Datum dolaska Pej Pala poznat u maju?
Konačan vremenski okvir za dolazak Pej Pala u Srbiju biće poznat u maju, nakon sastanka srpske delegacije s predstavnicima te kompanije, rekao je danas državni sekretar Ministarstva trgovine i telekomunikacija Stefan Lazarević. Lazarević je, na konferenciji Poštanske usluge i elektronska trgovina, kazao da je u okviru posete visoke srpske delegacije Americi "IT trejd mišn", zakazan sastanak sa rukovodstvom Pej Pala, dodavši da bi oni tada trebalo da kažu koji je datum njihovog dolaska u Srbiju. On je podsetio da je ranije bilo mnoštvo nedoumica kod Pej Pala koje su uklonjene u konstantnom dijalogu s tom kompanijom, a da su kasnije kod njih usledili restrukturisanje i promene menadžmenta, što je uticalo na rokove mogućeg dolaska.
Lazarević je kazao da su prošle godine dobili informaciju od Pej Pala da je 2012. godina poslednja godina bez tog servisa u Srbiji, dodavši da dan dolaska više ne zavisi od srpskih partnera, već od poslovne odluke te kompanije. On je naveo da će nakon dolaska, Pej Pal najpre aktivirati servis kupovine robe i usluga na stranim sajtovima, a vremenom i opciju da građani Srbije prodaju svoju robu i usluge. "Ideja je da Srbiju nametnemo kao regionalnog lidera u IT industriji, i ako u tome uspemo postoji mogućnost da se otvore i razgovori o dolasku velikih kompanija u našu zemlju, kao što je Amazon", ukazao je Lazarević.
Prema njegovim rečima, više od 36 odsto građana ima pristup širokopojasnom internetu, što predstavlja dobru osnovu za razvoj elektronske trgovine.
"Sve je na kompanijama koje će nuditi svoje sluge elektronskim putem, ali i na građanima koji će menjati navike kada je reč o kupovini", istakao je Lazarević.
On je takođe ukazao na nužnost redefinisanja poslovnih modela svih poštanskih operatora, kako bi bili spremni na izazove koji se javljaju u 21. veku, a to znači pre svega uvođenje inovativnosti i u oblasti funkcionisanja i u oblasti uvođenja novih usluga.
''S jedne strane javni poštanski operatori imaju dobro razgranatu mrežu i infrastrukturu i to je neophodnio za uspešan razvoj elektronske trgovine, sa druge strane oni mogu da održe trgovinske aktivosti mikro, malih i srednjih preduzeća i to je ključ razvoja privrede u 21. veku'', ocenio je Lazarević.
Prema njegovim rečima, poštanski operatori u oblasti e-trgovine mogu da se oslone na tri ključne stvari u kojima su dominantni - dostava onoga što je kupljeno elektronskim putem, zatim dobro razumevanje potreba klijenata jer su u najbližem kontaktu sa građanima dugi niz godina, i takođe mogu da budu subjekt koji može da unapredi i pomogne u plaćanju putem interneta. On je podsetio na Post Eksport uslugu Pošte Srbije koja je, olakšavanjem izvoza, značajno doprinela razvoju mikro, malih i srednjih preduzeća, i preko koje je ostvaren izvoz od oko milion evra.
Kada je reč o regulativi, Lazarević je podsetio da će uskoro biti usvojene izmene i dopune Zakona o elektronskoj trgovini, a da još preostaje usvajanje zakona koji će omogućiti plaćanje putem mobilnog telefona, Zakona o računovodstvu i Zakon o arhivskoj građi. Kako je naveo, ni danas nema jasne evidencije o rasprostranjenosti e-trgovine u odnosu na tradicionalnu trgovinu, ali neke procene kažu da je taj udeo oko 10 odsto što je na nivou regiona.
Izvršni direktor za poštanski saobraćaj Pošte Srbije Vladeta Petrović je kazao da je potreban dolazak Pej Pala, istakavši da će to javno preduzeće sigurno pružiti kvalitetnu uslugu i u da u to niko ne treba da sumnja. Pošta Srbije može da zaokruži ponudu elektronskog servisa za državu Srbiju u svim mestima zemlje ravnopravno, kazao je Petrović istakavši da imaju poštonošu na svakoj adresi u zemlji. Osim toga, kako je naveo, Pošta ima više šaltera i četiri puta više finansijkih transakcija nego nego sve banke zajedno.
Petrović je kazao da je najbitnije da pošiljke naručene preko interneta stignu do krajnjeg kupca, dodavši da će tome posebno doprineti tri glavna poštanska centra, koja se nalaze u Novom Sadu, Beogradu i Nišu, u kojima će se sprovoditi automatska obrada pošiljaka.
''Pošta Srbije spada među 30 odsto onih pošta na svetskom nivou koje imaju rast tradicionalnog pismonosnog servisa, i za nas će dolazak e-trgovine značiti povećanje i drugog segmenta poslovanja'', naveo je on.
Petrović je dodao i da od 2,7 miliona domaćinstava 900.000 ima ispravno poštansko sanduče, a 1,3 miliona nema nikakvo sanduče.
''Da bi bilo nešto bilo isporučeno kvalitetno, fizički, treba svi zajedno da učinimo neki dodatni napor da omogućimo građanima u celoj republici da na istovetan način primi, ali i izveze svoju pošiljku'', naveo je Petrović.
Izvor: Tanjug