Šta je novo?

NIS - Naftna industrija Srbije

Mene više od toga da li će biti/neće biti goriva (biće ga, možda malo manje nego inače) zanima kako država planira da nadomesti prihode od NIS-a kada se istroše rezerve i NIS ne bude mogao da radi. U 2023. su dali oko 220 milijardi dinara (na akcize, porez na dobit, poreze i doprinose na plate i sl.), to je oko 10% projektovanog budžeta za 2025. godinu. Ispada da ona kuknjava Malog o tome kako 15.03. neće imati ni za plate i penzije ipak ima nekog pokrića.

Na to dodati preko 13.000 zaposlenih, pa skok cena naftnih derivata koji će sa sobom povući sve ostalo... Realno treba gledati po svaku cenu da se Rusi izbace iz NIS-a, sve ostalo je za nas neizdrživo i koštaće nas mnogo više nego da se sad zameramo Rusima.
 
Pa neće Rusi odneti NIS sa sve radnicima.
 
Mene više od toga da li će biti/neće biti goriva (biće ga, možda malo manje nego inače) zanima kako država planira da nadomesti prihode od NIS-a kada se istroše rezerve i NIS ne bude mogao da radi. U 2023. su dali oko 220 milijardi dinara (na akcize, porez na dobit, poreze i doprinose na plate i sl.), to je oko 10% projektovanog budžeta za 2025. godinu. Ispada da ona kuknjava Malog o tome kako 15.03. neće imati ni za plate i penzije ipak ima nekog pokrića.

Na to dodati preko 13.000 zaposlenih, pa skok cena naftnih derivata koji će sa sobom povući sve ostalo... Realno treba gledati po svaku cenu da se Rusi izbace iz NIS-a, sve ostalo je za nas neizdrživo i koštaće nas mnogo više nego da se sad zameramo Rusima.
Novac od akciza će biti u budžetu i ako ne bude NIS poslovao, kupovaće se gorivo od drugih dobavljača.
Zaista je zabrinjavajuće ako jedna kompanija u tolikoj meri utiče na budžet. Ako je zaista tako potrebna nam je hitna diversifikacija u naftnoj industriji bile sankcije ili ne.
 
2018. je bila eksplozija u rafineriji nafte u Bosanskom Brodu, čiji su vlasnici isto Rusi (Zarubežnjeft). Od tada, prerada naftnih derivata u Brodu do danas nije obnovljena. Najbrojniji lanac benzinskih pumpi u BiH - Nestro, takođe u vlasništvu Zarubežnjefta se snabdevao gorivom isključivo iz Broda. I ne samo oni. I neki drugi lanci benzinskih pumpi u BiH su nabavljali gorivo iz Broda. Međutim, nabavka goriva se prebacila u potpunosti na uvoz (uglavnom INA i NIS), a gorivo u BiH je i dalje dosta jeftinije nego u Srbiji.
 
Pa neće Rusi odneti NIS sa sve radnicima.
Ne kažem ja da će odneti, ali treba isplaćivati plate ako NIS ne bude funkcionisao za koji mesec, a Amerikanci sigurno ne uvode sankcije da bi ih skidali očas posla (na veliku žalost Trampofila koji očekuju da će prvog dana mandata doleteti u Beograd sa Air Force One da nam vrati Kosovo). Plus Petrohemija i RNP koji svakako neće raditi ako ne bude išla nafta JANAF-om - to će biti veliki udarac za PA. Za akcize se slažem, to sam malo brzopleto izneo, ali i dalje ostaje problem da li će ili još bitnije koliko će koštati nadoknada izgubljenog dela proizvodnih kapaciteta usled sankcija NIS-u. Na kraju, što se tiče iznosa dotacija NIS-a u budžet, to oni sami kažu, mada je i meni šokantno da jedna firma sama čini 10% državne kase.

Ja se samo nadam da nećemo primeniti strategije koje predlažu neki "stručnjaci" poput Jelice Putniković koja smatra da mi treba da živimo od rezervi 2 meseca i da se uzdamo da će Tramp skinuti sankcije kad dođe u Belu Kuću. Rusi moraju leteti hteli oni ili ne, a mislim da je svima u interesu da se to obavi prostom kupoprodajom pre nego nekom nacionalizacijom ili slično. Obe preostale opcije: nacionalizacija ili održavanje trenutnog stanja niti idu u prilog Rusima a još manje nama.
 
A koliko je realno da se ispod žita dogovore sa Rusima da se uradi nacionalizacija.

Tj. da na papiru pređe u ruke države, a da se onda vrati u budućnosti u ruske ruke, kad prođu sankcije?
 
Potpuna ili delimična nacionalizacija sa opcijom opoziva (callable option feature) se čini kao najmanje loše rešenje u ovom trenutku. Upravljačka struktura i korporativno upravljanje da ostane kako jeste, a isplate dividendi u skladu sa vlasničkom strukturom.
 
A koliko je realno da se ispod žita dogovore sa Rusima da se uradi nacionalizacija.

Tj. da na papiru pređe u ruke države, a da se onda vrati u budućnosti u ruske ruke, kad prođu sankcije?
"Kad prodju sankcije"? Ostace jako dugo sankcije verovatno decenijama na sve rusko. Ideja da ce jednog dana stati rat i da ce se Rusija vratiti u medjunarodne tokove kao pre je nerealna
 
Na kraju, što se tiče iznosa dotacija NIS-a u budžet, to oni sami kažu, mada je i meni šokantno da jedna firma sama čini 10% državne kase.
Vučić je skoro izveo jedan fenomenalan propagandni eksperiment nad ovim narodom.

Kad su ga pitali zašto je gorivo u Srbiji najskuplje u regionu, odgovorio je da bi država propala za 6 meseci kada bi snizila akcize i već u sledećoj rečenici nastavio da govori o nezaustavljivom napretku i ekonomskoj snazi Srbije.

To većinu ljudi nije dotaklo, bar toliko da prosečan građanin stavi prst na čelo i zapita se kako je moguće da jedna ekonomski snažna država može da propadne samo zbog niže akcize.
Pobedio je bez problema u dva ciklusa izbora posle toga. Bukvalno im sve prolazi, maglu bi u tegli prodali samo kad bi hteli.
 
IMG20250106181752.jpg
Kako će biti brutalno kad puknu logo Shell-a ovde
Neće se menjati logo, jer se neće ukinuti NIS već će samo doći do promene u vlasništvu. Država bi morala da zadrži min 55%, a da manji deo eventualno proda.

 
Poslednja izmena:
Novac od akciza će biti u budžetu i ako ne bude NIS poslovao, kupovaće se gorivo od drugih dobavljača.
Zaista je zabrinjavajuće ako jedna kompanija u tolikoj meri utiče na budžet. Ako je zaista tako potrebna nam je hitna diversifikacija u naftnoj industriji bile sankcije ili ne.

Pa ne može akciza na akcizu... Mislim, može, ali će dizel biti 300 dinara.

Ako kupuješ gotove derivate oni su već opterećeni nekom akcizom; možda manjoa, možda većom nego kod nas, ali sve države to imaju... Akciza kod nas je oko 50%, a cena goriva iz rafinerije je oko 110 din.

Ako kupuješ sirovu naftu, moraš negde da je preradiš kako bi dobio derivat koji se sipa u auto. Tako dođeš do tih 110 din, pa tada dodaješ akcizu i PDV i gorivo košta oko 200 din...

Problem je ovde što sirova nafta neće moći da se proda više NIS-u, jer ko im proda potpada automatski pod sankcije SAD. Sirova nafta je puno jeftinija od derivata i cela matematika sa akcizama i prihodima države se urušava, ako nema sirove nafte.

Ranijih godina kada je NIS bio tehnološki zaostao, bio je zabranjen uvoz derivata ("olovni" i bezolovni benzin itd...). Kasnije sa modernizacijom, dozvoljen je uvoz derivata, ali se to nikome više nije isplatilo... Obično gorivo, ako sipaš na OMV, MOL-u ili Petrol-u dobiješ gorivo iz NIS-a... Ova malo skuplja goriva (MaxxMotion) su praktično isto to pomešano sa aditivima.
 
Poslednja izmena:
Akciza kod nas je oko 50%, a cena goriva iz rafinerije je oko 110 din.

Na NIS pumpi u BiH nedavno platio benzin 141 din konvertovano u dinare. Dizel je slična cena, par pfeninga gore dole. Kako se u tih 31 din (razlika od 141 do 110 din) ugrade i BiH PDV i akciza i marža pumpe.

Ne ide ti računica ni za Srbiju. Ako je cena goriva iz rafinerije 110 din, a akciza 50% onda bi cena goriva u Srbiji trebala da bude 220 din + PDV + marža pumpe, što nije.
 
Akcize na derivate nafte od maja će biti za tečni naftni gas 52,49 dinara po kilogramu, 62,54 dinara po litru za biogoriva i biotečnosti , 67,22 dinara po litru za bezolovni benzin, dok će za olovni benzin akciza biti 71,47 dinara po litri.
 
Na NIS pumpi u BiH nedavno platio benzin 141 din konvertovano u dinare. Dizel je slična cena, par pfeninga gore dole. Kako se u tih 31 din (razlika od 141 do 110 din) ugrade i BiH PDV i akciza i marža pumpe.

Ne ide ti računica ni za Srbiju. Ako je cena goriva iz rafinerije 110 din, a akciza 50% onda bi cena goriva u Srbiji trebala da bude 220 din + PDV + marža pumpe, što nije.

Visina akcize je javni podatak, pa pročitaj. Krajnja cena goriva je kontrolisana na nedeljnom nivou od Vlade RS. Akcize u Srbiju su među najvišim u Evropi, pa ide Nemačka itd...
 
Visina akcize je javni podatak, pa pročitaj. Krajnja cena goriva je kontrolisana na nedeljnom nivou od Vlade RS. Akcize u Srbiju su među najvišim u Evropi, pa ide Nemačka itd...

Dobro. To već znamo. Samo mi nije jasno da ako litar goriva u rafineriji Pančevo košta 110 din, kako ga neko u BiH prodaje za 140. Kako se u 30 dinara razlike između nabavne i prodajne cene ugradi BiH PDV, BiH akciza, transport goriva i još i pumpa nešto da zaradi. Jednostavno nema računice.
 
474772_dizel-oktobarski_iff.png

Ова слика се односи на дизел гориво, а код бензина је удео акциза, такси и пдв-а још већи.
 
Dobro. To već znamo. Samo mi nije jasno da ako litar goriva u rafineriji Pančevo košta 110 din, kako ga neko u BiH prodaje za 140. Kako se u 30 dinara razlike između nabavne i prodajne cene ugradi BiH PDV, BiH akciza, transport goriva i još i pumpa nešto da zaradi. Jednostavno nema računice.
Šta ti konkretni nije jasno? Jednostavno njihova država ima mnogo manja zahvatanja u ceni naftnih derivata od Srbije i to je to. To je kod nas tako unazad decenijama, zato nam je gorivo najskuplje u regionu pa i u Evropi. Što bi se reklo to nam je deo fiskalne politike.
 
Šta ti konkretni nije jasno? Jednostavno njihova država ima mnogo manja zahvatanja u ceni naftnih derivata od Srbije i to je to. To je kod nas tako unazad decenijama, zato nam je gorivo najskuplje u regionu pa i u Evropi. Što bi se reklo to nam je deo fiskalne politike.

Matematika se uči u osnovnoj školi, koja je obavezna.

Dakle, ako stavimo cenu od 110 din koliko je uvaženi @sjcam napisao.

110*1.17=129 дин (PDV 17% u BiH)
BiH akciza na BMB 0.35 KM=21 din ili dizel 0.3 KM=18 din
129+21=150 din BMB, 129+18=147 din dizel
marža pumpe 0.2 KM=12 din
150+12=162 din BMB, 147+12=159 din dizel

+ transport na sve to

Dakle, trenutna cena goriva u rafineriji nije 110 din, jer bi pumpe u BiH bile u minusu, već je barem za 20 din niža.
 
Matematika se uči u osnovnoj školi, koja je obavezna.

Dakle, ako stavimo cenu od 110 din koliko je uvaženi @sjcam napisao.

110*1.17=129 дин (PDV 17% u BiH)
BiH akciza na BMB 0.35 KM=21 din ili dizel 0.3 KM=18 din
129+21=150 din BMB, 129+18=147 din dizel
marža pumpe 0.2 KM=12 din
150+12=162 din BMB, 147+12=159 din dizel

+ transport na sve to

Dakle, trenutna cena goriva u rafineriji nije 110 din, jer bi pumpe u BiH bile u minusu, već je barem za 20 din niža.
Jel mozemo da diskutujemo bez omalovažavanja? Glup ti je komentar za osnovnu školu i nepotreban. Ne mogu da ti čitam misli da znam šta pokušavaš da dokazes pa sam te lepo pitao.

Ukupni nameti (akciza, putarina, pdv) u Bosni je oko 1 KM, dakle ispada da im je ulazna cena goriva oko 86 din.
 
@dveipola Napisano ti je gore da cena goriva varira i da na bazi toga i Vlada RS na nedeljnom nivou određuje cenu goriva. Ljudi ne razumeju šta pišeš, jer si se uhvatio za fluktuaciju od 10-20 dinara, a to ne menja suštinu. Sve su to javni podaci.

Trenutno je cena niža, dizel je oko 200 din, bila je i 185 din, a bila je i 219 din. To ne menja suštinski ništa, ni činjenicu da je akciza kod nas oko 50% na cenu goriva iz rafinerije i definisana je u apsolutnom iznosu. Nije ista na dizel i bezolovno gorivo... Tema nije visina akcize ili cena goriva, već prihod za budžet u slučaju nemogućnosti nabavke sirove nafte.

Ono što je problem je da npr. ako kupuješ derivat u inostranstvu on je najverovatnije već opretrećen akcizom. Verovatno manjom nego kod nas, ali na takvom gorivu nemaš akcizu od 50% uz istu cenu derivata na pumpi. Budžet RS je projektovan sa određenim nivoom akciza, pa je na to mislio ministar Mali kada je rekao da će biti manjak u budžetu. Takođe, uvoz derivata iz inostranstva ne obezbeđuje stabilnost snabdevanja iz više razloga.

PS: Matematika se uči, ali dedukcija i kultura ne...
 
Kad smo već kod brojki, po berzi je vrednost nisam oko milijardu dolara.
Iz novina vidim da je godišnji profit NISa 0.5-1 milijardu dolara.

Nekako mi ove brojke ne idu zajedno, ispada da ako bi neko kupio NIS, za godinu - dve mu se isplati, za 2-4 duplira pare.
Posle toga nema nekog jasnog horizonta kada profit prestaje.
Obzirom na monopol poziciju, NIS ima bolje od tržišnih uslova (ne kažem da nije neophodan dobar menadžment, složen je sistem).
Takođe, NIS je prilično bezbedan od nekih promena politike koje bi ugrozile kompaniju.

Kako je moguće da je vrednost tako mala?
 
Kad smo već kod brojki, po berzi je vrednost nisam oko milijardu dolara.
Iz novina vidim da je godišnji profit NISa 0.5-1 milijardu dolara.

Nekako mi ove brojke ne idu zajedno, ispada da ako bi neko kupio NIS, za godinu - dve mu se isplati, za 2-4 duplira pare.
Posle toga nema nekog jasnog horizonta kada profit prestaje.
Obzirom na monopol poziciju, NIS ima bolje od tržišnih uslova (ne kažem da nije neophodan dobar menadžment, složen je sistem).
Takođe, NIS je prilično bezbedan od nekih promena politike koje bi ugrozile kompaniju.

Kako je moguće da je vrednost tako mala?

Ako ne postoji skoriji istorijat trgovanja akcijama na berzi po toj ceni, ta cena nije validna za kapitalizaciju kompanije. Mislim da mora da postoji aktivno prometovanje akcijama u periodu od 6 meseci ili godinu dana, nisam siguran za period. U suprotnom, uzima se druga metoda kao npr. profit, knjigovodstvena vrednost i sl...

Na razvijenim berzama se akcije kojima se ne trguje delistaju, na Belexu verovatno ne, jer ne bi ništa ostalo na listingu.

Kod nas postoji uobičajena situacija da se neka firma list na berzi godinama. Ona odjednom počne aktivnost sa akcijama te kompanije iz "šupljeg u prazno": tipa ja prodam tebi, pa ti nazad meni i sl. To traje neko vreme i onda se akcije otkupljuju od npr. malih akcionara za mizernom premijom, daleko ispod realne vrednosti.

Naravno, ako vlasnik akcija hoće da proda po berzanskoj ceni niko ne može da ga spreči.
 
Potpuna ili delimična nacionalizacija sa opcijom opoziva (callable option feature) se čini kao najmanje loše rešenje u ovom trenutku. Upravljačka struktura i korporativno upravljanje da ostane kako jeste, a isplate dividendi u skladu sa vlasničkom strukturom.

Win-win, јер не подразумева да морамо да улетимо са ловом у старту, с тим што на то неће пристати ни Руси, ни Запад, а ни ови који су нам се задесили, где да пропусте прилику да уђу у то...

Друга најбоља варијанта је откуп по тржишној цени и то да кажемо хвала ако пристану! С тим што вероватно опет нема пара за то, а и опет ће да уђу њихови прагњетина кадрови. Већина овде жели потпуни отклон од Русије и потпуно је ок са бандитском национализацијом. У ту политику не желим да улазим, али у рачун желим. Никада нисмо имали проблем са поузданошћу у испоруци, а понајмање са ценама (а није ни Европа), још су нас и чекали и давали озбиљне попусте. Тога више неће бити после акције коју намеравају да изведу. Најмање се ту ради о томе што се овде прича (све Србину узми, али немој да му одузмеш да се воза), него о конкуренцији и цени производних инпута у економском моделу мотача каблова, а који ми форсирамо. Ми јесмо имали најјефтинији или међу најјефтинијима гас у Европи!

Ја хоћу да тргујем са поузданим партнерима по СВОМ најбољем интересу, не занима ме да ли је то Рус, Амер или Кинез, али видим да је овде русофобно слепило узело маха. Па у реду, платићемо то индиректно. Опет ће мањина бити талац приглупе већине.
 
Vrh