Како на интернету има свега, кога не мрзи да чита.
Сва питања и одговори у извештају - студији:
ЛОГИСТИКА У НАЦИОНАЛНОЈ БЕЗБЕДНОСТИ РЕПУБЛИКЕ СРБИЈЕ (потребе, управљање, ресурси, могућа унапређења)
4. УЛАЗИ ЗА ИЗВЕШТАЈ О МОДЕЛОВАЊУ СИМУЛАЦИОНИХ СЦЕНАРИЈА
Ужи пројектни тим у саставу др Александра Вуловић, Милош Јовчић, Владимир Буквић и проф. др Петар Станојевић се после одговарајућих истраживања и дикусија определио да у почетној фази развоја симулационих модела и Националног симуалционог центра, по питању логистике, нагласак стави на две критичне области:
Задовољавање потреба Србије за нафтом и нафтним дериватима;
Задовољавање потреба Србије за храном.
Претходно је поризашло као резуктат досадашњих анализа датих у овом извештају.
Улазни подаци потребни за израду симулационог модела „Задовољавање потреба Србије за нафтом и нафтним дериватима“ су обрађени у раду Петра Станојевића „Логистика нафте и нафтних деривата у Србији“ који је приказан на првој пројкетној конференцији 16.12.2023. године.
Улазни подаци за симулациони модел „Задовољавање потреба Србије за храном“ су још увек у фази прикупљања и биће приказани у наредним верзијама овог извештаја.
4.1. Логистика нафте и нафтних деривата у Србији
Транспорт сирове нафте у Републици Србији се обавља првенствено цевоводним путем уз одређену могућност снабдевања железничким, бродским и друмским видом транспорта. До рафинерије највећи део сирове нафте се допрема цевоводним, а значајно је мањи обим допреме сирове нафте друмским, железничким и речним путем. Деривати се од рафинерије до терминалских постројења углавном превозе железничким и бродским транспортом, а до крајњих потрошача, друмским. Већина деривата на српском тржишту потиче из Рефинерије Панчево, док се део, који потиче из увоза, преко складишних терминала упућује до бензинских станица и корисника.
4.1.1. Сирова нафта
Једини давалац услуга цевоводног транспорта сирове нафте у Републици Србији је Транснафта АД Панчево. Делатност овог предузећа су транспорт нафте нафтоводима на целој територији Републике Србије. Расположиви капацитети за увоз сирове нафте када су нафтоводи у питању нису у потпуности искоришћени па се капацитет нафтовода, којим управља Транснафта, и који износи девет милиона тона годишње, тренутно користи око 30% (Миностарство рударства и енергетике, 2021). С обзиром да Рафинерија Нови Сад више не ради, а за коју је био резервисан капацитет од три милиона тона годишње, капацитет правца ка Панчеву од шест милиона тона годишње је искоришћен нешто преко 50%. Не постоји могућност извоза и реверзибилног транспорта постојећим, а ни других нафтовода којима би се могао вршити увоз или извоз произведене домаће нафте путем цевоводног транспорта (Миностарство рударства и енергетике, 2021).
На слици 1. дат је приказ регионалног система нафтовода. Јадрански нафтовод (ЈАНАФ) је нафтовод који полази од луке Омишаљ и на који се наставља систем Транснафте, од српске границе. Данас, алтернативу цевоводном увозу значајних количина сирове нафте представља увоз пловним објектима (баржама) Дунавом из Констанце или из правца Мађарске, али постоји више фактора који утичу на неефикасност таквог вида транспорта, због чега се при уобичајеним околностима не примењује или се врло ограничено примењује. Главни разлог је непостојање капацитета речне флоте која би у оптималном времену могла допремити неопходну количину сирове нафте према планским потребама прераде, а други је променљиви водостај Дунава који не омогућава да се капацитет баржи искористи у потпуности (Компаније, 2022).
Стање и носивост железничких колосека у Републици Србији представља ограничавајући фактор за значајну примену при увозу сирове нафте. Главни железнички правци који повезују Србију са Омишљем, Копром и Солуном имају међу осовинско оптерећење од 22,4т. Остали не прелазе 16т (Компаније, 2022).
Домаћа сирова нафта се допрема нафтоводима и ауто-цистернама са отпремних станица до Рафинерије Нови Сад, а затим отпрема даље за Рафинерију Панчево. Нафта типа Велебит се због својих за транспорт лоших реолошких особина мора намешати са увозном или домаћом сировом нафтом ради побољшања реолошких особина и тек довођењем на услове прописане Правилима рада транспортног система Транснафта транспортовати за Рафинерију Панчево (Миностарство рударства и енергетике, 2021).
Технички гледано, постоји могућност транспорта сирове нафте произведене у земљи и пловним објектима са отпремних станица до рафинерије. Највеће отпремне станице НИС а.д. Нови Сад, Надрљан и Елемир поседују пристан и могућност отпреме сирове нафте баржама али се такав вид транспорта у регуларном раду нафтовода не спроводи (Миностарство рударства и енергетике, 2021).
Транспорт сирове нафте цистернама врши се само са домаћих нафтних поља, (Турија, поља Јужног Баната и Стига) и то са сабирних станица које нису повезане цевоводима са отпремним станицама претходно поменутим. У питању су количине које не прелазе 22% укупно произведених у Србији, односно око 176.000т годишње или 14.700т месечно (Миностарство рударства и енергетике, 2021).
4.1.2. Капацитети за увоз и извоз деривата нафте
На тржишту постоји значајан број лиценцираних компанија који деривате увозе железницом, ауто цистернама, речним пловним објектима (речни танкери, барже и самохотке) у свом власништву или у закупу (Миностарство рударства и енергетике, 2021).
Увоз деривата железницом у највећој мери се врши вагон цистернама власништва НИС а.д. Нови Сад или Standard Logistic док увоз пловним објектима, осим НИС а.д. Нови Сад, обавља неколико привредних субјеката са својом флотом као што су: Speed d.о.о, Naftachem d.о.о, Казук д.о.о, Лађар Купра, Rubicon Chiping, Dunav Oil Trans, Јудра д.о. о, Лађар Транспорт д.о.о, Еуро Гас Суботица, MB Gas Oil, Марио МилТранс д.о.о (Компаније, 2022).
НИС а.д. Нови Сад је модернизацијом рафинерије у Панчеву и постизањем квалитета деривата на европском нивоу смањио увоз док су водећи увозници остали МОЛ, ОМВ и Лукоил (Министарство рударстава и енергетике, 2020).
Извоз деривата нафте претежно врши НИС а.д. Нови Сад и то железничким транспортом вагон-цистернама, пловним објектима и друмским ауто-цистернама.
4.1.3. Могући правци снабдевања сировом нафтом и дериватима нафте
На слици 2. дат је преглед терминала и рафинерија преко који се може снабдевати српско тржиште сировом нафтом и дериватима нафте (терминали су обележени симболом танкера, а рафинерије симболом реактора/колона).
Луке из којих се Србија може снабдевати су: Солун (Лука Солун , 2022. ), Драч (Порто Романо) (Лука Порто Романо, 2022.), Бар (Лука Бар, 2022.), Плоче (Лука Плоче, 2022. ), Задар (Лука Задар, 2022. ), Ријека/Омишаљ (Лука Омишаљ, 2022. ), Копар (Лука Копар, 2022. ), Констанца (Лука Констанца, 2022. ) и Бургас (Лука Бургас, 2022. ). Постоје и неке мање као што су Турн Северин, Русе, Фиер и Рени (Енергетска заједница, 2021. ). Сировом нафтом се Србија може снабдевати из свих лука сем Копра, Задра и Плоча. Напомена: снабдевање нафтом преко Драча (Порто Романо) је могуће, али није у пракси рађено већи број година ни за потребе Албаније.
Деривати се у Србију могу увозити са «отвореног мора» и рафинерија Швехарт, Сасхалмбата, Братислава, Ријека, Бургас и више румунских рафинерија.