ZAKON O VODAMA: Iako Zakon definiše vodno zemljište kao područje korita uz pripadajuću obalu, te dalje određuje posebne načine na koje se njime može upravljati, katastar ne poznaje kategoriju vodnog zemljišta. Tako postaje moguće da se područja koja bi po Zakonu morala biti vodna i samim tim zaštićena prodaju kao građevinsko zemljište ili eksploatišu kao poljoprivredno
U Srbiji ne postoji vodno zemljište - tako bar pokazuje katastar u kome su delovi reka i priobalja umesto kao vodno, upisani kao građevinsko ili poljoprivredno zemljište.
Iako Zakon o vodama ("Sl. glasnik RS", br. 30/2010, 93/2012 i 101/2016 - dalje: Zakon) definiše vodno zemljište kao područje korita uz pripadajuću obalu, te dalje određuje posebne načine na koje se njime može upravljati (između ostalog da se ne može prodavati i da na njemu važe posebna pravila gradnje), katastar ne poznaje kategoriju vodnog zemljišta. Kako su podaci iz katastra osnov za način raspolaganja parcelama, ono što piše u Zakonu ostaje mrtvo slovo na papiru. Tako postaje moguće da se područja koja bi morala po Zakonu biti vodna i samim tim zaštićena prodaju kao građevinsko zemljište ili eksploatišu kao poljoprivredno.
- Kategorije zemljišta u katastru utvrđene su po korišćenju zemljišta zbog poreza, pa tako imate građevinsko, poljoprivredno, šumsko zemljište, a nigde ne postoji vodno zemljište. Tako se dešava da se parcele koje pripadaju vodnom zemljištu vode kao poljoprivredno ili građevinsko zemljište i da se nalaze u različitim vlasništvima, a ne obavezno u javnoj svojini - kaže pomoćnik direktora Srbijavoda Veljko Dimitrijević.
Vodno zemljište ne postoji u katastru zato što Ministarstvo poljoprivrede, koje je bilo dužno da utvrdi njegove granice, to nije učinilo. Zašto taj posao nije urađen i da li, odnosno kada će biti, pitanja su na koje nema odgovora. Pri tome, Ministarstvo poljoprivrede odnosno Republička direkcija za vode, svesni su ovog problema već duže vremena.
Pre dve godine pisalo se o nekontrolisanom kopanju šljunka u priobaljima što je povećalo posledice poplava, a tada je Ljiljana Anđelić, načelnica Odeljenja vodne inspekcije Direkcije za vode, ukazala da je jedan od velikih problema to što nisu utvrđene granice vodnog zemljišta, pa se šljunak kopa na mestima koja se vode kao poljoprivredne parcele za šta vodni inspektori nisu nadležni.
Pored nekontrolisane eksploatacija priobalja koja prolazi nekažnjeno, druga posledica nepostojanja granica vodnih područja jeste mogućnost da se delovi obala prodaju privatnicima. Pre dva meseca Grad Beograd prodao je parcelu uz sam Dunav u Zemunu kao građevinsko zemljište, tvrdeći da je sve urađeno po zakonu. Na kraju i građani trpe posledice, pa se tako dešava da vlasnici njiva kroz koje sada protiče reka moraju da plaćaju poreze na svoje zemljište jer se vode kao njegovi vlasnici u katastru iako ga ni na koji način ne mogu koristiti.
- Imamo hiljadu nerešenih slučajeva koji su nastali zato što nisu određene granice vodnog zemljišta. Mi možemo samo da se čudimo i trpimo posledice zbog toga - komentariše Veljko Dimitrijević.
On objašnjava da nije teško faktički utvrditi granice vodnog zemljišta, međutim upis tog zemljišta, odnosno promena vlasništva iz privatne u javnu svojinu, zahteva pozamašna sredstva.
- Ako bismo hteli da odredimo granice vodnog zemljišta i da ga upišemo u katastar kao javnu svojinu, morali bismo između ostalog da rešimo i slučajeve gde su reke promenile tokove i zauzele privatne njive. Potreban je novac da se ta privatna svojina otkupi, a da li ga ima, to je drugo pitanje - dodaje Dimitrijević.
Ipak, on ne sumnja da se taj posao mora uraditi, kao ni Marina Babić Mladenović, direktorka Zavoda za uređenje vodnih tokova Instituta za vodoprivredu "Jaroslav Černi", koja korist od utvrđivanja granica sažima u "više reda, manje štete".
- Treba da se zna koja su područja pod uticajem vode jer na njima važe posebna pravila. Mi smo 2014. godine imali poplave zbog ogromnih padavina, međutim posledice su bile velike, jer su između ostalog, oni koji su gradili na mestima na kojima nije trebalo, naplatili štetu od države - objašnjava Babić Mladenović, dodajući da utvrđivanje granica zemljišta zahteva nekoliko koraka kao što su snimanje reke, hidrološke proračune, iscrtavanje karte sa granicama dosezanja vode.
Zakon navodi da je vodno zemljište korito za veliku vodu i priobalno zemljište, čija je širina do deset metara (u području nezaštićenom od poplava) odnosno do 50 metara (u području zaštićenom od poplava). Isti dokument navodi da Ministarstvo, a na teritoriji autonomne pokrajine nadležni organ, određuje granice vodnog zemljišta, koje se potom upisuju u katastar.
Izvor: Vebsajt Danas, Milica Radenković, 09.09. 2017.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija