[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=760469#p760469:16d2sffu je napisao(la):
Nikola D » Pon Jul 27, 2020 11:55 am[/url]":16d2sffu]Споји ТАГ са платном картицом и никад више нећеш морати да скрећеш поглед и провераваш кредит.
Nisam vezao tag sa platnom jer sam se par dana nakon toga odselio, pa pošto već neko vreme vozim sa tagom kroz Francusku i Španiju, da uporedim sistem.
Ima nekoliko kompanija koje prodaju tagove i svi su bazirani na sistemu pretplate, bilo godišnje ili mesečne. Tag koji ja imam zove se Bip&Go. Isti tag uređaj je kompatibilan sa putevima u Francuskoj, Španiji, Portugaliji i Italiji. Jednokratna aktivacija je 10 evra, poštarina 6 evra, i zatim se ili plaća 1.7 evra za svaki mesec u kom je tag korišćen za FR, 2.5 za Španiju i Portugaliju i 2.5 za Italiju. Ili (opcija koju ja imam), 10 evra godišnje za IT, PT i ES, i 1.7 evra mesečno kad idem kroz FR. Osim jednokratnih troškova, očekujem da ću plaćati godišnje ~15 evra kompaniji koja mi pruža uslugu.
Putarina se plaća na kraju meseca, obračunaju koliko ste se i kuda vozili i skinu sa računa direktno. E sad ono najbitnije, tj. kako su organizovali rampe i korišćenje taga i ima li uštede u vremenu:
U Francuskoj su čeone naplatne prilično velike i praktično svi plaćaju karticama, pa je zadržavanje minimalno i nema nikad gužve. Dođete na rampu, ubacite karticu koju ste uzeli na ulasku, zatim kreditnu, i posle 2 sekunde možete da nastavite. Ko ima tag, ima jednu ili dve rampe sa leve strane i isto tako sa desne. Nema posebnog odvajanja trake koja vodi ove sa tagom. Međutim, u bar 30% slučajeva neko greškom ode na rampu za tag bez taga, sudeći prema mom iskustvu! I nije ni čudo, kad je dosta nejasno. Kod njih se ENP zove Telepeage. Bukvalno svaka rampa ima "t" logo iznad jer se kroz svaku može sa tagom, a onda ispod ima logo da li je i za kartice ili keš. One što su samo za tag imaju ograničenje brzine napisano 30 i eventualno negde pored piše "rezervisano za telepeage". Ali kad se prilazi rampi, ko ne zna, lako se zbuni, a "t" se pomeša sa "ticket". Juče su obe rezervisane rampe sa leve strane bile blokirane jer su se zeznuli i onda se još stvori red iza, što je popriličan 'uspeh' kad je na 15 naplatnih kućica bilo sve ukupno 10 auta... Kad prilazim, ako ima nekog ispred mene, gledam da idem na običnu rampu, za svaki slučaj. Jedino što se kod tih običnih mora zaustaviti tik uz rampu da bi se tag očitao, čitač nije napred kao kod nas. Ove druge mogu da se prođu sa 30 na sat. I nigde ne piše koliko je koštala putarina kad se plaća tagom! Mogu da vidim jedino na sajtu od Bip&Go, ali sa nekoliko dana zakašnjenja.
U Španiji je slično. "t" je prilično stilizovano pa je možda manja zabuna ko ide na koju rampu. Jednom prilikom sam prošao kroz tzv. "free flow", gde uopšte nema rampe za ove sa tagom, skroz se zaobiđe. S tim što opet, ko ne zna, lako se može zeznuti. Odvajanje za "free flow" je bilo neposredno pred rampu, od tri trake, dve leve su bile obojene u plavo sa stilizovanim "t", a desna je vodila ka naplatnoj. Prošao sam sa oko 100 na sat, tag je zapištao i to je to. Nažalost, taj tip rampe je izgleda dosta redak.
Zaključak, nije neka ušteda vremena, pojma nemam koliko sam potrošio, često zakrče rezervisanu rampu i plaćam godišnju pretplatu