz evidencije Poreske uprave, računaju prema opštini na kojima zaposleni imaju prebivalište, a ne kao ranije po opštinama gde se nalazi firma. Tako je majska plata Surčinaca iznosila 48.655 dinara.
Ipak, u Surčinu su registrovane brojne velike međunarodne kompanije, a puno njih ima svoje pogone i magacine pored autoputa, u Dobanovcima ili prema Staroj Pazovi. Na kraju 2018. godine u Surčinu je, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku poslovalo skoro 2.500 firmi (2.494). Među njima su i Nestle, Pepsi, Nelt...
Zemljište
Opština Surčin obuhvata površinu od 288 kvadratnih metara i sastoji se od sedam naselja (katastarsakih opština). Poljoprivredno zemljište obuhvata dve trećine teritorije (198,16 kvadrata).
Zemljište za nove privredne zone u Surčinu se uveliko priprema, pa je, između ostalog, i Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda još prošlog avgusta oglasila prodaju građevinskog zemljišta, površine 21.058 kvadrata u novobeogradskom Bloku 53. Ova parcela je obuhvaćena Planom detaljne regulacije za područje privredne zone Autoput u Novom Beogradu, Zemunu i Surčinu, i na njoj je predviđena izgradnja objekata privredno-proizvodne ili komercijalno-poslovne namene. Početna cena zemljišta tada je iznosila 171.090.353,76 dinara.
Aerodrom FOTO: V. LALIĆ / RAS SRBIJA
Aerodrom "Nikola Tesla" se nalazi u Surčinu
Eksproprijacija zemljišta od Surčina do Obrenovca je izvršena na ukupnoj površini od 240 hektara, čime je omogućena izgradnja deonice autoputa. Vlasnicima je isplaćeno oko milijardu dinara, odnosno osam miliona evra.
Najmanje novca dobili su vlasnici njive sedme klase u katastarskoj opštini Boljevci, svega 200 dinara po kvadratnom metru, dok je najskuplje plaćen kvadrat placa u Surčinu koštao čak 20 puta više. Vlasnicima najbolje pozicioniranih građevinskih parcela isplaćeno je 4.000 dinara po kvadratu, odnosno oko 3.200 evra za ar zemlje.
O Surčinu
Opština Surčin se nalazi jugozapadno od Beograda i najmlađa je od ukupno 17 opština Grada Beograda.
Granice opštine Surčin prema susednim opštinama Grada Beograda (Novi Beograd, Zemun i Čukarica), kao i prema opštinama Pećinci i Obrenovac, čine spoljašnje granice katastarskih opština Surčin, Dobanovci, Petrovčić, Progar, Boljevci i Jakovo.
Nalazi se na južnom obodu Panonske nizije uz reku Savu, kao plovnim putem koji omogućava vezu sa rekom Dunav kao evropskim koridorom 7.
https://www.blic.rs/biznis/vesti/surcin ... ju/m6qq4bz