Šta je novo?

Nekadašnja Glavna železnička stanica

1941 jesen..Kroz glavni ulaz, levo i desno blagajne, pa pravo na perone..
 
Hoće li rekonstruisati i enterijer da izleda kao nekada? Stari hol me nekako podseća malo na hol u skupštini.
AVL%20oprema%20u%20NSRS%206.jpg

A danas znamo kako bez veze izgleda. Tu su oni šalteri bili, pa spustili su plafon iz nekog razloga. Ranije je svakako izgledalo reprezentativnije.
 
Stepen razaranja 1941...Nigde krova :shok: .. Mnogo teze ce biti "saveznicko" nesistematsko razaranje 1943-4..


Restauratori ce imati tezak zadatak.. Kako je izgledala unutrasnjost GZS pre WW-2 imamo malo fotografija,
dok o originalnom stanju 1883-5, mozemo samo sanjati.. :cry: Nije nadjena ni jedna foto.
 
Hvala zekse, ja prvi put vidim ove fotografije unutrašnjosti pa me je baš šokiralo kako je lepo izgledalo nekada. Jedna stvar bi me jako interesovala, mada ne verujem da ćemo ovo saznati.
Untitled.png

002nol.jpg

Da li je eventualno moguće da su ovde ostavili stare detalje i deo gornjeg zida dok su uradili donji deo i postavili novo staklo. Meni ovo iza stakla deluje kao da nije pipnuto već sto godina.
Znamo da su komunisti morali da štede posle rata, pa me ne bi čudilo da ih je baš bolelo uvo da srede stari plafon.
 
[ATTACH type="full" alt="431649_zeleznicka-stanica-beograd_ls.jpg[/attachment

Nisu komunisti imali razloga da stede..Gradjevinskog materijala nije ni bilo u potrebnim kolicinama.
Bilo je cigala u izobilju na rusevinama i nagorelim zgradama.. SA TIME je na brzinu popravljana stanica do 1949..
Popravljena je (bolje reci skarabudzena) sa motivacijom DA PRORADI, o kvalitetu i estetici niko nije vodio racuna.
Da bi clanovi foruma shvatili STA su nam dragi saveznici bombardovanjem ostavili, dobro pogledajte sledeci foto..
Cisto sumnjam da bi iko popravljao svoju kucu , porusenu u ovoj meri, vec bi uzeli kintu pomoci i
sazidali novu, malo dalje.. Ovaj foto je vec bio kao c/b.
[attachment=0]DjHWmXUWwAAWSme.jpg"]1[/ATTACH]
 
Ala su je urnisali u 2 ratu za sve pare ! :(

Ovo je saveznicko...dobro da je uopste i prezivela rat !

Andrej, mislim da je Sem u pravu, to sto si primetio da je timpanon je druga strana glavnog dela objekta. Na poslednjoj fotki se odlicno vidi koliko je zgrada stradala 1944. godine...u kojoj meri... :bash:
 
Stanica je u ratu stradala više nego zgrada pošte 2, pa je opet obnovljena skoro u potpunosti. Pošti 2 je srušen samo ćošak, a opet su joj obnovom promenili lični opis. Nadam se da će moći da joj vrate originalni izgled, kao i da će restaurirati ulazni hol stanice.
 
Meni je sasvim jasno.
Komunisti smatrali da kule asociraju na buržoaziju pa su ih uklonili.
Ali bitno da su stavili petokraku...
Bando kriminalna operisana od ukusa!
 
Ja sam i ranije postavljao fotografiju , bombama USAF i RAF razrusene stanice 1943/4 , kao i jos neke, sve u zelji da
vaskoliko "pucanstvo" shvati koliki je stepen havarije... Ovakvo ostecenje bi se resilo buldozerima, i gradnjom nove zgrade,
da nije u pitanju glavni grad.. Samo ju je TO SPASILO..!
Ta popravka je uradjena ofrlje, tako da je 1968-71, radjen novi generalni remont zgrade, kojom prilikom su primecene
pukotine zidova i utonuca temelja, popustanje krovne konstrukcije.. da se ne ponavljam..
Zex..
Kule na izlazu su uklonjene bas pri tom "remontu" kako bi trotoar bio prohodniji.
Tada je uklonjena i nadstresnica... I nikakve veze to nema sa ideologijom vec je
razlog bio praktican za polamilionski grad i veliki broj putnika.
 
Приликом извођења овог терористичког акта помагао му је Анте Пенавић. Обојица су били припадници Хрватског револуционарног братства. Бомбу су поставили као део кампање са циљем рушења тадашње Југославије и стварања хрватске државе."

После краћег боравка у Аустрији Хркач и Пенавић су се вратили у Београд и у гардероби београдске железничке станице поставили поставили још једну бомбу која је експлодирала 25. септембра при чему је рањено 14 људи.

https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o: ... ontent/get


https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o: ... ontent/get
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=700442#p700442 je napisao(la):
Kule na izlazu su uklonjene bas pri tom "remontu" kako bi trotoar bio prohodniji.
Tada je uklonjena i nadstresnica... I nikakve veze to nema sa ideologijom vec je
razlog bio praktican za polamilionski grad i veliki broj putnika.

Ja se izvinjavam ali ovaj razlog meni uopšte ne pije vodu.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=700446#p700446:y137axrr je napisao(la):
spatiotecte » Pon Jan 20, 2020 12:18 am[/url]":y137axrr]

Ja se izvinjavam ali ovaj razlog meni uopšte ne pije vodu.
...A pivo...?
Komunisti su namerno srusili kule , koje su prethodno 1949 popravili... :lool: :lol: Jel sad lakse?
 
Sada svakako nema potrebe da trotoar bude prohodan uz zgradu pošto je kolovoz pomeren a putnika nema, tako da bi mogli da vrate i kule i nadstrešnicu.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=700447#p700447:2vqgo4dj je napisao(la):
Sam-2 » 20 Jan 2020 12:29 am[/url]":2vqgo4dj]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=700446#p700446:2vqgo4dj je napisao(la):
spatiotecte » Pon Jan 20, 2020 12:18 am[/url]":2vqgo4dj]

Ja se izvinjavam ali ovaj razlog meni uopšte ne pije vodu.
...A pivo...?
Komunisti su namerno srusili kule , koje su prethodno 1949 popravili... :lool: :lol: Jel sad lakse?

Nije kao da ispred nema mesta pa da su morali da ih uklone, moglo je resenje da se nadje da su hteli.
Kako god, srušili su ih što ukazuje na njihovo (ne)ophođenje prema istorijskom nasledju.
 
Sam hvala na odgovoru. Sada je mnogo jasnije.

Ja verujem da je tako, jer zaista je neverovatno da su izvukli polusrusenu zgradu iz mrtvih...velika steta za to zdanje ! Ali dobro...makar su zidovi...barem vecina zidova original...

Treba vratiti svaki detalj koji fali, ali msm da ce ovi tesko vratiti te dve kule...
 
Можда са овом реконструкцијом неће, али у некој будућности могу вратити куле и надстрешницу.
 
Mislim da je sve što su komunisti kod nas radili jedna dosta umerena verzija onoga što su radili po sovjetskom savezu. Tamo sigurno ne bi rekonstruisali ni železničku stanicu već bi izgradili novu u nekom soc stilu. Verujem da ne bi ni stari dvor ni narodni muzej preživeli da su bili kod njih negde u Moskvi na primer.
Dosta su komunisti i kod nas unakazili ali uvek imam osećaj da su ipak imali poštovanja prema nekim stvarima.
 
Па није се ни код њих толико дивљало. Мислим да се сами партијски руководиоци нису толико бахтали стиловима у изградњи већ да је то до развоја уметности у социјалистичком духу модернизма. Најбољи пример за то су споменици НОБ, 50их су били у традиционалном стилу, скулптуре бораца, бисте, плоче са натписима, пирамиде (пример гробље ослободиоцима Београда из 1954.), а онда је 60их, 70их и 80их почело са апстрактнијим бетонским структурама (Камени цвет у Јасеновцу, споменик револуције народа Мославине, споменик на Петровој Гори, споменик на Неретви, спомен парк Бубањ, Космај...). Архитектура је засигурно пратила такав развој уметности. Слично је и у дизајну, погледајте фонтове и логотивпове из касних 40их и 50их, па их упоредите са онима из каснијих деценија.
 
Прве године после Другог св. рата су практично свуда биле скромне године обележене рационалним приступом градњи. Једно од већих изненађења за мене је било при првом уласку у Дрезден из правца Чешке - низови зграда с десне стране подигнутих одмах после рата - скромније архитектуре и квалитета него зграде у Радном логору Аушвиц за затворенике, које су изненађујуће солидне - у облику простих квадрова само с прозорима, без тераса и икаквих украса. Чак и гасне инсталације иду изнад земље, нису укопане. Тако је и данас, само што су зграде окречене, с новим прозорима, вероватно знатно удобније за живот, али споља - изненађујуће једноставне.

Историјски центар Дрездена су почели да обнављају махом после 2000. године, и нису га још завршили.
 
Prosto je neverovatno da se uklanjanje kula vezuje za tadasnji rezim...
RECITE IM HVALA sto su odlucili da obnove stanicu.Mogli su ladno da uklone rusevine i naprave neku nakazu
kojoj bi se danas divili.. :shok: :lol:
Razumite vec jednom da je prostor na stanicnom izlazu bio MALI ..! Trotoar jos manji (ni metar) a treba sa stanice
da izadje po 5-10 000 pitnika za 1 h.. Vrsno (leti) i do 50 000 putnika !!!
Resenje je bilo omoguciti vecu disperziju po bokovima, gde su kule blokirale prolazak...
Rusenjem kula , 10 000 putnika je napustalo stanicu za 5-10 minuta i time omogucavalo prihvat novih pridoslih .
Evo fotosa iz 1972...Obican prosecni dan na stanici.
 
Ovoliko ljudi na Prokopu nećete videti narednih 20 godina.
 
Vrh