Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Naftovod do Madjarske sada nije dobra ideja jer je tamo ruska nafta koja dolazi preko Ukrajine. Već sada se u EU prave planovi o zabrani kupovine i upotrebe ruske nafte, a trgovinski rat Zapada sa Rusijom će trajati još dugo vremena.

Zato Srbija mora da se usmeri na Solun kao alternativu opciju snabdevanja naftom preko morske luke. Možda ne kao glavnim pravcem dok pouzdano radi Jadranski naftovod, ali svakako kao pomoćni i razarvni naftovod koji neće mnogo koštati u odnosu na dobrobit.

Pored toga u Vranju mogu da se izgrade skladišta za državne rezerve za nap. mesec dana. Transport nafte vozovima bi bio skuplji, ali to bi prevozila naša firma "Srbija Kargo". Država onda može preko akciza da ublaži cenu transporta. Na slici je deo naftovoda koji bi trebalo produžiti od Kumanova do Vranja.

IMG_20220409_051515.png
 
Poslednja izmena:
Hmmm, a realno dok se ne produži i ne napravi skladište na jugu, pa već sad bi mogao da se organizuje prevoz železničkim cisternama, u svakom slučaju odjednom je moguće povući veliku količinu goriva. Za nadati se samo da je taj naftovod u funkcionalnom stanju, jer rafinerija u Skoplju nije ništa prerađivala još od 2013, pa se verovatno ni doprema nafte nije koristila.
 
Grci su pre par godina očistili cevi od nafte i hteli da pupmaju dizel, ali onda je počela priča EU da ne može ista firma da bude vlasnik naftovoda i goriva koje se pumpa. Makedonci se sada nadgornjavaju sa grcima, jer hoće da poštuju pravila EU.

Ali, ako bi se trasportovala nafta za NIS onda bi S.Makedonija dala dozvolu, pogotovu što smo zajedno u "Otvorenom Balkanu". Tako bi Vranje bilo direktno povezano na naftni terminal u Solunu i tada bi bilo isplativo graditi skladišta.
 
Modernizacija pruge je planirana i od Beograda do granice sa S.Makedonijom, a neke deonice se već rade. Gradiće se i želj.- putnički most Vinča - Pančevo kao deo Obilaznice oko Beograda. Tako da će i Vranje biti na takvoj trasi i samo bi "Srbija Kargo" morao da nabavi odgovarajući broj cisterni za prevoz nafte.

Trebalo bi izgraditi pored skladišta i terminal za pretovar nafte na vozove sa cisternama, negde par kilometara dalje od Vranja kako vozovi ne bi prolazili kroz grad. A, nedaleko je i vojna baza "Jug" koja bi nadzirala trasu naftovoda i skladišta nafte.

Ovih dana je na svim medijima bilo mnogo komentara u vezi problema sa transportom nafte i raznih predloga drugih pravaca snabdevanja, ali ja nisam zapazio da je neko predložio produžetak naftovoda Solun - Skoplje. Izgleda da su svi analitičari zaboravili taj naftovod, pa ću izgleda morati da pišem nekim specijalizovanim portalima o takvoj mogućnosti.
 
 
Dok NIS može normalno da posluje neće biti nikakvih promena u vlasništvu. Ako bude to onemogućeno, verovatno se već dogovorio način kako rešiti probleme tokom protekle mini-krize zbog sankcija EU, a koje su ipak povučene.
 

Pojavila se vest da bi Azeri mogli da preuzmu NIS, što bi Turska pozdravila jer oni su "braća rodjena". Srbija sa obe te države ima odlične odnose i to bi bilo neko dobro rešenje - ako do toga dodje.

Rusi već odavno sa Azerima saradjuju po pitanju nafte i gasa, pa možda odluče da prodaju svoje vlasništvo, jer EU ima nameru da se narednih godina oslobodi zavisnosti od ruskih energenata.

Gasprom možda proda svoje akcije pre nego što i on dodje pod udar nekih sankcija, a što je skoro neminovno, jer bi tako dobio mnogo bolju cenu nego da iznudjeno prodaje pod sankcijama.
 

Много интересантних информација, нпр. нафта је берзанска роба и њено порекло се рачуна по већинском саставу, нпр. може да буде 49% руске нафте, а остало да буде микс од других произвођача и да се не рачуна као руска нафта..
 
Neko je kupio 6,13% akcija od rusa koji su imali 56,1%, što znači da sada imaju nešto ispod 50%.

 
Poslednja izmena:
"Gasprom" je kupio od "Gasprom Njeft", trgovina u okviru porodice radi sankcija.
 
 

Pošto je najavljena i izgradnja skladišta za naftu, poslao sam nekoliko mejlova portalima da napišu članak o ideji koju sam pominjao na predhodnoj i početku ove stranice : produženje naftovoda od Soluna do Vranja.
https://forum.beobuild.rs/threads/nis-naftna-industrija-srbije.4369/post-942642

Nadam se da će bar specijalizovani portali kao "energijabalkana" objaviti članak i tako pokrenuti raspravu u javnosti o mogućnosti transporta nafte i ovim naftovodom.
 
 
Šta je bilo sa NIS-ovim naftnim bušotinama u Angoli, koje su u NIS-ovoj koncesiji još od 1985. godine? Jedina vest o Angoli što sam našao na NIS-ovom sajtu je ova.
 
Treba napraviti i prema Madjarskoj i prema Makedoniji. Algyo naftno polje je tik uz granicu sa nama, gde se i zavrsava krak naftovoda sa kapacitetom od 2 miliona tona godisnje. Algyo proizvodi malo preko 400,000 tona nafte godisnje, sto bi pokrilo oko 15% naseg uvoza. Naftni interkonektor sa Madjarskom (pored gasnog i strujnog) je svakako dobra stvar, jer ako se nesto desi ovom kraku kroz Hrvatsku, nafta moze da se transportuje i preko Madjarske. Taj interkonektor ce se isplatiti za 6 meseci, ako se gleda razlika u ceni Ural/Brent.

Ovo sa Vranjem ima tranzit preko dva NATO vazala, i onda mora vozom. Ali, dobro, treba, to je strateska investicija.

Ali ako cemo koristiti voz i tranzit preko NATO teritorije, onda je bolje da ide preko Crne Gore. Za toliko koliko nama treba, ti manji tankeri mogu da pridju u Bar.
 
Mi smo okruženi NATO državama i teritorijama, pa samo možemo da biramo šta je isplativije da radimo. Od Soluna do Skoplja već postoji naftovod koji nije u funkciji i ako se produži do Vranja onda je taj vid transporta najjefitini.

Madjarska ima rusku naftu koju bi mogli da kupimo, a to će biti pod sankcijama veći broj godina, pa taj pravac nije više u opciji. Prevoz od Bara možda je i moguć, ali to je duži put nego iz Vranja, a dalji je i za tankere u odnosu na Solun -Suecki kanal.
 
Poslednja izmena:
Ja kazem treba oba pravca graditi, ne treba se limitirati.

Naftovod do Madjarkske moze da se napravi za 6 meseci i da se koristi samo 6 meseci otplatice se. Rat ce potrajati, ali kao sto rece Schroeder 'na kraju, uvek opet pricamo sa Rusima'

Razlika izmedju Suec-Solun i Suec Bar je nekih 600km, sto i nije neki preveliki trosak. Uz to, samo jednom se menja modalitet transporta (tanker -> vagon). Takodje, radije bih da platimo Crnogorcima, makar i koji cent vise po litru nafte, nego Grcima i Makedoncima.

P.S. Nije mi samo jasno kako smo sve ove godine ostali na milost Hrvatske za stratesko snabdevanje. Kakav propust ?!?!
 
Vrh