Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

Vozila jesu lošija ali to je vise do standarda. Beograd prema svojoj veličini ima veliki broj vozila u saobraćaju i jako razgranate linije. Ne može se reći da organizuja prevoza losa.
Evo npr duzina linija koje opslužuje GSP i Wiener Linien koji spominjete. Pritom je Beograd manji grad i ima privatnike pa je duzina linija u prve dve zone preko 2000 kilometara.


 
Moje misljenje, koje sam stekao kroz zivotno iskustvo je da ono sto ne funkcionise ili funkcionise lose - ne valja i treba da se menja. A u Beogradu gradski prevoz ne funkcionise dobro. Zasto - time se detaljnije treba baviti i raditi na tome da se popravi.

Dacu jedan primer. Ides iz Koteza, cilj ti je Zemun. Ta dva nisu ne znam koliko daleko. Treba da udjes u 43, pa da presednes na 101, 106, 95, 96,..., pa na 85 i na 15, ako moras, zavisi gde ides. Menjas 2-3 prevoza, kao da putujes ne znam gde. To se ne moze reci da valja. I zamisli da nisi solo, nego da idu dvoje male dece sa tobom, a ima slucajeva, nemaju svi auto.
 
Ti predlažeš da svaki građanin ima svoju liniju po potrebi ?
Dart je stavio dobro upoređenje dužine linija i moguće troškove.
Možemo da ostavimo Beč pa da se bacimo na druge gradove evrope gde godišnje karte izlaze i po 2000 evra. Isto su busevi stariji, bez lima a da ne pričam o grejanju. Osim školske dece (imaju i posebne polaske) jako malo putnika i grad debelo dotira. Isto tako i Beč dotira svoj prevoz. Debelo.
Beograd je nekada dok se plaćala mesečna karta imao dobar i redovan prevoz , bilo je uvek muka sa Zemunskim autibusima ali je veeliki procenat ostvarenih polazaka.
Danas kad malo ljudi plaća prevoz,GSB dobija manje para od privatnika a obavlja veći transportni rad, uvalili su ogroman broj stranačkih radnika , ono malo delova se kupi preko tendera a oni se često obaraju kako bi bratska firma pobedila.
Treba a biti realan , autobus košta, gorivo košta, plate koštaju , delovi koštaju i odakle ?
 
Beč ne dotira prevoz - bar nije 2004, kada sam razgovarao sa operativnim direktorom preduzeća Wiener Linien - nego je prevoz u Beču nižih operativnih troškova od beogradskog, jer Beč ima samo 450 autobusa. Za prevoz velikog broja putnika, metro i tramvaj su mnogo jeftiniji.

Ono što Beč plaća iz budžeta, to su kapitalni troškovi širenja mreže - oko 200 miliona evra godišnje u današnjem novcu, u poslednjih 50 godina.

Tako imamo situaciju da Beč finansira razvoj, a Beograd, zbog neznanja i neorganizovanosti upravljača, za bezmalo isti novac - finansira puke troškove gradskog prevoza!

Prvo se zove napredak, drugo se zove Srbija.
 
Žiko,
Ne, nego, da se nadje neki kompromis izmedju svih. Ne mora biti ovakva linija, kakvu sam opisao. Samo sam dao primer i poenta je da se ne menja 3 prevoza, a ides iz opstine u opstinu, koje su jedna do druge, makar i preko reke.

Ali slozices se da je jedna linija preko ,,Pupina" malo. Treba bar jos jedna.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=778218#p778218:qxo2d4ve je napisao(la):
solecar » Sub Sep 26, 2020 7:28 pm[/url]":qxo2d4ve]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=778099#p778099:qxo2d4ve je napisao(la):
operic » 26 Sep 2020 11:08[/url]":qxo2d4ve]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=778084#p778084:qxo2d4ve je napisao(la):
wexy » 26 Sep 2020 08:52 am[/url]":qxo2d4ve]
Postoji jako veliki procenat ljudi kojima je jednostavno postalo normalno da kartu ne placaju i nece je placati nikad dok ne budu propisno sankcionisni. Tu su uvek klasicni izgovori, prevoz je los, sto da ga placam. Ako je tako i prevoz je los onda nemoj da ga koristis. Niko od vas ne udje u prodavnicu i kaze "ovaj proizvod vam je los, zato cu ga uzeti za dzabe". To se zove kradja. Umesto da se ovakvom tipu ljudi povladjuje, sistem treba napraviti tako da se takvo ponasanje onemoguci i iskoreni, da s ljudi nauce redu i edukuju kako trebaju da se ponasaju.
ne, to nije krađa. ljudi uporno odbijaju da shvate da smo svi mi taj prevoz već platili kroz poreze, korsitili ga ili ne koristili. s druge strane, krađom može da se nazove otimanje mojih para za uslugu koju ne koristim, zar ne?

ne možeš da porediš javni prevoz sa prodavnicom kao privatnim biznisom. ili hajde da pokušam da uporedim - da li se ti vratiš u prodavnicu da ponovo platiš hleb koji si već platio?
Da li smo kroz poreze platili robu u marketima?
Ima li razlike po njihom tumačenju ?

Da je cena karte realna troškovima i da je naplata grad ne bi ni dinara dotirao. Realno cena karta je socijalna i grad dotira. Svuda je tako i u bogatijim društvima.
 
Da je ova država normalna, te da ima rukovodioce koji ne kradu lovu na svakakve gluposti, ja bih razmislio u tom slučaju o nekoj simboličnoj mesečnoj naplati kroz Infostan, npr. da novac ide za Unapređenje gradskog prevoza.

Mislim da bi to bio najbolji način za subvencije GSP-a, kad već postoji objedinjena naplata komunalnih usluga. Ali to bi moglo kad bi taj novac zaista išao u fondove za razvoj gradskog prevoza.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 
o kakvoj simboličnoj naplati kada već sada plaćaš prevoz kroz poreze?
i ne samo ti, nego ga plaćaju i oni koji ga ne koriste.
i što je najveći paradoks, oni koji su platežno najmoćniji, kroz oporezivanje plaćaju najviše, a najverovatnije nikad nisu ni ušli u javni prevoz jer imaju sopstvena prevozna sredstva.
 
Ti što imaju najviše ti i najviše muljaju sa palaćanjem poreza.
Ako već nešto platio, što kažu kolege što ne uđeš u prodavnicu i poneseš hleb. I on se dotira.
 
Ja mislim da se ovde neki zestoko varaju, kao da ne zivimo u istoj drzavi.

Isti ti koji danas ne placaju prevoz ne bi ga placali ni da je karta 5 dinara, a prevoz perfektan.

U pitanju je odnos prema stvarima, ne cena, ne usluga.
 
To je argument koji se često može čuti ali nije tačan.

Postoje ljudi koji će uvek biti bezobrazni i izbegavati da plate nešto ako ne moraju. Ali isto tako postoje i ljudi koji bi plaćali da je niža cena.
Ići u krajnost i deliti sve ljude na: 1) one koji će uvek plaćati i 2) one koji nikad ne bi plaćali... je besmislena i štetna praksa koja maskira suštinu problema.
 
Koliko se često čulo da neće da plaćaju zato što je SPS na vlasti, pa dok su žuti, pa neće turcima da plaćaju .
Šta je sledeće neće dok su autobusi crveni ili zato što imaju crne gume ili......
Plaćanje karte je jedan od uslova za normalan prevoz.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=778421#p778421:2hkghels je napisao(la):
wexy » 27 Sep 2020 01:54 pm[/url]":2hkghels]Ja mislim da se ovde neki zestoko varaju, kao da ne zivimo u istoj drzavi.

Isti ti koji danas ne placaju prevoz ne bi ga placali ni da je karta 5 dinara, a prevoz perfektan.

U pitanju je odnos prema stvarima, ne cena, ne usluga.
Naravno da će opet biti onih koji neće plaćati prevoz, ali će veći broj ljudi početi da plaća. Sada ljudi gledaju stavke na koje im odlazi plata i garant je trenutno plaćanje prevoza ona izborna opcija, gde ako je dovoljno visoka plata da se plaćanje karte ne oseti, onda će se i kupiti karta. A sada mesečna karta uzima veliki procenat plate.
Istovremeno, kada bi karta hipotetički bila 5 dinara, pa 50 dinara, tada bi realno bilo sramota da se ne plaća (podrazumeva se da su i mesečne karte niže cene), a i svako kažnjavanje bi bilo potpuno opravdano. Tada je onaj argument "ima za novi telefon, a nema za kartu" potpuno tačan.
 
Ne može tako binarno da se gleda. Kao, jedni će uvek plaćati, a drugi neće nikad.

Ja već 15 godina plaćam mesečnu markicu. Ali kao što sam pisao već, bilo je perioda kada nisam plaćao. U par navrata, to bi bilo leti kada bih u prevoz kročio možda 10ak puta, jer nisam imao potrebe. A bilo je i prošle godine, kada sam odbijao da plaćam dok su sve trolejbuske i nekoliko autobuskih linija bile osakaćene ili ukinute i zamenjene smandrljanim alternativama koje kurbli nisu valjale. I to sam saopštavao i kontrolorima, a neki od njih bi se i ''javno'' složili sa mnom.

Sad, kada bi neko u tim periodima uradio presek stanja, mene bi mogao da svrsta u grupu ljudi koji ne plaćaju. I samim tim da izvuče zaključak da nikad nisam plaćao, i da nikad ni neću plaćati. A to zapravo nije tačno. Jer plaćam prevoz 98% vremena otkako sam uzeo markicu na početku srednje škole.

Tačno je da postoji deo ljudi koji nikad neće plaćati kartu, ali isto tako postoji i deo ljudi koji želi da plaća, i plaća kad može i koliko može. Ali onda kada se Grad ophodi prema svojim građanima kao prema stoci, tada i njegovi građani počnu da se ophode prema njemu na isti način.


Da je sve tako binarno (večne platiše i večni šverceri) ne bi postojalo XY studija, modela, istraživanja i radnih grupa koje se bave upravo takvim pitanjima. Mislim ne ovde kod naših slepaca, nego u svetu. Postoje čitavi delovi ekonomije kao nauke koji se bave upravo takvim proračunima, kako odrediti cenu neke usluge tako da se nađe idealan balans između interesa pružioca i interesa kupca. U ovom slučaju, koja je to cena koja bi motivisala najveći procenat ljudi da plaćaju kartu. A to se ne računa tako što se svi ljudi podele u dve krajnje grupe. Jer to onda ne daje nikakav odgovor i rešenje.
 
Da spustiš na 5 dinara rekli bi "za 5 dinara da se zezam , neće niko propasti".
 
Pa onda tad kažnjavaj sa 5000 dinara na licu mesta, pa da vidimo ko bi se tada zezao za 5 dinara. Mislim, kada ljudi moraju da kupe mesečne karte od 3000rsd, odnosno skoro 10% svoje plate (u većini slučajeva), a onda dođe neko da ih kazni zato što nisu kupili kartu jer ne mogu da daju toliko para za kartu. I pri tome za onakav (ne)kvalitet prevoza. Spustiš cenu, prilagodiš kvalitetu i platežnoj moći prosečnog putnika (a ne građanina Beograda), i onda kreneš da sređuješ sve stvari koje su loše i koje prave gubitak, a pri tome to sređivanje ne košta mnogo. I kreneš iznova da gradiš prevoz u gradu. A ne svaki put isto, radi ovu studiju, radi onu studiju, daj pare ovima, daj pare onima, a prevoz ostao isti, cena porasla.
 
Vrtimo se u krug i to oko gluposti. "Smanji kartu sa 90 na 50, ne ne ipak bolje na 5. Povećaj kaznu sa 3.000 na 5.000, ne ne ipak bolje smanjiti kaznu sa 10.000 na 4.000, a ovi će onda ovako da se ponašaju, a oni će onako"...

Neko reče gore - ako nešto funkcioniše loše treba da se menja.
Da, treba i to drastično, sadašnji sistem da se sravni sa zemljom, nema više otimanja para od svih nas hteli ne hteli kroz poreze, i i omogućiti privatan biznis apsolutno nepovezan sa državnim aparatima.
 
Taj bi film voleo da vidim. Znači ekonomska cena karte bez dotacije grada, države , sa kondukterima koji će braniti prihod privatnicima.
Ali ona neće biti 5 dinara i neće biti nikakvog smanjenja poreza.
 
Neće biti naravno zato što narod voli ovakvo stanje, to se vidi na izborima.
 
Mozda je jedno od resenja/poboljsanja veza izmedju naplate mesecnih karata I reorganizacije gsp linija. Voleo ako neko ima podatke za evropske gradove slicne Beogradu da nam kaze u procentima odnos izmedju mesecne karte I plate,da nam to mozda bude neka osnova za cene karata.

Evo primer(jeste uproscen ali mi je cilj da se razume njegova sustina)za koji cemo koristiti problem @Blade .

Uzmimo dva naselja Kotez I Galeniku. Prvo djp napravi anketu(moze online) koji su glavni pravci kretanja gradjana tih naselja.Ispostavi se da oba funkcionisu na potezu zemun-borca.Tada se kreira nova linija 103.

Gsp I djp odrede I iznos za odrzivost linije(% koliko mesecnih karata svih tipova je potrebno da bi linija funkcionisala,recimo 80%).

Ako bi se desilo da procenat padne u nekom od ovih naselja,tad bi se linija preusmerila na drugo naselje koje bi ispunilo dati uslov,a na toj je trasi pa naselje koje redovno izmiruje ne trpi posledice(Altina ako ne placa Galenika,ili ka Ovci u slucaju Koteza).

Ako bi se procenat mesecnih karata povecao(na recimo 90%) tada bi gsp bio duzan da ovu liniju pojaca jer su gradjani svojim placanjem to omogucili.

Ovim sistemom bi stanovnici naselja znali sta placaju.Takodje ovo je mozda model I za prigradski prevoz I probleme Barajeva,Grocke,Lazarevca ,Mladenonvca ,Sopota.
 
Op op, par strana raspravke o naplati a da niko nije uporedio hleb u pekari i neplacanje karte. :dil:
 
Ja iskreno ne mislim da je prevoz takav kakav je zbog naplate, već se to koristi kao dobar izgovor, i to sam već više puta isticao. Prosto kad se želi nešto naplatiti, moraju se za to imati i odgovarajući instrumenti, a to u mnogome zavisi i od zakonodavca. Kad se ne plate komunalije eto izvršitelja. Nema se dovoljno inicijative da se pitanje naplate prevoza konačno reši. Usluga bi se trebala poboljšati, a za to su potrebna velika ulaganja koja se svakako ne mogu namiriti iz prodaje karata. Opet, ne mogu se ni očekivati neke banalne cene pojedinačnih ili mesečnih karata, a na konto naših prosečnih primanja, jer se taj princip određivanja cena ne primenjuje ni za jednu drugu komunalnu uslugu, kao i ni kod prometa robe široke potrošnje. Prosto samo preračunajte koliko odvajate za grejanje, koje se još uvek dobrim delom kod nas plaća cele godine, a i ono nam je i te kako neophodno, pa nam se ta usluga ne daje za par hiljada dinara mesečno, već se za stan od oko 50kv izdvaja preko 90000 tokom godine, odnosno to mu dođe ovako grubo izračunato nekih 15000 mesečno za grejnu sezonu, pa onda imao struju, za koju se teško može reći da je baš jeftina za naše uslove. Zatim možemo spomenuti i naplatu parkiranja, a realno kola velikoj većini jesu potreba, a ne neki hir. Naplaćuju faktički vazduh po satu, a opet zoniranje jeste donekle opravdano. I sad tu imamo recimo 50-tak dinara sat parkiranja, a ovde se traži cena karte za javni prevoz od 5 dinara. Meso u prodavnici ne možemo kupiti za 100 dinara po kilogramu zato što su nam plate male itd.

Što se tiče pominjanog poreza, ne znam na koji se tačno porez misli, al zašto se uopšte poteže u sprezi sa javnim prevozom kad apsolutno ni jednu drugu komunalnu uslugu ne dobijamo džabe na konto plaćanja poreza. Opet kog poreza, trebalo bi to naglasiti. Zna se za šta država ubira poreze, ne sigurno da bi Beograd dotirao javni prevoz u stotinama miliona evra godišnje. Dotirati se mora, al ne 60% recimo. Do nekih tridesetak procenata ima smisla. I od javnog prevoza ne treba praviti neki privatni biznis, jer tek bi onda videli šta znači loš prevoz koji bi morao biti ekonomski održiv. Retko gde je on komplet u privatnim rukama, a da se radi o većim gradovima. Prosto je i samom Gradu u interesu da ima apsolutnu kontrolu nad javnim prevozom, jer pomenuti direktno utiče i na ekonomiju Grada. Ima primera gde je usluga javnog prevoza i besplatna, al opet su to dosta manji gradovi od Beograda. Veliki su to troškovi, plus potreba za ulaganjem u širenje i unapređenje sistema. Tu Beogradu fale dobri dugoročni planovi. I kad se ima nešto dobro na papiru, mnogo je vremena potrebno da se to sprovede u delo, a potrebna su i sredstva i radna snaga. I samo još da dodam da prevoz moraju imati svi, i da ne treba u tolikoj meri on zavisiti od broja putnika. To ne znači da autobusi treba da vrte prazni, al ne moraju imati baš uvek pedesetak putnika da bi se smatrali popunjenim. U mnogim gradovima Evrope u periodima van špica se zaista može putovati jako komotno bez većih gužvi, pa i u kasnijim večernjim časovima, što na mnogim linijama u Beogradu nije slučaj.
 
Ja nisam hteo da plaćam kartu sve dok ne dobijemo nova vozila i kada smo ih dobili, počeo sam da plaćam. Imam dovoljno da bez problema mogu uvek da platim kartu, ali je činjenica da je karta preskupa za 90% stanovnika i potpuno je besmisleno kucati se za 5-10 minuta vožnje i zato bi trebala postojati jeftinija karta za 30 i 60 minuta, 90 je previše i skoro niko se ne vozi toliko dugo.
 
Grad: Zbog epidemije korone produžen ugovor za Bus Plus

Gradski sekretarijat za javni prevoz saopštio je da je zbog epidemije koronavirusa produžen Ugovor za uspostavljanje i obezbeđenje funkcionisanja Sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu (Bus Plus) u Beogradu do kraja godine, odnosno "do završetka procesa izbora novog partnera u skladu sa zakonom".

Iz sekretarijata su naveli da korisnici javnog linijskog prevoza u Beogradu nastavljaju da koriste uslugu prevoza "pod istim uslovima kao i do sada".

"To znači da mogu da koriste dosadašnje personalizovane i nepersonalizovane kartice koje mogu, kao i do sada, dopuniti na maloprodajnim objektima i validirati u vozilima", piše u saopštenju.

Centar za lokalnu samoupravu zatražio je ranije danas od gradskih vlasti Beograda da počnu sa samostalnom naplatom karata u javnom prevozu pošto je ugovor sa kompanijom "Apex Solution Technology" za sistem Bus Plus istekao 20. septembra.

Iz centra su naveli da je desetogodišnjim ugovorom sa tom kompanijom "izričito" predviđeno da po njegovom isteku sva prava i oprema u vezi sa naplatom karata prelaze na Grad Beograd.

izvor: N1
 
Vrh