Šta je novo?

Pošta br 6, Savska ulica

Pa nije lud da investitor BNV rekonstruiše nešto i nista da ne zaradi ili malo kada moze na tom mestu da napravi neboder i da zaradi dobro.

Od kada je najavljeno ovo? Mislim da smo ušlo već u 4 godinu. Nema ništa od rekonstrukcije.
 
To je mogao da zaključi bilo ko ko je video šta su uradili sa starom GŽS. Još kad sam video poskidane prozore i svinjske grafite po njenoj fasadi čitavih par dana nakon iseljenja murije, bilo mi je jasno da će ovi da idu na to da je srozaju i prepuste vremenu, elementima i vandalskim termitima, a onda će da je sruše i naprave nešto svoje novo i nikakvo.

Neki ljudi u mojoj okolini se čak kunu da bi SNS rado srušili i GŽS nego ne smeju, bar ne još. Ko zna, možda je tim ljudima N1 isprao mozak. 🤷 A možda su i u pravu, pošto dovoljno dugo dele prostor i vazduh sa SNSom da znaju kakvi su i šta su sve spremni da urade.

Što se fasade tiče, tačno tako, i renovirana i drukčije uređena Kratova je mogla da ispadne ok i bilo bi bolje da je javnost to prihvatila i tražila od nadležnih nego Korunovićevu, koju očigledno nikad neće dobiti. A i kad bi dobila, izgledala bi bizarno okružena sivim šporetima i šifonjerima.
Нико није рекао да је за време првих било све супер. Таман и да су били најбољи опет је то било време велике депресије, унутрашњих превирања и демографски разорене нације. Једино што је спасило то друштво колапса јесте заправо витално село, са доста деце и плодне насељене земље као и либерални економски модел који је опет однео и неке жртве.

Само, једни су заиста оставили иза себе велику слободну земљу са свим институцијама, затим кризама пољуљан али одржив, прогресиван економски модел који је на крају 20. века однео коначну победу свидело се то нама или не, систем у којем је приватна својина била светиња, писмене урбане центре, децентрализовану државу повезану железницом, На сваком кораку овога града видимо да су једни градили да траје, други су градили да испуне вештачки наметнуте норме, да се покаже. Додуше имали су и огроман демографски притисак који су сами погоршали уништењем села и социјалним инжењерингом за који просто нису имали пара,

Стоји да су и времена била другачија. Први су продукт либералне економије, старих монархија и елитизма, други су стварали у време модернизма, колективизма и глобалне еманципације па су самим тим и продукти тих друштава другачији.

Али постоје јасне разлике када су у питању опште вредности свих грађанских и личних слобода, поштовања својине, политичког изражавања, обликовања града и у нашем случају јавног градског и међуградског превоза. Видели смо 90их који је од два система однео превагу, самим тим и који је од њих био одрживији.

Ето, нама су од свих комуњара запале оне који су у своја четир зида најгори комформисти и елитисти па су нам заправо овде на мала врата гурали материјализам уз који не иду метро, трамвај и градска железница, него аутомобили. Наши црвени су били толико неспсобни да су успели да прескоче вероватно једину неспорно добру ствар из социјалистичких система а то је ефикасни масовни шински транспорт у градовима.

едит: И хајде што нису знали/хтели него су нам потрошили практично вековни инвестициони циклус на замену већ изграђеног и добро трасираног старог железничког чвора и трамвајског система да бисмо сада дошли у ситуацију да старо немамо а ново, и у зачетку нефункционално - незавршено.
 
Poslednja izmena:
едит: И хајде што нису знали/хтели него су нам потрошили практично вековни инвестициони циклус на замену већ изграђеног и добро трасираног старог железничког чвора и трамвајског система да бисмо сада дошли у ситуацију да старо немамо а ново, и у зачетку нефункционално - незавршено.

Погледати случај Аргентине. Толико паралела има а најочигледније су управо по питању железнице и јавног транспорта:


...Где су они чак и гори у односу на нас обзиром на демографске и природне ресурсе као и мирно окружење без великих ратова.
 
Било је овде мишљења форумаша да је боље на месту Кратове поште подићи нову зграду, него вратити Коруновићеву, ето може бити да ће им се жеља испунити.
 
S nekim stvarima se ne slažem, sa nekima se slažem. Dalje, mislim da je veliko pitanje koliko bi uspešne bile neke druge garniture da su se one našle u okolnostima posle rata.

Sistem koji je propao 1990 je ostavio nešto iza sebe, i to niko ne treba da poriče ili umanjuje. Taj isti sistem je ostao dužan dosta toga i mojoj porodici, pa od onih kojima je uzeo ne dobija toliko kritike koliko dobija npr ovaj talog sada. Jer i ovaj sistem i garnitura sada isto kradu, samo na druge, usavršene i perfidne načine. I da, mislim na pravu protivzakonitu krađu i to u vidu otimanja novca od onih kojima je zakonom i dokumentima namenjen.

Mnogo toga što se u Srbiji koristi i dan danas napravljeno je u vreme omraženog "komunističkog" sistema. Svakako da bi mnogo toga bilo napravljeno i da je ostala monarhija, ali je pitanje koliko bi to količinski bilo. Da, kad je zemlja razrušena, osakaćena, i puna zatucanih i zaostalih sredina, nema se ni vremena ni para da se prave kopije OŠ Kralj Petar, SANU, Narodnog muzeja... Nego se ide na brzinu, masovnost, pristupačnost i praktičnost (kakva je bila i moja osnovna npr). Isto je važilo i za bolnice, fabrike, fakultete, stambene zgrade, i sve ostalo.

I toga nije bilo samo u komunizmu, toga je bilo i u kapitalističkim zemljama posle rata. U Engleskoj, u Škotskoj, u Francuskoj su isto gradili socijalne nisko kvalitetne stanove i zgrade nalik nekim u SFRJ. Samo u manjoj meri. U jednoj SAD - ako ne računamo Pruitt Igoe kao ekstremni i loš primer - su isto gradili socijalne stanove u vidu tzv. Housing projekata. Da, gradili su još brdo mnogo dobrih i kvalitetnih zgrada. Ali gradili su iii takve.

Što se saobraćaja i urbanizma tiče, ne mislim da bi jedna monarhija pod još jačim uticajem Amerike i Evrope posle rata bila manje automobilistički nastrojena u urbanizmu nego SFRJ. Mada kompleksna je tema i teško je proceniti. Al baš zato što je kompleksna tema,baš zato mi je apsurdno kad neko bandoglavo tvrdi da zna kako bi bilo i ko bi bio bolji. Možemo da filozofiramo i hipotetišemo o alternativnoj istoriji, ali tvrditi bili šta je besmisleno.

Takođe se primećuje kod nekih forumaša manija da uspešnost neke zemlje ocenjuju samo kroz političke i (makro)ekonomske parametre i sisteme, a da ostalo ignorišu. Meni se njake od toga, to je takvo pojednostavljivanje da je u rangu demagogije. Evo stavi jedne arape bilo u komunizam bilo u kapitalizam, ako su pre 200 godina kao individue živeli bedno, živeće i sada. Ako su ranije živeli nešto civlizovanije, živeće i danas. I to se vidi i po nekim njihovim zemljama koje kao sistemi ne znaju šta će s parama, pa opet imaju nizak kvalitet života. A neke druge arapske zemlje sa manje BDPa imaju bolji kvalitet života. E isto ti važi i za Balkance. Imaš narode koji su navikli da žive ovako, imaš one koji su navikli da žive onako. Kapaciteti da naprave dobru državu im nisu svima isti. Prosto nisu. U zavisnosti od okolnosti i sistema, ti možeš od Srba da izvučeš koji procenat boljitka više, ali nećeš ih nikad dovesti na nivo nekih jačih, boljih i uređenijih zemalja na kontinentu.

Shvatite, ne čini jednu zemlju samo ekonomski i politički sistem. Čine i sami ljudi, između ostalog. Ako imaš rđav narod, džaba ti i najbolji sistem. A vas par ovde uporno tera priču kako je do 1941. bio jedan narod a od 1945. drugi. Pa smo zato kao propali. Ne tebra, bio je i ostao isti narod. Samo što kao i svi narodi, i on ima periode uspona i isto tako ima periode stagnacije. A vi sve to pokušavate da predstavite kao da su posledice isključivo ekonomskog i političkog sistema. Ma da. Ne, to je isti narod. I stvar je mnogo šira od toga jel socijalizam ili kapitalizam i jel republika ili monarhija. Pogotovu kad se radi o Balkanu, koji je sam po sebi kompleksan, čudan i naopak u toliko mnogo stvari.
 
Poslednja izmena:

Сад кад се одустало од њеног рушења, шта ће бити с њом?
 
Pa kao i uvek. Izmuvaju će ga tako da na kraju neće da bude Korunoviceva Posta.

Nemamo jednostavno volju, svest, mentalitet, kulturu ..... da vratimo tako nesto kao što je bilo ranije. Dok je to u Mađarskoj, Poljskoj, Nemačkoj, Francuskoj kao " Dobar dan" mi ni posle skoro 5 godina nemozemo da dočekamo to a neće ga ni biti. BNV se ne isplati takav poduhvat.

Ono zasta smo mi dobro je rušenje stari zgrada. Tu mozda prednjaci samo doba Čaučesko.
 
Pa kao i uvek. Izmuvaju će ga tako da na kraju neće da bude Korunoviceva Posta.

Nemamo jednostavno volju, svest, mentalitet, kulturu ..... da vratimo tako nesto kao što je bilo ranije. Dok je to u Mađarskoj, Poljskoj, Nemačkoj, Francuskoj kao " Dobar dan" mi ni posle skoro 5 godina nemozemo da dočekamo to a neće ga ni biti. BNV se ne isplati takav poduhvat.

Ono zasta smo mi dobro je rušenje stari zgrada. Tu mozda prednjaci samo doba Čaučesko.
Бојим се да је највећи проблем недостатак стручњака. За такву зграду ми немамо каменоресце, вајаре и клесаре да то ураде, као што то имају друге земље које си навео. Код њих све то раде стручњаци, инжињери и уметници које сам набројао. Њихова власт је ту да финансира пројекат, док код нас се за све пита и разуме. Зато све што су ове СНС хорде изградиле се распало после пар месеци, док оно што је изграђено пре више деценија, се још увек држи са једва видљивим траговима пропадања, али то је захваљујући нашом немарношћу и кривицом.
 
Пуст је и Трг Хероја, то и није толико битно..

faaf935b-e24e-435c-ae00-ccc1360637d0_rw_1920.jpg
 
Poslednja izmena:
Izgleda da je ostao neko u gradskim sekretarijatima sa malo mozga i sprecio ovu glupost :) Bez obzira na ove dezurne jalove politikologe na forumu i njihove analize, ona diznilend demit verzija korunoviceve fasade bi izgledala uzasno, “i to je tako”.

Srediti zgradu po uzoru na BIGZ i bice ok.
 
Ок пуст. Али ми смо имали два празна напуштена објекта (хотел Пошта и хотел Лика) а сада их имамо још два (станица и пошта). И сва четири објекта имају потенцијал додатног пропадања, имали смо упад и у станицу и графите и смеће. Пошта је без прозора и већ има графите.
Срамота да такво окружење буде у околини споменика Немањи.
 
Izgleda da je ostao neko u gradskim sekretarijatima sa malo mozga i sprecio ovu glupost :) Bez obzira na ove dezurne jalove politikologe na forumu i njihove analize, ona diznilend demit verzija korunoviceve fasade bi izgledala uzasno, “i to je tako”.

Srediti zgradu po uzoru na BIGZ i bice ok.
Проблем је у томе што ми немамо уметнике које сам навео у претходном коментару. Нова технологија обликовања и клесања камена, и резбарења чини овај посао лакшим, али ништа ти не вреди кад немаш уметнике и стручњаке за то. Џаба све кад ће том технологијом да рукују пећинци и направе већи ужас него сад. Зграду треба реновирати, и засијаће као што је засијао БИГЗ. Такође, Коруновићева зграда се никако не би уклопила у оно стаклено ругло што се гради на обали Саве. Сувише би одскакало, и туристи би се згражавали кад би то видели, а странци који би ово видели на интернету би нам се смејали, и прозвали нас дивљацима који се фрљају са стиловима.
 
Коруновићева зграда се никако не би уклопила у оно стаклено ругло што се гради на обали Саве. Сувише би одскакало, и туристи би се згражавали кад би то видели, а странци који би ово видели на интернету би нам се смејали, и прозвали нас дивљацима који се фрљају са стиловима.​
To smo već dobili sa izgradnjom BNV. Nikako se ne uklapa sa okolinom.​
 
To smo već dobili sa izgradnjom BNV. Nikako se ne uklapa sa okolinom.​
Нисам ту никад био, али је ту пролазио мој ћале пар пута, и рекао је да веће ругло у животу није видео, и да то треба сравнити са земљом. Слажем се са њим.
 
Forbes je medij tipa Informer, kako to da su svi ovde prihvatili njihov zaključak da je BnV odustao od projekta? Odustali su od zahteva, dok ne objave javno da su odustali od projekta ja bih bio obazriv sa zaključcima. Ne zaboravite da su sad dobili u sklopu BnV još neke zgrade na Savskom trgu, možda su se i planovi za metro malo promenili, možda se kreće sa novom rundom pritiska na Buhu… svašta može da bude u pitanju. Nikakva je to kinta za njih, ovaj projekat. Nova osnovna škola pored i dalje nije dobila lokacijske ali koliko vidim, oni stidljivo postavljaju šipove.
 
Oni ovo odlažu jer ne žele da ulažu milione tamo gde ne mogu da izvuku profit (tj. da prodaju stanove), zato je država i uletela sa 50 miliona evra za Ložionicu i aneks, ovde i GŽS će isto čekati da država finansira renoviranje.
 
Naravno, i taj scenario nije nemoguć. Ali ponovo on ne znači da su odustali od projekta.
 
Što se saobraćaja i urbanizma tiče, ne mislim da bi jedna monarhija pod još jačim uticajem Amerike i Evrope posle rata bila manje automobilistički nastrojena u urbanizmu nego SFRJ. Mada kompleksna je tema i teško je proceniti. Al baš zato što je kompleksna tema,baš zato mi je apsurdno kad neko bandoglavo tvrdi da zna kako bi bilo i ko bi bio bolji. Možemo da filozofiramo i hipotetišemo o alternativnoj istoriji, ali tvrditi bili šta je besmisleno.
Једино бандоглаво овде је управо твоја логичка гимнастика по којој би из неког разлога баш та капиталистичка, прозападна и монархистичка Југославија била једини европски изузетак у развоју градова у капиталистичким европским друштвима и не би кренула путем развоја јавног транспорта већ би грувала аутомобиле и више него што је рађено 50их и 60их по западној Европи. (где је сва прилика да бисмо свакако мање развијали друмски транспорт јер нам је колска инфраструктура била доста слабија од оне на западу док су нам трамвај и железница били несразмерно добро разгранати и развијени)

Јасно је мени да је поента твог поста да прикажеш како бисмо у сваком случају испали глупи, голи и боси како би ето, у недостатку аргумената могао макар да ставиш знак једнакости између црвеног безумља и те хипотетичке капиталистичке Југославије.

Е сад, има једна несавладива препрека за ту неспретну гимнастику - Интерес приватног капитала. Тај мрски буржуазијски трамвај је вођен од стране приватног концесионара, и толико је био на здравим ногама да су још 30их кренули да копају тунел испод теразијског гребена и да га конвертују у метро или преметро.

Дакле, у тој капиталистичкој хипотетици где су ефикасност, профит и одрживост кључни немогућ је сценарио занемаривања постојећег шинског система који покрива цели град и представља кичму градског транспорта. Из тога даље следи да је немогућ сценарио ни приближне аутомобилизације као у случају југо-транге-франге бус и колског превоза који нам се на жалост и десио.
 
Gde su počeli da kopaju tunel?

Bili su u novinama razgovori sa stručnjacima iz Tehničke direkcije grada koji su to pominjali kao mogućnost.

Pratili bismo i mi trendove posle rata, ali ne bi na položajima bili toliki diletanti, to je sigurno. Ljudi su ovde ipak projektovali automobilski grad neposredno posle rata, dok je u zemlji bila glad. Takvih ludaka nigde nije bilo.
 
Беше у Адмирала Гепрата.

Свакако неважно. Нема шансе да би хипотетичка капиталистичка Југославија осакатила онако разгранати трамвајски систем. Исто важи и за стари железнички чвор.

Да се то десило само у Београду па и да некако одбранимо црвене. Као ајде зезнули су се једном. Али не, поновише то у три српска града.

И даље, у тој хипотетици не би се десила општа пљачка приватне својине пе не би могли ревуолуционари да цртају коцке блокова где им се прохте него би се град развијао органски, управо дуж шинских коридора, тамо где је најефикасније, најлогичније и најисплативије, како се и десило у целој капиталистичкој Европи.
 
Poslednja izmena:
Ne bi osakatila. Pa time bi, u zemlji u kojoj još 15 godina niko nije mogao da kupi automobil, bili osakaćeni i kapitalisti.

A tako slažno oslanjanje na autobuski prevoz u krajevima gde postoje pruge nigde u Evropi nije bila politika ('ni na istok, ni na zapad...').
 
Poslednja izmena:
Управо. По мом мишљењу капитализам је однео глобалну победу јер и у случају недостатка знања, памети и рационалности руководиоца друштва интерес капитала ће свакако довести до довољно рационалног, употребљивог и одрживог решења. У иоле кохезивном друштву долази до преклапања интереса капитала и целокупног друштва барем кад су у питању ствари од очигледног општег интереса.

Овако, били смо препуштени памети и визији једног диктатора и његовим полтронима. Видели смо докле нас је то довело.

Оно што је историја 20 века показала јесте да су ту мале и средње капиталистичке земље биле у предности у односу на оне веће јер нису били на првим линијама хладног рата и нису биле, нити су могле бити под контролом неколико локалних тајкуна, јер су ту остваривали интересе крупнији страни играчи на тржишту.

Да не причам о томе што би у тој хипотетици прескочили разарајућу транзицију од које се ми вероватно никада нећемо ни опоравити.
 
Poslednja izmena:
Vrh