Šta je novo?

Naplata karata i kontrola - [ Beograd Plus,... ]

Konkretno 99% se zalažu za pametno upravljanje resursima, u ovom slučaju gradskim. Ne vidim tu nikakavu besmislicu.

Kada bi se gradska administracija sredila i pročistila, kada bi svi radili svoj posao odgovorno i ozbiljno, grad bi na dnevnom nivou štedeo milione evra, pa bi javni prevoz bio itekako lako ostvariva ideja.

"Realnije ideje" nisu ništa drugo do prilagodjavanje sistema postojećem mulju i pokušaji da se za gradjane iščupa maksimalno koloko se može iz tog večnog administrativnog mulja. To su sve krpačine.
 
Ne mogu da verujem da stvarno misliš da je ideja o 100% subvencionisanom gradskom prevozu ostvariva.
 
Da se ispravim, ne mislim da je besmislica zahtev za besplatnim prevozom, već mešanje tog zahteva sa zahtevom za ukidanjem validacije, Bus Plusa i sl. To onda ostavlja utisak da su protiv validacije i racija po prevozu u stvari samo oni koji bi hteli da se voze besplatno, odnosno rečima prosečnog građanina koji površno sagledava stvari – šverceri. Znamo da nije tako i da su u stvari najveći protivnici oni koji redovno izmiruju svoje obaveze i koji očekuju da za novac koji izdvajaju dobiju dostojan tretman, ako ništa drugo, kad već poboljšanje usluge nisu u mogućnosti (ili nemaju želju) da nam obezbede. Tu je mislim napravljena taktička greška jer je u startu izgubljen određen broj pristalica koji nemaju izgrađen stav o stvarima protiv kojih se bunimo, ali ih svaka asocijacija na švercere okreće u suprotnom smeru. Smatram da bi se bolja slika o stavovima građana prenela kada bi se inicijativa protiv Bus Plusa ili pojedinih odredbi vodila pre zahteva za besplatnim prevozom. Eventualni uspeh bi bio verovatniji, a besplatan prevoz bismo mogli kasnije da zatražimo, kao recimo "drugu fazu" :) zahteva građana.

I da, i ja mislim da ideja o besplatnom prevozu nije uopšte ostvariva, ali nemam ništa protiv i smatram da takva inicijativa treba da postoji, ako ništa drugo makar kao jedan drugi ugao sagledavanja slike o gradskom prevozu.
 
Besplatni javni prevoz je utopija. To moze da funkcionise u manjima mestima, moze i da funkcionise u odredjenim gradskim zonama (tipa eventualno da budu besplatne neke linije u krugu dvojke), ali ne moze globalno. Da moze, neki veci grad, uporediv s Beogradom, bi to vec probao i to bi danas funkcionisalo. Medjutim toga nema, u svetu besplatni javni prevoz postoji ili u manjim mestima ili u odredjenim delovima velikih gradova. Pogledajte na vikipediji listu gradova sa besplatnim javnim prevozom (u celom gradu), nijedan nema vise od 150.000 stanovnika, a vecina ima manje od 50.000.

Takodje u mnogim gradovima kada je proban besplatan prevoz bilo je u vozilima vise huliganizma i vandalizma, te generalno manje brige i postovanja prema vozilima i infrastrukturi. Generalno, ljudi postuju ono sto plate, a ono sto im je "dzabe" (da placaju indirektno ali to mnogo sporije dolazi do svesti) ne postuju, ili bar ne toliko, a narocito je to u Srbiji slucaj. Takodje bitan je obrnuti odnos, firma koja te usluzuje te vise postuje ako si musterija koji placa direktno, nego ako je vec placena da ti tu uslugu pruza besplatno.
 
@hazard
slazem sa tobom u potpunosti.
Samo cu se `uhvatiti` za tvoju poslednju recenicu,
`Takodje bitan je obrnuti odnos, firma koja te usluzuje te vise postuje ako si musterija koji placa direktno, nego ako je vec placena da ti tu uslugu pruza besplatno.`
To je tacno 100%, ali na trzistu, kada opstanak firme direktno zavisi od broja musterija (pa koliko je samo klubova i kafica stavilo katanac jer su `misili da mogu da biju po usima`. Pominjao sam vise puta, ovde se radi o monopolu javne sluzbe koji je poklonjen privatnoj firmi, tj. garantovan im je prihod, za sve brljotine garantuje grad (biznis plan iz snova).
I to poklonjen im je samo deo monopola koji donosi prihod. Znaci kako god ta firma radila, njeni zaposleni ce imati prihod, i sad zasto bi oni uopste i pokusavali da rade svoj posao kako treba, a ne daj boze da unaprede nesto...
I onda sam doveden u situaciju da placam, a ne postijuju me vise kao musteriju, naprotiv, trpim zbog pada nivoa usluge, a sve zbog njihove nesposobnosti.
 
hazard":vwrhgs3s je napisao(la):
Takodje u mnogim gradovima kada je proban besplatan prevoz bilo je u vozilima vise huliganizma i vandalizma, te generalno manje brige i postovanja prema vozilima i infrastrukturi.

U Francuskoj se pokazalo upravo obrnuto, u oglednim manjim gradovima gde je uveden besplatan prevoz broj napada na vozace/putnike se smanjio a vandalizam drasticno opao, ispalo je da ljudi vise vode racuna o vozilima i sugradjanima od kada ne moraju da placaju kartu jer su svesni da su taj prevoz vec platili kroz poreze to jest da je njihov pa ga zato i postuju.

Besplatan gradski prevoz je isto toliko utopija koliko i besplatno zdravststvo, besplatno skolovanje i besplatna policijska zastita, besplatni prelazak preko mosta.

Samo je pitanje drustvenih prioriteta.

Nase drustvo smatra da su obrazovanje, zdravstvo i red neophodni za funkcionisanje zajednice te da barem na papiru treba da budu besplatni.
(Da nije tako svaka intervencija policije bi mogla da se naplacuje po principu hoces uslugu-plati)
Isto tako smatramo da je prelazak preko mosta svacije pravo te da je nepristojno naplacivati mostarinu, sto je opet samo stvar dogovora.

Ja recimo mislim da je gradski prevoz neophodan za funkcionisanje grada velicine Beograda te da se grad bez njega ne moze zamisliti kao sto se ne moze zamisliti bez komunalne sluzbe za sakupljanje djubreta (a ne placamo djubretare ni po broju intervencija ni po kolicini odnetog djubreta) i da bi zato bilo sasvim legitimno da se finansira neposredno a ne kroz naplatu karata (sto je danas takoreci cinjenicno stanje s'obzirom koliko je mali udeo prihoda od karata a koliko veliki nepotrebni izdaci unutar sistema).

Ima drustava gde zdravstvo i obrazovanje nisu besplatni, isto tako moze postojati drustvo gde je gradski prevoz besplatan, sve je stvar kolektivnog dogovora.

- - -

Da se vratimo na BusPlus, slazem se da pricu o besplatnom prevozu treba odvojiti od dnevno politicke teme bahatog i bezobraznog ponasanja gradske uprave jer se previse lako zloupotrebljava.

Ako vec ne trazimo ukidanje parazitske firme Apex onda moramo traziti posten ugovor:

Gradjani ce da pomognu gradskoj upravi validiranjem karata, placanjem prevoza i postovanjem propisa za ulazak u vozilo ali zauzvrat zahtevaju KVALITETAN I JEFTIN PREVOZ
 
zidar":11ddc8lc je napisao(la):
Da nije tako svaka intervencija policije bi mogla da se naplacuje po principu hoces uslugu-plati
Pa zar nije policija počela da naplaćuje uviđaje nakon saobraćajnih udesa? Ako ne možeš da se sporazumeš ko je kriv i ko će da plati, plaća se policiji 50 evrića. Čini mi se da je pre tendencija kod nas upravo suprotna od one za koju se ti zalažeš.
Ako Tito svojevremeno nije nudio budžetski prevoz, a i dan danas ga Kastro nema, iako ima odlično zdravstvo, šta očekuješ da sad može da se uradi?
Pravilno izabrani cilj borbe je najčešće i najbolji način da se on i ostvari.
 
[box]Verovatno ce sve biti ukinuto posle ovakvih protesta :laugh: [/box]

protest.jpg


http://www.blic.rs/Vesti/Beograd/33...Zelenog-venca-do-Usca-protiv-Bus-Plus-sistema



[box]Stigao i odgovor BusPlus-a na proteste:[/box]

odgovor.jpg


http://www.novosti.rs/vesti/beograd.74.html:389718-Protesti-protiv-Bus-plus-sistema



[box]Evo i jedne slike sa protesta:[/box]

protest02.jpg


http://www.politika.rs/rubrike/Beog...tavanja-u-Bus-plusu-porastao-50-odsto.sr.html
 
Bas ds ih vidim 1 septembr da zaustave punu 95 koja kasni zbog guzve na mostu :)
 
vucko":1k3vpkf5 je napisao(la):
A koliko je porasla prodaja?Pustite ocitavanja.

Ima u tekstu Politike:

БЕОГРАД – Седам дана након увођења нових мера у возила градског превоза, подаци Дирекције за јавни превоз показују да је број очитавања картица повећан за 50 одсто, колико је порастао и број допуна неперсонализованих картица, саопштено је данас из „Бус плуса”.

Како се додаје, продаја карата код возача, која је најприсутнија у приградским општинама у оквиру друге зоне, увећана је за више од 80 одсто.

Извршено је 323.000 допуна неперсонализованих картица, док је у првој недељи јула тај број износио 221.000, наводе у „Бус плусу” и додају да на станицама, на којима се спроводи ванредна контрола у просеку 40 одсто путника изађе из возила јер нема карту.
 
nastavlja se lopovluk od strane bus plusa i đilasa kradonačelnika...vato' ga grč daBog da
 
http://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2012&mm=07&dd=23&nav_category=12&nav_id=628970

"Naglašavamo da cene prevoza nisu menjane dve godine i kada se saberu cene svih prodatih karata i podele sa brojem putnika koji se dnevno prevezu, bez obzira da li imaju kartu ili nemaju, dobijamo podatak da je cena prevoza po prevezenom putniku manja od 20 dinara", rekao je predstavnik gradske uprave Bojan Bovan prema saopštenju firme Apeks, koja je uvela sistem naplate prevoza poznat kao Bus plus.


Ok,moze li debilnije od ovoga ?
 
Izvinite što ovako iznenada upadam, ali videh isečke iz novina o protestima i morao sam da reagujem. LAŽU!

Evo fotki sa protesta 99% - NIŠTA nisu izvestili kako valja. Sve fotke po portalima i medijima su sa skupa 16.7. a ne 23.7. Biće i snimaka uskoro.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.345130868900059.81558.239905709422576&type=1

-Fotografije sa skupa 16.7. koriste se za vest o prvom skupu od 17h, koji nema veze sa skupom 99posto (počeo od 18 i 30).

-Kako RTS prenosi u 17:25 mi ne postojimo i skupa neće biti. Skup se desio i bilo je preko 400 ljudi - policajac mi je to lično rekao kada sam pitao koje su njihove procene. Vesele 90-e, RTS uzvraća udarac.

-Novinarka B92 je DIREKTNO govorila sa organizatorima protesta. Sve joj je objašnjeno, dobila je papir sa zahtevima i razlozima. NIJEDAN naš zahtev nije preneo portal B92 već samo zahteve prve grupe od 17h. A najvažniji zahtev: uvid u tendersku dokumentaciju, ugovore i ostala dokumenta nisu stavili, iako je to bio zahtev obe grupe.

Svim novinarima smo jasno predočili zahteve građana sa zelenjaka. Njih smo dogovorili kroz razgovore zadnjih nekoliko nedelja, stavili na stranicu i većinski su se na stranici ljudi složili. Ovo su zahtevi 99%, tj građanske inicijative koju smo pokrenuli (više nije samo naša):

1) - Da nadležni organi istraže i javnosti obelodane sve radnje vezane za tender kao i tačnu vlasničku strukturu konzorcijuma firmi koje su zadužene za Bus Plus, kompletan istorijat Apex-a i firmi koje su u lancu, ukupne prihode i rashode.

- Da se po obavljenoj istrazi ukine Busplus, pokrene krivična odgovornost zbog materijalne štete i nedozvoljenog, protivustavnog progona građana.



2) - Da prestanu da se troše resursi komunalne policije kako bi privatne firme ostvarile profit. Ostvarenje profita je odgovornost tih firmi i one to moraju da urade ulaganjem svojih sredstava, a ne korišćenjem sredstava i ljudstva grada Beograda koja se finansiraju iz budžeta, najvećim delom od poreza građana. Budući da su Apex i ostatak konzorcijuma privatne firme, zahtevamo od komunalne policije da prestane da štiti njihove interese, jer im to nije u opisu radnog mesta.



3) - Da se donese novi cenovnik usluga po kome bi javni prevoz bio besplatan za sledeće za neke kategorije stanovnistva: penzionere, studente, trudnice i sve nezaposlene.

- Dalje, da karta za jednu vožnju ne košta više od 30 dinara, a mesečna karta ne više od 600 dinara - ovakve cene su pristupačne za materijalne uslove građana i dovele bi do povećanja prodaje karata i značajnog smanjenja švercovanja.

- Da se pokrene postupak za uvođenje raznovrsnijeg sistema naplate: sedmične i dvosedmične karte - da te karte imaju izvestan popust u odnosu na karte za jednu vožnju.

- Da postoji vremensko važenje karte za jednu vožnju, a ne da građani moraju ponovo da kupe kartu ako presedaju.

Besplatan javni prevoz je jedna inicijativa, ova borba protiv Bus Plus-a druga. To smo sve lepo objasnili i na prvom i drugom protestu novinarima. Ne haju izgleda. Bitno je bilo okarakterisati nas ko utopiste da bi zbunili javnost i prikazali kao neozbiljne. Inače poprilično je ozbiljno sve što smo objavili protiv Bus Plus-a, korupciji i podaci o poslovanju ugnjetavanju radnika. Tipično za medijski mrak u Srbiji.

P.S. 99posto nema veze sa ideološkom horizontalom (levo-desno orijentisani) već vertikalom moći (obični ugnjeteni, obespravljeni ljudi protiv tajkuna, političara i bankara - naravno raznih 'biznismena' i nasilnika takođe).
 
Dakle, opet se vidi da 'sve je isto samo njega nema' :|
Mislim da ste ipak preterali sa cenom mesečne karte. Ako pojedinačna bude 30, mesečna za zasposlene ne bi smela da bude jeftinija od 1000-1200. Takođe, vremenske karte od recimo 2 sata bi bile skuplje, recimo 50, dnevne 120, nedeljne 500.
Ubeđen sam da kad bi se malo potrudili, mogli bi da nađu ekonomsku računicu i sa ovim cenama.
 
Kao što sam i pretpostavio, u saopštenju Bus Plusa i Direkcije su maksimalno potencirali da "Prevoz mora da se plaća" a druge zahteve nisu ni komentarisali, tačnije sve su ih poklopili ovom pričom o neplaćanju. Tako se pokazalo da smo sami sebi najveći neprijatelji. Umesto da se ujedinimo oko konkretnih ali i realnih ciljeva i da na njima insistiramo svi koji se zalažemo za bolji prevoz, koristi se situacija da se otvori priča o besplatnom prevozu što je u potpunosti poništilo inicijative za ukidanjem validacije i banditskih kontrola i uopšte popravljanjem stanja u gradskom prevozu. Ovako su nas sačekali i kao ovce žigosali preko medija da se bunimo zato što hoćemo da se vozimo džabe i podrivamo sistem. Da smo lepo rekli: Za početak tražimo da se ukine validacija, pa ulaz i izlaz pravila, pa racije, pa se izborimo za to, a onda nadogradimo priču, potencira se ovaj, u ovom trenutku potpuno iracionalan zahtev. Lepo je da mi to komentarišemo i potenciramo po forumima ali kada se izađe na ulicu, izlazi se sa realnim zahtevima, pogotovo kada je akumulirana snaga građanstva još uvek mala. Sada preti opasnost da se i ta akumulacija raspadne jer je ljude ionako teško animirati da se pokrenu i bore za nešto, mnogi će odustati od borbe već na prvom koraku koji je osuđen na neuspeh sa ovakvim zahtevima koji su trenutno neostvarivi. To je kao da odjednom uvedu validaciju i pretres na ulazu u pekare a mi okrenemo priču na stranu da hleb treba da bude besplatan, umesto da insistiramo da se vrati stari način kupovine hleba i popravi higijena u pekarama. Ko bi nas shvatio ozbiljno.
 
400 ljudi i nije neka brojka. Pored svih socijalnih mreza, foruma , cak si i u novinama mogao da procitas da ce biti skup protiv bus plusa, visokih cena..
 
Hvala bote,promenio sam misljenje,podrska protestu :kk:

Sto se tice cene,izglasano je poskupljenje od 20% za sve karte i markice jos u aprilu,a to ce pre ili kasnije i sprovesti u delo.Dakle dobicemo jos jedno poskupljenje umesto pojeftinjenjea.
 
Ja imam jedno hipotetičko pitanje.
Gospoda iz lopovskog "BusPljuc" sistema su nam servirale beskontaktni sistem kartica kao način naplate karata.
Moje pitanje je sledeće: Kojih karata???
Možda zvuči banalno, ali recimo ovako. Postoje situacije kada vam je potrebna karta kao pokriće da bi ste od nekog pravnog ili fizičkog lica izvršili nadoknadu troškova.
Kako je danas to rešivo ? Hoće li mi "BusPljuc" izaći u susret i izdati listing karti koje sam koristio nekog određenog dana? Kako doći do tog listinga??? Hoće li eventualno izdavanje istog biti besplatno ???
 
Превоз не би требало да буде бесплатан, у БГ има довољно повлашћених категорија. Када би превоз био бесплатан онда би се користио и више него што је потребно и отворило би се питање других ствари које би можда важније било да буду бесплатне. Сетимо се гужве и свађе испред киоска када су се продавале новине уз које иде и бесплатна књига. Треба имати у виду да остатак Србије може само да сања о оваквим повластицама за превоз какве су у БГ, тамо су претплатне карте дупло скупље иако је стандард лошији а у аутобус је немогуће ући ако се не покаже или купи карта (мање су гужве па је ово изводљиво).

Проблем је у томе што заиста постоје људи који не могу да купе карте, знам доста случајева да људи по пар месеци немају никакву плату а морају да иду на посао јер се плаше да ће да га изгубе а налазе се у тој старосној категорији да нови тешко могу да нађу, значи немају примања а не могу као незапослени да купе маркицу за 1000 дин мада је и ово велика сума за неког ко нема примања.
 
@ orion
na žalost, potpuno si u pravu. Pored jednog procenta koji je prinuđen da dolazi na posao skoro bez ikakvih primanja, ubeđen sam da ogroman deo takozvanih 'zaposlenih' nema redovna primanja, plate im kasne bar 2-3 meseca, nekima i više. U takvoj situaciji, plaćanje prevoza nije baš visoko na spisku prioiriteta.
U situaciji kad opšti standard nikad nije bio niži sigurno u zadnjih 50 godina, oni nalaze za shodno da je baš sad trenutak za razračunavanje sa besnim i razmaženim narodom koji hoće da se vozi za džabe.
Dva su načina da se to objasni: ili su mnogo pametni i tačno znaju šta rade, a mi nismo u stanju da sagledamo 'veliku sliku', ili su retardirani orangutani koji uporno seku granu na kojoj sede... :grand:
 
zidar":10iolvp7 je napisao(la):
hazard":10iolvp7 je napisao(la):
Takodje u mnogim gradovima kada je proban besplatan prevoz bilo je u vozilima vise huliganizma i vandalizma, te generalno manje brige i postovanja prema vozilima i infrastrukturi.

U Francuskoj se pokazalo upravo obrnuto, u oglednim manjim gradovima gde je uveden besplatan prevoz broj napada na vozace/putnike se smanjio a vandalizam drasticno opao, ispalo je da ljudi vise vode racuna o vozilima i sugradjanima od kada ne moraju da placaju kartu jer su svesni da su taj prevoz vec platili kroz poreze to jest da je njihov pa ga zato i postuju.

Pa ja jesam rekao da to funkcionise u manjim gradovima - u vecim gradovima je taj osecaj zajednickog manji, tj. ima vise pojedinaca koji ga nemaju, a ljudi se manje znaju i manje medjusobno primecuju i kontrolisu. To je ona klasicna studija, kada u nekom francuskom gradicu ili selu lik padne na ulicu i pravi se da mu nije dobro, prilazi mu svaki prolaznik da vidi sta mu je, da pita da li je OK, kada to uradi u Parizu svi ga ignorisu i tek 50. osoba koja prodje zastane da vidi da li je OK.

Ako sad zanemarimo Francusku i vratimo se na Srbiju, narocito Beograd, vidimo da je tu osecaj komunalnog i zajednickog vrlo slab i nerazvijen, zapravo kod ljudi je vrlo niska svest o tome da je javna, zajednicka imovina i njihova imovina koju treba cuvati. Pogledaj samo kako se ljudi odnose prema hodniku i liftu u sopstvenoj zgradi, a kako prema svom stanu. A kako onda prema dvoristu oko svoje zgrade, pa kako prema ulici, itd. Dakle kod nas bi besplatni javni prevoz pre imao efekat kao u Americi - porast huliganizma i vandalizma.

Besplatan gradski prevoz je isto toliko utopija koliko i besplatno zdravststvo, besplatno skolovanje i besplatna policijska zastita, besplatni prelazak preko mosta.

K'o sto neko rece, ni u socijalizmu besplatnog javnog prevoza nije bilo, ni pod Titom, ni pod Kastrom, a koliko ja znam ni u sovjetskom savezu, a to su sistemi gde je tona stvari bila "dzabe". Takodje mnoge drzave imaju "besplatno" (tj. od poreza finansirano - nista zapravo nije besplatno, takve stvari ne postoje i tu rec uopste ne bi trebalo koristiti jer se stvara potpuno pogresan utisak o svemu, narocito kod nas gde ljudi slabo razumeju kako takve stvari funkcionisu) zdravstvo, skolovanje i policijska zastita, ali vrlo malo milionskih gradova (ja zapravo ne znam za nijedan) gde je javni prevoz besplatan. Posto Srbi umeju da izmisle stosta, ali su u ekonomskoj sferi uglavnom losi inovatori, bilo bi bolje da ne izmisljamo toplu vodu vec da se ugledamo na druge kod kojih stvari funkcionisu. Onog dana kada 5 evropskih gradova sa preko milion i po stanovnika uspesno uvede 100% subvencionisani javni prevoz, onda o tome mozemo razmisljati.


Ja recimo mislim da je gradski prevoz neophodan za funkcionisanje grada velicine Beograda te da se grad bez njega ne moze zamisliti kao sto se ne moze zamisliti bez komunalne sluzbe za sakupljanje djubreta (a ne placamo djubretare ni po broju intervencija ni po kolicini odnetog djubreta) i da bi zato bilo sasvim legitimno da se finansira neposredno a ne kroz naplatu karata (sto je danas takoreci cinjenicno stanje s'obzirom koliko je mali udeo prihoda od karata a koliko veliki nepotrebni izdaci unutar sistema).

Mislim da postoji i jasan logicki razlog zasto se prevoz naplacuje od strane njegovih korisnika - zato sto ga ne koristi svako. Djubretare placa svako kroz porez jer svako pravi djubre i djubretari ga svakom odnose (zapravo ovo ti je los primer - ono sto placas za odnosenje djubreta vezano je za predpostavljenu velicinu djubreta koje pravis - takodje sistemi gde direktno placas, bar delom na osnovu kolicine djubra su dobri jer destimulisu pravljenje djubreta a stimulisu reciklazu); policijsku zastitu placa svako jer policija radi 24h da stiti svakoga; puteve i mostove placa svako (ali ne sve!) jer ih svako svakodnevno koristi.

Sa javnim prevozom nije tako. Postoji veliki broj ljudi koji ga ne koristi ili ga koristi jako retko. I OK je da ga oni placaju jednim delom, jer to stvar od javnog znacaja, ali posto ga ne koriste, isto je OK da delom placaju direktno ljudi koji ga koriste. Onaj koji ga koristi, ima direktnu korist (prevoz od tacke A do tacke B), onaj koji ga ne koristi ima indirektnu korist (npr. manja guzva na ulicama, ako je vozac). Ja mislim da u Beogradu treba stremiti ka sistemu gde ce jednog dana prodaja karata pokrivati 60-70% operativnih troskova javnog prevoza (kao u Cirihu, Berlinu, Torontu) a da za ostatak i kapitalne investicije bude odgovoran grad (plus prihodi iz drugih izvora, tipa reklame), a ne da idemo u obrnutom smeru.

Zasto? Zato sto je javni prevoz bitan, i bitno je da ima stabilno finansiranje. Ja kao korisnik zelim sistem gde karta pokriva 60-70% troskova, jer zelim da znam uticem svojim placanjem na kvalitet prevoza. Dakle - ja zelim dobar prevoz; ja ga placam direktno; ja znam da te pare idu direktno za odrzavanje tog prevoza. U slucaju gde sve ide iz neke gradske ili drzavne kase, ja tek svake 4 godine imam priliku da uticem na to kako ce se te pare rasporedjivati, a u toj diskusiji javni prevoz je jedan od mnogih stvari o kojima se prica. Dakle u situaciji gde je javni prevoz 100% subvencionisan, postoji prevelik rizik da neko odluci da je sledece 4 godine bitnije finansirati nesto drugo, pa da kvalitet prevoza opadne.
 
Ovima iz bus plusa moglo bi se desiti da im gradjani bojkotuju davanje karata na uvid pa cak i da gradjani kad oni zaustave autobus da kontrolisu da ih gradnjani izbace iz autobusa 4 kontrolora na 120 putnika pa da vidimo ko ce prije napustiti vozilo :) Umjesto da poboljsavaju oni pogorsavaju prevoz :/
 
hazard":i5fues73 je napisao(la):
Mislim da postoji i jasan logicki razlog zasto se prevoz naplacuje od strane njegovih korisnika - zato sto ga ne koristi svako. Djubretare placa svako kroz porez jer svako pravi djubre i djubretari ga svakom odnose (zapravo ovo ti je los primer - ono sto placas za odnosenje djubreta vezano je za predpostavljenu velicinu djubreta koje pravis - takodje sistemi gde direktno placas, bar delom na osnovu kolicine djubra su dobri jer destimulisu pravljenje djubreta a stimulisu reciklazu); policijsku zastitu placa svako jer policija radi 24h da stiti svakoga; puteve i mostove placa svako (ali ne sve!) jer ih svako svakodnevno koristi.

Sa javnim prevozom nije tako. Postoji veliki broj ljudi koji ga ne koristi ili ga koristi jako retko. I OK je da ga oni placaju jednim delom, jer to stvar od javnog znacaja, ali posto ga ne koriste, isto je OK da delom placaju direktno ljudi koji ga koriste. Onaj koji ga koristi, ima direktnu korist (prevoz od tacke A do tacke B), onaj koji ga ne koristi ima indirektnu korist (npr. manja guzva na ulicama, ako je vozac). Ja mislim da u Beogradu treba stremiti ka sistemu gde ce jednog dana prodaja karata pokrivati 60-70% operativnih troskova javnog prevoza (kao u Cirihu, Berlinu, Torontu) a da za ostatak i kapitalne investicije bude odgovoran grad (plus prihodi iz drugih izvora, tipa reklame), a ne da idemo u obrnutom smeru.

Zasto? Zato sto je javni prevoz bitan, i bitno je da ima stabilno finansiranje. Ja kao korisnik zelim sistem gde karta pokriva 60-70% troskova, jer zelim da znam uticem svojim placanjem na kvalitet prevoza. Dakle - ja zelim dobar prevoz; ja ga placam direktno; ja znam da te pare idu direktno za odrzavanje tog prevoza. U slucaju gde sve ide iz neke gradske ili drzavne kase, ja tek svake 4 godine imam priliku da uticem na to kako ce se te pare rasporedjivati, a u toj diskusiji javni prevoz je jedan od mnogih stvari o kojima se prica. Dakle u situaciji gde je javni prevoz 100% subvencionisan, postoji prevelik rizik da neko odluci da je sledece 4 godine bitnije finansirati nesto drugo, pa da kvalitet prevoza opadne.

Ovo potpisujem, do slova, sa naglaskom na bold.
 
Vrh