Šta je novo?

Privatni prevoznici

Ахахахахахахахаха па из те Ариве беже више него из Градског.
 
mIkCjU0.jpg

qxIyAH4.jpg

HjaO7Kj.jpg

R7Gv36v.jpg

pSevcda.jpg

Hz3u9XO.jpg

coOeQhe.jpg
 
Uspeo sam da ostvarim svoj dečački san - da vozim i parkiram zglobne autobuse. Radim kao pomoćno lice u upravi firme Beobus city 2015 i uskačem u pomoć vozačima i pomognem im oko zamene vozila. Prvi utisci su mi pozitivni, kolege su mi odlične, mlada je i firma (a eto rade u sklopu konzorcijuma sa "arivom" i na potezu 500 sa "avalom") i fino se uklapam u celinu.

Pa da krenem od MAZ 215. Malo je nepraktičan za održavanje zbog položaja motora i hladnjaka na krovu, motor je nešto slabiji i kada radi klima gubi na performansama i time teže savladava uspone. Ovako ima odličan retarder, dobro upravljanje, nema nekih problema sa ZF osovinama i trapovima, grejanje je odlično i ima kamere iznad vrata što je velika pomoć. Može se reći da je pouzdan autobus i nije preterano skup za održavanje. Slično je i sa solašem MAZ 203 kojeg sam vozio, skroz je na mestu što se tiče karakteristika i nije loš za rad.





Imao sam priliku da probam i Volvo 7900 hibrid. Naspram MAZ-a 215 daleko je udobniji, pregledniji, ergonomija je odlična kao i završna obrada. Uz to prosečna potrošnja goriva je primetno niža. Za razliku od MAZ-a 215 nema neki velik zaokret upravljačkih točkova (što bi vozači rekli "ajnšlajg"), zglob se nešto manje savija nego kod MAZ-a, lako se dešava da zablokira zglob i grejanje mu je gore. Uz to ima električna vrata koja nešto prave problem i klima mu nešto ne radi kako bi trebalo pa ga ne puštamo dok se to ne sredi.

IMG-20190615-123041.jpg
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=643215#p643215:3vc43slv je napisao(la):
Mićo » Ned Jul 28, 2019 8:59 pm[/url]":3vc43slv]Uspeo sam da ostvarim svoj dečački san - da vozim i parkiram zglobne autobuse.
Kao neko ko je u detinjstvu takođe voleo da se vozika autobusima, baš mi je bilo drago kad sam ovo pročitao. :kk:
I hvala na reportaži, daj bože da ih bude još. :sesir:
 
Читам периодично ове стране и примећујем да на улицама Београда има бар четири типа аутобуса из Турске. Сви изгледају страшно. Због чега је толика количина возила из те земље? Чиме су они завредили пажњу превозника? За икарус видим да је проблем са роковима. ФАП аутобусе не производи? Цена велика? Не могу да стигну да брзо испоруче?

Кинези су "купили" Икарбус, и шта сада? Видим сајт се ни на јоту није променио. Кад планирају да се модернизују и обнове свој производни програм?

Искрено, посао склапања аутобуса није нека врхунска технологија, уголовном се ради од готових компоненти. Због чега је проблем држави да оформи банку која би профинансирала производу аутобуса, ипак би се то добро одразило како на запосленост људи тако и на нижу цену...
 
зато што су бусеви јефтинији, а Икарбус не може да произведе довољно. а и то што произведе...
 
Јефтинији од Икарбуса? Како то може да буде? Ми изгледа иса Турском имамо некакве бесцаринске уговоре? Све на сопствену штету...
 
Prle, kreni od prostog pitanja - ako ovde u samom Beogradu imamo fabriku autobusa, a opet toliko prevoznika, i u gradu i u zemlji, radije bira strana vozila, šta ti to govori? Pa da nešto očigledno ne valja sa tom domaćom fabrikom, ili da strani konkurenti nude nešto bolje/povoljnije. Stvar je prosta.

Sećate se kad je Neobus uništen, u roku od godinu dana prevoznici su ih izbacili. I čime su ih menjali? Pa uglavnom stranim markama. Lakše im je bilo da dovlače vozila iz Turske, Poljske, Nemačke, Rusije, Belorusije, Irana, Švedske... nego da se okrenu domaćoj fabrici na 10 km od grada. Ne znam za vas, ali meni su tada mnoge stvari postale jasne.

FAP je na samrtnoj postelji, vaskrsnut je uz pomoć države i sveden na vojnu radionicu koja ponekad sklepa neki vojni kamion. Razlog? Kamioni koje je isporučio vojsci pre par godina rđaju i propadaju više i brže nego oni koje joj je isporučio pre trideset. Nešto slično kao sa Ikarbusom.

E tako se gube klijenti. Kada fabrika ostane u mentalitetu socijalizma i SFRJ, naviknuta da država postoji da bi nju izdržavala. E onda kad i država presuši, onda nastaje panika. A tad je već uveliko kasno. Tako su propale mnoge naše fabrike. Jer su još od 80ih bile naviknute na državnu slavinu i kupce iz Nesvrstanih. Sankcije, bombardovanje i privatizacije 2000ih ih jesu desetkovale, ali ono što im je ukucalo prvi i poslednji ekser u mrtvački sanduk je njihova sopstvena lenjost i inertnost.

Kinezi verovatno trenutno procenjuju kapacitete postojeće fabrike i prave proizvodni plan za naredni period. Sajt je najmanji problem, glavno pitanje su finansije i dalji planovi.

Državno finansiranje može samo ako će da se postave jasni uslovi i zahtevi koje bi svaka fabrika morala da ispuni. U suprotnom dobićemo samo još jedan Ikarbus. Koji postoji da bismo se hvalili kako imamo 300 zaposlenih, a to što imamo troškove od subvencija i od krpljenja njihovih poluproizvoda, to nikom ništa... Sklapanje autobusa nije neka nauka. Ali njihovo plasiranje na tržište, i pravljenje te fabrike profitabilnom, u vreme kad je tržište preplavljeno mnogo boljim igračima - jeste. To je ono što mnogi ljudi u našim preduzećima pa i vlasti nikad nisu skapirali.
 
Проблем је у лошем менаџменту фабрика под државном управом и јачем увозничком лобију. И Икарбус и ФАП су могли да направе пристојна возила и могли би и данас када би постојали прави људи на правим местима уместо партијских послушника. Тужно је рећи да су обе фабрике и покојни Необус боље и више производиле и 90их под санкцијама и раних 2000их.
 
Е Дошљак, ово сам и ја хтео да нагласим. Јасно ми је да има проблеам у квалитету, али не могу да схватим да нисмо у стању да организуемо производњу. Ја сам своје детињство и младост провео у Икарбусима, Фаповима, али и Саносима. Стизао на одредишта.

Безусловно подржавање је лоша прича, али уништавање своје производње је просто катастрофа. Зар не постоји нека средина и баланс?
 
Лакше се пуне џепови када се увезе 200 кинеских и турских аутобуса за ГСП и када се за Београд пут и Чистоћу купи 30 МАН камиона него да та возила праве наше фабрике. Проблем је вишеструко сложен. Прво немамо јасан план у самом ГСП у обнављању возног парка. Па се сад купује 200 возила зато што су аутобуси из 2002.-2006. дотрајали, а није било редовног и равномерног обнављања флоте, нпр. сваке године по 50 возила. Други можда и највећи проблем јесте менаџмент, партијски послушници без самоиницијативе осим ако је за личну корист, са минималним стручним збањем, како у фабрикама тако и у јавним предузећима. Ми имамо незамислив парадоск. Пропадају нам три ремонтера шинских возила и две фабрике вагона, а кубуримо на железници и са локомотивама, и са вагонима и са гарнитурама. Набавља се огромна серија аутобуса из увоза за главни град, у исто време и приватници и Ласта скроз мењају свој возни парк са домаћег на увозни програм, а пропала је најквалитетнија фабрика аутобуса , друга фабрика прави маглу, а трећа престаје са производњом аутобуса. Имамо катастрофално застарео возни парк у ватрогасној служби, а нико да упосли две фабрике камиона што имамо.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=643375#p643375:yu2h0xv4 je napisao(la):
Прле » 29 Јул 2019, 11:54[/url]":yu2h0xv4]Јефтинији од Икарбуса? Како то може да буде? Ми изгледа иса Турском имамо некакве бесцаринске уговоре? Све на сопствену штету...

негде сам једном прочитао, али мислим да је један превозник рекао да за једног Икарбуса купи два или три турска аутобуса. немој да ме држиш за реч, то је било баш давно, типа када се Акиа појавила на улицама
 
То је зато што ми увозимо доста компоненти за аутобусе, и зато што турци имају хиперпродукцију у доста возила на лагеру.
 
Ikarbus, FAP, Sanos, 14. oktobar, Tomos, Zastava automobili (Zastava oružje je druga priča), FAMOS... svi su oni nastali u vreme pred ili odmah posle Drugog svetskog rata. Kada je em bilo mnogo više tržišta a manje konkurentnih igrača, em se sve svodilo na čistu mehaniku i metalurgiju. Pogledajte istorijat naših fabrika i videćete da su one, isto kao i ekonomija, najviše rasle u decenijama kada su njihove tehnologije bile iste ili konkurentne zapadnim - 50ih, 60ih i 70ih. Već 80ih one počinju da gube trku. A šta se to desilo 80ih? Pa prvo, na nekadašnja sigurna tržišta rezervisana za nas ulaze novi igrači sa boljim proizvodima (Afrika i Azija). A drugo, uvode se nove tehnologije, i sve više mašina se ne svodi na puku mehaniku nego i na kontrolere, kompjutere, precizne tehnologije, preciznu mehaniku i slično. E upravo te decenije dosta naših fabrika nije uspelo/stiglo da se modernizuje i prilagodi novim uslovima, i još tada je produktivnost počela da im opada. Ne govorim samo o fabrikama vozila, nego o svim redom. Posle toga je usledio period 2-3 decenije pljački, uništenja i muljaža, i epilog znamo.

Ali šta hoću da kažem - fabrika podignuta u maloj zemlji 1950ih, uz srp i čekić, može da bude konkurentna i održiva tek onoliko koliko je spremna da se modernizuje i prilagođava novim uslovima. I u smislu inovacija, i u smislu proizvodnje, i usmislu menadžmenta. Naše fabrike su se mahom držale i rasle dok su mogle da se oslanjaju na bazične tehnologije na kojima su podignute, i dok im je politika obezbeđivala uspeh. Onog momenta kad je jedno od ta dva puklo, pukle su i one.

S druge strane, fabrika poput pomenute Zastava oružje, je uspela da preživi i 80te, i sankcije, i bombardovanje, i privatizacije i svašta nešto. Po čemu se ona razlikuje od ostalih? Po tome što je osnovana pre 150 godina, i što predstavlja svojevrsnu instituciju, sa tradicijom inovacija i prilagođavanja. Za razliku od proseka SFRJ, oni su na vreme naučili da moraju stalno da se prilagođavaju da bi preživeli. A ovi koji su se samo oslanjali na mehaniku i domaće ili kupce iz Zimbabvea, oni su sad uglavnom pod katancima.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=643418#p643418:3jnseipn je napisao(la):
Дошљак » Pon Jul 29, 2019 2:07 pm[/url]":3jnseipn]Имамо катастрофално застарео возни парк у ватрогасној служби, а нико да упосли две фабрике камиона што имамо.
Zapravo, tu se stanje porpilično poboljšalo u zadnjih par godina. Znam, i ja sam se iznenadio ali tako je. Ma koliko ne voleo ovu garnituru, dosta su učinili po tom pitanju. Beograd, Leskovac, Vranje, Niš i Novi Sad su svi dobili MAZove (ukupno 14 komada, Beograd je dobio 7). Golubac je dobio jedan glanc novi Volvo (izgleda kao bombona). Niš je dobio nekoliko MANova od Ruskog spasilačkog centra, zatim Beograd je isto nabavio nekoliko novih MANova. A znam da su i u Vojvodini uradili remont za jedno 8-10 starih FAPova za dobrovoljna društva iz nekoliko gradova.

Zašto tu nema više FAPova, ne znam. Mada kažem, daleko je sadašnji FAP od onoga što je bio. Kad im vojni primerci rđaju posle samo par godina, nije ni čudo što niko neće ništa od njih.
 
Укратко, ушушкан неспособан менаџмент које је само куповао социјални мир почетком 2000их када је требало одрадити модернизацију производног програма. Пази, што се тиче традиције, нема то претеране везе. Бивша Гоша и МИН вуку корене из железничких радионица из периода изградње прве железнице у Србији крајем 19. века. БИП исто вуле корене од више успешних пивара из 19. века (Вајферт и Бајлони). То што Застава оружије и даље успешно послује је зато што им се на глобалном тржишту то дозволило, као и што је калашњиков и даље актуелан. Пре 60их па све до оснивања у Кнежевини Србији ни они нису имали неки извоз већ су били везани за државну војску.
 
Lako je modernizovati autobus kada se sada sve lako kupuje od komponenti.
Hoćeš najsavremenije kočnice , može. Hoćeš motor , može koja marka. Menjač, trapovi ista priča. Okretnica, vrata , klima uređaj ima samo kaži koja boja. Sve je dostupno iole pametnijem klincu koji zna da pretražuje net.
Šta se dešava Ikarbus nema blage veze da napravi karoseriju, karoseriju koja neće da puca i koja će izdržati 10-15 godina. I to što napravi ne zna da zaštiti od korozije pa oplate i sama konstrukcija jako brzo propadnu. Šta dalje rade pod geslom domaće i najeftinije kupuju vrata , penumatiku, okretnicu i sve ostalo gde god samo da je jeftinije i na kraju taj autobus bude jeftiniji 5-6000 evra u odnosu na proveren zapadni. I gde je ono jeftina radna snaga ???
Prošlo je vreme ugovorene ekonomije , zaštite domaćeg prozvođača i sada privatnik hoće daleko bolje za svoj novac. To bolje je našao kod turskih proizvođača.
 
Vrh