Većina splavova na beogradskim rekama postavljenio je mimo propisa
Bezbedno samo 20 splavova u gradu
Autor: Lana Gedošević | 04.01.2008 - 06:00
Od oko 180 splavova-restorana, koliko ih trenutno ima u glavnom gradu, tek njih dvadesetak je tehnički ispravno, odnosno, bezbedno za boravak posetilaca. Loše projektovani i izgrađeni splavovi, postavljeni mimo propisa, upotrebne i plovidbene dozvole, najčešći su razlog zbog koga ovi objekti tonu.
Nesavesnim vlasnicima splavova ide u prilog i to što, za sada, nema rigorozne kontrole i propisa koji bi ih obavezali da svoje splavove grade prema projektu, od propisanog materijala, za određeni broj ljudi...
Splavovi na burićima
Prema rečima Branislava Roksandića, brodograđevinskog tehničara u penziji koji je bio zaposlen u "Jugoregistru", najčešći razlog zbog koga splavovi tonu je neadekvatno izgrađen objekat, loši otvori na palubama i preopterećenost.
- Splavovi se grade tako što se postavi 10-20 buradi, nanižu daske, na to se postavi neka koliba, i splav počinje da radi. Na obalama Save i Dunava trenutno, samo deset odsto splavova, zadovoljava sve potrebne kriterijume - kaže Roksandić.
Prema njegovim rečima, plovni objekti (brodovi, splavovi...) moraju da imaju propisano korito, da su sposobni za plovidbu, prema propisima spojene elemente objekta, način na koji su privezani za obalu, kao i valjano obezbeđen prilaz od obale do objekta...
- Neophodno je da onaj ko gradi splav vodi računa o teretu, odnosno, broju ljudi koje planira da ugosti. Vlasnici uglavnom o tome ne razmišljaju, već im je najveća briga kako da što više zarade - kaže Roksandić.
Rade bez dozvole
Poslednji incident dogodio se u novogodišnjoj noći na splavu "Heven" koji je, prema nezvaničnim informacijama, počeo da tone zbog preopterećenosti. Na sreću, odmah je primećeno da voda prodire u objekat, pa su gosti napustili splav na vreme.
Kako "Blic" saznaje, Lučkoj kapetaniji problem sa "Hevenom" nije bio ni prijavljen, kao i da ovaj objekat nema plovidbenu dozvolu.
Sredinom novembra 2007. godine, splav na kome se igrao mali fudbal "Rojal sport klub", usidren uz obalu kod Bloka 45, potpuno je potonuo. Razlog je, navodno, bila težina snega. Srećom, incident se dogodio dva sata posle ponoći kada na "Rojalu" nije bilo nikoga.
Da bi Lučka kapetanija razmotrila zahtev za postavljanje splava, preduzeće mora biti registrovana i da je izmirilo sve poreske obaveze.
Da li će neki objekat dobiti ovaj papir ili ne odlučuje komisija u čijem sastavu rade predstavnici Kapetanije i "Jugoregistra". Kriterijumi za dobijanje dozvole su pooštreni u protekle dve-tri godine, a tehnički pregled, koji se radi svake godine, podrazumeva kontrolu stanja trupa , stabilnosti, opreme...
Upravo će plovidbena dozvola biti jedan od uslova učešća na gradskom konkursu za dodelu mesta za splavove koji bi trebalo da bude raspisan na proleće. Bez ove dozvole zahtevi neće biti ni razmatrani, poručuju gradske vlasti.
I stručnjaci smatraju da će "u životu" ostati mali broj splavova, odnosno, samo oni koji su redovne platiše i koji su veliki novac uložili kako bi za svoje objekte obezbedili neophodnu dokumentaciju i sagradili ih po propisanim kriterijumima.
Zone zabranjene za splavove
Prema planu za postavljanje plovnih objekata u Beogradu, koji je Skupština grada usvojila pre nešto manje od godinu dana, zone gde će biti zabranjeno postavljanje splavova su: Staro sajmište (između dva mosta), obala Dorćola (kod SC "Milan Gale Muškatirović), Dunavski kej (od "Jugoslavije" do "Venecije") i Belo brdo (arheološki lokalitet Vinča).
"Groblje" splavova
Plan za postavljanje plovnih objekata u gradu predviđa i mesta na koja će se odlagati neregistrovani, neispravni i bespravno postavljeni plovni objekti. Lokacije za to su desna obala Save (od 18 do 20 kilometra) i Dunav, rukavac Tospašin kanal (od 1.153 do 1.161 kilometra).