Šta je novo?

Rasveta (Klasična, LED, halogena...)

Igor

Administrator
Urednik
Učlanjen(a)
10.01.2007.
Poruke
19.619
Pohvaljen
41.866
Pre dve nedelje sam menjao jednu klasičnu sijalicu od 100W pošto se dosta grejala i povremeno je topila kabl koji dolazi do grla.

Odabrao sam Philips LED sijalicu od 13W, međutim kada sam sam nakon probnog postavljanja krenuo da je skinem iznenadio sam se koliko se u stvari i one greju u delu gde se nalazi elektronika.

Prosledio sam je prijatelju koji je u doba karantina rešio da laserskim termometrom izmeri njenu temperaturu ali i uporedi sa običnom sijalicom od 75w i dve dodatne LED sijalice od 11W i 6W.

Rezultati su sledeći:
Prva vrednost tj temperatura je na delu koji daje svetlost dok je druga vrednost u zagradi merena na delu gde je elektronika.

- Lumax E14 6W 470lm 3000k - 45°C (95°C)
- Lumax E27 11W 1000lm 3000k - 58°C (96°C)
- Phillips E27 13W 1521lm 2700k - 52°C (91°C)
- Klasična sijalica sa vlaknom E27 75W - 221°C (bakelitno grlo 167°C)

Verovatno sijalica od 100w ide na oko 300°C u delu gde je staklo i kod grla oko 200°C. Očekivao sam veće međusobne razlike u temperaturi kod LED sijalica u delu gde je elektronika u zavisnosti od jačine.
 
Da. Keramički deo sijalice je zapravo heatsink, a trajnost sijalice najviše zavisi u efikasnosti tog dela da odvodi toplotu. LED sijalice u raznim asurama i zatvorenim lusterima traju kraće od volframskih jer suvišna toplota nema gde da ode. U automobilima česti LED sijalice imaju aktivno hlađenje.
 
To što se zove led ne znači da će biti hladna kao led :D Te philips od 13w su među najboljima na tržištu kod nas, praktično sijaju jače nego žarulja od 100w. Poređenja radi: žarulja isijava do 20 lumena po vatu, led sa e27 grlom prebacuje 80 lum/w a u efikasnijim oblicima lako prelazi i 100.
 
Kabl ne sme da se topi ni kod mnogo jačih sijalica. Problem je verovatno u lošem grlu i najbolje ga je zameniti.
 
Jel si ovakvu kupio:

A60-13W_E27_01.jpg


Ja nemam problema sa grejanjem, ali nikako da pogodim pravu boju svetlosta - Hladno bela, hladno bela, žuto bela,bela ima mnogo nijansi ali ni jedna nije dobra. Imam kremasti zid i LED sijalice ostavlja neke senke koje baš ružno izgledaju.

Isto tako električar mi postavio loš regulator jačine svetlosti, pa ne mogu da menjam jačinu svetlosti, tj male su razlike izmedju nijansi kao i da nemam regultor
 
/2700 K bi trebala da bude najbliža svetlosti volframske sijalice. Sijalice preko 4000 K izbegavajte, nisu dobre za vid. Inače sve LED sijalice bacaju svetlost jednako ka svim površinama i na to se treba naviknuti. A problem sa zidovima se nažalost može rešiti samo krečenjem, nekim bojama zidova posebno ne leži LED svetlo bez obzira na nijansu, glavna prednost ovog osvetljenja je pored uštede struje i štpo se pojavljuje u raznim oblicima: trake, paneli, lampioni...u nadgradnim, ugradnim i navrćućim varijantama. pa je fazon imaati što više izvora svetlosti kroz prostoriju.
 
Ma uradio sam kutije sa LED sijalicama po uglovima sobe i jedna LED plafonjera na sredini sobe, i nikako da uskladim svetlost u sobi. Računam više mi se isplati da ubodem pravu sijalicu a ne da ponovo krečim
 
Sijalice ozbiljnih brenodva će uvek biti boje koja je označena na pakovanju. Kada su nove su praktično identične, ali ako imaju različit broj sati rada može doći do razlike u boji i svetlini.
Sijalice manje poznatih brendova često nemaju označenu temperaturu boje i indeks prikaza boja (CRI) već se prodaju kao "tople" i "hladne", a boja može naknadno da zavisi od ambijentalne temperature i drugih spoljnih faktora.
 
Topili su mi se kablovi na keramičkom grlu sa standardnom sijalicom od 100W

Kupio sam ovaj model
Phillips 13W 1521lm 2700k
philipsled13w.jpg


Nekako mi nije prijalo to podjednako osvetljavanje koje je tragac pomenuo. Pošto sam zbog pomenutog grejanja skinuo stakleni deo plafonjerke možda će sa novom sijalicom koja ipak manje greje percepcija osvetlaja sa belim staklom plafonjerke biti nešto bolja.
 
Što se tiče boje svetlosti u životnom prostoru i senki na zidovima, najbolji način je rešiti to eksperimentalno. Moderne sijalice su drastično veći izvori svetla od starih užarenih vlakana te zbog toga drugačije rasipaju svetlo i senke drugačije izgledaju. Postoje led sijalice sa sočivom koje glumi užareno vlakno i izgleda poput neke pečurke ili krunice.
images



[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=719696#p719696:3v357pdm je napisao(la):
nensav » 22 Mar 2020 09:44 am[/url]":3v357pdm]Isto tako električar mi postavio loš regulator jačine svetlosti

Nije loš dimer (regulator) već sijalica. Led sijalice koje mogu da se dimuju običnim dimerom za žarulje (reostatom) koštaju 2-3 puta više od običnih zbog specifičnog principa rada. Ukoliko je potrebna precizna ili udobna kontrola intenziteta led rasvete, najbolje je uzeti namensku led svetiljku sa adekvatnim podesivim napajanjem a ne "zamensku" za klasično sijalično grlo. Doduše postoje sijalice za e27 grlo koje se mogu dimovati pomoću daljinskog ili aplikacije na telefonu ali to onda povlači drugačije komplikacije.

Igor":3v357pdm je napisao(la):
Topili su mi se kablovi na keramičkom grlu sa standardnom sijalicom od 100W

Loš kontakt između sijalice i grla, ili između grla i kabla... Ovo ne sme da se događa u normalnim okolnostima (ambijentalna temperatura ispod 50 stepeni i sijalica slabija od 1000W)
 
To su ukrasne "edisonke". U principu sva iskustva za plastične led sijalice važe i za njih. Od renomiranih proizvođača su sasvim ok, od nepoznatih mačka u džaku. Mana im je što mogu da se razbiju a na ovim led trakicama je relativno visok napon a slaba izolacija.
 
Ja imam dve ove:
11503_200.png

Eglo proizvodjac, godinu ipo kako ih imamo i rade ok.
Doduse ne sijaju mi non stop, jer mi stoje ispod trpezariskog stola, al se cesto pale i gase posto mi ukucani jos nisu zapamtili koji prekidac je za koju sijalicu.
 
Eglo nije proizvođač već uvoznik koji ima dobar dil sa fabrikama u Kini, isto kao BBLink.
 
Eglo je austrijska firma. Sijalice se svakako prave u Kini ali je kvalitet na višem nivou nego JMC i slični domaći brendovi koji uvoze kratkotrajno i potencijalno opasno đubre.
 
Тешко је димовати ЛЕД расвету, из разлога што ЛЕД саме по себи имају праг напона који ће резултовати паљењем или гашењем, тако да ако вртиш обичан потенциометар нећеш добити смањење и повећање светлости него једноставно у једном моменту ће се упалити (нпр од 8 волти), након одређеног окретања потенциометра ће се угасити ( нпр ако падне испод 5 волти) или ће исијавати. За регулисање ЛЕД постоје посебни драјвери који нису јефтини.
 
@abrines
To važi za direktno napajanje dioda. U jeftinijim zamenskim sijalicama koje se šrafe u klasična grla već postoje drajveri, ali jeftini pa praktično nikakvo dimovanje i nije moguće. Napajanjem takve sijalice preko klasičnog dimera joj se samo skraćuje radni vek.

@tragac
Izvinjavam se, previd je u pitanju. Kratak post napisan na brzinu.
 
@abrines

Dimer sam platio skupo, to mi je i rekao majstor da treba kvalitetniji i skuplji. Ali fora je što i taj skupi nije dobar
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=719833#p719833:1f6ca5h9 je napisao(la):
Vitez Koja » 22 Mar 2020 07:05 pm[/url]":1f6ca5h9]Eglo nije proizvođač već uvoznik koji ima dobar dil sa fabrikama u Kini, isto kao BBLink.
Moje iskustvo sa Eglo plafonjerkama je užas, jedna je crkla posle godinu dana mada su je zamenili odmah na osnovu garancije. Svakako su bolje nego kineski no-name krševi.

Inače, većina ljudi kući ima 4000 i 6500K sijalice jer su jeftinije a da nisu ni svesni toga :o
Odem kod nekog i vidim da mu je svetlo kao da smo u frižideru pa onda moram svima da objasnim za 2700-3300K svetlo za LED u sobama koje nisu hodnici i toaleti.
 
@vucko
To je bilo i moje iskustvo sa Eglo, al ispostavilo se da je uzrok toga nešto drugo.

Neki ljudi jednostavno vole neutralno ili hladnije svetlo kod kuće. 4000K je zapravo odlična temperatura za radnu sobu za nekoga ko je navikao na 2700-3300K. A sam utisak o boji je vrlo relativan i zavisi od mnogo faktora iz okruženja. Npr ako uključiš 5600K sijalicu pre smrkavanja u nezamračenoj sobi, delovaće neutralno belo i ako ne pogledaš narandžastu uličnu rasvetu će taj utisak trajati prilično dugo.

Sa druge strane postoji teorija kako plava komponenta svetla smeta ljudima da utonu u san pa zato sad svi veliki operativni sistemi imaju "noćni režim" gde se smanjuje količina plavog svetla koju ekran isijava, praktično menjajući snižavajući temperaturu boje ekrana.
 
Nešto oko tih dimera ili regulatrora svetlosti je kod mene pogrešno, regulacija je veoma veoma loša. NIje mi jasno i oko tz LED kontrole

led-kontrole.jpg


Da li su oni integrisani u LED sijalice i LED creva, da li je trebalo ja sam da ih kupim i postavim (majstor ih nije pomenuo) i da li su oni krucijalni za dobro osvetljenje. Ranije je bilo jasnije, kupiš sijalicu pa je zameniš, sada je potrebno dosta rpedznanja
 
Konkretno na toj slici: leva dva su za rgb traku koja može da menja boje ali nikad neće dati lepu belu, a desna dva su jednokanalni za jednobojnu traku i oni se koriste za belu.
Ugrađeni su samo u "pametne" sijalice, u običnim ih nema. Postoje obične sijalice koje mogu da rade na običan reostat/potenciometar, ali su skuplje i često ne mogu da se smanje ispod 50%.
Ja kod sebe koristim dimer kao gornji desni sa slike i meni se odlično pokazao.

Napisaću detaljnije uskoro.
 
Vrh