08. 11. 2011.| 15:16
Četiri sidra za novu beogradsku marinu - Surčin dobija multifunkcionalni turistički kompleks vredan 4,5 mil EUR
Ljubitelji brodova i plovidbe ali i sportova na vodi, svoja plovila mogli bi da usidre i predah potraže na 13. kilometru od beogradskog ušća sa leve strane reke Save.
Na 6 kilometara od Surčina i kilometar nizvodno od Ostružničkog mosta, na inicijativu Privredne komore Beograda i opštine Surčin, u 2012. godini trebalo bi da počne izgradnja rečne mini marine.
Novi centar nautičkog turizma u Beogradu posledica je želje lokalnih vlasti da surčinske obale dobiju objekat koji će dopuniti orjentaciju ove opštine ka turizmu u svojstven sklop sporta, turizma i rekreacije.
Tako će osim utočišta za brodove i čamce marina biti i idealno mesto za rekreaciju na sportskim terenima, bazenima i pešačenje za sve one koji sklonište za beg od svakodnevnih obaveza odluče da pronađu baš ovde.
Novi centar za nautičare
Idejno rešenje sa studijom izvodljivosti za budući kompleks na oko 3 hektara surčinske obale delo je arhitekte Dejana Stanojevića i firme "DAAM Studio". U razgovoru za "eKapiju" Stanojević kaže da će prema Pravilniku o standardizaciji marina, budući objekat zadovoljiti sve standarde i ispunjenjjem svih kvaliteta poneti najvišu oznaku sa 4 sidra.
- Kopneni deo marine prostiraće se na 2, 2 hektara, dok će deo na vodi zauzimati nešto manje od 1,5 hektra. U akvatorijalnom delu predviđeni su dok i pristaništa za veće i manje čamce i turističke brodove, kafe bar na vodi i bazenski deo sa nekoliko manjih bazena koji podsećaju na đakuzije a koji će koristiti vodu reke Save.
Veći, kopneni deo kompleksa obuhvataće upravni deo marine gde će biti locirani lokali. Predviđena je turistička informativna agencija, market za snabdevanje i lokal namenjen za prodaju rezervnih delova za brodove i čamce.
- Servisni deo u okviru kompleksa biće od velikog značaja jer za sada u Beogradu ne postoji takav objekat. Služiće za popravku i održavanje plovila, a u tom delu su predviđene i prostorije za kajak i kanu klubove, trenažere i magacin za čamce.
Servisni deo nastavljaće se na rampu za izvlačenje čamaca i brodova u čijoj blizini će biti smeštena pumpa na vodi. Kao prateći sadržaj na kopnu se predviđa suvi vez, mesto za čuvanje čamaca na otvorenom za oko 60 plovila. Kako bi čamci s jeseni i zime bili potpuno zaštićeni od vremenskih uslova za njihov "parking" predviđen je i zimski vez pod zemljom.
Relaksirajuće sklonište
Niz pratećih sadržaja upotpuniće celokupan utisak marine koja ima potencijal da postane pravi raj za sve koji vreme na obali Save žele da provedu u opuštanju i rekreaciji. Za goste koji dolaze kopnenim putem biće obezbeđen parking za oko 70 vozila, a za bicikliste i pešake posebne staze kojim mogu da stignu iz pravca Novog Beograda.
Posetioci koji podlegnu čarima surčinskog priobalja i procene da par sati u ovakvom ambijentu nije dovoljno, svoju posetu moći će da produžće zahvaljujući mini hotelu u kom će u nekoj od 16 predviđenih soba naći mesto za prenoćište.
U blizini hotela naćiće se i "gurmanski kutak". Tako će restoran sa terasom moći da primi 400 ljubitelja dobre kuhinje.
Po jedan teren za tenis i basket i dva za odbojku na pesku garantuju priliku za dobar trening, a za one koji su vičniji da vreme provedu u šetnji prirodom među zelenim površinama, vožnji bicikla ili plivanju, marina će ponuditi obilje pešačkih i biciklističkih staza i otvorene bazene za plivanje.
U saradnji sa prirodom - "ekološki bazeni"
Stanojević kaže da je velika pažnja u izradi projekta posvećena zaštiti životne sredine pa će pomenuti bazeni biti pravi ekološki.
- Bazene bi mogli opisati kao jezerca za plivanje u harmoniji sa prirodom, jer će se prečišćavanje vode vršiti prirodnim putem bez korišćenja bilo kakve hemije, a biljke će vršiti apsorciju materija i filtrirati ih – navodi Stanojević.
- I za potrebe cele marine biće urađen sistem za prečišćavanje otpadnih voda koncipiran tako da se voda prečišćava biološkim putem, a u sistem marine se vraća kao voda druge kategorije kategorije koju marina dalje koristi za održavanje i zalivanje zelenila, a ostatak se ispušta u Savu.
Za funkcionisanje marine biće upotrebljeni i energetski efikasni sistemi u domenu grejanja, hlađenja i ventilacije, a primenjivaće se zemne sonde i toplotne pumpe.
- Kao podršlka tom sistemu u prvoj fazi izgradnje planira se i postavljanje sistema solarne enrgije u okviru kojeg će se fotonaponskim panelima obezbediti prvih 10 kilovata električne energije potrebnih za rad na marini.
Prvi gosti 2014. godine
Stanojević objašnjava kako će ceo projekat biti sproveden po fazama, a da će njihov razvoj biti uslovljen sistemom i brzinom finansiranja.
- Prva faza izgradnje osposobiće marinu za nesmetano funkcionisanje i obavljanje osnovnih delatnosti kako bi marina mogla da funkcioniše, a obuhvatiće izgradnju akvatorijalnog, upravnog i servisnog dela i pumpe na vodi. U sledećoj fazi predviđena je izgradnja proširenja pristaništa na vodi, saobraćajnica i restorana, a u poslednjoj će biti izgrađen hotel, suvi vezovi, sportski tereni i uređenje preostalih pratećih sadržaja.
Studija izvodljivosti za izgradnji rečne mini marine u Surčinu predstavljena je početkom novembra u Privrednoj komori Beograda. Za dalje razvijanje plana neophodno je rešti određene imovinske odnose i administrativni deo sa nadležnim republičkim direkcijama, nakon čega, prema Stanojevićevim rečima, kreće projektovanje i raspis tendera za izvođače radova.
U izgradnju svake od faza biće uloženo oko 1,5 mil EUR, a vrednost ukupne investicije se procenjuje na 4,5 mil EUR. Privredna komora Beograd i opština Surčin aplicirali su za sredstva Evropske unije u okviru programa Adriatic Ipa i "Claster Club".
Ako inicijativa za dobijanje sredstava budu tekla po planu izgradnja će početi tokom sledeće godine, a prva plovila i turiste marina bi mogla da primi već 2014. godine.
I.B.