Šta je novo?

Kolor šeme vozila GSP-a

Nije to uopšte skupo. Logo poput Er Srbije može da se odradi za par sati rada i to čak može da napravi neki srednje iskusan dizajner. Nego je problem 1) što firme neće da angažuju dizajnere, jer Srbinu ne možeš objasniti logiku da nešto platiš pa ti se to posle višestruko vrati i 2) što se često ili mulja sa konkursima ili se odaberu najskuplje moguće ponude. I onda firma spiska, lupam, 5000 evra za nešto što može d se uradi i implementira za 2 dana po ceni od 500.

Isto važi i za šeme farbanja. Nije to nikakva nauka, posebno za nekog ko ima iole iskustva u takvim i sličnim stvarima. I garantujem da bi za 1000 evra GSP mogao da dobije fenomenalnu kolor šemu, i to sa sve razmerama i detaljima, za svaku vrstu vozila.

Uostalom, i na ovom forumu je bilo odličnih predloga i šema za farbanje, neke od njih su čak pravili ljudi amateri-entizujasti sa najprostijim alatima i uz minimum znanja. Pa su odlično izgledale.
 
^^
Pa sada, teško da bi se vizuelni identitet poput navedene Air Serbia mogao uraditi za par sati to je poprilično ozbiljan posao.
Niti je vizuelni identitet samo logo, što je krajnje pogrešno razmišljanje ( sastoji se i od tipografije, vizuelnog koga, logotipa, načina primene itd. ) , plus se logo ne dizajnira tako brzo.
Sve što traži originalnost, prepoznatljivost a da pritom reprezentuje savršeno ono što treba da definiše nije nešto što se skarabudži za par sati.

U principu se kod naših firmi, jako malo pridaje pažnje samom vizuelnom identitetu firme dok je u svetu to jedna od najbitnijih stavki uz naravno sam kvalitet proizvoda ili usluga. Jer vizuelni identitet stvara samu definiciju brenda kao takvog i prepoznatljivost istog i odvaja ga od konkurencije.

Što se tiče samog GSP-a očigledno da se ne vodi ni najmanje računa o vizuelnom identietu, apsolutno sam siguran da ne postoji nikakva knjiga standarda koja definiše upotrebne boje, vizuelni kod itd.

Sam Logo kao logo nije loš, već je prepoznatljiv ima stvorenu neku fikciju brenda kao takvog.
Ali treba odraditi ozbiljno definisanje boja, vizuelnog koda i primene istog na svim vozilima, promotivnim i korporativnim materijalima.
Definisanja načina reklamiranja u vozilima itd.
Ako uzmemo u obzir da se logo ne bi dirao i da su boje "definisane" javnim konkursom koji je bio.
Verujem da bi i nas par sa ovog foruma moglo bez problema da napravi neke osnovne standardizacije bez ikakvih problema vrlo brzo.
 
Sve u svemu, poenta je da se danas zbog gromnog tržišta i mnoštva dizajnera, za smešne pare (u poređenju sa drugim investicijama) i kratko vreme može dobiti izvanredan logo, odnosno, u slučaju GSP - standardizovana kolor šema koja će izgledati svetski, a pritom biti jednostavna za implementaciju i održavanje.

Ali kao što i sam kažeš - kod nas jako malo firmi posvećuje pažnju vizuelnom identitetu, i dodao bih - opštoj reprezentativnosti. Dakle ne mislim samo na logoe i šeme nego i na uniformnost, standardizaciju, stanje vozila, imidž, reklame, obeležja... Uostalom evo taj isti GSP već 30 godina ne može da utera svoje zaposlene ni u najprostije oblike uniformi.
 
@Bender, grešiš što se tiče trajanja, kao i kvaliteta. Logo poput onog koji je radila mlada dizajnerka za Er Srbiju je prema mom mišljenju jedan veoma veoma kvalitetan logo, kao i ceo brending za Er Srbiju. Dizajner nema radno vreme, jer radi se 24 sata dnevno, hoću reći da kada se radi projekat o tome se intenzivno razmišlja tokom celog dana, noći (često kada se ima odredjeni rok bude toliki stres da to razmišljanje uskraćuje i druženje zbog odsutnosti koncentracije). Ja recimo često tokom noći preispitujem ideju pa iz tog razloga imam papir i olovku uz mene da probeležim sve što mi padne na pamet.
Primera radi, logo za Er Srbiju je spojio Grb Srbije, motive Miroslavljevog jevandjelja (ako se dobro sećam) uz to je i formiran kao orao sa grba, što opet vuče simboliku o letenju.
Pre izbora finalnog rešenja neophodno je predloge koji se iscrtaju posmatrati jedan period dok se ne uoče svi nedostaci. Kada se izabere rešenje onda se tokom finalnog konstruisanja pojave često odredjeni problemi, pa se radi korekcija. Onda se razmišlja o samom odnosu masa u tom rešenju (primera radi, kod loga za Er Srbiju, nije sigurno nasumično birana debljina isprepletanih linija, već se sve to uskladjuje i sa odnosom mase koju nose i glave na samom vrhu). Onda se radi i odabir boja, i to veoma precizno da se odrede sve moguće kombinacije odabrabih boja, da ne bi dolazilo i do nesklada kada se kasnije kombinuju. Uz ostatak brendiranja ima obično i još mnogo više posla, odraditi sav ostali prateći materijal (plakate, vizitke itd).

Što se samog vremena tiče, projekat za železnice koji sam radio sa prijateljem je trajao nekih 6 meseci, ali kao hobi, onako bez opterećenja uz druge poslove, da bismo na kraju požurili da završimo što pre i pošaljemo železnicama i ponudimo BESPLATNO. Uz to nam je i sam Beobuild izašao kao podrška.
Železnicama je slalo nekoliko forumaša mejlove, i mi smo poslali dva mejla. Niko nije dobio odgovor, a iz nekih insajderskih informacija smo saznali da im se predlog mnogo dopao, ali da ne smeju da menjaju rešenja koja imaju (ko je propratio priču zna i razlog).

U svakom slučaju ima tu mnogo posla, koji svakako treba platiti, ali džaba kada "stručnjaci" odlučuju pa i predloge koje dobijaju besplatno ignorišu, ali preko raznoraznih tendera pribavljaju jadna rešenja kao što su železnice odabrale.

Što se GSP-a toče, ne treba tu isto trošiti mnogo reči. Oni inače imaju svoj dizajn tim od nekoliko ljudi, a rezultate pogledajte u vodu nalepnica u vozilima, njihovog časopisa itd.
Dakle postoje plaćeni ljudi koji treba da usavršavaju posao, a retko je da i neke veće firme imaju svoje dizajnere.
Ja bih bez problema uzeo za primer TFL iz Londona, oni su insititucija u dizajnu (bili i ostali), e sada je pitanje zašto u Srbiji ljudi nisu u stanju da se barem ugledaju na taj London dok piju kafu i crtaju ko zna šta, jer za isti trošak u materijalu dobili bismo mnooogo lepše predloge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kod nas je najveći problem što mnogi vole "leva ruka , desni džep" , gde god je to moguće. A za vizuelno ih zabole ćoše. To je najveći problem , nažalost. I još ti pri tom serviraju priču kako to "tvoje čedo" nije dovoljno dobro ili nije ono što oni traže , dok je upravo ono što je njihov rođa uradio to što njima treba , iako je tvoje vrhunskog izgleda , a njihovo kao da je rađeno u "Paint-u".
 
Gishko, razumemo se. Nisam mislio da umanjujem rad i značaj dobrog dizajnera, nego hoću da kažem da je danas, iz ugla kompanije, stvarno lako i jeftino doći do vzuelnog identiteta i reprezentativnosti koji će na duge staze dosta da znače.
 
Sa te strane se slažem :) čak je i Aerodrom Zagreb našao gotovi logo na netu i za male pare imaju kakav takav :) kod nas nažalos ni to ne umeju.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hajde da i ja bacim koji komentar na temu recenzije vizuelnog identiteta JGP-a u Beogradu.

1. GSP je oduvek lutao i tražio i nikada nije pronašao svoj vizuelni identitet (počev od imena GSB>GSP; zatim zelena vozila, pa potom crvena, pa potom žuti autobus, crveni tramvaj, narandžasti trolejbus, pa sada crveni autobus uz sve ostale detalje koji su potpuno improvizovani itd.). Pozitivna strana: Dobar, prepoznatljiv i prihvaćen logo.

2. Privatnici, koji su oduvek (pre ITS-a i posle ITS-a imali samo jedno u glavi, kako da se za malo vremena zaradi mnogo para, a narod treba samo da se vozi i plaća kartu), dakle bez ikakvog vizuelnog identiteta i bez ikakve ideje i svesti o istom, osim možda "Veritimo", koji je imao nešto svoje i prepoznatljivo.

3. Lasta, odličan primer, odavno dobro poznata i prepoznatljiva kolor šema i logo.

MEĐUTIM, sve navedeno sada pada u vodu. Potrebno je jedinstveno vizuelno rešenje za kompletan javni gradski prevoz velikog Grada Beograda, od Batajnice do Dudovice, jer je prevoznika mnogo, i svi treba da budu uniformisani.

*LOGO: Logo Sekretarijata za javni prevoz.
logo-full-cir.png

Po meni nije loše rešenje, i ima potencijal da postane prepoznatljiv.

*INFRASTRUKTURA: Četiri zone, četiri boje zvaničnih stajališnih stubova: cervena, narandžasta, zelena i plava. Ideja odlična, vizuelno rešenje vrlo skromno, prepoznatljivost odlična.
Dodatne loše strane: potpuno nestandardizovana sva ostala infrastruktura stajališta (alma quatro nadstrešnice i informativa, DJP nadstrešnice i informativa, itd. svako ima neki svoj individualni i neprepoznatljivi dizajn). Oštećene stajališne table ne menja firma koja je posao dobila na tenderu i koja ih je i postavila, nego GSP svojom improvizacijom (beli plehovi sa "kakvim-stignu" nalepnicama brojeva, i obeležavanjem isključivo linija bivšeg ITS1 sistema uz ignorisanje pojedinih linija sadašnjeg ITS-a).
images


*KOLOR ŠEMA VOZILA: nedovoljno jasno definisana po tenderu, nedovoljno standardizovana, uz mnogo improvizacije.
Nijansa crvene se donekle i poštuje, ali svi ostali dodaci veoma variraju (crni elementi na SOR vozilima Laste, bela vrata na Ikarbusima GSP-a, kompletno crveni Liazi privatnika itd.).

Nedefinisano mesto za logo samog prevoznika (GSP, LASTA, privatnici), tako da jedni ni ne stave svoj logo, dok ga drugi stave samo u ćošak, neki preko celog vozila, neki lepe na sve strane, neki koriste u beloj boji a neki u teget plavoj (na crvenu podlogu baš i ne pristaje) i sl.

Logo Sekretarijata za javni prevoz još uvek nigde na vozilima nije istaknut.

Terminusi koji se nalaze u Lastinim hramovima (Lastine autobuske stanice unutar Beograda) nisu prilagođeni prevozu putnika u gradu i nemaju standardne oznake i formate redova vožnje. Vozila nisu propisno obeležena adekvatnim relacijskim tablama, nego neadekvatnim.
 
Добро сагледани сви детаљи визуелног идентитета јавног превоза Еукалиптусе.
Иначе, ево на сајту ГСПа анимација на линку за оглас изадавања возила за рекламе, рекао бих да је у питању Соларис у новој шеми.
 
sviđa mi se logo sekretarijata, mada čim sam ga video odmah me je asocirao na londonski metro!
london-underground-logo.gif

transport-for-london-logo-2.jpg
 
@ EUKALIPTUS pohvale i od mene za analizu :vops:

Logo Sekretarijata za javni prevoz mi je potpuno zadovoljavajući i smatram da bi on bio jedini logo koji bi smeo da se nalazi na vozilima, i kao što si i sam napisao, na isključivo predvidjenim mestima, standardizovanih dimenzija i boja, kao i podloge na koju se postavlja (najgore mi je kada vidim GSP plavu nalepnicu sa linkom za njihov sajt i to prelepljenu prkeo crvene boje), a ovo je realno 0 dinara investicije, s obzirom da se vozila kite raznoraznim stvarima.

Da dodam da me logo sekretarijata poprilično asocira na TFL, ali smatram da nije plagijat pošto rešenje nekako očigledno predstavlja Beograd (kružnica me asocira na sam krug koji se često pojavljuje na mapama gradskih linija u većini gradova, asocira na zonu u kojoj se kreće, dok tri kraka predstavljaju reke (tj ušće).) Font kod nas mi se recimo ne dopada.

Tfl_logos.png
logo-full-cir.png


Table na stajalištima su mi zadovoljavajuće, pogotovo što su iz segmenata pa je lakša zamena. Ono što mi se ne dopada jeste što se koristi Srpski u dva pisma, dovoljno je bilo da se koristi ćirilica i engleski (primer: Zona piše na dva pisma, trebalo je da stoji :Зона / Zone, kao i da sitnije piše i kako se informisati o dolasku vozila slanjem SMS-a.)
Na stajalištima recimo, unutar samih kućica postavljaju table sa starim dizajnom, što je neshvatljivo.

Što se šeme bojenja vozila tiče, tu su neverovatni, tako da GSP ima nekoliko načina. Ako su već rešili da imaju crveno-bež, onda ne treba od toga da prave nekakvu matematiku, do prozora farbati crveno, od prozora bež, kod novih vozila su stakla spojena i potrebno je ofarbati samo kdrov i ono malo okolo. Tramvajima bih najradije vratio šemu kao što ima i 409 (sada preimenovan u 2409).
Ali taj kompleks od DS kombinacije boja za GSP je nenormalan.
Ako su rešili da uniformišu vozila, to se ne radi preko noći, već prilikom svakog sledećeg farbanja se farba u novu kombinaciju, a ne da nova vozila farbaju jer je neko na vlasti iskompleksiran.

Edit: Urke me pretekao za London :D
 
Evo i ja sam se igrao malo sa znakom sekretarijata za JP! :sesir:
Zone su označene krugovima:
-crvena i bordo su 1. i 2. zona i to su teritorije ko pokriva GSP i privatnici
-plave zone 3.i 4. označavaju područja na kojima saobraća Lasta
Pogledajte prilog 1
 
Hajde kada smo već malo pokrenuli temu, da kažem još koju.

Ako već uzimamo u obzir vizuelni kod i standardizaciju, potpuno je apsurdno imati jedan kompletan vizuelni kod za GSP, jedan za BG voz, a jedan za logo sekretarijat.

Dakle treba odrediti jedan primarni koji će obuhvatiti sve gore pomenute koji predstavlja komplet gradski saobraćaj u Beogradu.

S'obzirom da je već sam vizuelni kod sekretarijata i ako malo više plagijat urađen najkorektnije isti bi trebalo da predstavlja sve.

Mislim da je glupo bilo "birati" boju autobusa anektom ili uopšte farbati vozila prema tome kom tipu vozila pripadaju, tramvaj, trolejbus, autobus, voz.
Već definisati određen vizuelni kod "šaru" za sva vozila, a za boje iskoristiti boje koje su odabrane prema zonama.
Ako već imamo u standardizaciji sekretarijata boje za sve zone, onda bih ja vozila farbao prema tim zonama u kojima saobraćaju.
I na taj način još više olakšao snalaženje u samom korišćenju gradskog prevoza.

Takođe bi mape prevoza mogle biti definisane u bojama zona.
Ako uzmemo pretpostavku da jedna linija prolazi kroz više zona, one bi obe mogle biti predstavljene na vozilu u duo boji vozila, s'obzirom da su nam već vozila u dualnoj kolor šemi.

E sada jedan od problema koji se nameće u tom razmišljanju je sledeći, dakle onda bi morala ista vozila da voze iste linije. Jer su u toj kolor šemi, u slučaju da se stave na neku drugu liniju em bi izgledalo neprofesionalno em bi moglo da izazove manju konfuziju.

Eto neko moje početno razmišljanje vizuelnom kodu i standardizaciji gradskog saobraćaja.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=462032#p462032:mfkvhuly je napisao(la):
Opustenooo » June 28th, 2017, 11:54 am[/url]":mfkvhuly]Mislim da je glupo bilo "birati" boju autobusa anektom ili uopšte farbati vozila prema tome kom tipu vozila pripadaju, tramvaj, trolejbus, autobus, voz.
Već definisati određen vizuelni kod "šaru" za sva vozila, a za boje iskoristiti boje koje su odabrane prema zonama.
Ako već imamo u standardizaciji sekretarijata boje za sve zone, onda bih ja vozila farbao prema tim zonama u kojima saobraćaju.
I na taj način još više olakšao snalaženje u samom korišćenju gradskog prevoza.
Linija danas saobraća u prvoj i drugoj zoni , od sutra u trećoj zoni , pa ajd ponovo farbaj vozilo. Ako se kojim slučajem desi da neko nije stigao da ofarba vozila , eto nama više komplikacija. Prvo dok ti objasniš kontroloru da si se ravnao prema boji ... Drugo , neko može da propusti narandžasto vozilo i da čeka zeleno , zato što linija sada saobraća i u trećoj zoni ... Treće , neko može da propusti EKO liniju , iako mu recimo ona treba , misleći da taj autobus ide do prigradskog naselja , zato što autobusi zelene boje idu do treće zone , a ustvari linija saobraća u prvoj zoni ...
 
Jeste super , i ona je samo uzeta kao primer koji oslikava kako je predlog Opuštenooog pun manjkavosti i potencijalnih problema.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=462051#p462051:1tnq4zt8 je napisao(la):
solecar » 28 Jun 2017 12:04 pm[/url]":1tnq4zt8]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=462032#p462032:1tnq4zt8 je napisao(la):
Opustenooo » June 28th, 2017, 11:54 am[/url]":1tnq4zt8]Mislim da je glupo bilo "birati" boju autobusa anektom ili uopšte farbati vozila prema tome kom tipu vozila pripadaju, tramvaj, trolejbus, autobus, voz.
Već definisati određen vizuelni kod "šaru" za sva vozila, a za boje iskoristiti boje koje su odabrane prema zonama.
Ako već imamo u standardizaciji sekretarijata boje za sve zone, onda bih ja vozila farbao prema tim zonama u kojima saobraćaju.
I na taj način još više olakšao snalaženje u samom korišćenju gradskog prevoza.
Linija danas saobraća u prvoj i drugoj zoni , od sutra u trećoj zoni , pa ajd ponovo farbaj vozilo. Ako se kojim slučajem desi da neko nije stigao da ofarba vozila , eto nama više komplikacija. Prvo dok ti objasniš kontroloru da si se ravnao prema boji ... Drugo , neko može da propusti narandžasto vozilo i da čeka zeleno , zato što linija sada saobraća i u trećoj zoni ... Treće , neko može da propusti EKO liniju , iako mu recimo ona treba , misleći da taj autobus ide do prigradskog naselja , zato što autobusi zelene boje idu do treće zone , a ustvari linija saobraća u prvoj zoni ...

Pa da si pročitao šta sam napisao, već sam naveo to kao mogući problem. tj. da ne bi bilo moguće rotiranje samih vozila na druge linije.
Drugo, kao što sam isto napisao...da ne vidim poentu bojenja vozila po tipu koji su. Autobus, trolejbus, tramvaj... elektrobus.
Njihova svrha je uvek ista prevoz putnika i to je ono što te putnike treba da zanima. A da li će stiši na šinama, gumama, nafti ili struji nije bitno u tom pogledu, već samo da stignu gde su krenuli.
I to nije bio predlog, nego eto pravac razmišljanja.
 
Стално задуже возила по линијама звучи лепо, али мислим да у нашим условима далеко од могућег. Ево један пример, трамвајска линија 3 је једина трамвајска линија која има две зоне. И слажем се да је глупо различито фарбање бусева од трола и трамваја као што смо имали - наранџасто/жуто/црвено са плавом штрафтом.
 
A da bus menja boju kad predje u drugu zonu?
 
uu bravo Urke, sad tek vidim ovo, mnogo bolje ovako igleda :kk:
 
Vrh