Šta je novo?

Pešačke zone

Nije ti neophodna pešačka zona da bi ulica bila humana i lepa za pešake, a opet ostala funkcionalna za saobraćaj. S tim što napominjem da nisam (više) pobornik privatnih automobila, nego kad kažem da se zalažem za kolovoz i saobraćaj, mislim prvenstveno na mogućnost linija JGP, dostavu, hitne službe, komunalce, taksije, i ponegde - turiste.

Ovih dana kad uradim temeljan predlog i ilustraciju mogućeg rešenja za Vasinu, koje bi podrazumevalo suženje kolovoza na 1+1 a proširenje trotoara i uvođenje drvoreda ili žadrinjera na trotoarima, moći ćeš da se uveriš da toj ulici nije neophodno da bude skroz pešačka da bi se prolepšala (još više). Nego mogu da koegzistiraju i jedan deo saobraćaja i pešaci a da svima bude i lepo i prostrano i funkcionalno.
 
Interna saobraćajnica nije isto što i pešačka zona. Ovo se odnosi na Savske blokove. Ako sam nešto pogrešno razumeo, ispravi me.
 
Nije ti neophodna pešačka zona da bi ulica bila humana i lepa za pešake, a opet ostala funkcionalna za saobraćaj. S tim što napominjem da nisam (više) pobornik privatnih automobila, nego kad kažem da se zalažem za kolovoz i saobraćaj, mislim prvenstveno na mogućnost linija JGP, dostavu, hitne službe, komunalce, taksije, i ponegde - turiste.

Ovih dana kad uradim temeljan predlog i ilustraciju mogućeg rešenja za Vasinu, koje bi podrazumevalo suženje kolovoza na 1+1 a proširenje trotoara i uvođenje drvoreda ili žadrinjera na trotoarima, moći ćeš da se uveriš da toj ulici nije neophodno da bude skroz pešačka da bi se prolepšala (još više). Nego mogu da koegzistiraju i jedan deo saobraćaja i pešaci a da svima bude i lepo i prostrano i funkcionalno.
Nije sve u pretvaranju u platoe, pešačke zone i sl. Eto recimo na uglu Mileševske i Cara Nikolaja II napraviše plato posvećen Gagi i Mileni, koji je funkcionalno, barem što se mene tiče, promašaj.
 
Интерна саобраћајница и није пешачка улица, али је пуна пешака, посебно у блоку 70 и 45, поред низова радњи и бројних услужних садржаја, улица се наслања на природне целине блокова, али је све то пресечено коловозом и паркинзима на појединим местима, чијим измештањем у непосредну близину на другу интерну саобраћајницу сада много мање у употреби, би добили једну лепу и дугу пешачку улицу са бројним садржајима и доста природе.

Недавно сам се сетио још једне мале улице која је могла да буде сјајна боемска пешачка улица, али могла, јер тамо се већ уклањају куће и ничу вишеспратнице.
У питању је бивша Малајничка, сада Пекићева. улица је толико завучена да је не само мени, само једном сам прошао улицом, него и градитељима остала годинама ван видокруга, па је зато у великој мери и сачувала изглед из сада већ неког давног времена.
Али не више...Приметили су је.
 
Da li bio problem ako bi Skerlićeva postala pešačka ulica, a prostor između nje i zadnje strane Narodne biblioteke uređen i nekako inkorporiran sa stazom kod prednje strane?
 
Искрено, боље да ту провуку јачу саобрајаницу која би се надовезала на планирану иза КЦС ка Прокопу, са жртвовањем дела парка, а да ту нова раскрсница са Булеваром ослобођења постане главна у односу на раскрсницу са Др Суботића и Пастеровом, и да се Небојшина од Скрелићеве до Крушедолске укине и на њен простор се прошири Светосавски плато. Једино остаје спорно скретање из булевара у Тиршову, мада то може да се регулише семафором са фазом за лева скретања, од Аутокоманде у Тиршову и од Славије у Крушедолску. Можда чак и да Тиршова и Пастерова замене смерове.
 
Dopada mi se Kalianov predlog uredjenja ovih sablasnih soc garaza. Verovatno bi postojao odredjeni otpor stanara prema pesackim zonama tik oko njihovih stambenih zgrada, zato kazem blok 64, jer je to prostor u kom se pesacka zona ili novi "centar" moze konceptirati od nule.
Moglo je i oko zeleznicke stanice NBGD ili u bloku 26 ispred palate Srbija, ali to je vec isplanirano.
 
Опет понављам да Нови Београд нема потребу за пешачком зоном поред квалитетних и осмишљених шеталишта. Дајте нешто за Звездару, Вождовац и Палилули, посебно Палилулу преко Дунава.
 
Pa nije pesacenje svrha pesackih zona. To su celine za stanovanje, privredjivanje, turizam i kulturu kojima ne prolazi auto saobracaj.
Ali da, takodje bih voleo da cujem predloge i za druge krajeve Beograda.
 
Нови Београд просто нема урбану матрицу која је погодна за класичне пешачке зоне. Нажалост ни други делови града немају старе центре. Једино Врачар има Каленић, али затварање било које улице тамо би било погубно за саобраћај. Можда да се у тзв. трећем Београду осмисли нека нова четврт са пешачком зоном, али опт, кључни су угоститељски садржаји и јавне установе који би привукли људе.
 
Pa nije pesacenje svrha pesackih zona. To su celine za stanovanje, privredjivanje, turizam i kulturu kojima ne prolazi auto saobracaj.
Pa privređivanje bez saobraćaja ne ide.
Čak i jednoj knjižari ili parfimeriji koja ne proizvodi ništa nego samo prodaje, opet treba pristup saobraćaju da bi donosila i odnosila robu.
A mislim da i službe za transport para nisu baš srećne kada njihovi službenici moraju da pešače po 200 metara umesto da mogu da stanu kombijem ispred ili blizu lokala.
 
Naravno da moze sve, ako se planira od nule tj. cistog prostora. Kada gradis stambene blokove, onda isplaniras i pesacku zonu u njima kao po starom dobrom obicaju. Nije izmisljanje tople vode.

Sto se ostalih delova grada tice, mislim da ni to nije velika nauka. Svaki grad u Srbiji ima po jednu pesacku zonu u centru, a to su postigli tako sto su zatvorili jednu ulicu ili njen deo, a saobracaj preusmerili ka sporednim ulicama.
 
Pa ne, mislio sam u smislu gde sada u vec izgradjenim delovima Beograda imas uslove za tako nesto?
 
Веома тешко. Евентуално неке слепе улице као што је Глас Природе лепо предложио Пекићеву. Meни је падала на памет и улица Светог Саве због путање ка храму, али нажалост како су решили пешачке прелазе на Славији ни то нема смисла. Највише бих волео да се у пешачку зону претворе све четири улице код Милошевог конака на Топчидеру, али то није изводиво без преспајања Драјзерове и Војводе Путника иза цркве, уз наравно губитак везе Драјзерове са мостом.
 
У суштини следећа функционална пешачка зона у Београду може бити само у неком новопланираном делу града - луци Београд и тзв. трећем Београду.
 
Đorđa Jovanovića i Jelisavete Načić bi bilo dobro pretvoriti u pešačku, naravno u sklopu rekonstrukcije Bajlonijeve pijace, kad(ako) budu gradili metro stanicu.
 
Pa privređivanje bez saobraćaja ne ide.
Čak i jednoj knjižari ili parfimeriji koja ne proizvodi ništa nego samo prodaje, opet treba pristup saobraćaju da bi donosila i odnosila robu.
A mislim da i službe za transport para nisu baš srećne kada njihovi službenici moraju da pešače po 200 metara umesto da mogu da stanu kombijem ispred ili blizu lokala.

DHL Rim 1.jpg
DHL Rim 2.jpg
DHL Rim.jpg
 
Ок, а како ће момци из Секуритаса да носе кеш од банке бициклом? :D
 
Jedan sasvim realan scenario za razmatranje:
Neko živi u stambenoj zgradi u Vuka Karadžića (ima ih). Treba da donese neki nameštaj iz drugog stana ili recimo da mu isporuče neku ugaonu garnituru.

Kako izgleda proces bez novih ili većih pešačkih zona (od postojećih):
1) Dostavni kombi prolazi Trg Republike, ulazi u Vasinu, staje na uglu sa Vuka Karadžića
2) Dostavljači ili u rukama ili na nekim kolicima prenose tovar 50 metara od Vasine do ulaza u zgradu. Skoro pa isto kao što bi radili da je zgrada npr u Kralja Milana.
3) Odnose robu gore, dobijaju standardnu nadoknadu za to, vraćaju se 50 metara do kombija i idu dalje

Kako izgleda proces kad se uvedu nove pešačke zone veličine Ljubljane (po uzoru, jelte, na ljubljenu Ljubljanu) sa sve ovim Ilon Mask avangarde ProLife New Age rešenjima:
1) Dostavni kombi staje negde kod Trga Republike jer ''dalje neće moooć''
2) Istovaruje robu iz svog kombija. Onako nasred trga. Još ako pada kišica ili sneg... ma milina jedna.
3) Tu robu preuzima neka od ovih DHL pčelica na ''cargo biciklima'', Segway-ima i sličnim papazjanijama. Tačnije, preuzima komad po komad nameštaja. Jer gle čuda, biciklić, Segway, trotinet i slično nisu pravljeni da se na njima nose tereti koji se inače ne nose u rukama
4) Preveze komad do zgrade
5) Vrati se do Trga po ostatak
6) Preveze ostatak (što može biti još jedan ili još 3 ili još 5 koraka)
7) On uzima svoju nadoknadu za to
8) Dostavljači traže parking kod Trga Republike i potom idu pešaka do same zgrade da sve što je doneto do ulaza nose gore
9) Tek onda pristupaju nošenju stvari u sam stan
10) Vraćaju se pešaka nazad do Trga i kombija, naravno uz još jednu dodatnu debelu naknadu za njihovo dodatno potrošeno vreme

I sad, tako jedno 20 puta dnevno u 20 različitih izvedbi na 20 različitih mesta odnosno pešačkih zona...

Da, iz ovoga se jasno vidi šta je normalnija, pametnija i racionalnija opcija. :poop: Zašto da svakome bude dostupan prilaz kolovozu ulice (ne radi vozikanja automobilom, nego radi dostave ili npr javnog prevoza) u rangu od 0 do 100 metara, i da sve funkcioniše isto ili skoro pa isto kao i prethodnih XY decenija... kad možemo da imamo čitava naselja odsečena od pristupa saobraćaju i male rojeve pčelica na neprirodnim besmislenim spravicama koje će regularan posao od 15 minuta i minimalno cimanje, odrađivati za sat vremena iz 50 postupaka... Pa da, sasvim logično, nema šta.
 
Poslednja izmena:
Vrh