Šta je novo?

Razvoj šinskog prevoza u Novom Sadu

Siniša

Higher intermediate
Učlanjen(a)
10.12.2006.
Poruke
1.998
Pohvaljen
2.019
Predlažem da se takođe bavimo sa idejama za unapređenje šinskog saobraćaja u Novom Sadu.
Novi Sad je otvorio tramvajsku liniju 30. IX 1911., a ukinuo istog dana 1958. Postojale su dve linije:
1. Futoška kapija – Temerinska ulica
2. Bivša železnička stanica – Dunavska ulica (Brodska stanica kod Oficirskog doma)
Kolosek je bio standardni 1435 mm. Evo i slike mape.
nrpth.jpg

Negde 1991. (a možda i ranije), začeta je ideja da Novi Sad vrati tramvaje. Predviđeno je da novi sistem, NOSTRAM, ima pet linija, do 2030. Evo i mape budućih pet linija.
704px-Projekt_Nostram.svg.png

Moja ideja je da se krene sa linijom dva, Gl. Železnička stanica – Mišeluk, koja bi se spojila sa postojećom beočinskom prugom. Tako bi Novi sad imao dve tram – train linije
1. Gl. ž. Stanica – Mišeluk – Petrovaradin
2. Gl. ž. Stanica – Mišeluk – Beočin
Problem je kod Mišeluka. Naime, nakon mosta, petlja i put ide ka tunelu i on je u brdu. Mislim da bi bio problem napraviti krakove prema postojećoj pruzi.
k03t4m.jpg

Izvinjavam se na lošem označavanju linija, nadam se će i ovako biti jasna moja zamisao.
 
Fino a preko kojeg mosta idu preko vode
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=365057#p365057:3o287ltf je napisao(la):
direktor » 31 Дец 2015, 08:30[/url]":3o287ltf]Fino a preko kojeg mosta idu preko vode

Мост слободе

ево нешто моје од прошле године

новосадски трамвај
Pogledajte prilog 1

НС-Воз


комбиновано
Pogledajte prilog 2

идеја је да иду двосмерни трамваји на нормалном колосеку (1.435 мм), са максималном брзином од 90-100 км/х која би могла да се развије на релацији Нови Сад-Бачки Петровац и Футог-Бегеч
 
Добра идија, Нови Сад заиста има добре услове за развој шинског система јавног превоза, ем што је у равници, ем што има широке булеваре.
 
Naravno, Most Slobode, kao i u NOSTRAM-ovom planu. Isti plan predviđa linije 4 i 5 preko Varadinskog mosta, ali, lično, meni se ta ideja ne dopada. Varadinski most ima samo dve trake i nažalost, moraju se koristiti i za tramvaj i za automobile.
 
Na ovom linku se može naći prezentacija studije o tramvaju koji je radio Zavod za urbanizam NS, zanimljivo štivo. Uradili su i O-D parove, na osnovu čega se mogu planirati linije. Ako neko zna za neku studiju sa O-D parovima za Beograd, bio bih zahvalan za link.
 
На НС-БИЛД форуму сам дао своје виђење развоја трамваја у НС. О "НС:ВОЗ" нисам пуно писао, зато што нису отворили засебну тему.

Као основу за избор решења за Нови Сад, користио сам следеће параметре:
- Прва фаза градње система мора бити што јефтинија, а при томе употребљива. Корисном дужином се сматра траса дугачка минимално 6 километара, траса која повезује урбане садржаје са зонама велике густине становања. Најјефтнија траса је коришћењем половних шина са главних пруга, на железничким, или бившим железничким коридорима.
- Трамвајска мрежа мора имати језгро (затворени круг), ради постојања алтернативних траса за што већи део мреже, ради веће линераности путовања, балансирања урбаног развоја и балансирања оптерећења саме транспортне мреже.
- Главна железничка станица се мора налазити у језгру транспортне мреже, и у граду величине Новог Сада директну везу из свих делова града.
- На крајевима транспортне мреже мора постојати веза са приградским железницама. На периферији такви терминали се требају формирати као реонски центри, а веза са приградским железничким правцем представља предуслов за трамвај-воз.
- Мрежа треба да буде конципирана да генерише урбани развој ван садашњег градског центра.

ay1pud.jpg

На слици је црвеном бојом означена прва фаза, плавом друга, зеленом трећа, а црном бојом железничке пруге.
 
mhzjmo.jpg

Gledajući staru mapu sa linka Studije tramvaja za NS, koju je postavio TranspoWarrior, čini mi se da je Novi Sad bio poprilično "prošaran" šinama. Tu su bile dve tramvajske linije, Trčika i stari i novi čvor.
Trčika je bio uskotračni laki voz (760 mm kolosek) koji vozio od grad do kupališta sezonski od 1.VII do 31. VIII svake godine sve do 1941. Neki tvrde da je vozio i do 1944. Mnogi brkaju Trčiku sa tramvajem, misleći da je to bio naziv za tramvaj, a to su bila dva različita sistema.
Meni je jako žao što je stari novosadski čvor ukinut, a mogao se tako lepo iskoristiti za gradski/prigradski saobraćaj.
Davno sam pisao na forumu da mi je želja da vidim S-bahn liniju Pančevo-Beograd-Novi Sad. Međutim, ta linija ne bi trebala da završava na postojećoj novosadskoj železničkoj stanici, već bi trebala da zalazi dublje u grad. Ovaj stari čvor bi bio idealan za tako nešto.
 
Kad je demontiran stari cvor moze li koja fotka trase gugl ulce ili tako nesto
 
Uskoro se uklanja pruga duž Bulevara Evrope, da li neko ima informaciju više? Pruga se prostire kroz parcele koje su namenjene poslovnim kompleksima visine i do 20 spratova. Pada mi na pamet da neko planira izgradnju, prošle godine je bilo i izmena urbanističkog plana za tu lokaciju.
 
A ta pruga vodi odakle dokle i moze neka fotka i plan i da li bi se iskoristila za nesto pametno tram ili tako nesto ...
 
Evo, plavo je označen park u izgradnji, crvenom je stambeni kompleks koji je tek započet. Prugu sam označio strelicama. Trasa tramvaja je planirana duž ljubičaste linije. Zeleno je trenutno ulica u izgradnji, očigledno je da nema veze sa prugom. A pruga se nalazi direktno na prostoru predvđenom za zgrade visoke spratnosti označene zelenom bojom. I što se sad uklanja pruga ako nema veze sa izgradnjom te ulice? Železnica je dugo pružala otpor ideji da se pruga ukloni i oslobodi atraktivno građevinsko zemljište, ako su sada pristali meni deluje da su postgli neke dogovore sa budućim investitorima, ne znam...

wegeg_zpstnpvjqta.png


Ovde na širem planu sam označio ranžirnu stanicu i okretnicu.

ljbljb_zpsopga2ikk.png
 
Jeл угашена ранжирна станица са окретницом?
 
Док је тако онда не смеју да дирају пругу.
 
To није лоша идеја, Србија чак може да има неколико музеја железнице, у Нишу и НС уз постојећи у Пожеги. Само је питање шта све има сачувано да се изложи, доста тога је касирано последњих пет година.
 
Meni nista nije jasno po pitanju ove pruge u ns
Jel oni gase ranzirnu stanicu i okretnicu jesu to oststci starog cvora
Sto se tice eksponata bilo bi doboljno za popuniti lozionicu u bg, ns i nisu ima dosta dizela parnjaca
Mogli bi da pobriimo ekdponate sa fotkama ...
 
Већ сад могу да накупе по три примерка од 641, 642, 643, 661, 441 и 461, шинобуса и РВР, што је поприлична цифра, накупе још неке парњаче којих има разбацаних широм Србије по депоима, фабрикама и станицама и ето три лепа музеја.
 
Imas i unikatne min lokomotiva ali to bi mogli u temi o nekom muzeju da nebraljamo ovu temu
Fotka model i tako parnjace tako dizeli tako elektro tako emv i dmv bilo bi svasta tu pa makosu ...
 
Потенцијала има, фале само добра воља и памет. Имамо тему о експонатима за музеј у овом подфоруму можемо тамо да наставимо :)
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=740215#p740215:37f2l81h je napisao(la):
direktor » Tue May 19, 2020 11:59 pm[/url]":37f2l81h]Meni nista nije jasno po pitanju ove pruge u ns
Jel oni gase ranzirnu stanicu i okretnicu jesu to oststci starog cvora
Sto se tice eksponata bilo bi doboljno za popuniti lozionicu u bg, ns i nisu ima dosta dizela parnjaca
Mogli bi da pobriimo ekdponate sa fotkama ...

Ranžirna stanica je premeštena severno, a na okretnici se vrši održavanje. Bilo je neke reči o premeštanju održavanja takođe na ono čvorište severno označeno ali ne znam šta je bio problem pa je ostalo tu na ukretnici uz Bulevar Evrope.
 
Znaci dok je odrzavanje tamo ne mogu da ga odsjeku ...
 
Vrh